PDA

View Full Version : Welke boost/overdrive past bij mij?



nielsnielsniels
14 april 2009, 16:00
Ik ben dus op zoek naar een overdrive/boost , maar er zijn er zóveel met allemaal een ander cool marketing praatje, ik heb veel clips beluisterd enzo, maar ik kom er niet uit. Enige wat wel vaststaat is het budget, het moet rond de 100,- euro zijn ( tweedehands/nieuw maakt niet uit ).

Sinds mijn Bandmaster op 10 clean blijft, moet de overdrive met een pedaaltje gebeuren ( gitaar is een Fender Strat met Vintage Noiseless pups. Ik heb nu een Roger Mayer fuzz, klinkt lekker maar levert te zware gain. Eigenlijk zoek ik een pedaaltje die net dat stukje krrrkrkgggggrkkvshsh geeft aan je clean , zoals in veel Hendrix liedjes, bijvoorbeeld Castles made of Sand. Denk bijvoorbeeld ook aan de Little wing versie van SRV, iets in die richting. Het hoeft dus absoluut niet hoge gain, het liefst wil ik iets waarmee het high/mid/low gewoon een beetje hetzelfde blijft, en als ie wat harder staat het een beetje een tubescreamer wordt, met veel mid.

Probleem is dus dat er oneindig veel van zulke pedalen zijn, en ze klinken allemaal even goed, en ik weet dat ik gewoon naar een winkel moet gaan maar op mijn amp klinkt het toch altijd anders. Mijn oog was zover gevallen op: (2dehandse) Maxon OD808, Route 66 , Ibanez TS9 en dingen in die richting.

Fulltone blijkt heel goed te zijn maar die piemels daar moeten die dingen weer voor 200 euro verkopen, terwijl ze in de US voor $170 gaan, hetzelfde geld een beetje voor Roger Mayer , die ook erg duur is, en nergens tweedehands te koop is.

HaroldA
14 april 2009, 16:23
Hele mooie vergelijkingspagina: http://oldtonezone.herokugarden.com/

Ik zit ook een beetje met hetzelfde, dus heb ik net een Bad Monkey aangeschaft en ga ik een TS808/TS9 en een Lovepedal Eternity maken.

Zodra ik ze compleet heb wordt het een shoot-out tussen:
* Fulltone OCD (huidige OD)
* Boss OD-1
* Digitech Bad Monkey
* Lovepedal Eternity
* TS808/TS9

nielsnielsniels
14 april 2009, 16:36
Hele mooie vergelijkingspagina: http://oldtonezone.herokugarden.com/

Ik zit ook een beetje met hetzelfde, dus heb ik net een Bad Monkey aangeschaft en ga ik een TS808/TS9 en een Lovepedal Eternity maken.

Zodra ik ze compleet heb wordt het een shoot-out tussen:
* Fulltone OCD (huidige OD)
* Boss OD-1
* Digitech Bad Monkey
* Lovepedal Eternity
* TS808/TS9

Wauw, geweldige site, hardstikke bedankt :)

Mitch
14 april 2009, 16:52
Hele lichte crunch, zeer transparant voor een bescheiden prijs: een gemodde Ibanez MSL/MS10. Echt een aanrader, heb ik al meerdere malen bewierookt en ik sta daar gelukkig niet alleen in, check maar eens met de zoekfunctie. Clips die ik er ooit van gemaakt heb stonden on-line, maar die site is helaas down.
Fulltone OCD kan het ook zeer goed maar is 2ehands 150E.
Dan zijn er nog een paar pedalen die het zeggen te kunnen zoals de barber LTD, maar die voegen toch best wat compressie toe. Als je juist voor een open, lichte crunch wil is dat geen optie.
Catalinbread Hyper Pak kan 't, zéér open en toch die lekkere rand aan je aanslag en die is nieuw 100E.
Danelectro Transparent Overdrive schijnt 't ook te kunnen maar daar heb ik persoonlijk nog geen ervaring mee.

Chris Winsemius
14 april 2009, 17:16
Blackface Bandmaster helemaal op 10 en dan nog steeds (volledig) clean? Zelfs met 'n Strat met low-output-PU's moet er dan toch wel "wat vuiligheid" ;) ontstaan. Die van mij is na 5/6 met zo'n gitaar iig. niet meer 100% clean.

De door Harold en Mitch genoemde pedalen zijn ook imho zeker het uitproberen waard.

Qua amps bij genoemde gitaarhelden:
SRV: blackface-ACHTIG met reverb er in (ietsje meer gain/sprankel dan de modellen zonder reverb)
Hendrix (1e 2 LPs): vroege 100 Watt Marshalls/etc.

EDIT: Misschien zo'n blauwe Dunlop Hendrix fuzz, die draait iig. zeer goed clean.

Bernardduur
14 april 2009, 17:27
Ik heb hier ook een oude blackface bandmaster en de eigenaar klaagt altijd dat ie te lang clean is; hij zoekt dat "randje" altijd maar dat lukt em alleen op oor-bloed volumes.

We zijn nu een aantal master volumes aan het proberen om zo het wat lager qua volume te krijgen. Hij gebruikt er een TS9 bij die door mij gemod is. Geeft zeker icm het "randje" een lekker en leuk geluid. Mijn Klon vind ik zelf erg lekker over deze amp klinken maar daar wil hij zelf niet aan.

Chris Winsemius
14 april 2009, 17:33
Indien nog niet gedaan:

gebruik iig. het linker ("normal") kanaal, ietsje meer gain en helderheid dan het "vibrato" kanaal.

nielsnielsniels
14 april 2009, 17:44
Blackface Bandmaster helemaal op 10 en dan nog steeds (volledig) clean? Zelfs met 'n Strat met low-output-PU's moet er dan toch wel "wat vuiligheid" ;) ontstaan. Die van mij is na 5/6 met zo'n gitaar iig. niet meer 100% clean.

De door Harold en Mitch genoemde pedalen zijn ook imho zeker het uitproberen waard.

Qua amps bij genoemde gitaarhelden:
SRV: blackface-ACHTIG met reverb er in (ietsje meer gain/sprankel dan de modellen zonder reverb)
Hendrix (1e 2 LPs): vroege 100 Watt Marshalls/etc.

EDIT: Misschien zo'n blauwe Dunlop Hendrix fuzz, die draait iig. zeer goed clean.

In V2 ( Vibrato Channel ) blijft ie echt helemaal clean, zit zo een chinese buis in met blauwe letters. V1 heb ik niet getest, maar een Sovtek 12AX7WB staat er ook niet bekend om om snel op te breken, ik wil nog wel een Tung-Sol proberen.

Mijne is trouwens ook een Blackface, uit '65 ( geen reissue ), en hij komt heel erg dichtbij de Lenny/Wind Cries Mary/Hey Joey etc. sound, dus ik ben er echt superblij mee, echt heerlijke cleans. Alleen geen reverb, maar Holy Grail Reverb is tweedehands voor 75 euro te krijgen dus dat komt goed. Jimi speelde in het begin ook op Twin Reverbs.

Ik heb net wat clipjes gehoord op bovengenoemde site van de VS Route 66, en die vond ik heel vol en warm tegenover andere pedalen klinken, de enige waardige tegenstander waren de dingen van Fulltone. De 66 heeft daarnaast ook nog eens een individuele compression, dus daarmee kan ik heel makkelijk een TS nabootsen als od+compr. aanstaan.

Chris Winsemius
14 april 2009, 17:50
(die van mij is ook 'n oude blackface).

Zonder te solderen:

- linker kanaal gebruiken (!)
- misschien de fasedraaierbuis (preampbuisje dat het dichtste bij de eindbuizen zit) vervangen door 'n 5751/12AX7/ECC83/7025 buisje
- indien je (alleen) het lnker-kanaal gebruikt; V2 (2e preampbuisje van rechts vanaf de achterkant gezien) verwijderen. Zelf vind ik het laag dan wat snel "vastlopen" maar deze "truuk" wordt wel vaker gebruikt.

nielsnielsniels
14 april 2009, 18:10
(die van mij is ook 'n oude blackface).

Zonder te solderen:

- linker kanaal gebruiken (!)
- misschien de fasedraaierbuis (preampbuisje dat het dichtste bij de eindbuizen zit) vervangen door 'n 5751/12AX7/ECC83/7025 buisje
- indien je (alleen) het lnker-kanaal gebruikt; V2 (2e preampbuisje van rechts vanaf de achterkant gezien) verwijderen. Zelf vind ik het laag dan wat snel "vastlopen" maar deze "truuk" wordt wel vaker gebruikt.

Even om onderstaande begrijpbaar te maken:

op het moment :
V1 = Sovtek 12AX7WB
V2 = Chinese met blauwe letters (http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1176.jpg), (?), klinkt iig heel mooi en helder, niks op aan te merken, misschien NOS?
V3 = 12AX7 naar vermoeden, ik denk Sovtek
V4 = 12AT7, rode letters ( Fender? )

(Tubechart = 7025,7025,12ax7,12at7)

Ik heb al eens V1 verwijderd, dit booste mijn sound aanzienlijk maar de andere gitarist in de band wil liever over mijn amp spelen dan over zijn Line6 ding, wat wel te begrijpen is, dus moet deze wel erin blijven.

Fasedraaierbuis is op het moment een 12AT7, ik heb deze amp ook pas nieuw en ik heb geen idee hoelang alles er in zit of van welk merk V2 (http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1176.jpg), V3 en V4 zijn.
V2 verwijderen heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb dus al een TAD 12AX7 geprobeerd in V1 en V2, maar die klonk erg dof en had weinig bas, niet erg mooi dus. Ik zal de TAD in V1 wel eens proberen en V2 leeglaten, want de TAD hoort ''high-gain'' te zijn, dus wie weet komt er nog wat gain. V1 weglaten met TAD in V2 zal niet veel meer gain opleveren dus dat zal ik niet proberen.

Staon
14 april 2009, 19:14
Probeer de VisualSound son of Hyde 's, dat heeft zo'n smerig mooi subtiel randje.. (en is niet al te duur)

vinni
14 april 2009, 19:18
Heb ook een bandmaster gehad....modelltje uit begin zeventiger jaren.

Heb er ooit een Fulltone GT500 over getest. Was er erg van onder de indruk!
Is dus een alles in één pedaal voor jou.
Ik draaide de BM clean op 10.

Groet,
Vinni

nielsnielsniels
14 april 2009, 19:19
Probeer de VisualSound son of Hyde 's, dat heeft zo'n smerig mooi subtiel randje.. (en is niet al te duur)

Net wat geluisterd maar dat is toch wat meer een distortion dan een boost of overdrive.. tot nu toe lijkt de route 66 een goede keuze.

Chris Winsemius
14 april 2009, 20:50
Even om onderstaande begrijpbaar te maken:

op het moment :
V1 = Sovtek 12AX7WB
V2 = Chinese met blauwe letters (http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1176.jpg), (?), klinkt iig heel mooi en helder, niks op aan te merken, misschien NOS?
V3 = 12AX7 naar vermoeden, ik denk Sovtek
V4 = 12AT7, rode letters ( Fender? )

(Tubechart = 7025,7025,12ax7,12at7)

Ik heb al eens V1 verwijderd, dit booste mijn sound aanzienlijk maar de andere gitarist in de band wil liever over mijn amp spelen dan over zijn Line6 ding, wat wel te begrijpen is, dus moet deze wel erin blijven.

Fasedraaierbuis is op het moment een 12AT7, ik heb deze amp ook pas nieuw en ik heb geen idee hoelang alles er in zit of van welk merk V2 (http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/IMG_1176.jpg), V3 en V4 zijn.
V2 verwijderen heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb dus al een TAD 12AX7 geprobeerd in V1 en V2, maar die klonk erg dof en had weinig bas, niet erg mooi dus. Ik zal de TAD in V1 wel eens proberen en V2 leeglaten, want de TAD hoort ''high-gain'' te zijn, dus wie weet komt er nog wat gain. V1 weglaten met TAD in V2 zal niet veel meer gain opleveren dus dat zal ik niet proberen.

V1: buisje linker kanaal
V2: buisje rechterkanaal
V3: buisje voor tremolo (als ie maar werkt en niet bromt is alles hier ip. goed)
V4: fasedraaier, met 'n 12AX7/etc. krijg je IETSJE meer vuiligheid op hogere volumes

TAD 12AX7: normaal redelijk helder maar minder helder/transparant dan de TAD 7025HG. Qua gain: meer 'n indicatie v/e iets hogere versterkingsfactor dan van clean naar (vette) overdrive oid.

Ik sta er toch wel van te kijken, misschien sla ik de snaren wel keihard aan maar ik krijg zo'n non reverb Bandmaster wel met 'n randje met 'n Strat.....

Misschien staan de eindbuizen vrij/te koud gebiast?

nielsnielsniels
14 april 2009, 22:45
@Chris

Ik zou het niet weten met de eindbuizen, ik heb niet veel ervaring met buizenamps ( dit is de 2de ), mijn vorige was een Laney VC30 en die klonk redelijk koud vergeleken met wat ik nu hoor. Als ik nu een akkoord speel, en dan vooral rond de 10-12de frets en hoger hoor je je tonen echt heel mooi zingen, zo een heel subtiel warm rond geluid. En de vorige eigenaar(s) had de amp prima onderhouden, hij is van binnen en van buiten helemaal goed. Het is naar mijn mening nog wat te vroeg om hem weer te laten checken, kost ook weer zo veel geld, hehe. En daarnaast is elke amp weer anders, ze zijn nooit hetzelfde. Baby's zien er in het begin ook hetzelfde uit maar na 44 jaar zijn het geheel verschillende mensen, zo ook met de amps denk ik.

En daarnaast, wat ik vergeten ben te vertellen, is dat er een soort klein aanpassing is geweest op de tremolo kanaal, je kan deze namelijk nu aan/uit zetten. Je hoort dan een klikje als je er aan draait. Als ie namelijk uit staat komt er heel wat meer volume bij, als je em dan aandraait hoor je aanzienlijk minder volume, maar het werkt wel gewoon prima. Ik heb er echt niks op aan te merken, ik ben echt super tevreden met de sound. Als ik weer wat geld heb ga ik eens wat experimenteren met preamp buisjes, en als ik ze kan vinden misschien wel NOS-buisjes :)

Ik kan er nu even niets over vertellen of wat buisjes verplaatsen want de amp staat momenteel bij de drummer, en ik krijg al helemaal heimwee naar het ding. Morgen haal ik em weer op en dan zal ik die TAD 12ax7 ook eens in V4 proberen ( dus wisselen met de 12AT7 ). Natuurlijk weet je nooit hoe een buis klinkt maar ik had toch stiekem liever een Tung Sol of een EH gekocht bij nader inzien.

Staon
14 april 2009, 22:51
Net wat geluisterd maar dat is toch wat meer een distortion dan een boost of overdrive.. tot nu toe lijkt de route 66 een goede keuze.

Het is ook een distortion, maar hij kan (van 8 tot 12 uur) ook als prachtige boost fungeren, of althans dat is waar ik hem voor gebruik

sjaak1990
14 april 2009, 23:12
Mi Audio pedaaltjes? Crunch box, blues boy, blues pro.

Ik vond de CB flink beter dan de OCD, alleen met erg lage gain beter verder kleurde hij het geluid meer.

Damster
15 april 2009, 17:01
Probeer de T-rex Moller ook eens!
Kijk voor meer info op de website van t-rex pedals en op youtube staat ook een goed filmpje.

nielsnielsniels
15 april 2009, 18:10
@Sjaak1990 : Een andere gitarist in mijn band heeft deze ook, hij klinkt lekker maar niet heel speciaal, en die fuzz fuctie erop heb ik niet nodig.

@Damster : Die T-rex is bij ProGuitarShop $280, dus wel wat boven mijn budget.

@Chris: Ben net even naar een winkel geweest, tegenover waar ik de TAD 12AX7 had gekocht, ook een muziekwinkel. En daar vroeg ik om een 12AX7, ik vroeg om een Tung Sol, maar hij kwam even later terug met een Philips ECC83, ik heb em nog niet getest, maar de verkoper zei dat de buis wel goed was. Het is blijkbaar wel een ''NOS'' buisje, en ik had deze voor maar 8 euro, dus redelijk goedkoop lijkt me zo.

Maar beslis zelf maar even, plaatje hier (http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Valvo%20ECC83/ECC83X9.jpg). Hier (http://www.kcanostubes.com/products/30/NOS-Philips-ECC83-12AX7.htm) nog een linkje met info ( ik weet niet of het precies dezelfde is )

RolandT
15 april 2009, 19:20
Probeer eens het Danelectro Cool Cat Series CTO-1 Transparent Overdrive (http://www.piens.be/product/Danelectro/CTO-1-Cool-Cat-Transparent-Overdrive/en/057264) pedaal is blijkbaar een 100% kopie van het fantastiche TIM pedaal. Youtube clip (http://www.youtube.com/watch?v=gd1HL1xNTtg).

schizo910
15 april 2009, 19:44
Net wat geluisterd maar dat is toch wat meer een distortion dan een boost of overdrive.. tot nu toe lijkt de route 66 een goede keuze.

De rechterkant van het pedaal is een distortion die je wel heel crunchy kunt afstellen. De linkerkant is eigenlijk een fulltone fatboost, overdrive/boost.

nielsnielsniels
16 april 2009, 01:09
De rechterkant van het pedaal is een distortion die je wel heel crunchy kunt afstellen. De linkerkant is eigenlijk een fulltone fatboost, overdrive/boost.

Tja, deze heeft dan boost/overdrive+distortion en route 66 heeft boost/overdrive + compressor, en als je de gain wat opschroeft met eventueel de compressor krijg je ook die 808/ts9 achtige sound, en daar was ik echt naar op zoek. Zoals ik al zei, de andere pedalen die hier zijn genoemd zijn niet slechter ofzo, misschien zijn ze wel evengoed of zelfs beter, maar het is onmogelijk om ze allemaal te gaan testen.

schizo910
16 april 2009, 09:40
Tja, deze heeft dan boost/overdrive+distortion en route 66 heeft boost/overdrive + compressor, en als je de gain wat opschroeft met eventueel de compressor krijg je ook die 808/ts9 achtige sound, en daar was ik echt naar op zoek. Zoals ik al zei, de andere pedalen die hier zijn genoemd zijn niet slechter ofzo, misschien zijn ze wel evengoed of zelfs beter, maar het is onmogelijk om ze allemaal te gaan testen.


Klopt, alles testen is onmogelijk. Ik weet niet waar je woont, maar je mag de GT-500 zo bij me komen proberen als je zou twijfelen. De route 66 heb ik ook eens getest, niks mis met dat pedaal!

sjaak1990
16 april 2009, 14:24
@Sjaak1990 : Een andere gitarist in mijn band heeft deze ook, hij klinkt lekker maar niet heel speciaal, en die fuzz fuctie erop heb ik niet nodig.


Ik doelde op 1 van de drie pedaaltjes. Ik gebruik de crunch box nu voor Low Gain boost op 24v en klinkt echt heerlijk.

Bouke
16 april 2009, 20:49
Red Snapper en... Boss EQ7 zeker proberen als je ze tegenkomt. Die doen wat jij zoekt bij een dik-cleane fender.

nielsnielsniels
16 april 2009, 23:17
Red Snapper en... Boss EQ7 zeker proberen als je ze tegenkomt. Die doen wat jij zoekt bij een dik-cleane fender.

Net op Pro Guitar Shop naar de Red Snapper geluisterd, klonk zeer goed, ben erg onder de indruk ervan. Boss EQ7 kon ik nergens vinden, niet eens op de boss site met de zoekfunctie, en google levert ook weinig resultaten op. Bedoel je niet iets anders?

HaroldA
16 april 2009, 23:31
Boss EQ7 kon ik nergens vinden, niet eens op de boss site met de zoekfunctie, en google levert ook weinig resultaten op. Bedoel je niet iets anders?

Zou hij een GE-7 bedoelen? :???:


Edit:
Overigens heb ik de GE-7 ook een tijdje als booster gebruikt, maar daar gebruik ik nu een Muff Fuzz voor...

Bouke
16 april 2009, 23:38
Zou hij een GE-7 bedoelen? :???:

ja, die dus, :D sorry voor de typo! Ik vond het al zo vreemd typen, EQ7...

Met de GE7 kun je mooi je tone boosten waar je wilt, vaak onderschat pedaaltje!! Voor een paar tientje te proberen op marktplaats :D (niet die van mij in ieder geval)

De Red Snapper blijft mijn favo, staat vaak aan bij mij, transparante kick in the ass voor mijn Super Reverb.

Bouke

Butcher
21 april 2009, 11:07
Ze zijn wat prijzig, maar de Xotic RC Boosters zijn fenominaal als je wat haar op je sound will hebben. Zelf gebruik ik de Scott Henderson RC Boosters.