PDA

View Full Version : kraak bij ab-y gebruik



Chroxy
15 april 2009, 10:52
Mijn situatie;

ik gebruik live 2 versterkers; links een Vox en rechts een Marshall.. mijn gitaar gaat door mijn pedalenkist (zie hieronder) uiteindeljk een ABY switch in, die via een patchbox en kabels naar mijn amps gaan..

De ABY switch is een passieve Morley

Nu is het zo dat ik een kraak heb, in de marshall, als ik de vox gebruik.. en andersom. De kraak is er net wanneer ik beide versterkers tegelijkertijd gebruik en de kraak is er soms wel, dan weer niet.. dan weer wel.. dan weer niet.. Vooral kraakt hij wanneer ik een pedaal aanklik..

wat is er nu aan de hand? Mijn patchbox? mijn aby switch? Ik volg het niet meer !

Bernardduur
15 april 2009, 11:19
Wat is een kraak? Omschrijf het geluid eens? Ik associeer een A/B/Y meestal met brom, niet met kraak!

HaroldA
15 april 2009, 11:27
De ABY switch is een passieve Morley

Als je wil kan ik een actieve (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=26) ABY voor je maken. Die heeft 2 volledig gescheiden outputs (GND) en zou het perfect moeten doen met 2 versterkers...

Ik ga er ook 1 voor mezelf maken, maar met een kleine modificatie zodat hij ook een stereo signaal aan kan en als je maar 1 amp gebruikt, je 'm kunt 'bypassen'.

A/B/||/Y/Bypass dus ;)

Klaster
15 april 2009, 11:31
Het zou kunnen dat die Y box de niet gebruikte output via de switch aan massa legt om de niet gebruikte versterker stil te houden. Als dit switch contact slecht is dan kan de versterker daarop hoorbaar reageren. Daarom komt het niet voor als je beide aanschakelt want dan staat alles vol open. Het is maar een idee..

Chroxy
15 april 2009, 11:51
gekraak..

als je je gitaar aanraakt, knettert/kraakt het.. Zoiets, en dan vooral in de paar seconden nadat ik een pedaal in duw (doet elk pedaal).. en dat hoor je dan dus in de versterker die niet aanstaat!



@ Harold!, klinkt heel interessant, wat zou zoiets kosten? ;)

HaroldA
15 april 2009, 12:10
@ Harold!, klinkt heel interessant, wat zou zoiets kosten? ;)

Ehm... Da's een goeie...

10,- voor de print
8,- voor de behuizing
3,- voor de jack bussen
10,- voor de schakelaars (bij standaard aby config)
6,- voor de trafo's

...en dan nog ~15,- voor LED's, IC's, weerstanden, condensatoren, draad, soldeerprut en ander spul...

Dat is ongeveer 55-65 Euro aan materiaal?


Omdat ik er toch ook al 1 voor mezelf ga maken zou ik er makkelijk nog 1 extra kunnen maken, maar klachten over afwerking e.d. accepteer ik absoluut niet! :cooler:

Bernardduur
15 april 2009, 12:22
Gaaf ding dat! Heb er nu al 23 gemaakt en allen worden ze door mn vrienden als zeer goed ontvangen.

1 tip; maak 1 van de outputs niet geisoleerd maar wel met de trafo. Ik heb in alle versies een soort van brom ontdekt die je krijgt omdat de unit zich nergens aan kan aarden. Als je er 1 niet isoleert heb je dat probleem niet.

HaroldA
15 april 2009, 12:58
1 tip; maak 1 van de outputs niet geisoleerd maar wel met de trafo.

Dus 1 v/d uitgangen met de aarde aan de behuizing hangen? Het apparaat krijgt toch z'n aarde van de voeding en input jack(s)? :???:

ponq
15 april 2009, 13:35
Ik bouw ze met een dipswitch. Dmv van die switch heb je de mogelijkheid om 1 of beide outputs aan de aarde te hangen. Dan wel direct, dan wel via een 10k weerstand.

Op die manier heb je eigenlijk altijd wel een config die stil is.

Bernardduur
15 april 2009, 19:03
Ik bouw ze met een dipswitch. Dmv van die switch heb je de mogelijkheid om 1 of beide outputs aan de aarde te hangen. Dan wel direct, dan wel via een 10k weerstand.

Op die manier heb je eigenlijk altijd wel een config die stil is.

Gaaf! Zat ik ook aan te denken maar deze oplossing werkte voor mij eigenlijk iedere keer. Ik heb op de mijne wel via DIPs de fase in laten stellen van de units.

Hij krijgt bij mij wel aarde via de voeding maar dat was bij mijn voedingen (CIOKS, Dunlop en Voodoo Labs) niet bromvrij. Ik MOEST hem aan 1 aarde hangen om hem helemaal bromvrij te krijgen!