PDA

View Full Version : tweeter + tweeter + woofer = 8 ohm (welke ohmages?)



Bolder
14 april 2009, 19:35
Ik heb een 3-weg speakerkast, en de woofer daarvan is kapot, alleen er staat niks op qua impedantie.
Nu wil ik de speaker gaan vervangen, maar ik weet dus niet hoeveel ohms die speakers zijn. Ze zitten in ieder geval in een seriele opstelling.

Ik dacht aan 2 ohm, 2 ohm, 4 ohm?

Het is niet een heel erg serieus ding, ik gebruik het voor m'n geluidsinstallatie. Er komt geen amp oid op.

Iemand enig idee?

Hier wat foto's:
achterkant:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/IMGP0134.jpg

Hele box:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/IMGP0135.jpg

Woofer achterkant:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/IMGP0141.jpg

Iets grotere speaker:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/IMGP0148.jpg

kleinste speaker:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/IMGP0149.jpg

BINNENKANT!!:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/IMGP0144.jpg

almarvk
14 april 2009, 20:24
Deze gaat naar Offtopic

Kaboemba
14 april 2009, 20:43
Deze gaat naar Offtopic

Ik ben de weg kwijt, sorry :???::dontgeti:

Bolder
14 april 2009, 20:57
hoezo ben je de weg kwijt?

Tim..
14 april 2009, 21:01
Ik sluit me aan bij Kaboemba (:???:)

Heb zo'n idee dat Almarvk het verkeerd gelezen heeft, misschien even iemand contacten?

JER00N
14 april 2009, 21:15
Ohmages :seriousf:

Ik denk dat ie naar offtopic gemove'd is omdat het over gewone speakers gaat en niet over gitaarspeakers.

De WEERSTAND (zo heet dat) van de speakers kan je gewoon meten, met een multimetertje (zo'n ding van 5 euro bij de bouwmarkt voldoet prima daarvoor). Wel de zorgen dat ze los gesoldeerd zijn, anders klopt je meting niet (tenzij ze in serie staan).

Tim..
14 april 2009, 21:22
Aah op zo'n manier, ja dan is het wel vrij logisch.

sorry Almarvk, had het juist zelf verkeerd gelezen:grouphug:

bert k
14 april 2009, 21:33
O mensen, wat staat dit topic verkeerd... Ohmages, is ook geen weerstand, is impedantie. Kan je niet meten met een multimetertje, dat geeft idd een weerstand, maar niet de impedantie.
Zit er geen scheidingsfilter in? Dat moet haast wel.

Trouwens, ik ga dit in de Werkbank zetten, daar weet men het wel.

Bolder
14 april 2009, 21:34
ah oke mooi.

Jawel, er zitten 2 blokjes in, ik weet nooit wat weerstanden of condensatoren zijn. En op een punt wordt het gescheden.

JER00N
14 april 2009, 21:58
O mensen, wat staat dit topic verkeerd... Ohmages, is ook geen weerstand, is impedantie. Kan je niet meten met een multimetertje, dat geeft idd een weerstand, maar niet de impedantie.


Ohmages is helemaal niks, gewoon een loze term net als voltage en amperage.

Die 2/4/8/16 ohm bij speakers is wel degelijk (DC-)weerstand. Dat is gewoon de weerstand van het koperdraad en dat kun je gewoon met een multimeter meten. Impedantie kun je idd moeilijk meten omdat die frequentieafhankelijk is. Maar de impedantie van een speaker boeit in de meeste gevallen ook niet.

Overigens staat er vaak wel op de speaker zelf wat de weerstand ervan is.

bert k
14 april 2009, 22:56
De gelijkstroomweerstand van een speaker is heel anders dan de opgegeven impedantie, dus met die waarde kan je niet veel.

cluseau
14 april 2009, 23:01
Overigens staat er vaak wel op de speaker zelf wat de weerstand ervan is.

In dit geval dus niet volgens de TS

Het lijkt me niets als de spreakers is serie staan, is niet de manier.
De woofer heeft helemaal geen functie meer boven een bepaald frequentie gebied. Het is dus verder zinloos om de versterker daarmee te belasten en daarom hebben ze de scheidingsfilters bedacht. Het omgekeerde is waar voor een tweeter, deze doet totaal niets in het lage gebied en wordt daarom door een hoogdoorlaatfilter ontkoppelt voor de lage frequentie's. Het effect is dat vanuit de versterker gezien de hele combinatie van speakers en filters voor het hele spectrum gezien wordt als een impedantie welke voor het hele bereik ongeveer gelijk is. De speakers staan dus wel parallel maar niet voor elke frequentie.

Gelijkstroom weerstand is inderdaad iets anders als impedantie maar de waarde's liggen redelijk dicht bij elkaar waardoor een onderscheid wel is te maken tussen bv een 4 en een 8 Ohm speaker. Voor een 8 Ohm impedantie mag je zeg maar tussen de 7 en 9 Ohm verwachten. Een en ander is mede afhankelijk van de constructie.

Frans.

Han S
14 april 2009, 23:46
Bij een nominaal 8 ohm speaker zul je iets van rond de 6.5 ohm meten met gelijkstroom. Overigens (ik weet niet of het belangrijk is) heeft een woofer een aantal andere parameters waar de behuizing op is berekend, dus kun je niet elke speaker er in hangen die toevallig past.

Bolder
15 april 2009, 19:37
Dus; wat voor speaker kan ik erin hangen; 4 of 8 ohm?

cluseau
15 april 2009, 19:44
Dus; wat voor speaker kan ik erin hangen; 4 of 8 ohm?

Meet eerst maar eens de gelijkstroomweerstand, dan pas kun je meer zeggen

fredjuh
15 april 2009, 20:07
:seriousf::seriousf:Ik moet even zeggen, dit is echt hilarisch! Allemaal geleuter over ooms (:D) en filters en impedantie en weet ik veel wat, en dan komt de TS echt zo heel droog aan: Ja wat wordt het nou?
Maak voordat je de weerstand van de woofer meet anders even een fotootje van de binnenkant van je cab. Dat zou het een stuk makkelijker maken.

Bolder
16 april 2009, 09:13
:hippie:Is goed

cluseau
16 april 2009, 09:45
:seriousf::seriousf:Ik moet even zeggen, dit is echt hilarisch! Allemaal geleuter over ooms (:D) en filters en impedantie en weet ik veel wat

We proberen gewoon een vraag te beantwoorden, als je dat antwoord niet begrijpt wil dat nog niet zeggen dat het allemaal geleuter is.

Bolder
16 april 2009, 16:38
Ik heb de foto's geplaatst, en de titel veranderd

cluseau
16 april 2009, 17:27
Ik heb de foto's geplaatst, en de titel veranderd

Tja, nog niet gemeten dus? Maar daar moet gewoon 8Ohm in hoor. En ze staan gewoon parallel en dus niet serieel wat ook al heeeeeel onlogisch klonk. Geef niks, lekker vervangen door een passend woofertje en vergeet de eigenschappen, ik denk dat hij er zeker van opknapt.:D

Frans

fredjuh
16 april 2009, 18:05
Die woofer ziet er idd leuk uit:D Ik heb het idee dat ze allemaal parallel staan en dat er 2 spoeltjes (gele blokjes) in serie met een speaker staan. Een voor de woofer(de grote) en een voor de semi-kleine speaker. Dat betekent dat alles wat geen bas is grandioos wordt weggehaald van die woofer, en alle hoge tonen worden weggehaald van de semi-kleine speaker. Dus gewoon woofer eruit halen, meten hoeveel oom, en dan nieuwe erinzetten die erop lijkt:D

cluseau
16 april 2009, 19:37
Ik heb het idee dat ze allemaal parallel staan en dat er 2 spoeltjes (gele blokjes) in serie met een speaker staan. Een voor de woofer(de grote) en een voor de semi-kleine speaker. Dat betekent dat alles wat geen bas is grandioos wordt weggehaald van die woofer, en alle hoge tonen worden weggehaald van de semi-kleine speaker.

Het wordt langzamerhand duidelijk waar de term "geleuter" vandaan komt.

Om Bolder niet op het verkeerde been te zetten even een kleine correctie op jouw verhaal.

1 De gele blokjes zijn geen spoelen maar condensatoren.
2 Filteren geen hoog uit maar juist laag.
3 Gaan naar de midden en hoge tonen speaker ipv de woofer.

De woofer zit als enige direct op de aansluitklemmen en hoort een impedantie van 8 (oom) Ohm te hebben.

Frans.

fredjuh
16 april 2009, 20:11
nou nou, een mens maakt ook fouten, alleen mijn waarneming was fout, op elektrovlak klopte t nog aardig.

8 (oom)
het blijft leuk:D

cluseau
16 april 2009, 21:29
nou nou, een mens maakt ook fouten, alleen mijn waarneming was fout, op elektrovlak klopte t nog aardig.

het blijft leuk:D

Een taalfoutje maken we allemaal, geen probleem. Op het "elektrovlak" klopte er geen fuck van vandaar mijn reactie. Taalfouten maak ik ook en dat vind ik het reageren niet waard maar als de TS verkeerd geleuter ontvangt breng je hem van de wijs. Thats why.:ok:

Verder deze off-topic discussie maar ff via PM anders dwalen we af.

Frans.

Het blijft idd leuk....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beerchug.gif

Bolder
16 april 2009, 21:35
De woofer zit als enige direct op de aansluitklemmen en hoort een impedantie van 8 (oom) Ohm te hebben.

Frans.

AH! YEAH, hier heb ik wat aan!:)