PDA

View Full Version : Akkoorden-tabben.... Hoe moet dat nou in theorie?



Dido
13 april 2009, 16:16
Sinds een paar maanden heb ik een gitaar gekocht en ben ik mezelf het spelen, na het vroeger in het buitenland al een beetje geprobeerd te hebben, aan het aanleren.
Akkoorden meespelen met liedjes gaat goed, tabs spelen van iets moeilijkere liedjes (Eric Clapton, Eva Cassidy), maar nu zou ik graag willen leren hoe je akkoorden 'tabt' bij een liedje (noten neerzetten/herkennen lukt ook nog wel). Dus niet hoe je de melodie van noot naar noot meespeelt, maar de onderliggende begeleidende akkoorden-partij.... Hoe vind je die? Is er een stelregel voor, van herkennen welke toonsoort en dan inpassen in de melodie (bij bestaande liedjes dus)? Of moet je eerst wel echt veel van soorten toonladders weten (wat ik nu niet weet)? Directe doel is een liedje uit een Zweedse film; Lena's Song.

Alvast bedankt!

lollol
13 april 2009, 18:35
gewoon elk akoord proberen:

E, nee
F, nee
G, ja

en dan proberenof het mineur of majeur etc. is:chicken:

Jeroensnake
13 april 2009, 19:56
Nou, dat lijkt me niet zo'n handige methode. Als je de melodie al weet, dan heb je al een mooie verzameling tonen waar de akkoorden waarschijnlijk ook uit bestaan. De vraagsteller geeft zelf al een beter antwoord.

Alleen hoef je niet heel veel verschillende toonladders te kennen. Een toonladders is niets anders dan een verzameling (opeenvolgende) tonen. Vrijwel alle popmuziek maakt gebruik van de tonen uit de majeurladder.

Oh ja; een handig begin is de grondtoon. Het akkoord wat daarbij hoort, wordt altijd wel in het nummer gebruikt. Die toon kun je het grootste gedeelte van de tijd aanhouden, zonder dat het echt vals klinkt. Grote kans dat het de meest gespeelde toon is, die je vaak ook aan het begin en/of eind vind.

Spitfire
13 april 2009, 21:30
Nou, dat lijkt me niet zo'n handige methode. Als je de melodie al weet, dan heb je al een mooie verzameling tonen waar de akkoorden waarschijnlijk ook uit bestaan. De vraagsteller geeft zelf al een beter antwoord.

Nouja, die methode werkt in 9 van de 10 gevallen. Bij de meeste popnummers in ieder geval.

Jeroensnake
13 april 2009, 23:08
En toch lijkt het mij handig om een klein beetje basiskennis van de "standaard" toonladder te hebben. Dan kun je gelijk al (in de meeste gevallen) 5 van de 12 tonen wegstrepen. Dan alleen nog de grondtoon vinden, en je weet precies in welke toonsoort (het grootste gedeelte van) het nummer staat.

Ik zeg trouwens ook niet dat die methode niet werkt.... 't kan volgens mij alleen wat sneller dan dat. :hippie:

Squier02
13 april 2009, 23:54
Ik zou zeggen, op je gehoor af gaan. Ik zoek inderdaad de grondtoon op, en ga dan er een akkoord om heen vormen. vervolgens kan je datzelfde akkoord ook ergens anders op de hals spelen zodat je meeste akkoorden bij elkaar in de buurt gespeeld kunnen worden. Zo hoef je niet de hele tijd over de hals te sjeezen. :hippie: