PDA

View Full Version : Humbucker fase omgedraaid.



snix
14 april 2009, 07:12
Hallo hier.
Misschien kan iemand me helpen: Ik heb een gitaar met slechts 1 brug-element (DiMarzio ToneZone P90). Nu vraag ik me af of er een ander geluid ontstaat als ik de fase omdraai. Of werkt dat alleen als je twee of meer elementen hebt? En wat is het verschil in geluid als je twee humbuckers hebt en eentje staat uit fase of met de fase omgedraaid?

Groetjes,
Jeroen.

Yoshida
14 april 2009, 10:14
Hallo hier.
Misschien kan iemand me helpen: Ik heb een gitaar met slechts 1 brug-element (DiMarzio ToneZone P90). Nu vraag ik me af of er een ander geluid ontstaat als ik de fase omdraai. Of werkt dat alleen als je twee of meer elementen hebt? En wat is het verschil in geluid als je twee humbuckers hebt en eentje staat uit fase of met de fase omgedraaid?

Groetjes,
Jeroen.

Hoe bedoel je precies, de draden die normaal functioneren als hot output en aarde omkeren?
Omdat het signaal toch parabolisch is krijg je een soort antisignaal. Op zichzelf heeft het geen effect, maar in combinatie met een gewoon geschakelde pickup krijg je naar mijn idee twee signalen die elkaar (gedeeltelijk) opheffen. Dit zegt mijn logica, niet gehinderd door enige praktijkervaring.

aaronstonebeat
14 april 2009, 10:56
De signalen heffen elkaar inderdaad gedeeltelijk op; er blijft een dun, schel, funky geluid over.

Eén enkele humbucker kun je intern uit fase zetten mits er 5 draadjes uitkomen: 2 voor elke spoel en 1 voor de grondplaat/afscherming. Nadeel is dat in een humbucker de signalen van de 2 spoelen heel veel op elkaar lijken (bijna 2 dezelfde spoelen op dezelfde plaats) en dat de mate van uitdoving van het totale signaal groot is. Het gaat beter met 2 spoelen cq. elementen die wat van elkaar verschillen en een stuk uit elkaar liggen; dan is blijft er een stuk meer restsignaal over.

Twee humbuckers kun je ook prima met elkaar uit fase zetten, mits van het exemplaar dat je omdraait de afscherming apart bedraad is; anders komt die aan de hete kant te zitten en dat geeft nare bromproblemen.

snix
14 april 2009, 20:48
Ok. Weer wat wijzer geworden.
Nu heb ik een PRS Se One, met een DiMarzio ToneZone P90 erin en slechts een volumeknop. Erg, erg fijn instrument. Die laat ik zo, hooguit keertje nieuwe potmeter erin.
Nu zit ik te denken om een PRS Se Singlecut Tremelo te kopen en de pickups te vervangen door een DiMarzio Paf Pro (hals) en een Super Distortion (Brug).
Met een lineiare volume pot, lineaire push-push tone pot (voor het fase schakelen) en een 3-weg switch om tussen de pickups te schakelen (hals-beide-brug). Dat uit fase zetten werkt dus alleen als beide pickups aan staan, maar dat is prima. Eenvoudige, doch geinige configuratie, lijkt me.

PS: Coil-splitting of tapping is aan mij niet besteed. Hou van gecontroleerd hard en speel zelden clean. Behalve als ik akoestisch speel natuurlijk...:noob: