PDA

View Full Version : B-standaard stemming Les Paul



JelmerOnGuitar
15 april 2009, 15:13
Hallo,

Ik bespeel voor metal een Epiphone Les Paul standaard. Ik tune deze vaak in D standaard of Drop D. Maar laatst heb ik een riff opgenomen terwijl de gitaar in B standaard stond. Oftewel, de stemming van een 7-snaar.

Dit bracht me op het volgende idee: In hoeverre is het mogelijk een pakje snaren voor een 7-snaar kopen en deze dan op mn Les Paul zetten? Dan dus de hoge E snaar er neit op gooien..

Krijg ik dan problemen met nekspanning en ontstemming en dat soort onzin?

Nog een vraagje: In wat voor stemming staan bariton-gitaren vaak?

Alvast bedankt,
Jelmer.

Luke-wannabe
15 april 2009, 15:15
Nope dat kan gewoon omdat de snaarspanning praktisch hetzelfde is.
Baritongitaren zijn vaak B of A

Rude Perception
15 april 2009, 15:17
Op zich is het geen probleem, alleen misschien moet je topkam uitgeveild worden, omdat er opeens veel dikkere snaren op gaan.

JeanPaul du Vinnie
15 april 2009, 15:18
En misschien best je hals wat laten bijstellen, zodat hij niet krom trekt door de extra spanning.

stratie
15 april 2009, 15:34
Kans dat je hals kromtrekt is erg klein, maar ACHTUNG! maar aanwezig...! Maar je moet even kijken naar je kam ook..;)
Succes ermee!

onze_jef
15 april 2009, 15:51
En misschien best je hals wat laten bijstellen, zodat hij niet krom trekt door de extra spanning.

welke extra spanning? je kan met een baritonstemming net zo goed even veel of zelfs minder spanning hebben dan met een standaardset.



Aan de topicstarter: de meest gebruikte baritonstemming is van laag naar hoog: B E A D F# B, oftewel standaard E stemming en alles 5 halve tonen lager stemmen.

Ik raad je ook af een 7string set te kopen, de spanning van de lage B snaar is meestal te slap in verhouding met de andere snaren... welke set gebruik je nu voor E-stemming? Bij een .010 naar .052 set is een .072 een goede keuze voor lage B, bij een .011 naar .054 set eerder een .074

2shane
15 april 2009, 15:58
probeer anders GHS snaren , heb op het moment GHS zakk wylde snaren 0.10-0.60 speelt heerlijk zowel in E als Drop A. ( is natuurlijk wel persoonlijke smaak )
De kans dat je hals krom trekt is natuurlijk altijd aanwezig , maar als je rustig en voorzichtig je snaren erop legt verwacht ik niet dat je veel problemen zult hebben. Opnieuw afstellen zou dan nog eventueel handig zijn.
succes

Megadeth22
15 april 2009, 16:21
Opnieuw afstellen is misschien wel een optie voor je, al helemaal als je langere tijd in B-standaard wilt spelen.

HaroldA
15 april 2009, 17:30
probeer anders GHS snaren , heb op het moment GHS zakk wylde snaren 0.10-0.60 speelt heerlijk zowel in E als Drop A.

Ik gebruik ook de GHS (of Dunlop) Zakk Wylde's 010-060 voor D-dropped-C, misschien zijn de 011-070 wel perfect voor jou B...

Ze kosten geen zak, dus proberen maar!

Fuhgawz
15 april 2009, 17:38
Ik heb mijn gitaar ook ooit in B gehad. Ik gebruikte ook een GHS Zakk Wylde setje, maar wel kocht ik er een extra omwonden G-snaar bij (wat in E stemming de G snaar is althans, de derde van onder dus). Die was 022 of 024. De hoge 010 gebruikte ik dan niet, zodat de 013 snaar de hoogste wordt.
Er staat dan juist minder spanning op de hals, waardoor je deze mogelijk een beetje moet aandraaien. Ook de intonatie moet je dan bijstellen.

JelmerOnGuitar
15 april 2009, 17:45
Ik raad je ook af een 7string set te kopen, de spanning van de lage B snaar is meestal te slap in verhouding met de andere snaren... welke set gebruik je nu voor E-stemming? Bij een .010 naar .052 set is een .072 een goede keuze voor lage B, bij een .011 naar .054 set eerder een .074

Ik gebruik nu .010 snaren. Maar ik snap je niet helemaal.. Raad je me aan alleen de laagste snaar los te kopen? En de rest van de snaren uit een normaal pakje halen?

Erg bedankt voor je reactie!:ok:

JelmerOnGuitar
15 april 2009, 17:47
Nope dat kan gewoon omdat de snaarspanning praktisch hetzelfde is.

Dankje:)

En dat de topkam te klein zou zijn voor de snaren, heeft dat invloed op de kam? Op de gitaar? Of alleen op de snaren? Die rollen dr waarschijnlijk wat minder lekker overheen..

Het is namelijk niet voor erg lange duur, gewoon een keer een maandje mee spelen ofzo..

onze_jef
15 april 2009, 18:26
Ik gebruik nu .010 snaren. Maar ik snap je niet helemaal.. Raad je me aan alleen de laagste snaar los te kopen? En de rest van de snaren uit een normaal pakje halen?

Erg bedankt voor je reactie!:ok:

enkel laagste snaar los kopen is ok

als je snaren niet goed in de kam zitten zal je stemproblemen krijgen. De snaar kan er namelijk niet goed in glijden en dat is nodig om stemvast te blijven.

dit aanpassen is niet veel werk en het is geen probleem als je daarna terug naar een dunner set gaat.

Madcow
15 april 2009, 19:05
enkel laagste snaar los kopen is ok

als je snaren niet goed in de kam zitten zal je stemproblemen krijgen. De snaar kan er namelijk niet goed in glijden en dat is nodig om stemvast te blijven.

dit aanpassen is niet veel werk en het is geen probleem als je daarna terug naar een dunner set gaat.


.. dan zijn je onderste snaren toch slapjes? of bedoel je dat je de .10 weggooit?

JelmerOnGuitar
16 april 2009, 10:13
enkel laagste snaar los kopen is ok

als je snaren niet goed in de kam zitten zal je stemproblemen krijgen. De snaar kan er namelijk niet goed in glijden en dat is nodig om stemvast te blijven.

dit aanpassen is niet veel werk en het is geen probleem als je daarna terug naar een dunner set gaat.

Super dankjewel voor je advies, ga het denk ik wel even uitproberen! :)

JelmerOnGuitar
16 april 2009, 10:14
.. dan zijn je onderste snaren toch slapjes? of bedoel je dat je de .10 weggooit?

Jah, het plan is dat je als het ware alle snaren 1 plek naar beneden opschuift. De hoge E snaar, .010 idd, komt dan te vervallen..:speed:

Unicron
16 april 2009, 14:26
Bij Gibsons heb je vanwege de korte mensuur wel gauw problemen met je intonatie bij dikke snaren en/of downtunen.

Ik heb een Gibson RD gekocht vanwege de 25,5" schaal (en de looks/sound natuurlijk), op een standaard Gibson krijg je maar moeilijk je B-snaar zuiver, je zadel kan meestal niet ver genoeg naar achteren...

onze_jef
16 april 2009, 15:04
Bij Gibsons heb je vanwege de korte mensuur wel gauw problemen met je intonatie bij dikke snaren en/of downtunen.

Ik heb een Gibson RD gekocht vanwege de 25,5" schaal (en de looks/sound natuurlijk), op een standaard Gibson krijg je maar moeilijk je B-snaar zuiver, je zadel kan meestal niet ver genoeg naar achteren...

een .080 gebruiken voor de B en 't is opgelost...

bloeddrinker
16 april 2009, 15:10
een .080 gebruiken voor de B en 't is opgelost...

Waar haal je die vandaan dan?
Heb je met een .080 minder last van intonatie problemen op een kortere gibson mensuur?

Madcow
16 april 2009, 15:13
ik zou bestwel graag in dropped B zitten met mijn epi. Wat voor snaren moet ik dan pakken voor een goeie intonatie?

govertguitar
16 april 2009, 15:32
de zakk wylde snare zijn prima. Ik heb weleens een 060 setje in drop A# gehad en dat speelde nog gewoon ok. Wel een probleem kan zijn ik had een 070 setje van de week en de 070 snaar paste niet door mijn stemmechaniek. dus ff een 060 snaar als "E" gepakt.

Madcow
16 april 2009, 15:51
de zakk wylde snare zijn prima. Ik heb weleens een 060 setje in drop A# gehad en dat speelde nog gewoon ok. Wel een probleem kan zijn ik had een 070 setje van de week en de 070 snaar paste niet door mijn stemmechaniek. dus ff een 060 snaar als "E" gepakt.

Wat niet rekt scheurt wel! en wat niet scheurt, Knippen we in!

govertguitar
16 april 2009, 17:51
Wat niet rekt scheurt wel! en wat niet scheurt, Knippen we in!

die zin snap ik niet ? xD

onze_jef
16 april 2009, 18:12
Waar haal je die vandaan dan?
Heb je met een .080 minder last van intonatie problemen op een kortere gibson mensuur?

Hierzo:

http://saitenkatalog.de/shop1/advanced_search_result.php?keywords=.080&osCsid=us60u6748l3b6fbcvjss5uc5r6tt2e7a&search_in_description=1&search_in_pdata=1&inc_subcat=1&categories_id=198&manufacturers_id=&pfrom=&pto=&x=8&y=4