PDA

View Full Version : Line 6 pod als vervanger voor versterker



wijnandvo
13 april 2009, 13:50
Wat ik mij afvroeg was:

Is het mogelijk om een elektrisch gitaar op zo'n line 6 pod 2.0 aan te sluiten en vervolgens 'normale speakers' op de pod aansluiten. Of Moet de pod 2.0 op mijn stereo aansluiten en de speakers op de stereo?

Kwaliteit van geluid moet wel gewoon goed zijn, en beetje hard kunnen.

Ik heb wel wat gelezen over actieve monitors en actieve speakers , maar werd er niet veel wijs uit.


Wat ik versta onder normale speakers: http://www.bol.com/nl/p/notebooks-pc-accessoires/logitech-x-230-speakerset/1003004000011534/index.html;jsessionid=549207E73FDF3365ED994B298475 565B.ps32

grayfink
13 april 2009, 14:46
Er moet een versterker tussen. Dan kan een losse zijn, bij actieve speakers zit een versterker ingebouwd.

wijnandvo
13 april 2009, 15:41
Ok dat is duidelijk, Als je passieve speakers gebruiken zou.... Dan volstaat een 'normale'versterker? dus geen gitaarversterker? Danku

Liquid_Metal
13 april 2009, 17:28
Ik weet niet of het met de POD goed gaat klinken, maar een standaard gitaarpreamp aansluiten op een hifi-versterker is geen goed idee. Klinkt niet echt lekker (maar het kan wel).
Eigenlijk wil je 'm op een gitaar eindversterker aansluiten. Dan klinkt het 't beste (dus bv een effect return van een combo). Over een hifi-versterker of in combinatie van pc-speakers krijg je wel geluid, maar erg fijn zal het niet klinken.

arcane
13 april 2009, 18:23
Ik weet niet of het met de POD goed gaat klinken, maar een standaard gitaarpreamp aansluiten op een hifi-versterker is geen goed idee. Klinkt niet echt lekker (maar het kan wel).
Eigenlijk wil je 'm op een gitaar eindversterker aansluiten. Dan klinkt het 't beste (dus bv een effect return van een combo). Over een hifi-versterker of in combinatie van pc-speakers krijg je wel geluid, maar erg fijn zal het niet klinken.

Een pod is daar juist voor gemaakt. Het is de bedoeling dat je een pod op een amp aansluit die zo min mogelijk het geluid kleurt. Dus is een hifi amp voor een pod zelfs beter dan een gitaar eindtrap.

Als je een gewone normale voortrap aansluit op een hifi set, dan klopt je verhaal wel. Want dan is er dus wel een eindtrap nodig die kleurt, en bovendien ook nog speakers.

Bij een pod wordt alles gesimuleerd: voortrap, eindtrap en speakers. Het moet alleen wat uitversterkt worden.

Liquid_Metal
13 april 2009, 19:24
Lang leve het minimalisme!
Wel lekker makkelijk, zo'n alles in 1 toestel. Ik moet altijd eerst flink wat dingen aanzetten voor ik kan gaan spelen.

wijnandvo
13 april 2009, 19:47
bedankt voor alle reacties, als ik het goed begrijp kan ik een pod aansluite op een normale hifi versterker, daar normale speakers op . Gitaar in de pod en knallen maar? Zeker minimalistisch:) maar heb wel een leuke beginnersgitaar( Ibanez roadstar 84)

Liquid_Metal
13 april 2009, 20:04
Dat kan dus inderdaad. En hoe transparanter je speakers (wat met hifi wel het geval is) hoe beter, want je kan speakers emuleren vanuit de POD.

paulusdeBKB
13 april 2009, 20:57
En die emulatie is ook wel nodig, anders klinkt het over een hifi nogal krasserig en scherp. Niet vergeten aan te zetten dus!

wijnandvo
14 april 2009, 20:45
Kijk daar heb ik wat aan, zalt onthouden!

Baker
15 april 2009, 08:47
Ik heb hier ook wat mee ge-experimenteerd, en de resultaten waren zeer wisselend. Op de ene monitor klinkt zo'n pod geweldig, en op de andere bagger.

Ook speel ik regelmatig met de pod over een setje goedkope aktieve PC speakers. Dit klinkt verassend goed. Echter, sluit ik de pod op mijn oude, hifi set aan, dan krijg ik het geluid maar niet lekker.

Zoals altijd...: proberen dus!

Baker
15 april 2009, 08:51
Over een hifi-versterker of in combinatie van pc-speakers krijg je wel geluid, maar erg fijn zal het niet klinken.

Het is al eerder gezegd, maar bovenstaande is inderdaad echt onzin.
De pod is geen standaard pre-amp. Ze is juist ontworpen om rechtstreeks op een hifi-set, pc speakers of een PA aan te sluiten.

Je kúnt de POD trouwens wel als pre-amp gebruiken, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je de speaker simulatie uit hebt staan. (no cab).

Baker
15 april 2009, 08:59
En die emulatie is ook wel nodig, anders klinkt het over een hifi nogal krasserig en scherp. Niet vergeten aan te zetten dus!

het is dus eerder andersom.
Standaard staat die emulatie aan. Als je hem als pre-amp gebruikt moet je alleen niet vergeten die emulatie úit te zetten.