PDA

View Full Version : Reverb op het podium



Tochtstrip_185
14 april 2009, 11:38
Ik zit met een klein probleempje. Over iets meer dan een week staat er een optreden geland waarbij er op het podium alleen een gitaarversterker beschikbaar is zonder ingebouwde reverb. Er zit geen reverbpedaal in mijn effectketen, maar ik zou er thuis of in de oefenruimte niet over peinzen om zonder reverb te spelen. De technicus heeft me verzekerd dat het te veel moeite zou zijn om de versterker te verwisselen (meerdere bands gebruiken dezelfde apparatuur op die avond) en dat je "helemaal geen reverb nodig hebt in livesituaties". Ik vermoed dat dat laatste gewoon een kwestie van smaak is en afhangt van de hoeveelheid galm die de ruimte toevoegt (akkoestiek).

Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak? Toch een beetje reverb toevoegen in kleine/middelgrote zaaltjes om wat minder kaal te klinken? En wat zouden jullie doen in een situatie als bovengenoemde?

schizo910
14 april 2009, 11:57
ik speel zelf nauwelijks met reverb live. Je kan natuurlijk een pedaaltje meenemen voor de zekerheid, of de geluidsman vragen of het mogelijk is via de P.A. een klein beetje reverb toe te voegen over je gitaar kanaal...

Bernardduur
14 april 2009, 16:28
Ligt natuurlijk heel erg aan welke muziek je maakt. Ambience en zo kan ik niet voorstellen zonder bakken reverb, rock juist des te minder. Clean kan het zeker wel wat toevoegen, teveel bij OD wordt t te indirect.

Ik bepaal per optreden de stand van mn (spring) reverb op mn amp.

Staon
14 april 2009, 19:11
Ik zweer bij m'n springreverb en ik zou zonder niet willen spelen. Dus ik zou aanraden, of koop een goeie reverb en snel, of leen een pedaaltje bij een bevriende gitarist? Van de akoestiek zou ik niet uitgaan, tenzij je echt in een flinke zaal staat

stratman1976
14 april 2009, 20:49
Eeen beetje reverb staat bij mij altijd aan, anders vind ik het te doods klinken. Een tikkie reverb maakt het veel levendiger, ook in live situaties, vind ik

B_2_the_a
14 april 2009, 21:17
Te veel moeite om een amp te wisselen?
Ik denk dat het langer kost om je instellingen te vinden op een voor jou onbekende amp!
Eq-en en Gainen moet zo gedaan zijn (indien het een goede tech is, maar gezien het feit dat hij zegt dat reverb niet nodig is betwijfel ik dat***)

Maar zoek voor de zekerheid maar naar een reverb pedaaltje!


***= Ik zou niet zonder reverb kunnen als tech in live situaties, alles klinkt een stuk lekkerder, ruimtelijker! Maar het is een kwestie van smaak, genre, etc. Ik vind het wel heel cru om gewoon te zeggen: is niet nodig.

Ik heb hier dan wel een oordeel klaarliggen op de feiten die ik voor mij heb gekregen, mocht mijn oordeel incorrect zijn pas ik graag mijn statement aan(mits goede argumenten).

Eko
14 april 2009, 23:21
Veel podia ,die op een avond gebruikt worden door meerdere bands, hebben geluidstechnici die niet graag alles iedere set willen wisselen. Leer muzikanten kennen en je weet waarom. Sommigen willen alleen een SM57 voor een speaker en dan alleen links uit het midden. Sommigen willen alleen spelen op hun eigen combo en dan alleen een kwartslag gedraaid richting de zijkant. De volgende alleen op een amp met een 2 x 12 inch kast enz ,enz.
Dat willen ze voorkomen en zeggen dus , veelal terecht , geen wisselingen op een dag.
Dat werkt in de praktijk ook best goed. Ik heb vaak opgevraagd wat er dan staat en dan ben ik even gaan kijken in een grote winkel wat voor amp dat is en even uitproberen.
Meestal is een reverb voor een grotere zaal niet echt noodzakelijk en klinkt de amp droog ook best goed genoeg. Dat alleen als je stijl geen reverb nodig heeft. Neem een delay of een reverbpedaal mee als je per se ruimtelijk wilt spelen.
Als je met een band komt spelen , neem dan een rider mee. Dat is een lijst met spullen die je nodig hebt voor een optreden. Hoeveel microfoos , voor welke instrumenten , hoeveel mensen komen er op het podium te staan en waar. Wie wil monitoring en welke zaken moeten via de monitoring te horen zijn bij wie.
Veelal wordt gevraagd zo`n lijst op te sturen. Hoe beter je die voor elkaar hebt , des te makkelijker gaat het wisselen.

Johannes
14 april 2009, 23:36
Ik ken die grappen van geluidstechnici. "Er staat goeie apparatuur op het podium, waar iedereen gebruik van moet maken..." Kapotte versterkers, kleine transistor ampjes, drumstellen met dolgedraaide schroeven en gammele stands. Soms zaten er inderdaad goeie spullen bij, zoals een hele vette oude fender twin.... waar ik met mn metalband op moest spelen. Ik zou even heel goed informeren wat voor apparatuur er beschikbaar is zodat je tenminste de nodige voorbereidingen kan treffen. Het is immers erg belangrijk dat jij je zeker voelt als je op het podium staat, met je eigen spullen en je eigen sound is dat vaak het makkelijkst te bereiken.

Tochtstrip_185
15 april 2009, 00:08
De technicus is in dit geval iemand die ik goed ken en waarvan ik vermoed dat hij wel verstand van zaken heeft. Maar ik weet ook dat hij qua gitaargeluid vaak een totaal andere smaak heeft dan ik. Vandaar dat ik het karakter van mijn geluid liever zelf ik de hand wil hebben.

Een fatsoenlijk reverbpedaal lijkt me nogal prijzig voor eenmalig gebruik en mijn delay zit al in mijn leadlus. Ik ga hem binnenkort maar even bellen denk ik en kijken of ik een eigen versterker kan plaatsen of hem zover kan krijgen een beetje reverb op het kanaal te zetten. Hoewel dat laatste lastig is bij iemand die net zo eigenwijs is als ik zelf ;).

Pepe
15 april 2009, 01:19
Uit een zaal komt er meestal al een hoop galm terug dus zelf zou ik er niet zo snel daar nog wat aan toevoegen maar soit, tis vooral een kwestie van smaak.

Ik maak er geen punt van om aanwezig backline spul te gebruiken, als je zelf effecten mee neemt dan heb je genoeg aan een goed clean geluid en meestal staat er wel een twin.

Een reverbpedaaltje van Boss of EH kosten je de kop niet en anders is er nog altijd Digitech of iets van Danelectro. Dat zal wel geen buizengalm geven maar voor live luistert dat minder.
Een delay is effectiever, die kan je ook mild afstemmen voor een ruimtelijk effect met wat gedraai.

Rude Perception
15 april 2009, 08:38
meestal staat er wel een twin.

:dontgeti:
Dan speel jij niet op de plekken waar ik speel. Verder dan een jcm900 die een mg100h bleek te zijn ben ik nooit gekomen.

Daar kan je dus echt niet zomaar op vertrouwen.

peter_heijnen
15 april 2009, 09:26
Te veel moeite om een amp te wisselen?
Ik denk dat het langer kost om je instellingen te vinden op een voor jou onbekende amp!
Eq-en en Gainen moet zo gedaan zijn (indien het een goede tech is, maar gezien het feit dat hij zegt dat reverb niet nodig is betwijfel ik dat***)
+1 en bovendien, ga jij spelen of die tech?

Lekker je eigen amp meenemen zou ik zeggen.

Baker
15 april 2009, 09:36
ik snap niet dat die organisatie geen compromis sluit:
Twee standaard cabs, ge-micd en wel, + twee tops.
Desgewenst kan een muzikant zijn eigen top meenemen, en die is zo gewisseld. Het enige waar je dan nog op moet letten is het ohmage.

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag, ik speel altijd met een beetje delay. Het klinkt ruimtelijker en in tegenstelling tot wat sommigen beweren is mijn ervaring dat het ook beter hoorbaar is / door de mix prikt met een beetje reverb.

Nog even een tip, ik ken ook muzikanten die nooit reverb gebruiken, maar altijd delay. Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar het effect is wel vergelijkbaar als je zo'n delaypedaaltje in de loop doet, en een beetje goed afstelt. Er is vast wel iemand waar je zo'n delaypedaaltje van kunt lenen toch?

Wilco
15 april 2009, 09:47
Ik doe daar nooit, maar dan ook nooit meer aan mee. Ik speel voortaan altijd op m'n eigen amp, al is het maar m'n kleine Blues Jr (ipv Bassman amp). Ik heb het te vaak meegemaakt dat er inderdaad verotte, oude, slechte versterkers stonden, of gewoon versterkers die niet mijn smaak/stijl waren. Dan krijg ik daar never nooit mijn eigen sound uit en zeker niet in die paar minuten die je krijgt om op te bouwen.
Ik ben het met B_2_the_a eens dat het zeker sneller is voor een tech om de versterkers te wisselen (alle bizarre eisen even buiten beschouwing gelaten, want die heb ik verder niet).
Zonder mijn eigen sound speel ik toch altijd volkomen k#t (hoort in het publiek wrsch niemand, maar ik heb er dan geen goed gevoel bij). Als jij zo afhankelijk bent van reverb voor jouw sound (en dat zijn veel mensen!), dan heb je dus gewoon een versterker met reverb nodig daar: jouw versterker. Ik zou daar gewoon op staan.

Baker
15 april 2009, 10:13
Wilco,

Jij bent ook wel weer erg stellig.
Niet iedereen kan het zich permitteren om een optreden te weigeren als ie niet zijn eigen gear mee mag nemen.

Beginnende, en zelfs meer gevorderde gitaristen zijn vaak afhankelijk van voorspeelavonden, open podia en dat soort dingen. En als beide zich een beetje flexibel opstellen kan er best wat leuks van gemaakt worden.

Wilco
15 april 2009, 11:39
Ja dat is natuurlijk ook wel weer waar. Laten we zeggen dat ik wat vervelende ervaringen achter de rug heb, waardoor ik wat "rechts-radicaler" hierin ben geworden. Als een tech mij voor het blok zet zal ik ook moeten kiezen of delen hoor.
Wat ik maar wilde zeggen is dat het geen kwaad kan om iets meer druk te zetten op de tech of het echt niet mogelijk is je eigen amp te gebruiken. Ik vind dat dat best mag, zeker als ze geen volwaardige (want zonder reverb) back-line amp hebben staan. Zeggen dat in die ruimte geen reverb nodig is is in mijn ogen een lulverhaal. Zelf gebruik ik overigens alleen delay en geen reverb, maar ik weet hoeveel gitaristen wel veel gebruik maken van reverb, in welke ruimte dan ook.
Het zal waarschijnlijk helpen om die "druk" wat subtieler uit te oefenen dan ik het hierboven schetste. :)

EuroCinema
15 april 2009, 12:56
Als je maar een klein beetje reverb gebruikt, ga je het hoogstwaarschijnlijk niet missen bij die gig. Die technicus zal de zaal wel kennen neem ik aan, dus "reverb is niet nodig" kan best eens een eufemisme zijn voor "het is hier een enorme galmbak". :seriousf: Neem wel ondanks alle haast (en dwingende ogen in het publiek) even de tijd om dat ding in te stellen. Ik zou proberen om eventuele overdrive helemaal uit je pedaaltjes te halen (die ken je nu eenmaal beter dan die amp) en vooral met de EQ te spelen om zo dicht mogelijk bij jouw sound te komen. Vertel je bandleden ook vooraf dat je deze tijd nodig hebt, zodat zij de boel dicht kunnen praten en in elk geval niet vragend naar je gaan staan kijken (of gewoon aftellen en beginnen!)

Eko
15 april 2009, 19:51
Laatst hebben we een optreden bijgewoond van een sixties band. De ouderen onder ons kennen ze nog wel. The Searchers. Scoorden hun eerste hit in 1963 en hebben genoeg eigen materiaal om avonden te vullen.
Tot zover ouwelullengelul. Deze boys komen aan , pluggen hun eigen gitaar en bas in de terplekke aanwezige amps en de drummer zet alleen de snare op z`n plek en daarna: gassen met die bak. Het eerste nummer wordt gebuikt om even af te stellen op het podium.
Wat ik er mee wilzeggen is , muts niet zo maar speel. Leer hoe je je geluid onder iedere omstandigheid goed te krijgen is en blijf lachen alsof het zo hoort. Wees blij dat je er staat.

Joe Bonamassa ( niet geheel onbekend) stond 2 jaar geleden op een podium hier in Europa waar een twin o.i.d zou moeten staan. De amp deed het niet goed en er werd vlak voor het optreden besloten een 15 watt transistoramp neer te zetten met 2 microfoons. Een voor de amp en een er achter in. Het geheel stond achter de twin waar alleen het lampje van brandde. Hele show afgewerkt en Joe wist ook wel dat hij beter kon klinken. Het publiek had het voor 99% niet eens door. Die laatste 1% vond het misschien niet optimaal. Iedereen was echter na afloop tevreden. Moraal: laat een goede indruk achter bij de opdrachtgever en bij technici. Je weet nooit waar je in de toekomst voor komt te staan.

Pepe
15 april 2009, 19:56
Precies. Ik vind dat ook prima van veel amerikaanse bands, die laten hun amps thuis als het een low budget tour is. Dan zie je het voorprogramma, de plaatselijke helden, enorm veel tijd zien steken in soundchecken, dubbel amps en 2 reserve gitaren in een rekje. Komt de hoofdacht, alleen een LPjr. en een kabel, prikt dat ergens in, alle knoppen naar rechts en set to go.
Zo moet dat.

Farether
15 april 2009, 20:00
Ik zou ook idd even kijken of je ergens een reverb pedaaltje vandaag kan halen.
Zelf heb ik ook altijd een beetje reverb aan. 't brengt alles gewoon net iets meer tot leven. als je gewoon een losse top hebt en daar een half stack staat kan je proberen of je je top erop aan mag sluiten zonder verder enige veranderingen.

Thoon_Loque
15 april 2009, 22:13
(of gewoon aftellen en beginnen!)

Ja dat heb ik een keer gehad.... doordat ik pas als allerlaatste op het podiumpje kon (lees: aanschuiven en blijven staan waar je staat). Ik prik mun gitaar in en sta nog mijn gitaar te stemmen, tikt de drummer af en begint iedereen te spelen. Wat een klote begin van een optreden. Maar ondanks dat de communicatie hier niet liep, het publiek kan er niks aan doen en komt voor een leuk optreden. Gewoon met een vette glimlach spelen en genieten....

Ik zou idd toch iets proberen te versieren voor een reverb. (kun je niet je versterker mee nemen en de loop out van jouw versterker in de loop in van de amp prikken die er al staat???

Wilco
16 april 2009, 19:44
Tja, ieder z'n ding zullen we maar zeggen. Krijgen we zo meteen de verhalen over dat BB King op iedere versterker nog steeds als BB King klinkt, etc, etc?
Tuurlijk moet je je tech te vriend houden, maar ik denk niet dat ik te veel vraag aan een (goeie!) tech om effe aan een paar knopjes te draaien als ik zelf snel m'n eigen amp heb neergezet. Zo'n ingewikkelde sound of bizarre eisen heb ik niet.
Ik kan me voorstellen dat een complete band, inclusief 3 gitaristen, een bassist en drummer opnieuw inregelen wel teveel werk is. Bij onze band is het voor zo'n tech simpel: andere snare en de gitaarsound wat bijregelen. Binnen paar seconden gepiept. Als dát al teveel moeite is.

Eko
16 april 2009, 20:28
Is geen 3 seconden werk , dat is het probleem nu juist. FF een andere amp betekent ook een geheel andere toonregeling , volume enz. Betekent ook een ander podium geluid. Een andere snare betekent idem dito met het volume, betekent ook ff een andere microfoon op diezelfde snare die ook weer ingeregeld moet worden. Tegelijkertijd wil iedereen ook nog even weten hoe die klinkt over de monitoring en moet dat ingeregeld.........
Ieder ding afzonderlijk is niet veel werk , alles bij elkaar iets meer.
En dan slaan we nog over dat iedereen ( zeker gitaristen) het liefst tijdens het spelen aan de amps gaan draaien , want ik klink niet zoals thuis of in de repetitieruimte. Dat is voor een tech nog een bijkomende nachtmerrie.
Wanneer je mazzel hebt kom je als 4e band op een dag en heeft de tech. net 4 gitaristen proberen te temmen........... is z`n humeur goed op vooruit gegaan.

Rick trodat
17 april 2009, 11:01
Laatst hebben we een optreden bijgewoond van een sixties band. De ouderen onder ons kennen ze nog wel. The Searchers. Scoorden hun eerste hit in 1963 en hebben genoeg eigen materiaal om avonden te vullen.
Tot zover ouwelullengelul. Deze boys komen aan , pluggen hun eigen gitaar en bas in de terplekke aanwezige amps en de drummer zet alleen de snare op z`n plek en daarna: gassen met die bak. Het eerste nummer wordt gebuikt om even af te stellen op het podium.
Wat ik er mee wilzeggen is , muts niet zo maar speel. Leer hoe je je geluid onder iedere omstandigheid goed te krijgen is en blijf lachen alsof het zo hoort. Wees blij dat je er staat.

Joe Bonamassa ( niet geheel onbekend) stond 2 jaar geleden op een podium hier in Europa waar een twin o.i.d zou moeten staan. De amp deed het niet goed en er werd vlak voor het optreden besloten een 15 watt transistoramp neer te zetten met 2 microfoons. Een voor de amp en een er achter in. Het geheel stond achter de twin waar alleen het lampje van brandde. Hele show afgewerkt en Joe wist ook wel dat hij beter kon klinken. Het publiek had het voor 99% niet eens door. Die laatste 1% vond het misschien niet optimaal. Iedereen was echter na afloop tevreden. Moraal: laat een goede indruk achter bij de opdrachtgever en bij technici. Je weet nooit waar je in de toekomst voor komt te staan.

Moet ik wel zeggen dat een publiek veel dingen niet hoort (op enkele mensen na dan). Ik heb zelf wel eens een optreden gehad, waar ik er gewoon niet lekker in zat. Te weinig drive en reverb in mijn geluid, veel fouten in mijn spel en achteraf alleen maar complimenten gekregen.

FruscianteFan
17 april 2009, 11:24
Is geen 3 seconden werk , dat is het probleem nu juist. FF een andere amp betekent ook een geheel andere toonregeling , volume enz. Betekent ook een ander podium geluid. Een andere snare betekent idem dito met het volume, betekent ook ff een andere microfoon op diezelfde snare die ook weer ingeregeld moet worden. Tegelijkertijd wil iedereen ook nog even weten hoe die klinkt over de monitoring en moet dat ingeregeld.........
Ieder ding afzonderlijk is niet veel werk , alles bij elkaar iets meer.
En dan slaan we nog over dat iedereen ( zeker gitaristen) het liefst tijdens het spelen aan de amps gaan draaien , want ik klink niet zoals thuis of in de repetitieruimte. Dat is voor een tech nog een bijkomende nachtmerrie.
Wanneer je mazzel hebt kom je als 4e band op een dag en heeft de tech. net 4 gitaristen proberen te temmen........... is z`n humeur goed op vooruit gegaan.
Het punt is juist dat je ook een andere sound wíl, anders hoef je niet je eigen amp mee te nemen. Als het goed is, weet je ook hoe je je amp moet instellen voor het geluid dat je wilt. Zet de versterker even hard als die van de backline, en blijf er verder vanaf. Ik ben (met mijn zeer beperkte ervaring) ook wel gewend dat het geluid in mijn oren verre van optimaal is.

Ik had laatst een drietal optredens waarbij ik in een begeleidingsband van een koor speelde. Bij één nummer had ik een dikke crunch, en dat was te horen ook. Ik hoorde alleen maar mezelf, daardoor ging ik de eerste avond (of soundcheck?) de hele tijd het geluid proberen te temmen. Na afloop de geluidsman erop aangesproken, die zei dat het totaal geen probleem was. Ik heb de avonden erna dan ook gewoon gespeeld met mijn veel te harde gitaar, en erop vertrouwd dat hij zorgde voor een goede balans. Toen ik het geheel terughoorde, was de mix (voorzover ik kon horen) perfect. Als ik moet spelen, ga ik ervanuit dat de mix die ik hoor niet perfect is én dat de plaatselijke geluidsmensen ervoor zorgen dat het publiek de boel wél goed hoort.

Wat betreft het inzetten van nummers voor ik klaar ben met stemmen of wisselen van gitaar: met de nodige communicatie heb je daar geen last van. Met dat koor was het een stuk lastiger, daar werd met mij geen rekening gehouden. Toch is dat goed gegaan, dankzij de juiste voorbereiding (door te weten waar ik ASAP die andere gitaar moest inpluggen).

Tot zover mijn offtopic-verhaaltje.

Ontopic: Ik denk dat als je per se altijd met wat galm wilt spelen, je het beste kunt zorgen voor een losse galm naast die in je eigen versterker. Als reverb namelijk het enige is wat je ervan weerhoudt om op een backline-versterker te spelen, maakt het hebben van een pedaaltje je een stuk flexibeler.

Niettemin is het juist het werk van de technici om ervoor te zorgen dat het geluid goed is. Ik vind het lui overkomen dat de man je probeert over te halen om niet je eigen versterker mee te nemen.

EuroCinema
17 april 2009, 12:17
Laatst hebben we een optreden bijgewoond van een sixties band. De ouderen onder ons kennen ze nog wel. The Searchers. Scoorden hun eerste hit in 1963 en hebben genoeg eigen materiaal om avonden te vullen.
Tot zover ouwelullengelul. Deze boys komen aan , pluggen hun eigen gitaar en bas in de terplekke aanwezige amps en de drummer zet alleen de snare op z`n plek en daarna: gassen met die bak. Het eerste nummer wordt gebuikt om even af te stellen op het podium.
Wat ik er mee wilzeggen is , muts niet zo maar speel. Leer hoe je je geluid onder iedere omstandigheid goed te krijgen is en blijf lachen alsof het zo hoort. Wees blij dat je er staat.


Jahaa, ik heb veel van die merseybeat bands gezien (searchers tremeloes fortunes ivy league, dat werk). Pluggen en gaan inderdaad, driestemmig close harmony en niemand die miept over z'n monitor. Maar goed: dat zijn ook mannen met vier decennia ervaring als prof. Dat mag je van een beginner of amateur niet verwachten.


Precies. Ik vind dat ook prima van veel amerikaanse bands, die laten hun amps thuis als het een low budget tour is. Dan zie je het voorprogramma, de plaatselijke helden, enorm veel tijd zien steken in soundchecken, dubbel amps en 2 reserve gitaren in een rekje. Komt de hoofdacht, alleen een LPjr. en een kabel, prikt dat ergens in, alle knoppen naar rechts en set to go.
Zo moet dat.
Nou scheelt het wel veel dat de hoofdact in hun rider om een bepaald type amp kan vragen. Een twin of AC 30 zou ik ook blind aandurven, maar als je bijv. als jazzer ergens aankomt en er staat een super rocky gevoicede Marshall, dan ben je wel ff aan het draaien voordat je een bruikbaar soundje hebt. Daarnaast: als Scofield voor een vol Paradiso op z'n gemak een snaar verwisselt, vinden we het cool. Als Euro Cinema dat vanavond in SJU doet, vinden ze me gewoon een prutser :seriousf:

Wilco
17 april 2009, 19:31
Is geen 3 seconden werk , dat is het probleem nu juist.

Ik zei ook voor een goeie tech. ;)
Verder ben ik erg van: versterker aanzetten, is het geluid goed, dan afblijven, niet steeds maar weer harder of anders. Monitor hoor je me al helemaal niet over.
Helaas moet ik met een "verkeerde" versterker juist wel heel veel draaien aan alle knoppen voor een bruikbare sound. Ik kan me voorstellen dat dat voor een tech idd. lastig regelen is: heb je de sound juist goed, draait die l#l van een gitarist weer aan alle knoppen. Dát probleem heb je bij mij dus niet als ik m'n eigen versterker gebruik.

On topic: als je dan toch persé de door organisatie verstrekte backline moet gebruiken, dan is het in mijn ogen niet onredelijk om te verlangen dat die van voldoende kwaliteit is. Dus: mét reverb.

Harald
17 april 2009, 19:59
Daarnaast: als Scofield voor een vol Paradiso op z'n gemak een snaar verwisselt, vinden we het cool. Als Euro Cinema dat vanavond in SJU doet, vinden ze me gewoon een prutser :seriousf:

Neem dan ook een reservegitaar mee! Mijn tele wil nog wel eens een snaar breken, staat in open A voor slide werk. Bij onze cd presentatie brak ik niet één snaar, maar gelijk nog een tweede. Met één gebroken snaar voor slide werk maak ik het nummer gelijk maar af. Twee wordt wat veel van het goede. Dus snel midden in het nummer van gitaar gewisseld, maar dat was wel een gitaar in standaardstemming. Moet je toch vrij rap omdenken...

Om nog maar te zwijgen van het hoorbaar tussen elk nummer stemmen. En dan eens een live LP van Hendrix opzetten, of een oude Rockpalast opname van Rory Gallagher, waar hij 2 minuten bezig is zijn mandoline te stemmen, die ook even door een roadie achter het podium gestemd had kunnen worden. Mensen hebben gewoon geen geduld meer tegenwoordig ;)

Pat Kirtley deed het wel leuk, brak 's middags bij het theateroptreden op Acoustic Strings een snaar, en maakte daar een vermakelijk lesje snaar verwisselen van. Alleen jammer dat het hem dezelfde avond WEER overkwam (toch een geval van redelijke pech) met grotendeels dezelfde mensen in het publiek. Dan kun je die truc niet gelijk nog eens gebruiken.

EuroCinema
18 april 2009, 11:46
Helaas moet ik met een "verkeerde" versterker juist wel heel veel draaien aan alle knoppen voor een bruikbare sound. Ik kan me voorstellen dat dat voor een tech idd. lastig regelen is: heb je de sound juist goed, draait die l#l van een gitarist weer aan alle knoppen. Dát probleem heb je bij mij dus niet als ik m'n eigen versterker gebruik.


Met mijn eigen vertrouwde amp moet ik vaak ook flink knoppen draaien hoor. De akoestiek van een zaal maakt zo gruwelijk veel verschil.

FruscianteFan
18 april 2009, 12:19
Met mijn eigen vertrouwde amp moet ik vaak ook flink knoppen draaien hoor. De akoestiek van een zaal maakt zo gruwelijk veel verschil.Ik zou denken dat het afstemmen van het geluid op de akoestiek van de zaal juist de taak is van de geluidsman.

Rude Perception
18 april 2009, 12:35
Met mijn eigen vertrouwde amp moet ik vaak ook flink knoppen draaien hoor. De akoestiek van een zaal maakt zo gruwelijk veel verschil.

Maar je kent je versterker waarschijnlijk wel zo goed dat je redelijk weet hoe je moet draaien om het goede geluid te bereiken. Dat is toch bij elke versterker weer anders.

@FruscianteFan: Je bent zelf hoofdverantwoordelijke voor een goed geluid. Jij moet proberen de geluidsman een zo goed mogelijke basis te geven, zodat hij in principe alleen maar hoeft te versterken.

FruscianteFan
18 april 2009, 13:05
@FruscianteFan: Je bent zelf hoofdverantwoordelijke voor een goed geluid. Jij moet proberen de geluidsman een zo goed mogelijke basis te geven, zodat hij in principe alleen maar hoeft te versterken.
Maar het is ook weer niet zo dat de basis van je geluid compleet anders is in een andere zaal, niet als je op je eigen versterker speelt waar de knoppen gewoon goed staan (of ik nu thuis speel, in een repetitie hok of optreed, de mastervolume is eigenlijk het enige wat ik steeds afstel). Ik snap dat een geluidsman weinig kan met een kutgeluid, maar dat betekent niet dat je op het podium moet proberen een perfecte balans te krijgen. Want het gaat om de balans in de zaal, en die is anders dan op het podium. Bovendien zal een gitarist vaak de gitaar net wat harder willen hebben dan zou moeten. De basis van mijn geluid is er allang, het is aan de geluidsman om dat geluid een plekje te geven in de mix. Dus ik stel het volume af voor mezelf, en als de geluidsman aangeeft dat het goed is, hoef ik er ook niets meer aan te doen.

Dan heb ik het trouwens over clean. Mijn drive stel ik vaak tijdens het spelen bij. Dus ja, ik ben hypocriet.

EuroCinema
19 april 2009, 11:54
Maar het is ook weer niet zo dat de basis van je geluid compleet anders is in een andere zaal, niet als je op je eigen versterker speelt waar de knoppen gewoon goed staan (of ik nu thuis speel, in een repetitie hok of optreed, de mastervolume is eigenlijk het enige wat ik steeds afstel). Ik snap dat een geluidsman weinig kan met een kutgeluid, maar dat betekent niet dat je op het podium moet proberen een perfecte balans te krijgen. Want het gaat om de balans in de zaal, en die is anders dan op het podium.

Ik kom wel degelijk af en toe in een zaal waar ik het geluid dat uit m'n eigen amp komt, nauwelijks herken. Sommige galmende ruimtes benadrukken zo ontzettend het midhoog bijvoorbeeld, dat je jazztoon opeens een countrysound wordt. Klap in zo'n ruimte maar eens in je handen en luister naar de echo: zit heeel weinig laag in. En als er dan onverwacht veel mensen komen opdagen halverwege de show, verandert de akoestiek weer dramatisch. Moet er opeens wel reverb bij bijvoorbeeld.

Verder spelen wij meestal in jazztenten met een capiciteit van een aantal honderd man, geen grote rockpodia. Wie vooraan staat, hoort dus veel meer podiumgeluid dan de P.A. Speakers van de P.A. hangen soms ook iets dieper de zaal in. En soms wordt mijn gitaar helemaal niet over de PA gegooid. Mijn amp is dus altijd deels en soms in z'n eentje verantwoordelijk voor het zaalgeluid.

Pepe
19 april 2009, 12:09
Ja, als je zonder pa speelt regel je het geluid af op de zaal maar als er een microfoon voor de speaker staat ook?
De mixer gaat vaak aan de haal met je geluid, in dat geval stel ik hem toch echt af op 1 meter afstand.

FruscianteFan
19 april 2009, 15:44
Ik kom wel degelijk af en toe in een zaal waar ik het geluid dat uit m'n eigen amp komt, nauwelijks herken. Sommige galmende ruimtes benadrukken zo ontzettend het midhoog bijvoorbeeld, dat je jazztoon opeens een countrysound wordt. Klap in zo'n ruimte maar eens in je handen en luister naar de echo: zit heeel weinig laag in. En als er dan onverwacht veel mensen komen opdagen halverwege de show, verandert de akoestiek weer dramatisch. Moet er opeens wel reverb bij bijvoorbeeld.

Verder spelen wij meestal in jazztenten met een capiciteit van een aantal honderd man, geen grote rockpodia. Wie vooraan staat, hoort dus veel meer podiumgeluid dan de P.A. Speakers van de P.A. hangen soms ook iets dieper de zaal in. En soms wordt mijn gitaar helemaal niet over de PA gegooid. Mijn amp is dus altijd deels en soms in z'n eentje verantwoordelijk voor het zaalgeluid.
Dat bedoel ik met dat ik het volume van mijn versterker wel moet afstellen: zo hard dat je jezelf goed hoort (en in mijn geval, dat je feedback kunt krijgen), maar zacht genoeg om de gitaar te moeten uitversterken. Als je te hard staat om over de PA te gaan, kan de geluidsman er namelijk niets meer mee.

EuroCinema
19 april 2009, 22:14
Dat laat ik aan de geluidsman over. Die kent de zaal en de apparatuur en als hij het beter vindt om gitaar niet door te versterken, volg ik z´n advies. Dat heb ik dit jaar twee keer meegemaakt.

Los daarvan... kijk maar eens hoe dicht het publiek soms op ons staat ... http://www.youtube.com/watch?v=FZfU3Wu_0e8
Die horen alles wat wij kunnen horen, tot en met de monitors etc. Dan moet je podiumgeluid dus ook wel een beetje kloppen.

Overigens is dit een leuke discussie, maar misschien zou een mod hem naar Live kunnen verplaatsen.... Gaat niet echt over pedaaltjes meer.