PDA

View Full Version : peavey classic 50/410 welke versterker?



stidic
14 april 2009, 15:44
momenteel speel ik op een classic 50 van Peavey 4x10"
de versterker heeft heel veel troeven, maar wat mij het meeste stoort is dat ik steeds het gevoel krijg dat de versterker te snel roept ipv zingt

het wordt nog abstracter

eigenlijk verwacht ik van een lampenversterker dat hij organisch en dynamisch reageert op wat er gespeeld wordt
waarbij IK meer gradatie heb om te bepalen hoe IK mijn geluid wil articuleren

thuis zet ik vaak enkel de master volume open en ben ik tamelijk tevreden over de respons, maar live gigs of repetities zit ik constant aan mijn knoppen te draaien (de ene keer reageert het te luid en ongenuanceerd, de andere keer hoor ik het niet)

technisch zou er niets mankeren aan de versterker en voelde me door de bouwer nogal onbegrepen.
hij gaf me verder het advies misschien uit te kijken naar een andere stijl van versterker

nu, mijn gitaarspel is zeker niet virtuoos te noemen of in een bepaald genrevakje te stoppen en als het dan toch moet zal het eerder naar marc ribot en indie/rock/exp/psych en zelfs woven hand ruiken + het gaat ook over prepared guitar naar geluiden gegenereerd via contactmicrofonen

sommigen zeggen dat het te maken heeft met EL84 lampen in de eindtrap en dat ik eerder naar 6V6 toestanden, silverface, point to point bedrading, enz... blablabla moet zoeken (bv. Fender Deluxe reverb)

>1000 euro boven mijn budget
bezorgd: hoeveel betaal je hierbij voor het merk?

misschien heeft iemand onder jullie tips of richtlijnen

Bolder
14 april 2009, 19:58
niet dat dit je helpt, maar ik heb zo'n ding bij mij op het cons, en dat vind ik een betere amp dan bijv. de Hotrod Dlx's of de Brunetti Maranello's. Gewoon een lekkere bluesamp

edit: maar ik zie minstens 1 keer per maand zo'n ding beneden bij concierge staan voor reparatie

BasHermus
16 april 2009, 15:29
Het zou me verbazen als het aan de eindbuizen ligt (heb versterkers met zowel EL84's als 6V6 en 6L6).

Ik heb zelf een Peavey DeltaBlues 210. De grootste verbetering die ik daarmee heb gedaan is het vervangen van de Peavey speakers (die zijn gewoon niet zo heel erg goed) door Weber alnico's (Silver ten & Blue Pup).
Dit verbeterde zowel de klank als de algehele feel van de versterker.

Daarnaast gebruik ik ook een powersoak, zodat ik het clean kanaal van de versterker ver open kan draaien, zonder dat ik helemaal doof word.
Ook dit verbeterd de klank en de respons.



Als er zo'n verschil is tussen thuis en de oefenruimte kan dit natuurlijk ook door de andere spreiding van het geluid komen.
Misschien dat dat op te lossen valt met beamblosckers ofzo (of je amp dichter bij een muur zetten in de oefen ruimte. Dat helpt ook wel bij een openback).

Rinze
16 april 2009, 16:46
Ik heb wel eens over zo'n Classic 50 gespeeld, vond hem lekker klinken en hij ging loeihard. Je hebt het over de bouwer die je niet begrijpt, dat bevreemd me nogal, tenzij je een lijntje open hebt met Hartley Peavey?

Ik heb zelf een Classic 30 die ook prima is, heb daar ook wel repetities mee gedaan en kon mezelf prima horen (hoewel ik mezelf nog beter kon horen met twee van die dingen :soinnocent:).

Misschien moet je eens een andere amp lenen om te kijken of dat beter is... een silverface Fender moet nog wel voor onder de 1000 euro te vinden zijn lijkt me, als worden ze wel snel duurder helaas. Maar een Twin kun je nog wel voor een euro of 800 pakken lijkt me. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of dat je probleem oplost.

Heb je wel over andere versterkers gespeeld? Het zou ook aan je afstelling/speelstijl/geluid kunnen liggen. Thuis en met een band is geen vergelijking, het een zegt niets over het ander.

Eko
16 april 2009, 20:16
De meeste versterkers hebben een verschillend karakter op verschillende volumes. Vaak hangt dat samen met de speakers. Ik heb eeb Bassman ( 4 x 10) gehad die op hogere volumes snel schel werd. Misschien moet je leren dat een versterker niet altijd in iedere ruimte hetzelfde geluid op dezelfde manier maakt. Een holle ruimte met gladde wanden en vloer geeft meer hoge tonen , andersom geeft een ruimte vol met mensen en kleden aan de wand weer een verlies aan hoge tonen.
Daarom zit er ook een toonregeling op. De kunst is om de amp zo af te stellen dat je geluid weer goed is. Ik heb wel met de bass helemaal dicht staan spelen omdat de houten vloer het hele zootje deed resoneren bij het leven. Een week later kon ik er niet genoeg indraaien , dus veel zegt dat niet over de amp.
De amp iets kantelen doet wonderen voor jezelf, vaak zorgt het er voor dat je jezelf in ieder geval kunt horen. Of plaats hem op een kratje of stoel.
Bijna alle buizenamps reageren op je aanslag. Veel hangt af........... van je afstelling. Naarmate de volumes hoger worden wordt het effect groter. Een amp met de toonregeling helemaal open ( dus alles op 12) reageert sneller en feller dan een amp met alles op 1. Zet daarbij nog een keer het volume open en je weet waarom mensen een tubescreamer hebben uitgevonden (om dat geluid te immiteren).

olaftheholy
16 april 2009, 20:38
Ik heb een deltablues 115 (met de 15"blue marvel van peavy, gemaakt door eminence) ding is qua circuit min of meer hetzelfde als alle andere uit de classic serie.
Misschien omdat de classic 50 , 50 watt uit een kwartet el84 perst dat hij minder stabiel is, daar waar je bij lagere wattage misschien minder last hebt.
Met de Db totaal géén last trouwens, dynamisch luid en goeie spreiding. Niet beamy.

Het enige minpuntje wat ik tot nog toe gemerkt heb is dat ze wel erg heet worden die peavy's en dan een beetje kunnen gaan 'zakken 'qua geluid... gaat een beetje wollig klinken.
Probleem was snel opgelost met een geforceerde koeling.

Ben ook heel benieuwd naar de connectie met de bouwer die beschreven wordt.


edit, een dag later ; Al die peavy's zijn redelijk brownface gevoiced op het clean kanaal, voorzover je van meerkanaals kan spreken (het is een éénkanaals met twéé gainstages) en half open draaien laat hem over de volle linie heerlijk clippen...

Wat bedoel je precies met prepared guitar en contactmicrofonen.... acoustische gitaar???
Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde versterker!

stidic
18 april 2009, 06:54
welgemeende dankuwel voor alle reacties die ik tot nu toe mocht ontvangen.
het gaat inderdaad over een goed huwelijk vinden tussen verschillende factoren: spel, gitaar, effects, versterker en het idee
vandaar de eeuwige queeste zeker?
(extra moeilijkheid daaraan is dat je door de jaren heen als persoon ook nog eens aan veranderingen onderhevig bent)

pas op, ik zit met deze versterker al een heel eind dichter bij mijn geluid dan verschillende andere versterkers uit het verleden, maar als ik nog iets dieper inga op het live-gedeelte van mijn vraag, dan gaat het vooral over articulatie en dynamiek van mijn geluid en niet zozeer rond volume als dusdanig.
om het extreem te stellen zou ik stille passages echt fragiel, licht en toch hoorbaar willen laten overkomen evenals de kracht van bombastische momenten. bij mijn peavey krijg ik op hoge volumes vooral het gevoel dat het ofwel A ofwel Z is, met weinig verhaal daartussen

de suggesties om er andere speakers in te plaatsen heb ik nog geen ervaring mee, ook weet ik niet wat het effect zou zijn om het geluid van mijn peavey aan bv. een cabinet met 2x12" aan te hangen (maar dan wordt het wel heel zwaar)...???

ooit raadde een verkoper me aan een versterker te zoeken met veel headroom, een andere verkoper wees dan weer op het karakter van de el84 lampen in de eindtrap die vooral gemaakt zijn om volumes te creëren, ...
(ik ben technisch 0, dus ik geloof iedereen)
vandaar dat ik een beetje aan het flirten ben met het idee om een deluxe reverb kopen (maar niet vertellen aan mijn peavey ;-)

jullie hebben ook gelijk dat ik nog meer versterkers moet uitproberen om het verschil te voelen. (het vervelende is dat ze nooit dicht bij elkaar staan.) maar ik ben ervan overtuigd dat ik via deze discussie en jullie deskundigheid veel tijd kan besparen.

olaftheholy
18 april 2009, 10:20
welgemeende dankuwel voor alle reacties die ik tot nu toe mocht ontvangen.
het gaat inderdaad over een goed huwelijk vinden tussen verschillende factoren: spel, gitaar, effects, versterker en het idee
vandaar de eeuwige queeste zeker?
(extra moeilijkheid daaraan is dat je door de jaren heen als persoon ook nog eens aan veranderingen onderhevig bent)

pas op, ik zit met deze versterker al een heel eind dichter bij mijn geluid dan verschillende andere versterkers uit het verleden, maar als ik nog iets dieper inga op het live-gedeelte van mijn vraag, dan gaat het vooral over articulatie en dynamiek van mijn geluid en niet zozeer rond volume als dusdanig.
om het extreem te stellen zou ik stille passages echt fragiel, licht en toch hoorbaar willen laten overkomen evenals de kracht van bombastische momenten. bij mijn peavey krijg ik op hoge volumes vooral het gevoel dat het ofwel A ofwel Z is, met weinig verhaal daartussen

de suggesties om er andere speakers in te plaatsen heb ik nog geen ervaring mee, ook weet ik niet wat het effect zou zijn om het geluid van mijn peavey aan bv. een cabinet met 2x12" aan te hangen (maar dan wordt het wel heel zwaar)...???

ooit raadde een verkoper me aan een versterker te zoeken met veel headroom, een andere verkoper wees dan weer op het karakter van de el84 lampen in de eindtrap die vooral gemaakt zijn om volumes te creëren, ...
(ik ben technisch 0, dus ik geloof iedereen)
vandaar dat ik een beetje aan het flirten ben met het idee om een deluxe reverb kopen (maar niet vertellen aan mijn peavey ;-)

jullie hebben ook gelijk dat ik nog meer versterkers moet uitproberen om het verschil te voelen. (het vervelende is dat ze nooit dicht bij elkaar staan.) maar ik ben ervan overtuigd dat ik via deze discussie en jullie deskundigheid veel tijd kan besparen.


Ik zeg...... Marble roadking lead !!! ab-so-luut proberen, zit qua dynamiek he-le-maal in jouw straatje!!! wel de 410 versie proberen,maar ook eens de 212

Rinze
18 april 2009, 10:43
Ik denk dat het headroom verhaal wel klopt voor wat jij wilt, maar in mijn herinnering kwam de Classic 50 een heel eind wat dat betreft. Ik zou dan zeker niet een lichtere versterker nemen qua wattage. Een Silverface Dual Showman met een goede cab of een Music Man 130, tweedehands toch vrij aardig aan te komen. Ik heb zo'n Dual Showman gehad, man wat een dynamiek en volume :crazyhappy: helaas weggedaan met mijn stomme kop :dontgeti:

Als ik het goed begrijp wil je iets wat heel gedoseerd te gebruiken is met dynamiek, eigenlijk moet je de versterker dan ook in bandverband uitproberen, dat zegt toch het meest.. dan hoor je pas hoe het geluid wel of niet door de mix komt.

Eko
18 april 2009, 12:01
Olaf, eindelijk iemand die het begrijpt! Een Roadking ( ik zweer bij de classic).
Even serieus , als je bij optredens je volume omhoog doet en je gitaar volume iets knijpt zul je merken dat het overstuurde gedeelte minder wordt en je een cleaner geluid overhoudt. Dat kun je gebruiken om cleane gedeelten te doen , door het volume verder open te draaien bij je gitaar kun je het bombastische weer terug voeren.

stidic
20 april 2009, 07:18
die Marble amps zien er fantastisch uit, maar de prijs kan mijn budget nooit slikken.
ik onderzoek nog eventjes de suggesties van de dual showman en music man.

gisteren heb ik jean-yves evrard met mischa mengelberg aan het werk gezien en hij speelde met een hele oude fender tremolux. waw! astonishing!

hoe kan men in hemelsnaam nog door de bomen het bos zien (ik had bv nog nooit gehoord van dual showman) bestaat er ergens een oefenplaats waar je oud en nieuwe versterkers kunt vergelijken. moeten we daar niet samen in investeren ;-)

olaftheholy
20 april 2009, 12:16
die Marble amps zien er fantastisch uit, maar de prijs kan mijn budget nooit slikken.
ik onderzoek nog eventjes de suggesties van de dual showman en music man.

gisteren heb ik jean-yves evrard met mischa mengelberg aan het werk gezien en hij speelde met een hele oude fender tremolux. waw! astonishing!

hoe kan men in hemelsnaam nog door de bomen het bos zien (ik had bv nog nooit gehoord van dual showman) bestaat er ergens een oefenplaats waar je oud en nieuwe versterkers kunt vergelijken. moeten we daar niet samen in investeren ;-)

Denk dat je bij de meeste amptech's wel terecht kan...

Als de roadking buiten je budget valt, zou je een amp van fox www.foxamps.com kunnen proberen, heeft een 5f6a type voor een kleine 1600,- (altijd nog een kleine 700,- goedkoper als een marble)

Maar voor de real deal moet je toch echt bij ariejan zijn :D

stidic
20 april 2009, 20:10
en toch blijf ik hongerig naar het antwoord op wat headroom precies is, wat maakt dat de ene versterker er meer van heeft dan een andere en welke versterkers hier koploper in zijn...

misschien is dit wel mijn relevantste criterium om in de gaten te houden.