PDA

View Full Version : snaren op short scale



bebe
20 maart 2003, 20:26
Kan je op shortscale gitaren ook dunnere snaren zetten dan de verschrikkelijk dikke setjes van 0.13 of gaan de snaren dan veel te slap hangen?

Negative K3 fan
20 maart 2003, 20:52
Hangt er vanaf hoe short de scale is he :smile:

ik gok dat een setje 009 op een strat even strak staat als aan setje 010 op een LP, but correct me if Im wrong.

Nielsje
20 maart 2003, 21:16
LP? je bedoelt toch een les paul?
die heeft toch de zelfde mensuur als een strat of niet?
zo ja, dan heb je niet gelijk, zo nee, dan heb je wel gelijk.. en voor de topic starter, je kan er wel zware snaren op gooien oor, maar waarom zou je? shortscale is eignelijk ooit bedoelt als 'studie' model, om het op te leren, dan moet je er toch geen dikke snaren op leggen? maar theoretisch kan het wel, gaan ze er lekker strak op staan...

Negative K3 fan
20 maart 2003, 21:20
een strat heeft een scale van 25,5" en een les paul een scale van 24,75" een PRS 25" en ded fender short scale modellen (mustang jaguar etc) 24"

Nielsje
20 maart 2003, 21:24
joh? verdomme, dat wist ik nie...
oke, bij deze zou je wel eens een beetje gelijk kunnen hebben...maar we kunnen het zo narekenen hoor, oppervlakte van de snaar zijn we nodig, materiaal waar de snaar van gemaakt is, trek en rekspanning, een forume van Huber & henky, wat werktuigbouwkunde ervaring, en een rekenmachine...maar ik heb er geen zin in...

Negative K3 fan
20 maart 2003, 21:28
ik heb daar ook niet zon zin in :smile: en je HEBT trouwens iets nodig :smile:

Neals
20 maart 2003, 21:45
ervaring is dat ik bij sommige d'adariosnaren gewoon op de kleine e maar 1 winding kan maken voordat de lengte op is.

Mithrandir
20 maart 2003, 22:00
ik snap de discussie niet zo? ik hou op een gitaar met een normale hals al 15 cm snaar over dan moet je op een met een kortere hals toch nog meer over houden en kunnen er toch makkelijk dunnere snaren op?
Sterker nog, het maakt dan toch niet veel uit of je er nou dikke of dunne snaren op zet? Of heb ik het helemaal verkeerd en mis ik wat kennis?

Negative K3 fan
20 maart 2003, 22:07
Het gaat over hoe slap de snaren hangen.

bebe
22 maart 2003, 09:31
Ik heb het wel degelijk over gitaren met een short scale van 20.75". Deze worden van de fabriek uit geleverd met snaren van 0.12 dacht eerst 0.13 maar dat was verkeerd.
Nu vraag ik mij echt wel af of het een goed idee is om er dunnere snaren op te zetten of zouden deze gaan flapperen?

Anders Destium
22 maart 2003, 09:38
Zou best kunnen, met dezelfde spanning als de dikkere snaren heb je een hogere toon met dunnere snaren. Of je dit wilt is een tweede, als je dan gaat stemmen staat er minder spanning op en hangen ze slapper, of je hier last van hebt kan ik niet 123 voorspellen...

Negative K3 fan
22 maart 2003, 12:51
Snaren met een 20" scale :eek:

dat is wel ERG kort.