PDA

View Full Version : goede aankoop?



typo
14 april 2009, 22:43
hallo,

ik wil al een lange tijd gitaar leren spelen,
maar weet niet veel van gitaren zelf.

nu is mijn oog gevallen op een ibanez 170DX voor 199€
http://mikeytherhino.files.wordpress.com/2008/04/ibanez-grg170dx.jpg
en een roland cube X15 voor 99€


zou dit een goede aankoop zijn voor een beginners gitaar?
ik heb al filmpjes gezien op youtube met deze gitaar en amp en het klinkt goed!
http://www.youtube.com/watch?v=o53ajT4VpUM&feature=related
maar ik twijfel omdat er modificaties kunnen zijn aangebracht. ;)

groeten. :noob:

YoJorisss
14 april 2009, 22:51
Squiers en LC's zijn meestal goede beginnersgitaren....maar Ibanez natuurlijk ook. Het ligt er puur aan wat je wil spelen en wat je mooi vindt, denk ik. Nu ben ik geen gitaar-expert dus laten we ff op de addicts wachten :D

UNIMOG
14 april 2009, 23:00
met een roland cube zit je altijd goed, ik ben ook begonnen met een ibanez, en speel er nog steeds op. (1,5 jaar) en bevalt prima. ik vindt dat het een veelzijdige gitaar is.

typo
14 april 2009, 23:08
ik zou graag metal en rock spelen.
en ook wat in het pop genre een beetje.

sjaak1990
14 april 2009, 23:09
Ik zou persoonlijk liever een Ibanez sa160 kopen als je een Ibanez wilt.

Bram+
14 april 2009, 23:11
Die GRG170DX is een goede beginner, persoonlijk vind ik de GRGR121EX nog iets 'vetter':
http://images2.wikia.nocookie.net/ibanez/images/thumb/8/8f/GRGR121EX_CA.gif/800px-GRGR121EX_CA.gif
(ook in het zwart te krijgen)

Maar dat komt omdat ik twee humbuckers (elementen) eigenlijk nuttiger vind dan twee humbuckers en een single coil, en aangezien de tremolo op de GRG170DX ook niet een uiterst bruikbaar ding is, kun je net zo goed een vaste brug hebben. Qua kwaliteit zijn ze om het even.

typo
14 april 2009, 23:45
is het dan niet mogelijk om die arm/hendel eraf te nemen, zodat het als een vast werkt?

Bram+
14 april 2009, 23:56
Die arm is alleen het uitsteeksel waarmee je de tremolo in 'beweging' krijgt. Als je die arm eruit haalt, dan blijft het feitelijk werkende/kantelende ding natuurlijk nog zitten. Niet dat dat een groot probleem is, want je kunt 'm ook redelijk makkelijk vastzetten als je echt wil dat hij geen kant op gaat.

Als ik de keuze had en ik wist bij voorbaat dat ik de tremolo niet ging gebruiken, dan zou ik voor de andere kiezen, maar er zijn ook argumenten om wél voor de RG170DX te kiezen, bijvoorbeeld het uiterlijk of omdat je toch dat middelste elementje wil.

sjaak1990
15 april 2009, 00:20
Die GRG170DX is een goede beginner, persoonlijk vind ik de GRGR121EX nog iets 'vetter':
http://images2.wikia.nocookie.net/ibanez/images/thumb/8/8f/GRGR121EX_CA.gif/800px-GRGR121EX_CA.gif
(ook in het zwart te krijgen)

Aangezien de tremolo op de GRG170DX ook niet een uiterst bruikbaar ding is, kun je net zo goed een vaste brug hebben. Qua kwaliteit zijn ze om het even.

Precies 123456789

ellisvertellis
15 april 2009, 00:32
Laat die tremolo toch gewoon zitten! Ik heb al jaren een strat en in het begin gebruikte ik die hendel helemaal niet, maar gaandeweg leer je het correct te gebruiken. Het maakt je gitaar er alleen maar veelzijdiger op. Da's mijn mening tenminste...

Groetjes!

Exi
15 april 2009, 00:40
Misschien nog even voor een tweedehands gitaar kijken, maar die Ibanezjes zijn ook wel OK. Ik heb zelf een (tweedehands) SA120 en ben er nog heel tevreden over en hij koste me bijna niets.

De cube is een goede versterker om mee te beginnen, daar kan je veel gevarieerde geluiden uithalen. (Ook hier geldt tweedehands, die 15x-jes zie ik aangeboden worden voor 60-65 euro)

Succes!

sjaak1990
15 april 2009, 01:10
Laat die tremolo toch gewoon zitten! Ik heb al jaren een strat en in het begin gebruikte ik die hendel helemaal niet, maar gaandeweg leer je het correct te gebruiken. Het maakt je gitaar er alleen maar veelzijdiger op. Da's mijn mening tenminste...

Groetjes!

Tremolo laten zitten? Je bedoelt de tremolo arm? Een vaste brug is echt beter hoor bij een goedkope gitaar. Een slechte trem ontstemd en zorgt voor verlies van sustain.

Verder 2e hands is inderdaad het beste!

ellisvertellis
15 april 2009, 09:12
Tremolo laten zitten? Je bedoelt de tremolo arm? Een vaste brug is echt beter hoor bij een goedkope gitaar. Een slechte trem ontstemd en zorgt voor verlies van sustain.

Da's waar, ik bedoel idd de arm en ging van een degelijk gebouwde gitaar uit... Ik ben zo niet goed bekend met Ibanez. Bouwen die geen degelijke tremolo's dan?

Bram+
15 april 2009, 09:22
Het is gewoon een 'vintage'-achtige tremolo. Daar zou ik in de eerste plaats al niet kapot van zijn. Overigens kan er bij deze tremolo op zich weinig verkeerd gaan als hij goed strak tegen de body staat, maar als je toch niet wil gebruiken, kun je beter een vaste brug hebben aangezien dat ook alleen maar voordelen met zich meebrengt (schijnbaar betere toon, betere stemvastheid (hoewel dat nou niet direct een probleem is bij deze trem)).

Goridian
15 april 2009, 09:50
Ik heb zelf ook de GRG170 DX. Prima dingetje, alleen moet je niks verwachten van de tremelo die er op zit, ik heb hem onlangs vast gezet (hoever dat ook kan) en vind het prima zo. Als ik binnenkort er weer een vers zetje snaren op zet haal ik de singlecoil er ook uit, ik doe er niks mee en het voegt amper wat toe aan je geluid.

typo
15 april 2009, 12:00
als ik dit hier allemaal zo lees, dan is de ibanez een goede keus.
en ik zal die tremolo wel vast maken en er gebruik van maken als ik wat ervaring heb.;)

kheb nog een paar vraagjes,
krijg je bij de aankoop van een gitaar wel snaren en kabels bij voor verbinding van gitaar naar versterker?

en zou ik er goed aan doen om een stemmer bij te kopen, aangezien ik er vanuit ga dat de gitaar niet gestemd is als er snaren opliggen.

khad gedacht aan deze stemmer:
http://www.keymusic.be/details.asp?prodid=105031&taal=0:)

hole
15 april 2009, 12:03
Die stemmer KAN, maar 't is misschien fijner om een gitaartuner te nemen. (die je nu had is een chromatische)

Bram+
15 april 2009, 12:10
De gitaar komt besnaard uit de fabriek en uit de winkel, maar houd er wel rekening mee dat deze met enige regelmaat vervangen moeten worden. Sterker nog: de snaren die er al opliggen zijn waarschijnlijk al wel een paar maanden oud en aan vervanging toe. Je hoeft het natuurlijk niet meteen te doen, maar je moet het wel in de gaten hebben/houden.

Een snoer moet je er soms nog los bij kopen. Als het er niet bij staat, zou ik er vanuit gaan dat hij er niet bij zit. Waar je ook nog aan zou kunnen denken is iets van een standaard om de gitaar op te zetten of een tas om 'm op te bergen.

Tuner lijkt me OK. Is inderdaad wel noodzakelijk, want gitaren hebben de neiging continu te ontstemmen en je in het begin waarschijnlijk nog niet op het gehoor kan stemmen.

SGbanez
15 april 2009, 12:10
Ik ben zelf ook begonnen met diezelfde Ibanez. Voldoet prima en is lekker veelzijdig, omdattie twee humbuckers en een single coil heeft. Achteraf had ik zelf misschien een ander moeten nemen, omdat Ibanez niet helemaal mijn ding is. Maar dat soort dingen kom je geloof ik pas achter als je wat langer bezig bent. Wat wel leuk is aan die Ibi, is dat er best gave sharktooth inlays in de neck zitten. Zie je niet zo heel veel geloof ik. T zal wel niet top of the line quality zijn, maar het werkt allemaal prima. Bij mij nooit wat aan gemankeerd.:)

Ik zou alleen niet al te enthousiast worden van die tremolo. De arm valt er bij mij soms gewoon uit, en als ik m gebruikte was meteen alles ontstemd...

Bram+
15 april 2009, 12:16
Die stemmer KAN, maar 't is misschien fijner om een gitaartuner te nemen. (die je nu had is een chromatische)
dat hij chromatisch is, is het probleem niet, maar volgens mij zit er geen gitaarinput in waardoor je afhankelijk bent van het microfoontje. Dat kan inderdaad handiger, bijvoorbeeld met deze:
http://www.keymusic.com/details.asp?prodid=72729
maar ik zou sowieso voor een chromatische tuner gaan, omdat je daar langer plezier van hebt dan van eentje die alleen EADGBE kan.

sjaak1990
15 april 2009, 12:40
Da's waar, ik bedoel idd de arm en ging van een degelijk gebouwde gitaar uit... Ik ben zo niet goed bekend met Ibanez. Bouwen die geen degelijke tremolo's dan?

Ze hebben goede trems maar wat kan je verwachten onder de 200 euro?

Ik zeg nog steeds paar tientjes meer en sa160...

Kabel krijg je er niet bij, je kan er wss wel een goedkoop kabeltje bij praten.

!!!!dennis!!!!
15 april 2009, 12:56
ben zeer tespreken over de tremolo´s van ibanez.
jaren lang een prestige gehad en beviel me super

typo
15 april 2009, 20:50
die tuner lijkt me wel ok :)
een standaard voor de gitaar op te zetten kan ik zelf maken.
hoef ik het niet kopen dan ;)

maar wat is het verschil tussen de sa160 en de 170dx?
de 2single coils en de humbucker dat is wat mij opvalt.

Bram+
15 april 2009, 22:01
Kwalitatief misschien iets beter, maar ook een andere gitaar. Wel hetzelfde type tremolo, maar inderdaad SSH i.p.v. HSH, andere bodyvorm hout en 22 i.p.v. 24 frets. Misschien een iets 'klassiekere' uitstraling en uitrusting als een GRG170DX.

Liquid_Metal
15 april 2009, 22:13
Vandaag heb ik mijn Ibanez RGR320EX terug gekregen van reparatie. Valt mogelijk wat boven jouw budget met zijn 400 euro, maar ik merkte vandaag echt hoe fijn deze gitaar is. Laatste paar weken op een Hondo 732 Series gespeeld, maar deze IBZ speelt echt super (en klinkt ook véél beter).
Misschien het overwegen waard, MAAR: ik heb 'm nu een jaar en hij was in reparatie omdat de Floyd Tremolo versleten was. Beetje vreemd want ik heb 'm niet echt intensief gebruikt. Het is wel vrij zacht staal, omdat het een relatief goedkoop model is. Hou daar rekening mee!

typo
16 april 2009, 14:41
bedankt iedereen voor alle hulp en informatie,
ik ga eens naar de winkel gaan om te zien welke gitaar mij het best bevalt.

het wordt dus een van deze 3, welke mij het best bevalt:)
grgr121EX
grg170DX
sa160

bedankt.

almarvk
16 april 2009, 14:47
Ik zou niet gaan voor de RG170. Die heeft geen geweldige tremolo, eigenlijk meer een prutsding. Maar goed: dat is mijn mening.

Kies vooral diegene die het lekkerst speelt. De SA en de RG verschillen qua hals nogal, dus koop vooral diegene waar jij een 'klik' mee hebt. De SA160 lijkt mij ook fijner om op gitaar te leren spelen. Ik ben al bevooroordeeld, aangezien ik een SA160 heb met een hele fijne hals ;)

olaftheholy
16 april 2009, 14:48
Kabel krijg je er niet bij.

oh echt wel...bij ibbi's zitten al sinds jaar en dag het meest walgelijke goedkope microfonische kabeltje dat er bestaat,met van die aangegoten plestik haakpluggen... soort lang onbruikbaar patchkabeltje...maar dan slechter

toon-
16 april 2009, 14:55
Als je nog wat geld hebt overhebt, zou ik voor de cube 20 gaan ipv de cube 15. Die vind ik persoonlijk toch wat beter, zeker voor metal.