PDA

View Full Version : Pedalen



Ferraririk
14 april 2009, 16:12
Hallo,

ik zit nu al een tijd te kijken naar pedalen of multi fx

maar nu wil ik eigenlijk het grote verschil ertussen weten


Ik heb nu zegmaar 2 keuzes voor mezelf uitgestald

1: Aparte Pedalen in een Behringer PB1000 case
Dat zijn dan deze pedalen:
http://img511.imageshack.us/img511/3015/pedals.jpg

2: Een boss me50/70 (weet nog niet welke)



Welk van deze 2 zou jij kiezen, en waarom.

Gegroet.

hole
14 april 2009, 16:16
De Boss. Heb ik lange tijd gebruikt naar volle tevredenheid (rechtstreeks de tafel in ook nog trouwens)

dat zijn eigenlijk gewoon boss pedaaltjes in een multi FX vorm. Klinken beter dan die Behringermeuk.

(Dit is geen Behringer-bashen..ik heb een FCB1010 en dat ding is geweldig (itt die pedalen die voor het grootste deel gewoon volledig k%t klinken)

hole
14 april 2009, 16:19
Dat maakt voor mijn antwoord niet uit.

Daarnaast raad ik aan om meteen door te sparen voor iets wat je echt langere tijd zult gebruiken, en geen geld uit te geven aan 'noodoplossingen'.

Dan heb je iets, maar het is het nét niet....niets irritanter dan dat!.

Edit: ...behalve dan dat iemand zijn post verwijdert NADAT je er op hebt gereageerd :(

MarkV
14 april 2009, 16:20
O, ik was er vergeten bij te zetten dat ik die pedaaltjes op den duur ga vervangen.

Persoonlijk zou ik gewoon sparen en op termijn de pedalen kopen die je wilt, niet diegene die je nu kan kopen (Behringer)

Als je niet weet wat je precies zoekt is zo'n multi-fx prima.

Ferraririk
14 april 2009, 16:22
O, ik was er vergeten bij te zetten dat ik die pedaaltjes op den duur ga vervangen.

En het is alleen voor de slaapkamer.

M Kactus
14 april 2009, 16:22
De stelling dat losse pedalen beter zijn dan multi-effecten gaat alleen maar op als je fatsoenlijke pedalen vergelijkt met fatsoenlijke MFX. En dan nog is het heel erg subjectief en afhankelijk van wat je wilt.
3. Is het voor in een band, of voor alleen ?
4. Wil je graag versterkermodellen of niet ?

1. Wil je zo veel mogelijk verschillende sounds, of wil je een paar effecten, maar dan zo goed mogelijk ?
2. Ben je al bekend met de verschillende effecten en hoe je ze kunt gebruiken, of is het eerder een kennismaking met de effectenwereld ?

In dit geval zou ik kiezen voor optie 2, gewoon omdat de meeste Behringer-pedaaltjes gewoon niet erg duurzaam zijn. Het geluid is ook niet meteen het beste van een bepaald effect, dus dat voordeel van aparte pedalen vervalt al.

Dus optie twee, maar da's zeker ook geen ideaal :)

Ferraririk
14 april 2009, 16:23
ok, dan kies ik voor rustig opbouwen van pedaaltjes, bedankt!

want ik weet niet wat het is, want een multi-fx trekt mij niet echt zozeer

M Kactus
14 april 2009, 16:24
O, ik was er vergeten bij te zetten dat ik die pedaaltjes op den duur ga vervangen.

En het is alleen voor de slaapkamer.

Oké, op den duur vervangen en voor de slaapkamer. Koop dan tweedehands, want Behringer vervangen = geld weggooien. Je krijgt er nl niks meer voor.

Ik zou kijken naar een goede MFX om me wat te oriënteren op gebied van effecten en te kijken wat ik echt gebruik. Dan kun je later die effecten in losse versie kopen, als je dat nog altijd wilt.

Dirk_Hendrik
14 april 2009, 16:31
De Boss.

En waarom niet die pedalen? Omdat ik, uitzonderingen daargelaten, niet houd van budget crap.

Thiez
14 april 2009, 17:17
niet beginnen aan behringer idd. rotzooi is het.
Ik heb eerst een goedkopere multi effect gehad. daarmee heb ik de soorten effecten leren kennen en bekeken wat ik nou eigenlijk gebruik en nu ben ik over gegaan op losse pedalen.
Misschien een digitech rp.... (naar eigen smaak invullen) of een zoom ofzo. die dingen kosten niet gek veel 2e hands en je kunt er leuk wat mee expirimenteren wat je gebruikt aan effecten en wat je gaaf vind om te hebben.
ben je klaar? verkoop je multieffect weer op marktplaats en ga je losse pedalen aanschaffen.

Ferraririk
14 april 2009, 17:32
En danelectro wat vinden jullie daarvan?


EDIT:
En Artec

Harry
14 april 2009, 17:43
misschien moet je je ook eerst bedenken of je wel je een effectpedaal nodig hebt. En daarna, als je die vraag met ja hebt beantwoord, waarom. Dan kun je het plaatje invullen met het pedaal dat daar bij hoort.

Ferraririk
14 april 2009, 17:48
Dat heb ik wel gedaan, het waarom ook,
waarom?
1. Handig
2. Variatie van klank
3. goede scheur krijgen
4. Wah nodig voor sommige nummers
etc.

maar dat invullen, dat is lastig,
maar wat ik dus wil is:
een Wah
2 Distortions/Overdrives (Geen Fuzz!)
Een Compressor/Sustainer (of Booster, voor solo's)
Een Chorus
en Een Flanger

Edit: en een Delay

Tim..
14 april 2009, 18:05
Dan begin je eerst eens met wat je denkt het meest nodig te hebben; ik denk zomaar de distortion of overdrive, en dan ga je daar eerst eens na kijken.

ik denk persoonlijk niet dat je binnen een korte tijd een geweldige pedalencollectie bij elkaar kunt vinden, dat heeft wat tijd nodig om ze te leren gebruiken en natuurlijk eerst uit te proberen en vergelijken.

Dirk_Hendrik
14 april 2009, 18:13
Dat heb ik wel gedaan, het waarom ook,
waarom?
(Geen Fuzz!)


Waarom post je dan een Behringer vintage distortion, een EH Big Muff clone dus? ;)

Bram+
14 april 2009, 18:20
Als je losse pedaaltjes wil, dan is het ook niet persé noodzakelijk alles in één keer te kopen toch? Voor het geld van die hele zwik behringerpedaaltjes (exacte prijzen weet ik niet, maar laat het 150 euro bij elkaar zijn), zou je bijvoorbeeld al een redelijke tot goede distortion en nog iets kunnen kopen (tweedehands). Is die ene behringer distortion geen Big Muff-kloon? Die zijn er al vanaf 60 euro nieuw afhankelijk van welke je wil. EHX Small Clone chorus á 70 euro erbij, dan zit je op 130 euro, kun je even vooruit en heb je significant beter spul.

Matro
14 april 2009, 18:21
Ik heb als eerste pedaal een Wah gekocht, ik kan iedereen aanraden om dat te doen; zo'n veelzijdig pedaal, kost geloof ik zo'n 70 euro? Daarbij kan je misschien een Distortion kopen en dan heb je al een mooi setje. Veelzijdig is trouwens misschien niet het goede woord, maar wat ik bedoel is dat ie heel vaak gebruikt en het is ook vet om mee te experimenteren

Ferraririk
14 april 2009, 18:52
O haha, ik wist niet dat die ene behringer een bigg muff clone was,
ik heb trouwens ook even gekeken naar de EHX Nano series, leuke dingetjes voor een leuke prijs
maar een goede booster is niet echt te vinden, en die van EHX is uitverkocht.

ik heb trouwens nog niemand gehoord over de behringer PB1000, schijnt wel een goede case te zijn, met integrated power supply en alle kabels benodigd , ook die voor effect naar effect, vinden jullie het slim om die te kopen of raden jullie wat anders aan,

hoeveel kost een eigen houten plank maken en ook stroom supply en kabels enzo ongeveer? ligt dat dicht bij 100 euro? want dan is die pb1000 een goede keus om te kopen, ik heb overal goede reviews gelezen,

Ligt het aanzienlijk onder 100 euro, denk aan 80 euro, of minder, dan ga ik dat doen.

Trouwens: Als de big muff een Fuzz is, vind ik Fuzzjes niet erg

JiJeWoW
14 april 2009, 19:01
Je hebt toch een cube 30x? Daar zitten al een hoop redelijke effecten op toch ? En je hebt laatst nog een topic gemaakt over hoe je een multieffect wou die niet naar meuk klonk... ik denk zelf dat je eerst moet leren spelen voordat je met pedalen alles beter kan proberen te laten klinken. En idd, van het meeste spul van behringer moet je uit de buurt blijven.

Mitch
14 april 2009, 19:01
Als je geen fuzz wil maar wel een Behringer Vintage Distortion, je niet weet dat dat een big Muff is en je in dat geval een fuzz toch wel goed vindt, is het misschien raadzamer om je iets meer te verdiepen in effecten vóór je je gaat interesseren welke manier van opslag en vervoer nou het goedkoopst is.

Ferraririk
14 april 2009, 19:04
ik dacht eigenlijk dat Bigg muff distortion was omdat bij thomann het volgende staat: Electro Harmonix Big Muff USA distortion/sustainer

hugo123
14 april 2009, 19:18
Ik heb je een pm gestuurd!

HaroldA
14 april 2009, 19:18
ik dacht eigenlijk dat Bigg muff distortion was omdat bij thomann het volgende staat: Electro Harmonix Big Muff USA distortion/sustainer

Dus je gaat pedaaltjes kopen omdat het "een distortion" is, maar zonder 'm te testen??? :stop:

Ferraririk
14 april 2009, 19:20
nee dat niet, ik ging ervan uit dat het een distortion was ipv een fuzz, het scheelt niet heel veel, maar toch

Mitch
14 april 2009, 19:50
ik dacht eigenlijk dat Bigg muff distortion was omdat bij thomann het volgende staat: Electro Harmonix Big Muff USA distortion/sustainer

Ik zei dus ook dat het me raadzaam lijkt dat je je er een beetje meer in verdiept. Je ergens in verdiepen is iets anders dan de beschrijving bij Thomann lezen.

Bram+
14 april 2009, 20:24
Tip: kijk alvast eens op de site van Electro-Harmonix (http://www.ehx.com/), daar staat bij de Big Muff (en alle variaties erop) het een en ander aan beeldmateriaal waarin ze het apparaat showen/laten horen. Kun je alvast een beetje 'researchen'. Sowieso is YouTube een goede bron om alvast wat GAS-inspiratie op te doen.

Overigens vraag ik me nog wel af in hoeverre losse pedaaltjes (lekker) werken met een Roland Cube. Heb je daar al naar gekeken?

Ferraririk
14 april 2009, 20:33
ja, sommige gaan goed, andere weer niet, maar ik ga denk ik over een onbepaalde tijd toch een kleine buizenstack kopen (Epi Valve junior, Blackheart little giant, o.i.d) zo simpel mogelijk iets, dus dat komt goed

hoofd
14 april 2009, 20:48
:seriousf: toptopic!! :seriousf:


Ferraririk, als je je nou eerst 's een beetje meer oriënteert.. Een beetje uitzoekt wat voor een geluid je wilt benaderen (wie je wilt "nadoen") en een beetje inlezen over verschillende effecten en bekende merken enzo. Uiteraard ook gewoon een paar keer naar een goede gitaarzaak gaan en een zooi uitproberen met een maatje ofzo, dan kan je zal je uiteindelijk toch meer lol van een aanschaf hebben dan hoe je nu zonder enige kennis op Thomann afgaat.

Tim..
14 april 2009, 21:06
ja, sommige gaan goed, andere weer niet, maar ik ga denk ik over een onbepaalde tijd toch een kleine buizenstack kopen (Epi Valve junior, Blackheart little giant, o.i.d) zo simpel mogelijk iets, dus dat komt goed

En, hoe weet je dan dat ze daarop goed werken?:)

Wat ik zelf zou doen, is eerst een een versterker kopen waar je verder mee zou willen, en daarna voor pedaaltjes gaan kijken, en in de tussentijd jezelf tevredenstellen met het kijken en verdiepen in pedaaltjes in plaats van meteen kopen kopen kopen!
Eigenlijk heb je een soort van über-GAS, maakt niet uit hoor, maar soms moet je je inhouden en nog een keer denken:ok:

succes in ieder geval.

JiJeWoW
14 april 2009, 22:02
En, hoe weet je dan dat ze daarop goed werken?:)

Wat ik zelf zou doen, is eerst een een versterker kopen waar je verder mee zou willen, en daarna voor pedaaltjes gaan kijken, en in de tussentijd jezelf tevredenstellen met het kijken en verdiepen in pedaaltjes in plaats van meteen kopen kopen kopen!
Eigenlijk heb je een soort van über-GAS, maakt niet uit hoor, maar soms moet je je inhouden en nog een keer denken:ok:

succes in ieder geval.
Wat jij zegt man! ik begrijp dit gastje niet... Ik post echt niet zo veel op dit forum maar ik lees wel heel veel. Eerst wil hij een gitaar gaan bouwen op een middag, dan wil hij een echte gitaar kopen. Toen kocht hij een cube30: een prima beginners versterkertje... En dan wil hij een multieffect kopen dat niet naar meuk klinkt. Maar vervolgens wel in elk forum posten alsof hij overal verstand van heeft. Sorry hoor, maar daar kan ik echt niet tegen. :dontgeti:

j3r03n
14 april 2009, 22:04
Eigenlijk heb je een soort van über-GAS, maakt niet uit hoor, maar soms moet je je inhouden en nog een keer denken:ok:

Mooi topic dit :D Met plezier alle posts doorgelezen. Maar helaas klopt het wat Tim zegt.
Voor je eigen bestwil: oriënteer je nog een jaartje. Bedenk je welke sounds je écht gebruikt uit je Cube. Dan kun je denken aan een andere versterker, en als dan na een tijdje nog blijkt dat je een wah / chorus o.i.d. 'nodig hebt'/mist in je sound -en in de tussentijd centjes hebt gespaard- zal iedereen op GitaarNet je met genoegen verder helpen in je zoektocht :)

Thiez
15 april 2009, 00:05
ook als je andere versterker wilt jezelf goed orienteren. misschien kom je mooie versterker tegen waarbij je helemaal geen distortion pedaal meer nodig hebt. en waar misschien al een reverb kanaal opzit waar je tevreden mee bent.

Er zijn ontzettend veel merken en mogelijkheden je gitaarsound te krijgen. dit is een voordeel omdat er altijd wel ergens jou smaak is, maar het nadeel ervan is dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. en zoals overal word gezegd en niet vaak genoeg gezegd kan worden. proberen proberen proberen. niet te veel naar andere luisteren. kijken wat je zelf gaaf vind. wat de ene het einde vind, vind de ander misschien weer prut.

Ferraririk
15 april 2009, 08:32
hmm, ja das waar, dan ga ik maar door "studeren" en goed nadenken