PDA

View Full Version : FX-loops en toepassingen



ellisvertellis
15 april 2009, 00:28
Ik had reeds een vraagje gesteld over FX-loops (ik speelde toen op een Marshall) en was toen in de veronderstelling dat mijn Fender Deville een "FX-send en -return" had, maar nu ik hem terug heb van de ampdokter blijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Ik heb wel een "Preamp out", een "Poweramp in".
Is dit hetzelfde?

O ja, nog iets! Ik heb, net zoals sommige andere versterkers, 2 inputs. Waarom?

Ook heb ik zonet een delay van de "preamp out" naar die tweede input gestoken, wat een vreemd effect was dat! Net alsof de klank per reproductie van de delay (DD7) scherper werd... Tegelijkertijd heb je maar de helft van je normale volume. Wordt dit gedaan eigenlijk? Zijn er mensen die dit bewust toepassen?

hole
15 april 2009, 08:32
Ik had reeds een vraagje gesteld over FX-loops (ik speelde toen op een Marshall) en was toen in de veronderstelling dat mijn Fender Deville een "FX-send en -return" had, maar nu ik hem terug heb van de ampdokter blijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Ik heb wel een "Preamp out", een "Poweramp in".
Is dit hetzelfde?

Ja (maar geen idee of het serieel of parrallel is)



O ja, nog iets! Ik heb, net zoals sommige andere versterkers, 2 inputs. Waarom?
Vaak is dat een high- en low input (Voor gitaren met veel dan wel weinig output)



Ook heb ik zonet een delay van de "preamp out" naar die tweede input gestoken, wat een vreemd effect was dat! Net alsof de klank per reproductie van de delay (DD7) scherper werd... Tegelijkertijd heb je maar de helft van je normale volume. Wordt dit gedaan eigenlijk? Zijn er mensen die dit bewust toepassen?
Volgens mij is het geen goed plan om beide inputs tegelijk te gebruiken hoor!

Bram+
15 april 2009, 08:37
Als je je delay in de fx-loop wil hangen, moet het dus van preamp out naar delay naar poweramp in. Het is dus niet de bedoeling dat het van preamp out naar delay naar andere input gaat.

marter544
15 april 2009, 08:41
Het is hetzelfde ja.. Je hoort de helft van het normale volume wanneer je je delay tussen pre-amp out en de 2e input hangt? Dan lijkt je FX-loop me parallel, als deze serieel was had je helemaal niks gehoord. Zoals je het nu aansluit, daar is et niet voor ontworpen.

ellisvertellis
15 april 2009, 09:07
Dat dacht ik al dat dit niet de bedoeling was. Moet ik dus nog iets leren over seriëel en parallel...

Bedankt alvast!