PDA

View Full Version : Kleine handen



mandyshadow
14 april 2009, 21:40
Ik ben beginner en heb een goedkope Spaanse gitaar pakketje gekocht. Hoofdzakelijk omdat ik het hier in de buurt kon ophalen. Is van het merk Tenson. Eigenlijk doet dat er niet eens toe (voorlopig).
Ik ben nu "pas enkele dagen" akkoorden aan het oefenen, wat opzich best wel redelijk gaat, behalve dat het echt lijkt alsof mijn handen te klein zijn. Nu ben ik ook niet groot. Vrouw van 1.60 mtr. met bijbehorende kleine handen. Nu zit ik in twijfel of de keus Spaanse gitaar achteraf dan wel zo goed was vanwege de bredere hals. (Iets wat ik ook niet wist). Ze hadden daar ook een Western gitaar maar dat werd me afgeraden als beginners gitaar.
Ik zit bijv. met het probleem C accoord. Krijg mijn ringvinger gewoon niet ver genoeg om deze voor de fret te zetten. Klapt ie naar beneden zodat ik de andere snaar aanraak.

Zijn mijn handen echt te klein ? Is de gitaar toch niet geschikt voor kleine handjes ? Zal de boel genoeg rekken na verloop van veel oefenen ?

Was een goedkoop setje van € 69,00 dus ik val er geen buil aan. Klinkt volgens mij niet echt rot. Maar okay ik heb er geen verstand van. Ik wilde gewoon om te beginnen niet veel uitgeven, kan later als ik een beetje kan spelen altijd nog. Gaat erom dat ik het eerst een beetje wil leren.

Portel
14 april 2009, 21:43
In het begin is het ff wennen, maar na een tijdje gaat het veel beter.
Als je eenmaal besluit verder te gaan met gitaar spelen, kun je altijd nog een westerngitaar kopen.

Het beste kun je dan gewoon naar een gitaarwinkel gaan en allerlei gitaren uitproberen, en dan kun je beslissen welke je neemt op basis van speelgemak, geluid en ook een beetje qua looks.

Bram+
14 april 2009, 21:50
Een klassieke gitaar is misschien niet de meest ideale gitaar voor akkoordenwerk, maar met een beetje oefenen moet het toch lukken. Met een nog niet verfijnde techniek kun je ook problemen krijgen op bijvoorbeeld een western, omdat de snaren dan weer te dicht op elkaar staan.

budje
14 april 2009, 21:51
Zelf ben ik op mijn plusminus 7e begonnen op een nylonsnarige gitaar, denk dat ik toen wel kleinere handen had ;) maar okee, barre-accoorden moest ik een paar jaartjes mee wachten

Moet geen probleem zijn!

Muzieknono
15 april 2009, 07:35
Veel oefenen en bewust en zo ontspannen mogelijk je vingers plaatsen, opwarmoefeningen doen en je handen soepel maken, maken een wereld van verschil.
Let ook goed op de houding van je pols, zorg dat je houding goed is.
Ik ben 1,92 met bijbehorende kolenschoppen en kan sommige akkoorden ook nog niet goed pakken, met name door een eigenwijze pink, maar door veel te oefenen gaat het steeds beter, dus wanhoop niet.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
15 april 2009, 08:28
1,60 m weet ik niet, misschien is Muriel net iets groter, maar veel scheelt het niet denk ik. En ze heeft kleine handen. Gaat toch best aardig

http://www.youtube.com/watch?v=3Vv3CT5SYE4

En ze speelt ook behoorlijk pittig klassiek werk als het moet.

Wat grotere handen maakt het wel makkelijker, maar het is zeker in het begin gewoon een kwestie van wennen. Goede techniek en oefening doen heel veel. Kan nu net deze week eindelijk de originele akkoordzettingen van het intro van Those who wait spelen. Dat wilde eerst gewoon echt niet. Blijft dus ook als je al wat langer speelt een kwestie van oefenen en blijven proberen. Doe het wel rustig aan. Overstrekken heeft geen zin, dat levert alleen blessures op.

Jcusters
15 april 2009, 09:24
hoi,

wat niet te vergeten mag worden is dat je ook zeker een pak verder komt met vingeroefeningen.
Ik raad veel mensen aan om de volgende oefeningen te doen:

zet je linkerwijsvinger op fret 7 van snaar 1. Laat deze vinger staan. Speel deze noot aan (een B in dit geval, maar de noten maken hier niets uit).
Dan zet je middelvinger op fret 8 (let op, laat wijsvinger staan). Speel deze noot.
Hef daarna je middelvinger op en speel opnieuw de noot op fret 7.

zet nu je ringvinger op vakje 9 en speel. Daarna terug fret 7
zet nu je pink op vakje 10 en speel. Daarna terug fret 7
zet nu je pink op vak 11 en speel. Daarna terug fret 7.

Als deze oefening je lukt, ga je een telkens een fret dichter naar de stemmechanieken. De 2e sessie wordt dus:
6-7-6-8-6-9-6-10-6

Je zal merken dat het moeilijker wordt naarmate je naar je stemknoppen gaat.
Als je de spreiding 1-5-1 kan, zit je aan een spreiding die haast maximaal-geacht wordt. (ik kan me haast geen enkel nummer inbeelden dat een grotere spreiding nodig heeft).
Deze oefening is een oefening in functie van spreiding over lengte van de hals.


Als tweede oefening:
zet je wijsvinger op fret 1 van snaar 1. Speel deze noot (deze wijsvinger mag je NIET opheffen tijdens de hele oefening).
zet dan je middelvinger op fret 2 van snaar 1, speel deze noot.
Speel opnieuw fret 1.
zet je middelvinger op fret 2 van snaar 2, speel de noot.
Speel opnieuw fret 1, snaar 1
middelvinger op fret 2 van snaar 3, spelen
fret 1, snaar 1 spelen
middelvinger fret 2, snaar 4, spelen
enzovoorts tot aan snaar 6.

Doe deze oefening ook met volgende combinaties:
Fret 1 snaar 1 gecombineerd met fret 3 van alle snaren (ringvinger)
fret 1 snaar 1 gecombineerd met fret 4 van alle snaren (pink)
fret 1 snaar 1 gecombineerd met fret 5 van alle snaren (pink) (deze oefening is niet noodzakelijk, aangezien de moeilijkheidsgraad nogal hoog ligt).
fret 2 snaar 1 (middelvinger) gecombineerd met fret 3 alle snaren (ring)
fret 2 snaar 1 (middelvinger) gecombineerd met fret 4 alle snaren (pink)
fret 2 snaar 1 gecombineerd met fret 5 alle snaren (pink)
fret 3 snaar 1 (ringvinger) gecombineerd met fret 4 / 5 alle snaren (pink)

Deze oefening is gebaseerd op je spreiding over de breedte van de hals.

Als je nog vragen hebt, mag je ze steeds vragen.
Let op: pijn = overbelasting = stoppen met spelen.

Groetjes

Joris

mandyshadow
15 april 2009, 12:52
Bedankt jongens voor alle tips.

Joris jouw oefeningen heb ik uitgeprint, ga ik zeker doen !


:noob: