PDA

View Full Version : Optreden zonder pedalen e.d.



Portel
14 april 2009, 19:56
Ik ben bezig een bandje te vormen, en we hebben alleen nog een oefenruimte nodig.
Ik speel gitaar, en ben aangewezen tot sologitarist.

Maar ik heb geen boost-pedalen, wah-wah-pedalen e.d.
Kan dat kwaad? Of is het goed te doen, optreden zonder pedalen.

kenx
14 april 2009, 19:59
hangt er vanaf wat voor sound je wil hé... En als je pas een bandje begonnen bent, denk ik niet dat je je druk hoeft te maken over optreden...:???:

Portel
14 april 2009, 20:02
Ja, ok.
Maar voor in de toekomst, dat ik daar vast rekening mee kan houden.
Dan kan ik namelijk vast beginnen met sparen xD

Ik wil in ieder geval niet zo heel veel distortion bij mn slagpartijen, en dan bij sommige solo's wel wat distortion.

kenx
14 april 2009, 20:23
Wat voor versterker gebruik je? Da's ook heel belangrijk natuurlijk. Je kan altijd een chorus en distortion pedaaltje kopen als je die van je amp niet goed vind natuurlijk. Er is ontzettend veel keuze, kijk ook eens naar de zoekfunctie ;-)

Mvg,

Kenny

Portel
14 april 2009, 20:38
Wat voor versterker gebruik je? Da's ook heel belangrijk natuurlijk. Je kan altijd een chorus en distortion pedaaltje kopen als je die van je amp niet goed vind natuurlijk. Er is ontzettend veel keuze, kijk ook eens naar de zoekfunctie ;-)

Mvg,

Kenny

Ik gebruik een Roland Cube 30x, ben er tevreden over.
Maar als ik nu optreed, of oefen met mn band, en ik moet ff mn distortion aanzetten voor een solo, dan kan ik niet zomaar stoppen met spelen, naar mn versterker lopen, knopje omdraaien en verder spelen.

Matro
14 april 2009, 20:43
In dat geval zou ik zeker overwegen een pedaaltje te kopen, wel zorgen dat je meteen voor een beetje kwaliteit gaat, met het oog op optreden. Die kunststof Beringers bijvoorbeeld, heb ik van gehoord dat je er maar beter niet het podium mee op gaat

bert k
14 april 2009, 20:47
Zit er geen voetschakelaar bij zo'n Cube 30? En zo nee, zijn die niet los te koop?

J-sus Rulez
14 april 2009, 20:49
een roland cube? dan kan je toch gewoon een footswitch kopen/zelf maken?
dan kan je al switchen tussen je clean en het andere kanaal... en ook delay of phaser.


(edit: wat Bert K dus zegt)

Han S
14 april 2009, 20:52
Two channel - clean and modelling amp, with EFX on either. Dead easy EFX ( I don't seem to be clever enough to make my Korg modelling foot pedal work properly!) Two rotary knobs that you rotate to select what EFX you want. One knob for Chorus / Flang/ phaser / trem and depth, the other for delay / reverb and depth. Works every time! but limited a bit.
There is a foot switch socket but no foot switch supplied, aux input for your CD player ("how does it go again?")and a recording out jack socket come headphones. Inserting a jack into the socket turns off the internal speaker.
The 30X has a built in tuner which seems accurate. However you have to switch it into action (which mutes the amp)and then select which string you are tuning. I want a tuner that works all the time and selects the string automatically, like my stand alone tuner. I could then have a go at tuning during playing, whenever I have the chance to play a lengthy note on an open string. A mute button would enable me to turn of the output if I was tuning in-between numbers.


Lijkt me een kwestie van een voetschakelaartje aanschaffen.

Portel
14 april 2009, 21:42
Mn Cube heeft een aantal standen, en ik speel voornamelijk op 'Black panel' wat een beetje clean is, en voor mn solo's wil ik dan op 'brit combo', wat meer distortion is. Dat is een kwestie van één knop één tikje te draaien.

Nou zei er iemand: "...Of maak er zelf een"
Hoe maak ik een werkende footswitch die mn versterker van 'Black Panel' naar 'Brit combo' zet, en terug?

"Toch maar een footswitch aanscaffen dan maar"
Ik kan wel snel een footswitch aanschaffen, maar ik heb daar totaal geen verstand van.
Waarop moet ik zoeken om distortion toe te voegen aan mijn geluid?

Mijn buurman heeft deze, of iets wat hier heel veel op lijkt.
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/3564710.JPG

Deze zat bij zijn (Peavey) 50w buizenversterker. Kan ik zoiets ook los aanschaffen en op mn Roland aansluiten, of moet het dan per sé ook van Roland zijn?
Ik heb dat dingetje van mijn buurman eens uitgeprobeerd, maar ik ben vergeten of je door die 'boost' ook distortion kreeg.

J-sus Rulez
14 april 2009, 22:00
Dat zal je kunnen gebruiken als het momentary is... maar niet om van black panel naar dat andere te schakelen.
De optie is van het cleane kanaal naar het drive kanaal te schakelen, en zo'n switch kan je zelf maken...

Gjalt
14 april 2009, 22:52
gewoon een sustainpedaaltje van roland kopen, nog geen tientje volgens mij.
die dingen zijn zo enorm robuust dat je er alles mee kan doen eigenlijk en nog doen ze het. (mijn sustainpedaal heeft ook al de zwaarste dingen op zich gehad..)

Bram+
14 april 2009, 22:56
Er is dan ook nog het type gitarist die inderdaad alleen een gitaar, snoer en versterker heeft met hier en daar een accidentele tuner. Niet gebonden aan een stijl overigens.

Je zou als soloboost bijvoorbeeld ook kunnen werken met je volumeknop, dat je 'm tijdens je slagpartijtjes terugdraait en opendraait als je een 'boost' nodig hebt.

Overigens werk ik zelf graag met pedaaltjes, maar zo heeft ieder zijn voorkeur.

Portel
14 april 2009, 23:08
Er is dan ook nog het type gitarist die inderdaad alleen een gitaar, snoer en versterker heeft met hier en daar een accidentele tuner. Niet gebonden aan een stijl overigens.

Je zou als soloboost bijvoorbeeld ook kunnen werken met je volumeknop, dat je 'm tijdens je slagpartijtjes terugdraait en opendraait als je een 'boost' nodig hebt.

Overigens werk ik zelf graag met pedaaltjes, maar zo heeft ieder zijn voorkeur.

Daar dacht ik inderdaad nog niet aan gedacht, lijkt me helemaal nog niet zo'n slecht plan.
Behalve dat je dan wel aan je knoppen moet draaien, dan zijn pedalen toch handiger.

Maar iig bedankt voor de tip! :ok:


gewoon een sustainpedaaltje van roland kopen, nog geen tientje volgens mij.
die dingen zijn zo enorm robuust dat je er alles mee kan doen eigenlijk en nog doen ze het. (mijn sustainpedaal heeft ook al de zwaarste dingen op zich gehad..)

Ook een goede tip :ok:
Maar wat doet zo'n sustainpedaal dan?
Sustain is toch dat je noten langer aanhoudt, zegmaar?

bert k
14 april 2009, 23:59
Dat kan je in de footswitchinput op je versterker steken. Als je op het pedaal mept, wisselt hij van kanaal. De tip van Bram is goed, maar ga ook voor een pedaal, dat maakt je versterker veel bruikbaarder.

Portel
15 april 2009, 08:22
Ja, ok,
Maar ik weet dus niet wát voor een pedaal.

Ik dacht zelf aan een distortionpedaal, maar wat is nou de functie van zo'n sustainpedaal?

hole
15 april 2009, 09:35
Het pedaal waar het hierboven overhebben heeft zelf geen klank, er gaat geen signaal doorheen. Wat het doet is je versterker schakelen tussen twee klanken.

In de manual van je cube zou je hier wel iets over kunnen vinden.

bert k
15 april 2009, 10:40
Ja, ok,
Maar ik weet dus niet wát voor een pedaal.

Ik dacht zelf aan een distortionpedaal, maar wat is nou de functie van zo'n sustainpedaal?
Je hoeft helemaal geen effectpedalen te kopen, de meeste effecten zitten in je versterker. Een sustainpedaal is een voetschakelaar voor een keyboard, maar die doet het ook op een Cube.

pimmetje
15 april 2009, 11:16
Dat kan je in de footswitchinput op je versterker steken. Als je op het pedaal mept, wisselt hij van kanaal. De tip van Bram is goed, maar ga ook voor een pedaal, dat maakt je versterker veel bruikbaarder.+1.
Met de volumeknop leren spelen kan ik iedereen aanraden, maar dat staat los van het feit dat je met een eenvoudige footswitch een boel meer uit je versterker kan halen.

Die volumeknop zal ook alleen maar het volume regelen. Bij een aantal amps zal dat ook het geluid veranderen, maar bij een aantal ook niet. Dan is 't echt alleen harder/zachter.
Met die footswitch kan je een werkelijk ander geluid op je amp in- en uitschakelen.

(als je die verschillende geluiden hebt PLUS dat je met je volumeknop speelt heb je dus verschillende geluiden uit je amp die je op slag- en solo-volume kunt spelen dankzij je volumeknop)

Gjalt
15 april 2009, 19:04
het zogezegde sustainpedaal regelt in dit geval niet de lengte en de duur van je geluid. maar zorgt er bij deze versterker gewoon voor dat deze van kanaal veranderd.

je moet de stekker van de switch gewoon in de het footswitch gaatje stoppen. Deze footswitch bedoel ik dan:

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/1428.html

Staon
15 april 2009, 20:27
Persoonlijk zou je met een goeie drive / boost als enige pedaal makkelijk uit de voeten kunnen (die Cube klinkt al vrij tof van zichzelf), alhoewel ik zelf pedaaltjes door een cube niet al te tof vind klinken (metallic?)

Dan rest mij een bijpassende vraag; heeft iemand enig idee of er een footswitch voor Carvin (Nomad 50) te vinden is? Want hij heeft wel een ingang voor een switch, maar ik heb geen idee waar ik dat vinden kan, iig niet bij de importeur dat schijnt een oplichter te zijn oid. (En heeft iemand idee of die switch de reverb kan switchen, dta channelswitchen is toch niet nodig, gebruik alleen clean + pedaaltjes)

Portel
15 april 2009, 22:46
het zogezegde sustainpedaal regelt in dit geval niet de lengte en de duur van je geluid. maar zorgt er bij deze versterker gewoon voor dat deze van kanaal veranderd.

je moet de stekker van de switch gewoon in de het footswitch gaatje stoppen. Deze footswitch bedoel ik dan:

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/1428.html

Ok, dus als ik dit ding in mn footswitch-gaatje stop, en ik 'druk' het pedaal in (met mn voet, uiteraard) dan gaat ie van Black Panel naar Brit combo?

Of gaat hij dan van Black Panel naar het cleane kanaal, en moet ik dus alles clean spelen, en dan met het pedaal naar brit combo?


Persoonlijk zou je met een goeie drive / boost als enige pedaal makkelijk uit de voeten kunnen (die Cube klinkt al vrij tof van zichzelf), alhoewel ik zelf pedaaltjes door een cube niet al te tof vind klinken (metallic?)

Dan rest mij een bijpassende vraag; heeft iemand enig idee of er een footswitch voor Carvin (Nomad 50) te vinden is? Want hij heeft wel een ingang voor een switch, maar ik heb geen idee waar ik dat vinden kan, iig niet bij de importeur dat schijnt een oplichter te zijn oid. (En heeft iemand idee of die switch de reverb kan switchen, dta channelswitchen is toch niet nodig, gebruik alleen clean + pedaaltjes)

Ik heb er geen verstand van, maar je hoeft toch niet per sé een Carvin pedaal op een Carvin amp zetten?

Staon
15 april 2009, 23:20
Ja dat wist ik dus niet, ik heb me laten vertellen dat dit voor Marshalls wel geldt, maar ik heb geen zin om iets te kopen wat ik vervolgens niet kan gebruiken, misschien bouw ik wel iets zelf een keer ofzo