PDA

View Full Version : Gezocht: metal/hardrock amp met ballen



Sarco
14 april 2009, 14:38
Ik ben op zoek naar een nieuwe metal/hardrock amp, budget gaat tot 2000 euro maar als het goedkoper kan is dat wel mooi meegenomen.

Mijn band situeert zich zowat in de Mastodon/Baroness/Intronaut regionen maar dan met af en toe wat Meshuggah en At The Gates invloeden. Ik zoek niet die typische moderne metalsound, het mag wat meer rock klinken zolang het maar een zekere helderheid en strakheid behoudt. Belangrijk is dat het een geluid met ballen is, ik wil voelen wat ik speel.

Ik speel momenteel op een JCM-900 SL-X 100w en qua tone bevalt die me eigenlijk wel redelijk maar zonder een tubescreamer is het niet strak genoeg en met tubescreamer mist het druk heb ik zo de indruk. Voor mijn clean geluid draai ik in principe aan m'n volumeknop van m'n gitaar maar met de tubescreamer cleant het niet genoeg op dus dat is ook een probleem.

Ik zoek dus een nieuwe amp die enorm beukt (liefst zonder extra pedalen) met een redelijke helderheid/strakheid (niet extreem, maar het moet doenbaar zijn voor snelle passages en akkoorden) en die de mogelijkheid heeft een clean geluid te produceren (ofwel een dedicated clean kanaal, ofwel door m'n volume af te draaien).

Mijn lijst met te testen amps bevat momenteel:
- Orange Rockerverb (best de 100w dan aangezien de 50 met 6v6 buizen is)
- Orange Thunderverb? (schijnt minder geschikt te zijn voor metal dan de rockerverb)
- VHT Deliverance
- VHT Sig:X
- Rivera K-TRE
- Splawn Nitro / Quick Rod
- ...

Post aub uw bevindingen of voorstellen voor amps die ik zeker ook eens moet testen!

almarvk
14 april 2009, 14:53
Engl sluit je uit? Lijkt mij prima bij je muzieksmaak te passen.

Bolder
14 april 2009, 15:00
Marshall DSL 100, TSL 100...

Dat lijken me wel amps met ballen. En anders die Thunderverb wel hoor. Maar met 2000 euro kan je die niet betalen denk ik, of heb je al een cab?

Sarco
14 april 2009, 15:03
Engl associeer ik met een heel strak, beetje klinisch modern geluid terwijl ik een meer organisch geluid zoek denk ik. De Invader zou misschien nog wel geschikt zijn voor wat ik wil maar die kost redelijk veel en dan zijn er misschien andere opties die beter zijn. Wat zou jij aanraden van Engl?

(Ik heb trouwens nog nooit op Engl gespeeld maar ik heb al veel de Fireball/Powerball gehoord op optredens en die vond ik nu niet echt geweldig maar dat kan natuurlijk ook aan de gitaristen gelegen hebben.)

Sarco
14 april 2009, 15:08
Marshall DSL 100, TSL 100...

Dat lijken me wel amps met ballen. En anders die Thunderverb wel hoor. Maar met 2000 euro kan je die niet betalen denk ik, of heb je al een cab?

Een DSL of TSL zou niet echt een verbetering zijn t.o.v. m'n SL-X denk ik.

Ik heb een Peavey 412 met Jensens en een oversized 212 met G12t75's die ik beide erg goed vind klinken. Investeren in een duurder cab is niet voor direct aangezien ik tevreden ben over wat ik nu heb + toch nogal vaak op geleende cabs speel voor optredens.

AART
14 april 2009, 15:12
Mesa/Boogie Stiletto Duece Stage II?

Beetje je SLX maar dan met clean kanaal en iets meer ballen en wat strakker.

VHT lijkt me ook heel geschikt. ENGL misschien ook maar ik hou er zelf niet van om dezelfde redenen die jij noemt.

Thijssie
14 april 2009, 15:18
Als je van de Marshallbrul houdt maar je mist druk met SLX, waarom dan geen oude JCM800/JMP - 2203/2204?

Sarco
14 april 2009, 15:19
Die Stiletto zou ik dan wel tweedehands moeten vinden en die zie je niet veel passeren jammergenoeg.

interessander
14 april 2009, 15:20
Mastodon en Baroness is meer richting gebooste JMP/800, niet al te veel gain in ieder geval. Geen dedicated clean, maar dat hoor je ook wel.
Alhoewel een van de gitaristen van Mastodon geloof ik ook endorsed is door Laney, wellicht is dat iets?

Sarco
14 april 2009, 15:22
Als je van de Marshallbrul houdt maar je mist druk met SLX, waarom dan geen oude JCM800/JMP - 2203/2204?

Daar heb ik ook al aan zitten denken, die heads spreken me echt wel aan. Maar dan heb ik wel weer een pedaaltje nodig om de nodige gain te krijgen en dan zit ik weer in de problemen met m'n clean vrees ik. Die JMP's zien er wel enorm vet uit :)

Sarco
14 april 2009, 15:25
Mastodon en Baroness is meer richting gebooste JMP/800, niet al te veel gain in ieder geval. Geen dedicated clean, maar dat hoor je ook wel.
Alhoewel een van de gitaristen van Mastodon geloof ik ook endorsed is door Laney, wellicht is dat iets?

Eén van de gitaristen heeft nog op een Laney VH100R gespeeld dacht ik, misschien is dat wel iets. Iemand ervaringen met die VH100R, heeft dat ding ballen? Of een oude Laney AOR?

interessander
14 april 2009, 15:28
AOR gaat meer righting JCM 800 volgens mij.

Ik heb zelf een 2203 gehad en dat ding blies als een gek, wel pedalen nodig (ibanez MS10 in mijn geval)en inderdaad niet erg clean en ook niet superstrak. Dat is de reden dat ik nu een Mesa heb, maar ik denk dat je met jouw voorkeuren toch eerder in de marshall/laney hoek zit.

Sarco
14 april 2009, 15:47
Ik kan de eindtrap van m'n SL-X ook laten modden naar 2203 specs. Zou het dan even hard blazen als een 2203?

olaftheholy
14 april 2009, 15:52
ik gooi er even een belachelijk strakke bak bij je rij test amps...

Krank revolution+

Sarco
14 april 2009, 16:02
Al op gespeeld? Past binnen m'n budget maar klinkt die niet te metal?

Thiez
14 april 2009, 16:11
engl blackmore trekt metal prima en is niet zo steriel als fireball en powerball.

Misschien een randall buizenbak? of een peavey triple xxx of krank staat ook wel bekend voor wat stevigere muziek.

Jimwoud
14 april 2009, 16:32
Inderdaad klinkt als een Engl Blackmore jouw omschrijving. Heb er gister weer met volle tevredenheid overgespeeld. Zelfs met een tele een gave rock/metal sound.

Orange zou ik zeker niet doen. Misschien met een booster ervoor dat het lekker klinkt maar zonder pedalen zeker niet bruikbaar.

HaroldA
14 april 2009, 16:32
Daar heb ik ook al aan zitten denken, die heads spreken me echt wel aan. Maar dan heb ik wel weer een pedaaltje nodig om de nodige gain te krijgen en dan zit ik weer in de problemen met m'n clean vrees ik. Die JMP's zien er wel enorm vet uit :)

Ik heb (meedere) JMP's en 800's en ik heb het "2 kanaals vraagstuk" opgelost door een looper pedaaltje te maken met in loop A een volume potmeter en in loop B mijn OD-sectie (OD + Fuzz + iSP decimator).

1 druk op de knop zorgt er dus voor dat mijn boosters uit het signaalpad gehaald worden en dat mijn gitaarvolume geknepen wordt. Zeker icm mijn halselement geeft dat een hele mooie clean! :cheerup:

Als ik alleen de OD uit zet dan heb ik een dikke crunch. (kanaal 3? ;))


Voor dikke metal zou ik overigens wel voor een 2203 gaan. Die geeft net die extra 'stomp in je maag'. Oja: JMP's klinken wat voller/donkerder dan de (te) strakke 800's.

Sarco
14 april 2009, 16:38
Dat truukje met die looper is wel een goeie tip, maakt de 2203 toch net iets aantrekkelijker.

De blackmore misschien ook eens proberen dan, hoe is het laag van die versterkers?

marter544
14 april 2009, 16:40
Met die eisen zeker een blackmore... Van blues tot harde metal, en et laag is zeer strak. Erg veelzijdige amp met weinig knoppen.

andoni
14 april 2009, 16:52
Misschien een versterker die zijn reputatie tegenheeft, maar imo zeker dik en zwaar klinkt: Mesa Rectifier. Tweedehands zeker te vinden voor dat geld en nieuw ietsje duurder. Kan van dikke rocksound waarmee te metallen valt (Vintage mode) tot relatief strakke, agressieve metalsound met veel gepomp in het laag (Modern mode). Clean is niet fantastisch, maar wel een pak beter dan van je SL-X. Vrij organische sound ook vind ik (als in: lekker ruige overdrive, niet te gepolijst), alleen voor leads niet de meest ideale amp.

Thiez
14 april 2009, 17:11
de engl blackmore heeft idd een prima laag. zeker als je er een goed speakerkastje onder zet. dan blaast hij prima. en super heldere clean. zeker tenopzichte van marshall clean.
in combinatie met een Z5 footswitch vind ik ze echt ideaal. alles van clean tot blues tot rock tot metal.

Sarco
14 april 2009, 17:11
Heeft een ENGL blackmore dan zoveel meer ballen dan een SL-X, de transfo's zien er bv. ook nogal klein uit..

Om één of andere reden hebben recto's me nooit echt aangesproken maar het valt natuurlijk niet te ontkennen dat ze enorm kunnen blazen. Als ik er één vind aan een goeie prijs zou ik het misschien nog overwegen....

kirk19
14 april 2009, 17:15
als ik zie wat je wil, gaat een splawn nitro al die andere amps gewoon voor schut zetten. Ik heb ervaring met VHT, Mesa, engl en tegenwoordig vooral met splawn. Een splawn nitro is echt een beest van een amp en met op de koop toe heeft die amp nog een degelijke clean ook. Spijtig genoeg kan je die splawn bijna nergens testen of je moet naar de nieuwe verdeler in de uk gaan. Die splawns zijn top van bouwkwaliteit en je kan ze helemaal naar eigen wensen laten bouwen (case pimpen). De splawns worden onder andere door killswitch engage, Godsmack, Steve stevens en dokken gebruikt. Ga ervoor zou ik zeggen, wachttijd is wel al opgelopen tot 16 weken, ik heb er vorig jaar ook 14 weken moeten op wachten. Transfo's op een splawn zijn serieus groot zoals je kan zien bij de mijne... Zelfs die choke is al groter dan de transfos van sommige andere amps die je daar opnoemt. Je zal ook nog wat geld overhouden van die 2000 euro budget, ik heb de mijne een pak minder betaald al stond de dollar toen heeeel erg zwak

http://i106.photobucket.com/albums/m253/cerberus59/PICT1732.jpg

Sarco
14 april 2009, 17:24
Klinkt veelbelovend!

Heb je die rechtstreeks bij Splawn besteld dan? Al problemen mee gehad doordat het uit de states komt?

kirk19
14 april 2009, 17:37
ik heb die vorig jaar in maart rechtstreeks bij scott splawn besteld (was toen en nu nog eigenlijk de enige manier). Er zit achteraan zo een voltage switcher op zodat hij overal ter wereld veilig op het net kan aangesloten worden. Splawns zijn gebouwd als tanks en worden double boxed geshipped. Bruut machien, veel minder buzzy dan een rectifier, en zonder twijfel de strakste amp die ik al gehoord heb. Eigenlijk is die splawn gebaseerd op een jcm 800/JMP maar gemod met onder andere jose high gain mods en splawn mods. Soundsgreatmusic.co.uk is nu verdeler van splawn in de UK maar ze zijn er wel iets duurder dan wat ik betaald heb indertijd. Nadelen: lang wachten en nergens te testen.
Ik weet niet of je ooit al eens een splawn hebt gehoord maar dit is een clipje van bij de release van de nitro: http://www.youtube.com/watch?v=YFEd342t5Ig
Het doet de amp niet echt alle eer aan die hij verdiend maar het geeft je al een idee

Marco5150
14 april 2009, 18:16
Misschien dat een Diezel Einstein iets voor je is?

LP_CL
14 april 2009, 18:51
Orange zou ik zeker niet doen. Misschien met een booster ervoor dat het lekker klinkt maar zonder pedalen zeker niet bruikbaar.

Wat? Que? Was? Dikke bullshit man. De Rockerverb is een SUPER veelzijdige versterker waar je zowel heel mooie cleans als een niet te verbeteren crunch als een focking zware donkere rauwe brul uit kan halen.

Sarco
14 april 2009, 18:59
Aangepast lijstje van mogelijkheden die ik overweeg:

- JMP/JCM800 2203
- Splawn Nitro (of Quick Rod?)
- M'n SL-X met eindtrap upgrade
- Orange Rockerverb 100

In iets mindere mate:
- Mesa/Boogie Stiletto Duece Stage II of Dual Rectifier
- Laney AOR of VH100R
- ENGL Blackmore / Invader

Aan Diezel Einstein of VHT Sig:X/Deliverance heb ik ook al zitten denken... Ik heb ook ergens een VHT pitbull 50CL te koop zien staan, misschien is dat iets?

Alle ervaringen/bevindingen ivm bovenstaande amps worden geapprecieerd!

Sarco
14 april 2009, 19:04
@kirk19

Met welke VHT heb je ervaring en hoe verhoudde deze zich tov de splawn?

Dat clipje van de Splawn klinkt wel vet trouwens, doet me qua klankkleur wat denken aan m'n SL-X maar dan met meer macht waarschijnlijk (dat kan je niet afleiden uit een youtube filmpke natuurlijk).

Squier4ever
14 april 2009, 19:04
damn dat clipje van die splawn, als ik zo'n muziek speelde wist ik het wel....

Tho
14 april 2009, 19:05
amp met ballen?

http://engl-amps.com/pics/ENGL_wallpaper_4_800x600.jpg

sjaak1990
14 april 2009, 19:06
Splawn lijkt mij ook geweldig!

Ik zeg WEER Brunetti, want ik vind het echt enorm zwaar ondergewaardeerd.
De xl-r evo naast een Powerball getest en hij blies hem weg. Het clean kanaal klinkt bijna Bogner Shiva achtig, hij doet subtielere dingen en als je met de deep knop speelt ook heel brute lompe sounds. De ENGL kreeg ik 1 goede sound uit, en ik kreeg hier al snel wel 10 sounds uit.

De 059 die als een hotrodded marshall klinkt met erg veel druk:
http://www.brunetti.it/products_item_en.php?cid=123456789&pid=1214483974&ccid=123456789

XL r-evo, de geluidsfragmenten doen hem geen recht, het klinkt gewoon veel beter in het echt. Hij gaat van SRV naar Andy Timmons naar een Petrucci achtige lead sound. Verder ook een mooie brown sound:
http://www.brunetti.it/products_item_en.php?cid=123456789&pid=1214579115&ccid=123456789

En deze wil ik nog testen!:
http://www.brunetti.it/products_item_en.php?cid=123456789&pid=1214733830&ccid=123456789

Ik snap gewoon niet waarom Brunetti nooit genoemd wordt, niks mis met de andere amps maar ook niks mis met Brunetti. Verder lijkt een Diezel einstein me ook mooi voor jou.

Sarco
14 april 2009, 19:17
haha, Tho :)

Die samples van de Brunetti 059 vind ik wel vet eigenlijk.

sjaak1990
14 april 2009, 19:20
haha, Tho :)

Die samples van de Brunetti 059 vind ik wel vet eigenlijk.

Lijkt mij als ik naar je beschrijving kijk een perfecte amp. En als je in de manual kijkt zie je hoe ziekelijk veel opties die amp heeft. Via midi dacht ik 20 schakelmogelijkheden zonder de amp aan te raken.
Hij scheurt heel fel, heb hem door een marshall greenback cab gehoord en ik denk dat hij heel lekker zal beuken met een goed v30, of jensen c12k cab.

Aikara
14 april 2009, 19:43
Tweedehands Diezel VH4(S)/Herbert?

Bogner Uberschall? (nu tweedehands te koop bij Jukebox/Guitar King voor zo'n 1.400/1.500 euro)

kirk19
14 april 2009, 19:53
Ik heb ooit een VHT deliverance 120 gehad, simpele amp, zeer strak, goed gebouwd maar die splawn heeft gewoon iets speciaals. Splawns hebben een soort van mojo die je moeilijk kan beschrijven. Ik beschrijf die nitro als superstrak, meer dan genoeg gain (speel eerder met veel volume dan gain), enorme druk die erachter zit (zelfs meer dan bij mijn rectifier) en sinds ze bij splawn in 2007 hun clean kanaal beter gemaakt hebben is dat ook top voor een high gainer

clip van clean: http://splawnguitars.com/s1.mp3

Persoonlijk ben ik helemaal weg van mijn splawn, doe ik NOOIT meer weg. Ik heb zeer lang getwijfeld tussen een quickrod of een nitro maar ik moest iets kiezen en aangezien de nitro iets moderner gevoiced is heb ik die maar genomen (ze schelen maar 100 dollar dus voor de prijs moet je het niet laten). Bovendien zijn splawns in belgië en ook europa zeer exclusief, ik heb weet van 1 quickrod en 1 nitro ( de mijne ) in belgië. Moest je met scott in contact willen komen kan ik je wel zijn email geven, vriendelijke en zeer correcte mensen daar bij splawn (ze werken daar maar met 3 man want het is eigenlijk maar een gewone muziekwinkel die toevallig ook amps bouwen). Meestal antwoorden ze binnen de 24u.

Wat je ook doet: staar je niet blind op merken als diezel en bogner die naar mijn mening zwaar overprijsd zijn, zeker als je een splawn ernaast zet. Hoe ze het doen bij splawn voor die prijs weet ik niet maar rik (mijn technieker uit tielt) wist me te zeggen dat alle componenten in de splawn top waren (amp is nog nooit stuk geweest maar ik heb hem na ontvangst gewoon even laten checken voor de zekerheid)

Sarco
14 april 2009, 20:30
Maar de Deliverance was dus ook niet slecht, en die zijn wel overal te vinden. Nuja, Splawn zie ik ook wel goed zitten eigenlijk, maar dan moet ik wel nog effe sparen. Ik ga trouwens ook altijd naar Rik met m'n amps.

1500 euro voor een Uberschall is ook wel niet slecht maar Jukebox ligt voor mij niet naast de deur.

Thiez
14 april 2009, 20:30
dat klinkt zeker wel goed kirk! misschien ooit me volgende versterkertje een splawn. Heb nu net een ritchie blackmore en die bevalt prima.

Ook die brunetti's klinken zeer goed.

Het is zo moeilijk om een gave versterker uit te zoeken. er zijn er zo veel en ieder heeft zijn eigen sound. zie daar maar eens de versterker tussenuit te zoeken die precies 100% je smaak heeft. daar gaan de nodige jaren overheen denk ik.

Sarco
14 april 2009, 20:35
Lijkt mij als ik naar je beschrijving kijk een perfecte amp. En als je in de manual kijkt zie je hoe ziekelijk veel opties die amp heeft. Via midi dacht ik 20 schakelmogelijkheden zonder de amp aan te raken.
Hij scheurt heel fel, heb hem door een marshall greenback cab gehoord en ik denk dat hij heel lekker zal beuken met een goed v30, of jensen c12k cab.

Misschien al een beetje teveel opties voor mij, ik ben nogal het plug and play type. Al wat ik nodig heb is een vette drive en iets wat kan doorgaan voor clean. Verschilt deze versie veel met de eerste versie (die met de rode faceplate), die staat namelijk ergens te koop voor 1500 euro.

kirk19
14 april 2009, 20:36
VHT was zeker niet slecht, ook bij de betere amps anders zou ik hem niet gekocht hebben maar de splawn heeft net dat ietsje meer strakheid en mojo. Nadeel is wel de wachttijd. Staar je echter niet blind op de prijs, als je echt wil weten wat je uiteindelijk betaald bij splawn met douanetax, transport en dergelijke mag je me altijd pm'en want het gaat minder zijn dan je denkt

Sarco
14 april 2009, 20:37
dat klinkt zeker wel goed kirk! misschien ooit me volgende versterkertje een splawn. Heb nu net een ritchie blackmore en die bevalt prima.

Ook die brunetti's klinken zeer goed.

Het is zo moeilijk om een gave versterker uit te zoeken. er zijn er zo veel en ieder heeft zijn eigen sound. zie daar maar eens de versterker tussenuit te zoeken die precies 100% je smaak heeft. daar gaan de nodige jaren overheen denk ik.

Inderdaad! Het probleem is ook dat het onmogelijk is om al deze versterkers eens naast elkaar te hebben (in omstandigheden waar je op je gemak kan testen). Dat zou het iets makkelijker maken om voor eens en altijd de goeie amp eruit te kiezen.

Sarco
14 april 2009, 20:41
VHT was zeker niet slecht, ook bij de betere amps anders zou ik hem niet gekocht hebben maar de splawn heeft net dat ietsje meer strakheid en mojo. Nadeel is wel de wachttijd. Staar je echter niet blind op de prijs, als je echt wil weten wat je uiteindelijk betaald bij splawn met douanetax, transport en dergelijke mag je me altijd pm'en want het gaat minder zijn dan je denkt

Wel jammer dat de waarde van de dollar weer aan het stijgen is. Ben nu aan het sparen voor een auto en daarna ben ik van plan om een nieuwe amp te kopen, tegen dan zijn we waarschijnlijk al 2010 :(

kirk19
14 april 2009, 20:43
ja op die waarde van de dollar heb ik inderdaad zwaar voordeel gehad, toen ik bestelde stond was 1 euro 1.58 dollar waard... Bij muziekhandel jukebox (nu guitarking) kan je wel alles naast elkaar testen (buiten die splawns natuurlijk)

sjaak1990
14 april 2009, 21:43
Die Ubershall lijkt me ook geweldig en een goede prijs voor een 2e hands Bogner. Is misschien wel wat te modern gevoiced? Meet metal dan hardrock.

Sarco
14 april 2009, 21:45
Heb je het niet over die Uberschall ipv de Shiva?

Jimwoud
14 april 2009, 22:37
Wat? Que? Was? Dikke bullshit man. De Rockerverb is een SUPER veelzijdige versterker waar je zowel heel mooie cleans als een niet te verbeteren crunch als een focking zware donkere rauwe brul uit kan halen.

Agree to disagree, als hij die Sl-X al niet strak genoeg vind. Ik vind orange niet strak genoeg voor metal, voor hardrock misschien wel, maar hangt van je smaak af. Nogmaals vind IK.

interessander
14 april 2009, 23:30
Ik kwam toevallig vandaag deze tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/243992237 en deze zou ook wel eens aan je eisen kunnen voldoen...

sjaak1990
15 april 2009, 00:17
Heb je het niet over die Uberschall ipv de Shiva?

Domdom ik heb het gewijzigd. Shiva is ook mooi natuurlijk maar niet echt voor de TS :)

Sarco
15 april 2009, 11:18
Ik kwam toevallig vandaag deze tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/243992237 en deze zou ook wel eens aan je eisen kunnen voldoen...

Ziet er ook een coole amp uit. Wel een beetje ver voor mij en ik vind dat de verkoper ook nog redelijk veel vraagt ervoor. Is wel redelijk zeldzaam zeker?

kirk19
15 april 2009, 12:36
bwa die amp kan je redelijk makkelijk vinden op ebay, over de prijs ben ik het me je eens. Op ebay gaan ze voor een pak minder weg

Tho
15 april 2009, 12:40
haha, Tho :)

Die samples van de Brunetti 059 vind ik wel vet eigenlijk.

'k meen het wel hoor! :) zijn geweldige en veelzijdige bakken.

marter544
15 april 2009, 13:47
'k meen het wel hoor! :) zijn geweldige en veelzijdige bakken.

Geweldig, dat wel.. Maar veelzijdig? Vooral de fireball, natuurlijk kan je er wel een low-gain geluid uithalen, voor blues ed., maar ik vind et dan niet echt klinken zoals het hoort. Het blijft metal klinken.

Engltje
15 april 2009, 14:19
Ziet er ook een coole amp uit. Wel een beetje ver voor mij en ik vind dat de verkoper ook nog redelijk veel vraagt ervoor. Is wel redelijk zeldzaam zeker?Let op..dit zijn zeker geen probleemloze versterkers !!
Er zijn erg veel problemen geweest met dat ze te warm worden en doorbranden.... Dan heb je aan de ubershal iig een beter amp... Maar een Engl ben je ook altijd goed mee hoor, maar de ampeg...echt mee opletten !!

dml
15 april 2009, 14:26
Je zou voor de gein eens een Laney GH50L moeten proberen. Zit qua klank tussen vintage Marshall en modern Mesa in. Een flinke bak gain is ook mogelijk maar in alle gevallen met ballen. En je bent voor minder dan € 1000,- al klaar.

Ik zag ook dat Marshall TSL werd voorgesteld. Als er een Marshall is zonder ballen, dan is dat 'm.

Sarco
15 april 2009, 14:30
Nog mensen ervaring met de GH of VH serie van Laney. Blaast dat een beetje? Misschien wel een mooie tussenoplossing met dat die zo weinig kosten..

sjaak1990
15 april 2009, 14:39
Ik noem ENGL niet veelzijdig. Ik vind dat de powerball ook geen clean kanaal is, het is high gain met minder gain en zo vlak als ik weet niet wat.

Laney drive vind ik meestal 10x niks.

HaroldA
15 april 2009, 14:45
Geweldig, dat wel.. Maar veelzijdig? Vooral de fireball, natuurlijk kan je er wel een low-gain geluid uithalen, voor blues ed., maar ik vind et dan niet echt klinken zoals het hoort. Het blijft metal klinken.

Ben ik het volledig mee eens!


Ik zag ook dat Marshall TSL werd voorgesteld. Als er een Marshall is zonder ballen, dan is dat 'm.

Ben ik het niet mee eens... Ik heb een paar jaar lang een TSL gehad en het is inderdaad geen JCM800 of JMP, maar hij heeft daadwerkelijk een set kloten er in zitten hoor!


Ik noem ENGL niet veelzijdig. Ik vind dat de powerball ook geen clean kanaal is, het is high gain met minder gain en zo vlak als ik weet niet wat.

Ben ik het 100% mee eens!


Laney drive vind ik meestal 10x niks.

Ben ik het ook mee eens...


Redelijke score, toch? ;)

Jimwoud
15 april 2009, 15:03
Ik heb een GH50L gehad, maar ik vond hem niet erg strak en te vintage klinken. Ook de gain vond ik erg fuzzy, niet helder en open.

Ik vind een Engl Blackmore echt wel veelzijdig hoor, en vlak is hij ook niet te noemen. Erg mooi clean voor een high gainer. Misschien dat een fireball/powerball wat vlakker en sterieler is.

Thiez
15 april 2009, 16:21
de engl blackmore is zeker wel veelzijdig. ik heb hiervoor een fireball gehad. daar moet ik van toegeven dat het een one trick pony is. maar de blackmore is prima. clean en lead kanaal en dan per kanaal high en low gain functie.
Als ik me strat eraan hang kan ik zonder problemen richting mark knofler achtige sounds tot de stevie blues sound. Met mijn epiphone sg met seymour duncans erin gaat hij scheuren. dan krijg ik zonder problemen van rock tot de zwaarste metalen eruit.

Je moet echter wel letten op een goede speakerkast. Als je engl aansluit op greenbacks is het (naar mijn mening) rotzooi. heel crispy en korrelig geluid. Maar als je er een goede speakerkast met V30 of Eminence wizzards of iets dergelijks onder zet. prima warm geluid. Ik geef toe dat engl strak klink maar zeker niet vlak en niet veelzijdig hoor. dan heb je hem niet goed uitgetest.

sjaak1990
15 april 2009, 16:36
HaroldAling is het duidelijk met mee eens :cheerup:

Ik had het over een Powerball, de Blackmore heb ik nooit getest dus die ga ik ook niet afkraken :seriousf:
Ik heb de Powerball op een engl v30 4x12 getest en heb daar ook andere amps op getest, oa de brunetti xl r-evo die hem zo hard wegblies. High Gain over greenbacks vind ik sowieso niet werken.

Ik vond de clean van de Powerball toch echt vlak, als ik het vergelijk met die diepte die de Brunetti heeft, mijn Marshall DSL heeft ook een veel beter clean kanaal en mn London City DEA is clean ook gewoon veel beter met veel diepte. Kan zo nog veel meer amps noemen.

De Powerball deed een behoorlijke crunch, maar kon er in het half uurtje dat ik getest heb toch niet zoveel meer uithalen. Het was gewoon meer gain, meer gain, of minder gain.

habbe
15 april 2009, 16:45
Als je een versterker met ballen zoekt zou ik eens een marshall 2203kk proberen.Heb ik sinds een half jaar,en echt blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaazen met dit apparaat.Is niet echt geschikt voor clean,maar ja als je metal of rock speelt heb je daar ook geen fuck aan natuurlijk,wel een erg goede noise gate.Als je deze ergens treft zou ik m zeker eens proberen als jou was.Simpel en doeltreffende versterker.:rockon:

Thiez
15 april 2009, 16:51
ok powerball klinkt idd erg strak. en als de clean van marshall beter is dan moet het al heel belabberd zijn bij de powerball :P (en deze opmerking plaats ik dan vooral ten opzichte van de clean van jcm 800/900, de rest van marshalls ken ik niet echt)

maar de ritchie blackmore is heel anders dan powerball en fireball. de ballentjes zijn echt gemaakt voor metal vind ik. fireball kon ik ook gain terugdraaien voor blues maar dat klonk gewoon niet.

Heb vanmiddg toevallig bij muziekzaak nog op een brunetti 'marachello?' gespeeld en dat klonk zeker niet slecht. maar wat gain betreft blies hij de blackmore er niet uit. (nou was het ook maar een 1x12'' combotje dus das lastig vergelijken met een 4x12'' cabinet.

interessander
15 april 2009, 16:55
Ik ben het ook eens met de anderen wat betreft Greenbacks, die gaan wat mij betreft niet samen met een krachtige high gain top. Ik heb er een keer een optreden mee gedaan en de sound was erg krasserig en miste punch.

Dit neemt niet weg dat ze met een wat meer vintage gevoicede marshall goed kunnen klinken natuurlijk.

Thiez
15 april 2009, 16:57
dat is zeker waar. vind de greenbacks een mooie vintage sound geven. maar je moet het zeker niet gebruiken voor hardrock of metal. dan zijn de vintage30 of g12t75 ofzo beter te doen.

sjaak1990
15 april 2009, 18:03
Heb vanmiddg toevallig bij muziekzaak nog op een brunetti 'marachello?' gespeeld en dat klonk zeker niet slecht. maar wat gain betreft blies hij de blackmore er niet uit. (nou was het ook maar een 1x12'' combotje dus das lastig vergelijken met een 4x12'' cabinet.

Ik denk dat je de Maranello bedoelt. Erg klein ampje en niet te vergelijken met een Blackmore natuurlijk, ook een andere prijsklasse. Toch vind ik dat hij een geweldig geluid geeft voor een amp van deze grote. Ik wilde deze amp eerst zelf hebben, vond hem beter dan Koch en alle andere kleintjes maar heb toch wat groters gekocht :seriousf: De amp klinkt wel als een Brunetti moet ik zeggen. Maar daar houd het ook op, de 059 en xl r-evo blazen hem keihard weg, hebben beiden ook veeeeeel meer gain. Crunch, high gain en vooral ook clean. Waarbij ik ook moet zeggen dat het clean kanaal van mijn Brunetti GEWELDIG is, geweldige SRV achtige tone, heel warm dik en spanky rond hoog. Wat ik dan ook nog goed vind is dat het XL kanaal bij maximale gain nog erg veel definitie heeft, niet dat ik met maximale gain speel maar het zegt wel iets over beperkingen.

@Thiez, de clean van een Marshall dsl is veel beter dan van een jcm800/900. Nog steeds niet het beste clean maar toch een best lekker kanaal.

Thiez
15 april 2009, 18:08
haha ok die jcm 2000 heb ik nooit echt op gespeeld dus die ken ik niet. vandaar dat ik het er maar bijzette dat het voor jcm 800 en 900 gelde.

De brunetti klonk zeker wel lekker. ik zoek niet echt een amp maar altijd als ik muziekwinkel binnen stap en er staat wat nieuws wat ik nog niet ken moet ik er ff mee spelen als ik de tijd heb. Heb hem geprobeerd met een parker. vind het model ontzettend lelijk van parker maar ze klinken wel lekker ook.

moet binnenkort ook nog eens de ENGL raider uitproberen. staat sinds kort binnen daar en ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen.

Renin
15 april 2009, 18:25
@Thiez, de clean van een Marshall dsl is veel beter dan van een jcm800/900. Nog steeds niet het beste clean maar toch een best lekker kanaal.

Gáán met een dsl:

Het cleane kanaal (oranje) met gain open zetten, high output humbucker, boostertje ertuseen en gáááááán met die banaan.

Clean geluid: boostertje uit, halselement (singlecoil) schakelen en eventueel een beetje volume terug draaien. Echt clean is het niet, maar goed het is nu eenmaal een el34 marshall.

Solo: het 'vieze knaal gebruiken en tegelijkertijd lopen balen dat die niet net zo goed is als het clean kanaal.

Overigens gebruik ik er wel greenbacks onder voor stevige rock (en soms ook metal). Ik merk wel dat dit een stuk beter klinkt met een alder strat als met een mahogany-achtige gitaar (lp). Dan wordt idd het snel krassig als je de gain terug draait.

sjaak1990
15 april 2009, 18:45
Gáán met een dsl:
Solo: het 'vieze knaal gebruiken en tegelijkertijd lopen balen dat die niet net zo goed is als het clean kanaal.


Ik vind de scheur op het OD kanaal toch wel erg goed voor bepaalde dingen. Niet met v30's maar met g12-65ers. Geen geweldig kanaal voor smooth klinkende solo's oid.

Clean kanaal is best goed met meer gain maar vind het geen amp voor de TS, want zoveel druk geeft een moderne Marshall gewoon niet...

iWishmaster
16 april 2009, 09:56
Ik vind de scheur op het OD kanaal toch wel erg goed voor bepaalde dingen. Niet met v30's maar met g12-65ers. Geen geweldig kanaal voor smooth klinkende solo's oid.

Clean kanaal is best goed met meer gain maar vind het geen amp voor de TS, want zoveel druk geeft een moderne Marshall gewoon niet...

Geen smooth klinkende solo's? Dat vond ik nou juist het enige nut van dat hele kanaal. Voor rythm sounds kon ik er niks mee. Gain laag, EQ met midboost in de loop geeft een best mooi rond geluid. Clean kanaal vind ik vrij bagger (niet clean genoeg, zeker met humbuckers geen land mee te bezeilen (ik ken alleen dsl50 overigens, de 100 schijnt beter te zijn)). De crunch mode is de enige echt lekkere stand op deze versterker, maar die schit dan weer te kort voor metal imho.

Is de Peavey 5150 / 6505 al genoemd? Misschien meer schreeuw als brul maar met de resonance knop toch genoeg ballen in te draaien. Het proberen waard denk ik.

Sarco
16 april 2009, 10:39
Ik hoor een 5150 heel graag aan het werk en veel van m'n favoriete bands gebruiken ze maar toen ik hem zelf probeerde kon het me niet echt overtuigen. Is inderdaad meer schreeuw dan brul en als je dan low end bijdraait met de resonance klinkt dat er precies nogal bijgeplakt. Je hebt ook niet echt het gevoel dat je op een vette buizenbak aan het spelen bent vind ik, mag allemaal wat organischer klinken voor mij.

Maar het is zeker wel een vette bak voor bepaalde soorten metal, daar twijfel ik niet aan!

Liquid_Metal
16 april 2009, 10:54
Waarom haal je geen Mesa Mark series? ERG organisch en erg veelzijdig. Daar kun je alles wel uit halen. Omdat de V net uit is zal de IV wel gaan dalen.

xmichielx
16 april 2009, 10:56
I beg to differ met een 5150/6505..rete strakke amp..als je hem goed afstelt krijg je machine head, carcass, chimaira en arch enemy er zo uit..
Gebruik nog een maxon od808 om de gain strakker te krijgen (niet meer gain toevoegen!).
Maar verder moet je de Laboga mr hector ook niet uitsluiten: www.laboga.pl voor wat geluid samples.
Ik vind hem iets minder vet als de 5150/6505 maar wel een betere clean en een 50/100 watt optie EN diode of tubes vervorming..
Imho een erg veelzijdige amp waar genoeg verschillende geluiden uit te halen zijn.
Ik doe er 1 weg aangezien ik er nu 2 heb :)

Michiel

Sarco
16 april 2009, 11:03
Voor Machine Head, Carcass, The Haunted, Soilwork, etc... is een 5150 een niet te kloppen amp maar dat is niet wat we doen.

Ik vond het gewoon niet fijn spelen die 5150, de feel van een amp moet je een beetje liggen. Ik denk dat ik het eerder in de hoek van de Marshall-achtigen moet zoeken.

iWishmaster
16 april 2009, 11:19
Voor Machine Head, Carcass, The Haunted, Soilwork, etc... is een 5150 een niet te kloppen amp maar dat is niet wat we doen.

Ik vond het gewoon niet fijn spelen die 5150, de feel van een amp moet je een beetje liggen. Ik denk dat ik het eerder in de hoek van de Marshall-achtigen moet zoeken.

Dat klinkt heel bekend! Ik heb nog nooit over een 5150 gespeeld, maar wat je bedoeld met 'feel'. Dat is de reden dat ik heel veel amps afgeschreven heb: klinkt vaak wel lekker, maar voelt (net) niet goed. Diezel, Engl, Mesa: vette klanken, maar vaak gewoon niet mijn ding.

Ik zoek ook nog steeds een amp die wat tussen strakke metal en 'vintage marshall' in zit. Voor mij staan de Mesa Mark III (totaal geen marshall-achtige, maar wil 'em toch horen aangezien hij wat opener en rauwer als een Mark IV moet zijn), peavey 5150 en Laboga Mr. Hector op het testlijstje. Daarnaast staat ook nog de Rivera Knucklehead Reverb (3-kanaals): erg duur, maar wat ik ervan gehoord heb (clipjes) isie oh zo vet!

Sarco
16 april 2009, 11:40
Misschien zijn we dan wel een beetje op zoek naar hetzelfde. Laat het me zeker eens weten dan wat je bevindingen waren bij het testen van die amps.

En wat ik bedoel met feel, moeilijk te omschrijven. Beetje alsof die amp niet reageerde op m'n spel zoals ik wou ofzo.

Ik had een budget van 700 euro toen ik die 5150 ging testen en na drie noten dacht ik al van nee, dit wordt hem niet. Een week later dan een SL-X getest en direct gekocht voor 500. Veel beter qua scheur vind je niet voor die prijs denk ik. Maar nu na een paar jaar begint het me wat te storen dat het niet genoeg blaast precies. Bv. de dual recs in het repetitiekot naast ons vullen heel de ruimte op met een zekere autoriteit, mijn SL-X doet dat jammergenoeg niet. Terwijl de klankkleur me wel meer ligt dan die recto's dan.

Rivera ziet er ook wel nog vet uit, ben wel eens benieuwd naar die K-TRE..

sjaak1990
16 april 2009, 13:52
Feel is inderdaad een belangrijk iets. De versterker moet niet gewoon stijf de noten aangeven maar hierbij ook flexibel en dynamisch aanvoelen. Het is een gek iets maar voor mij ook vreselijk belangrijk in een amp.

Zo'n Rivera lijkt mij ook een vette amp, wil ik eens proberen. Geen een amp heeft me de zo'n dynamische feel gegeven die zich op je spelen aan lijkt te passen als een brunetti :)

Ik denk ook dan een Mesa Mark niet Marshall achtig genoeg voor je is. Diezel Einstein misschien wel, Brunetti 059, Rivere Knucklehead, VHT misschien.

iWishmaster
16 april 2009, 14:00
Feel is inderdaad een belangrijk iets. De versterker moet niet gewoon stijf de noten aangeven maar hierbij ook flexibel en dynamisch aanvoelen. Het is een gek iets maar voor mij ook vreselijk belangrijk in een amp.

Zo'n Rivera lijkt mij ook een vette amp, wil ik eens proberen. Geen een amp heeft me de zo'n dynamische feel gegeven die zich op je spelen aan lijkt te passen als een brunetti :)

Ik denk ook dan een Mesa Mark niet Marshall achtig genoeg voor je is. Diezel Einstein misschien wel, Brunetti 059, Rivere Knucklehead, VHT misschien.

Ik speel nu op een Rivera Rake Reverb. Ik heb er even op moeten 'leren spelen' (daarvoor altijd op een line 6 met bas, mid, treble en gain op 10 gespeeld), maar nu heb ik het gevoel dat het geluid rechtstreeks van mn vingers naar de speaker gaat. Enige amp die dat ook had, en eigenlijk nog vele malen beter is de brunetti customworks mercury.

Sarco
16 april 2009, 14:12
Is de Brunetti Pirata dan eigenlijk niet geschikter voor mij dan de 059 aangezien ik niet zoveel opties nodig heb?

Thiez
16 april 2009, 14:33
misschien de laboga alligator? Ik ken de amp verder zelf niet maar hij schijnt wat smoother en warmer te klinken dan de mr hector.

TimmU
16 april 2009, 14:43
Laboga is echt heel lomp imo , niet strak.

LP_CL
16 april 2009, 14:55
Orange zou ik zeker niet doen. Misschien met een booster ervoor dat het lekker klinkt maar zonder pedalen zeker niet bruikbaar.


Agree to disagree, als hij die Sl-X al niet strak genoeg vind. Ik vind orange niet strak genoeg voor metal, voor hardrock misschien wel, maar hangt van je smaak af. Nogmaals vind IK.
Je hebt uiteraard recht op je eigen mening, maar hoe kan je dit nu niet strak genoeg voor metal noemen? Dit is een rockerverb 100 in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=NrO83v6X8lI

Sarco
16 april 2009, 15:02
Ben niet echt een fan van die band maar dat gitaargeluid mag er zeker wezen. Dat is een rockerverb ofwa?

iWishmaster
16 april 2009, 15:11
Je hebt uiteraard recht op je eigen mening, maar hoe kan je dit nu niet strak genoeg voor metal noemen? Dit is een rockerverb 100 in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=NrO83v6X8lI
Ik vind dat nou geen strakke metalsound nee. Eerder een modderbrij :dontgeti:, (misschien wat overdreven, maar ik vind het niks). Dit is pas echt strak:
http://www.youtube.com/watch?v=EJj4w8UhGO0&hl=nl

Thiez
16 april 2009, 15:16
Je hebt uiteraard recht op je eigen mening, maar hoe kan je dit nu niet strak genoeg voor metal noemen? Dit is een rockerverb 100 in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=NrO83v6X8lI

Het geluid is gaaf maar idd niet strak. bij mij heeft strak idd eerder de definitie die iwish eraan geeft. En volgens mij heeft die kerel van slipsnot er ook nog een lading pedalen tussenstaan dus dan weet je eigenlijk nog niks

sjaak1990
16 april 2009, 15:19
Is de Brunetti Pirata dan eigenlijk niet geschikter voor mij dan de 059 aangezien ik niet zoveel opties nodig heb?

Ik heb er nooit door gespeeld, vind de samples geweldig klinken. Hij zou inderdaad geschikter kunnen zijn, hoewel ik dat niet met zekerheid kan zeggen. Wil deze ook graag nog eens testen :)

Sarco
16 april 2009, 15:56
Ik ook. Feit is wel dat de 059 niet veel meer kost.

sjaak1990
16 april 2009, 16:07
Ik ook. Feit is wel dat de 059 niet veel meer kost.

Dat klopt. http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?categoryID=432
Hier is de Pirata met 20% korting. Als het goed is dan 1120 euro. 2e hands zal je ze geen van beide snel tegenkomen.

casper innosence
16 april 2009, 17:35
Als ik de wensen van de TS zo lees zie ik 1 amp opdoemen, SOLDANO AVENGER, nieuw tegenwoordig net op de 2000 euro voor n 100watter. Klinkt als n gebooste 800, volume knop op de gitaar dicht en tis clean. En ook een echte plug en play amp, klinkt altijd en overal!

Zeeeeker testen die bak!

iWishmaster
17 april 2009, 08:48
Als ik de wensen van de TS zo lees zie ik 1 amp opdoemen, SOLDANO AVENGER, nieuw tegenwoordig net op de 2000 euro voor n 100watter. Klinkt als n gebooste 800, volume knop op de gitaar dicht en tis clean. En ook een echte plug en play amp, klinkt altijd en overal!

Zeeeeker testen die bak!

Net even wat clipjes opgezocht: dat klinkt nou echt geweldig vet! Alleen ik weet niet of t voor mij niet net te simpel is, vooral het ontbreken van de FX-loop stoort me wegens mijn verslaving aan delay effecten ...

LP_CL
17 april 2009, 10:34
Ben niet echt een fan van die band maar dat gitaargeluid mag er zeker wezen. Dat is een rockerverb ofwa?
Jup. Slipknot (ook absoluut geen fan) speelt met Orange Rockerverb 100 versterkers. En zonder pedalen zoals iemand beweerde. Het enige dat ze gebruiken is een rackmounted BOSS FX processor.
Ik zie trouwens dat je ook van Brugge bent. Als je niet gehaast bent met je aankoop mag je anders altijd eind juni (of in de grote vakantie) eens komen testen hoor. Nu gaat moeilijker vermits ik zelf nogal veel werk heb.

Sarco
17 april 2009, 10:40
Een FX-loop heb ik in principe nu niet nodig maar je weet nooit he. Ook jammer dat het niet mogelijk is om alleen de poweramp te gebruiken dan (om eens een externe preamp aan te sluiten, altijd fijn).

Sarco
17 april 2009, 10:43
Jup. Slipknot (ook absoluut geen fan) speelt met Orange Rockerverb 100 versterkers. En zonder pedalen zoals iemand beweerde. Het enige dat ze gebruiken is een rackmounted BOSS FX processor.
Ik zie trouwens dat je ook van Brugge bent. Als je niet gehaast bent met je aankoop mag je anders altijd eind juni (of in de grote vakantie) eens komen testen hoor. Nu gaat moeilijker vermits ik zelf nogal veel werk heb.

Ik heb het geld voorlopig toch niet dus ben ik zeker niet gehaast :)

Misschien dat ik je deze zomer dan wel eens contacteer, merci voor het aanbod alleszins!

iWishmaster
17 april 2009, 10:54
Jup. Slipknot (ook absoluut geen fan) speelt met Orange Rockerverb 100 versterkers. En zonder pedalen zoals iemand beweerde. Het enige dat ze gebruiken is een rackmounted BOSS FX processor.
Ik zie trouwens dat je ook van Brugge bent. Als je niet gehaast bent met je aankoop mag je anders altijd eind juni (of in de grote vakantie) eens komen testen hoor. Nu gaat moeilijker vermits ik zelf nogal veel werk heb.

Slipknot heeft nu een endorsement met Rivera (de Knucklehead Seven is de signature amp van de lead gitarist). Wilt natuurlijk niet zeggen dat hij die amp nu ook echt gebruikt in de band (op recordings iig), maar de Seven is een redelijk ander beestje als die Orange.

LP_CL
17 april 2009, 11:04
Slipknot heeft nu een endorsement met Rivera (de Knucklehead Seven is de signature amp van de lead gitarist). Wilt natuurlijk niet zeggen dat hij die amp nu ook echt gebruikt in de band (op recordings iig), maar de Seven is een redelijk ander beestje als die Orange.

Raar, want op de Orange site staan ze nog altijd als endorsees.
http://www.orangeamps.com/artists.asp?Page=Present

Yek1
17 april 2009, 11:14
Naast de al genoemde Splawn (bruut, maarsommigen vinden 'm een tikkeltje "dun"): Suhr/CAE OD100SE+. Misschien een tikkeltje boven het budget maar op high gain-gebied erg mooi. Luister hier eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=pBTKhzCGRI8

En threads:
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=56654&postdays=0&postorder=asc&start=0
en
http://www.rig-talk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=45842

AART
17 april 2009, 11:15
Je hebt uiteraard recht op je eigen mening, maar hoe kan je dit nu niet strak genoeg voor metal noemen? Dit is een rockerverb 100 in actie:
http://www.youtube.com/watch?v=NrO83v6X8lI

Rivera Knucklehead Mike Thompson sig, Rivera K tre, Diezel Herbert en VHT CLX met orange rockreverb 100 gemengd. Solo's waren een gemodde Marshall JMP.

http://www.gaiaonline.com/forum/musician-s-forum/slipknot-studio-gear/t.42093513/


Niet echt representatief waarschijnlijk. En alsnog klinkt het fuzzy en onstrak...

iWishmaster
17 april 2009, 11:16
Raar, want op de Orange site staan ze nog altijd als endorsees.
http://www.orangeamps.com/artists.asp?Page=Present

Ow dat wil niet zoveel zeggen: bands hebben vaak meerdere endorsements (gehad) en ook dat wil weinig zeggen over de daadwerkelijk gebruikte spullen (zeker in de studio). Overigens is die Rivera Mick Thomson zn signature amp: niet die van 'heel Slipknot'.

Anyway, back ontopic.

LP_CL
17 april 2009, 12:11
Niet echt representatief waarschijnlijk. En alsnog klinkt het fuzzy en onstrak...

Waarschijnlijk weten ze niet goed hoe met al dat materiaal om te gaan :seriousf:

sjaak1990
17 april 2009, 12:19
Waarschijnlijk weten ze niet goed hoe met al dat materiaal om te gaan :seriousf:

Inderdaad hier moet wat beters uit te halen zijn.

Denk ook niet dat deze sound dus erg representatief is voor zo'n orange daar moet wel wat beters uit te halen zijn.

Dit is een orange (als het goed is een orange ad-140) geweldig band en lekkere sound. http://www.youtube.com/watch?v=SQkYNXWXRzk Wel fizzy maar dat past hier goed bij.

Ik denk dat Sarco iets meer richting metal zoekt?

AART
17 april 2009, 12:20
Waarschijnlijk weten ze niet goed hoe met al dat materiaal om te gaan :seriousf:

Tsja, ze zouden die VHT CLX best kunnen missen. Misschien moet ik mijn adres eens doorgeven;)

Sarco
17 april 2009, 13:03
Inderdaad hier moet wat beters uit te halen zijn.

Denk ook niet dat deze sound dus erg representatief is voor zo'n orange daar moet wel wat beters uit te halen zijn.

Dit is een orange (als het goed is een orange ad-140) geweldig band en lekkere sound. http://www.youtube.com/watch?v=SQkYNXWXRzk Wel fizzy maar dat past hier goed bij.

Ik denk dat Sarco iets meer richting metal zoekt?

Ja toch wel, maar ik zou er wel iets kunnen mee aanvangen moest ik op die amp moeten spelen denk ik. Fall of Troy is wel een goeie band!

Dit vind ik wel een fijne live-sound:
http://www.youtube.com/watch?v=2BiOITZHC8I&feature=PlayList&p=03CCD5098F354876&playnext=1&playnext_from=PL&index=20

Blijven wel Youtube filmpkes natuurlijk...

De gitaarsound op de nieuwe In Flames vind ik ook wel niet slecht eigenlijk. Redelijk rock van klank maar toch metal!

BasHermus
17 april 2009, 16:35
Misschien is een Matamp GT1 iets voor je.

Echt een tone-monster (in meerdere betekenissen van het woord), die zowel goed clean kan (en dan ook nog mooi klinkt) tot doom herrie.

Enkele voorbeelden:
Doom spul:
http://www.myspace.com/heavylord

Wat cleaner:
http://www.youtube.com/watch?v=-mvo5pDMF4I&feature=related

Een bijkomend voordeel is dat hij volledig voor jou gebouwd wordt, en dus ook volledig naar je eigen smaak (en feature wensen) kan worden gebouwd.

En je hebt natuurlijk weer eens wat anders....

casper innosence
17 april 2009, 16:46
Net even wat clipjes opgezocht: dat klinkt nou echt geweldig vet! Alleen ik weet niet of t voor mij niet net te simpel is, vooral het ontbreken van de FX-loop stoort me wegens mijn verslaving aan delay effecten ...

Hij schijnt makkelijk te modden te zijn. Of voor nog iets meer dan een Avenger 100watter heb je de 2 kanaals Hotrod 50+, met effectloop. Alleen deze zou iets minder gain hebben dan de Avenger. Maar goed ik speel in n punk/hc band met de gain op 4 en dan ist meeeer dan zat :)

sjaak1990
17 april 2009, 19:24
Avenger modden zit je wel buiten budget denk ik. Hotrod 50+ lijkt me ook een geweldige amp. Dé amp die ik een keer wil nabouwen.

JeanPaul du Vinnie
17 april 2009, 21:21
Even offtopic:


Doom spul:
http://www.myspace.com/heavylord

WAT EEN FANTASTISCHE BAND!:eek:

Sarco
17 april 2009, 21:54
Echt he! :blast:

Jimwoud
17 april 2009, 22:33
Avenger modden zit je wel buiten budget denk ik. Hotrod 50+ lijkt me ook een geweldige amp. Dé amp die ik een keer wil nabouwen.

Hier nog een dan het liefst de eenkanaals versie of de Avenger.

sjaak1990
17 april 2009, 23:37
Hier nog een dan het liefst de eenkanaals versie of de Avenger.

Inderdaad, kan helaas alleen maar schema's vinden van een slo100. Een keer een donor amp zoeken.

On-topic: Lijkt mij mooi zo'n matamp.

@Sarco: duidelijk wat voor sound je zoekt. Een dikke open scheur.
Zijn meerdere opties voor, Matamp nooit doorgespeeld maar lijkt mij ook geweldig. Zelfde voor Soldano Avanger.
Een totaal ander voorstel. Marshall 1959slp/plexi met PPIMV en een booster ervoor. Heb zelf een London City DEA met een 1959 circuit en dat scheurt HEERLIJK. Verder zou brunetti 059 in plexi mode :)

dml
18 april 2009, 08:07
@Sarco: duidelijk wat voor sound je zoekt. Een dikke open scheur.


Viespeuk!!

Me want some.......

Alain
18 april 2009, 12:02
de echte setup van slipknot : http://www.youtube.com/watch?v=Epa6WymeeTU

Sarco, ik ben van Oostkamp, en mocht je willen testen, pm me eens. Ik heb een engl SE en een 2 kanaals dual rectifier.

sjaak1990
18 april 2009, 13:23
Viespeuk!!

Me want some.......

Wat is er vies aan een dikke open scheur?:seriousf:

Sarco
18 april 2009, 14:03
de echte setup van slipknot : http://www.youtube.com/watch?v=Epa6WymeeTU

Sarco, ik ben van Oostkamp, en mocht je willen testen, pm me eens. Ik heb een engl SE en een 2 kanaals dual rectifier.

Dus toch Rockerverbs, die blijven voorlopig wel op m'n lijst staan. En merci voor het aanbod trouwens!

kirk19
18 april 2009, 17:30
als je deze zomer eens naar dendermonde kan komen dan kan je bij mij trouwens terecht om een splawn nitro te testen, vergelijken kan met een triple rectifier en een powerball

casper innosence
19 april 2009, 15:07
Avenger modden zit je wel buiten budget denk ik. Hotrod 50+ lijkt me ook een geweldige amp. Dé amp die ik een keer wil nabouwen.

Ik heb t budget geloof ik gemist, maar de suggesties die ik zie doen me denken aan n eurotje of 2000. Daar van uitgaande, mijn Avenger heeft 1900 gekost en ik heb n solo volume laten inbouwen voor 150 euro, zit je op 2050, een minimale overschreiding denk ik.

sjaak1990
19 april 2009, 15:11
Ik heb t budget geloof ik gemist, maar de suggesties die ik zie doen me denken aan n eurotje of 2000. Daar van uitgaande, mijn Avenger heeft 1900 gekost en ik heb n solo volume laten inbouwen voor 150 euro, zit je op 2050, een minimale overschreiding denk ik.

Klopt, moet dan wel lukken inderdaad...

BasHermus
20 april 2009, 08:42
Die Matamps zitten rond de 1000 pond.

Dan kun je voor 2000 euro twee versterkers kopen die totaal verschillend zijn gevoiced.... ;-)

Sarco
20 april 2009, 09:14
Ow, Matamp is precies wel betaalbaarder dan dat ik gedacht had...

Voor doom of stoner doen die amps het duidelijk geweldig maar hoe doen ze het voor wat snellere metal?

BasHermus
20 april 2009, 10:42
Ik heb zlef trouwens geen GT1, maar een 1224 (die wat beschaafder is in klank en volume).
Heb die GT1 destijds (3 jaar geleden) wel uitgeprobeerd bij Matamp in Engeland.
Monsterlijk (als in monsterlijk mooi) geval...

Luisterend naar de voorbeelden die je opnoemt in je openingspost, denk ik dat zo'n Matamp wel geschikt is voor je. Iets meer rock dan midscopped-metal.

Deze heren spelen ook op Matamps.
http://www.myspace.com/katatonia
of
http://www.youtube.com/watch?v=ZPSGS-ymseI


Hij zal ook wel strak blijven. Een berucht kenmerk van alle Matamps is dat ze heel erg dynamisch en gearticuleerd zijn, wat er toe leidt dat ze je speelfouten niet verbloemen of verbergen (gevolg is wel dat je vanzelf strakker en netter gaat spelen... je moet wel ;-) ...)

iWishmaster
22 april 2009, 21:51
Misschien zijn we dan wel een beetje op zoek naar hetzelfde. Laat het me zeker eens weten dan wat je bevindingen waren bij het testen van die amps.

En wat ik bedoel met feel, moeilijk te omschrijven. Beetje alsof die amp niet reageerde op m'n spel zoals ik wou ofzo.

Ik had een budget van 700 euro toen ik die 5150 ging testen en na drie noten dacht ik al van nee, dit wordt hem niet. Een week later dan een SL-X getest en direct gekocht voor 500. Veel beter qua scheur vind je niet voor die prijs denk ik. Maar nu na een paar jaar begint het me wat te storen dat het niet genoeg blaast precies. Bv. de dual recs in het repetitiekot naast ons vullen heel de ruimte op met een zekere autoriteit, mijn SL-X doet dat jammergenoeg niet. Terwijl de klankkleur me wel meer ligt dan die recto's dan.

Rivera ziet er ook wel nog vet uit, ben wel eens benieuwd naar die K-TRE..

Vandaag even snel twee versterkers getest, dus hier een korte review. Een 5150 combo en een mark III combo (non-simulclass, 50W) over een 1x12"(V30):

Mark III kon me absoluut niet overtuigen: 20 minuten zitten draaien (ik weet ondertussen wel een beetje hoe mesa's werken: met dank aan AART:chicken:). Zelfs met bas op 0 niet echt superstrak (gitaar was een gibson lp smartwood) leek het wel. Settings (ongeveer): treble, gain, presence 7, bass 0-2, mid op 5 (alsof dat ertoe doet ...), alles pushed in (behalve channel select) en allerlei variaties van de 'V' op de GEQ. Heb ik iets fout gedaan?
Daarna de 5150 aangesloten, alles op 5 en gaaaaaaaan. Heerlijk amp, redelijk wat ballen, maar vooral lekker strak en rauw. Clean viel me helemaal niet tegen, maar breekt wel snel op, reverb is subtiel, maar goed. ik kreeg er alleen geen lekker sologeluid, te schel, misschien een tubescreamer met toneknop dicht? Of een GEQ in de loop?

Conclusie: De test met de mark is misschien niet representatief geweest voor wat deze amp eigenlijk kan, maar ik had toch een beetje het 'net niet' gevoel. Wellicht is de simul-class versie met een fatsoenlijk cabinet en betere instellingen een heel ander verhaal. Ik vond de vraagprijs van 1200 euro ook veel te hoog overigens. De speaker was echter kapot en de verkoper moest er nog over nadenken of hij deze ging vervangen of hem zo zou verkopen (tegen een lagere prijs). De peavey 5150 combo vond ik top-versterker en door de vraagprijs van 650 euro zit ik er toch heeeel sterk over te denken om 'em te kopen, enige nadeel is dat ik niet weet hoe oud de buizen zijn: wanneer ik hem koop wil ik hem wel eerst even openschroeven als dat mag van de verkoper. Iemand die iets zinnigs over mn (eigenlijk al te lange) review kan zeggen?

sjaak1990
22 april 2009, 22:14
Door geen van beide amps gespeeld, weet wel dat marks moeilijk in te stellen zijn.

Vind de 5150 altijd goed klinken bij live optredens, mits goed ingesteld natuurlijk. Soms wel wat fizzy dat wel, ook mooie solo's uit gehoord. En ze zijn erg goed in de mix te horen.

Om buizen zou ik me niet al te druk maken, kan je er lekker naar eigen smaak kiezen. Wat wel kan is vragen hoe lang ze erin zitten, kan je misschien nog wat van de prijs afhalen op die manier.

iWishmaster
22 april 2009, 22:33
Door geen van beide amps gespeeld, weet wel dat marks moeilijk in te stellen zijn.

Vind de 5150 altijd goed klinken bij live optredens, mits goed ingesteld natuurlijk. Soms wel wat fizzy dat wel, ook mooie solo's uit gehoord. En ze zijn erg goed in de mix te horen.

Om buizen zou ik me niet al te druk maken, kan je er lekker naar eigen smaak kiezen. Wat wel kan is vragen hoe lang ze erin zitten, kan je misschien nog wat van de prijs afhalen op die manier.

Fizzy klopt vooral op lage volumes en (te) hoge gain instellingen. Heb naar de buizen gevraagd, maar hij wist er niets van: ik verwacht dat ze niet al te nieuw meer zijn dus. Ik hoop stiekum dat er al een bias mod op gedaan is: scheelt mij weer wat moeite, maar is geen ramp als het niet zo is. Hij deed niet zo snel wat van de prijs af had ik het idee.

sjaak1990
22 april 2009, 23:18
Fizzy klopt vooral op lage volumes en (te) hoge gain instellingen. Heb naar de buizen gevraagd, maar hij wist er niets van: ik verwacht dat ze niet al te nieuw meer zijn dus. Ik hoop stiekum dat er al een bias mod op gedaan is: scheelt mij weer wat moeite, maar is geen ramp als het niet zo is. Hij deed niet zo snel wat van de prijs af had ik het idee.

Er wordt door veel mensen ook automatisch teveel gain gebruikt en te weinig mids.
Ik denk dat die prijs ook al niet zo hoog is want zijn toch geliefde amps, bias mod zal niet zoveel werk zijn, 1 potje erin.

iWishmaster
26 mei 2009, 11:29
Even bumpen. Al wat gevonden?

Ik ben namelijk ook nog steeds op zoek. Zodra mijn Rivera verkocht is, wordt het waarschijnlijk toch een 5150, maar ook daar ben ik niet helemaal tevreden over. Het is dat de 5150 goedkoop is en goed gaat op de tweedehands markt ... Ik hoor bands die er een mooi sologeluid uit krijgen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar ...

cazmodean
26 mei 2009, 12:05
Om met een 5150 een redelijk transparant geluid te produceren plug ik sowieso altijd in op de 'low gain' ingang en zeker niet op de 'high gain'. Dat fizzy/fuzzy geluid herken ik wel, maar los het op door minder gain erin te draaien, niet voorbij 7. Daarnaast gebruik ik de presence regelaar om meer helderheid in mijn geluid te krijgen en de resonance voor meer druk. Ik moet wel opmerken dat ik werk met een verbouwde combo, dus mijn 'top' is 60 watt.

marc_o
26 mei 2009, 12:09
Rivera Knucklehead reverb of de Tré, klaar, veeg je de rest zo mee van het podium.

Johannes
26 mei 2009, 12:15
Rivera Knucklehead reverb of de Tré, klaar, veeg je de rest zo mee van het podium.

Helemaal mee eens! Als ik centen heb voor een 2e amp, dan wordt het zeker een Knucklehead.

iWishmaster
26 mei 2009, 13:00
Rivera Knucklehead reverb of de Tré, klaar, veeg je de rest zo mee van het podium.

Toch maar eens gaan testen dat ding. Maar dat ding heeft zoveel fratsen (midi enzo). Ik weet niet of ik daar wel zin in heb aangezien ik in mijn band 99% high gain gebruik en af en toe een beetje clean. De rest zou onder het mom 'leuk voor thuis geluidjes' zijn ... Ik denk dat ik er beter mee af ben 1 2kanaals high gain amp en 1 'minder gain'-amp te kopen dan een 3-kanaals alles erop en eraan channel switcher ...

marc_o
26 mei 2009, 13:11
Die fratsen hoef je toch niet te gebruiken?
Ik gebruik niks, gewoon 3 kanalen met ieder z'n eigen boost en al dan niet reverb. Je stuurt 'm aan met de daarvoor bestemde Headmaster footswitch en klaar...

Gain en toon uit die top staan naar mijn smaak echt aan de wereldtop...of het een ander z'n smaak is, daar kan ik weinig over zeggen uiteraard. Doet het ook erg goed met een eventueel drivepedaaltje erbij...nog meer rock, OEH!!


Op een volgende meeting zal ik 'm wel meenemen....al is het niet een versterker om thuis van te genieten, dan koop je beter iets anders. Het is een podiumbeest, daar komt ie tot z'n recht.

iWishmaster
26 mei 2009, 13:42
Die fratsen hoef je toch niet te gebruiken?
Ik gebruik niks, gewoon 3 kanalen met ieder z'n eigen boost en al dan niet reverb. Je stuurt 'm aan met de daarvoor bestemde Headmaster footswitch en klaar...

Gain en toon uit die top staan naar mijn smaak echt aan de wereldtop...of het een ander z'n smaak is, daar kan ik weinig over zeggen uiteraard. Doet het ook erg goed met een eventueel drivepedaaltje erbij...nog meer rock, OEH!!


Op een volgende meeting zal ik 'm wel meenemen....al is het niet een versterker om thuis van te genieten, dan koop je beter iets anders. Het is een podiumbeest, daar komt ie tot z'n recht.

Mijn Rivera Rake vind ik een goede versterker, maar mist her en der net iets teveel (moeilijk te omschrijven wat precies). Ik nijg steeds meer naar het kopen van een brute metal amp voor in mijn band (de 5150) en daarnaast een 1-kanaals 'hotrodded marshall' achtige voor mijn andere muzieksmaken (met name een mooi vol en vloeibaar sologeluid, al dan niet met booster). Wellicht maak ik binnenkort een tripje naar Nederland muziek in Almere om die Rivera aan de tand te voelen, want daar wordt ik steeds nieuwsgieriger naar.

Staat er ergens niet een DUIDELIJKE beschrijving van de 3-kanaals Knucklehead Reverb? De hele knucklehead serie is zo'n puinhoop qua verschillende types ...

marc_o
26 mei 2009, 15:20
Mijn Rivera Rake vind ik een goede versterker, maar mist her en der net iets teveel (moeilijk te omschrijven wat precies). Ik nijg steeds meer naar het kopen van een brute metal amp voor in mijn band (de 5150) en daarnaast een 1-kanaals 'hotrodded marshall' achtige voor mijn andere muzieksmaken (met name een mooi vol en vloeibaar sologeluid, al dan niet met booster). Wellicht maak ik binnenkort een tripje naar Nederland muziek in Almere om die Rivera aan de tand te voelen, want daar wordt ik steeds nieuwsgieriger naar.

Staat er ergens niet een DUIDELIJKE beschrijving van de 3-kanaals Knucklehead Reverb? De hele knucklehead serie is zo'n puinhoop qua verschillende types ...


Klopt wel ja.
De rivera site biedt wel uitkomst toch?

http://www.rivera.com/products/knuckle/kr55-top.jpg
<< BACK (javascript:history.back(1))
KR 55 Top

Rivera excels again! With our development of a new Patent Pending 3 Channel Tri-Tone All-Tube circuit architecture, a player is given a range of incredible sounds. From shimmering and rich clean tones, to screaming high gain leads; impeccable note definition along with massive bottom end crunch tones can be reached. Three preamp Channels, powered with 5 12AX7s, work to establish each with distinctive voicing and levels. 3 Spring-Accutronics Reverb containing dual reverb controls, allows adjustment of different reverb levels for lead and rhythm. Footswitchable Boosts on several channels are featured, as well as an Effects Loop Bypass switch.
Lead/Crunch Channels include 3 bands of interactive passive tone controls. A Pull Scoop switch exists to deepen the midrange notch. For the Rhythm and Blues channel, 3 bands of equalization along with a Pull Bright Switch, and a Midrange Pull Notch switch, give a choice of British/Tweed or American Blackface tones. Also, Channel one features a pull contour for fatter bass.
Focus and Presence controls for the final equalization of the EL-34 (55 Watt has 2 EL-34s, and the 100 Watt has 4 EL-34s) power amp section round out the variables. 6L6GCs may be installed by just adjusting the bias (an internal adjustment). Power and Standby switches are on the front panel as well. All channels, boosts, FX loop and reverbs are midi switchable and programmable with the included Rivera Headmaster Midi pedal (FS-9).
Rear panel features include: Series/Parallel Effects Loop with Level and Blend controls, equalized Recording Output, subwoofer Output (for hooking up to our powered Los Lobottom® Sub 1 or Sub 2 subwoofers), an Impedance Selector with two speaker jacks, High/Low Power Switch, and a Vintage/Triode switch (allows for 100/50/25/12 Watt Output Power selection) and Midi In/Out/Thru and midi channel selector.


Specifications

Cabinet Material: American Maple Solid Core Plywood
Cabinet covering: Black Tolex® Vinyl
Front Grille: Bright Aluminum
Cabinet Hardware: Chrome plated metal corners, black reinforced strap handle
Dimensions: 26.75"x 11" x 10"
Weight: 57 Pounds

iWishmaster
26 mei 2009, 15:25
Die ik had ik ook gevonden. Ik bedoel meer een review / beschrijving van de tone etc. Waar lijkt het op, of een (fatsoenlijke) opname en sound samples. Aangezien Almere 2.5 uur rijden is. Wat voor een speakers werken er goed bij etc.

Sarco
26 mei 2009, 15:42
Even bumpen. Al wat gevonden?

Op dit ogenblik heb ik het nogal druk, ben bezig met een masterproef. Na juni moeten er sowieso nieuwe lampen in m'n SL-X en dan zullen er wel wat andere amps getest worden. Ik ga ook eens navragen hoeveel het me zou kosten om de eindtrap van m'n SL-X te laten ombouwen naar 2203 specs.

Ik ben ondertussen ook geïnteresseerd geraakt in de Vintage Modern door een topic op dit forum. Maar die zal waarschijnlijk niet hard genoeg blazen vrees ik, ziet er wel een fijne amp uit.