PDA

View Full Version : Hoe schriijf je de perfect song



DTmaster
13 april 2009, 11:22
hallo

Ik ben nu wat maandjes bezig met "Compositie" en heb al wat leuke dingen bedacht (zie audio forum) maare ik wil nu verder gaan met cadenzen of chord progressions zoals dat heet.

Nu kent iedereen wel een I IV V maar om het verder uit te bouwen, das mijn vraag.

Ik had al een idee om vanuit I IV V iets te maken en dan daarna hetzelfde in een andere toonsoort te doen, maar.................... je merkt al gauw dat je niet echt verder komt.

Vanuit de jazz weet ik dat als ze II V I hebben dat ze soms de II uit G halen de V uit C en de I uit F (bij wijze van) en met mooie akkoorden (min9,11 ect ect) klinkt dat best leuk, maar met een I IV V wil dat niet echt lukken of toch?

daarom mijn vraag,

1 al mijn theorien kloppen die?

2 hoe breid je nou een I IV V en een II V I goed uit

3 hoe doen jullie het?

Sorry voor de lange vraag maar kon het ff niet korter maken :)

GR DTmaster

Harald
13 april 2009, 11:45
Goede nummers beginnen met een goed idee, en dat is bijna altijd een melodie, niet een akkoordenschema. (al kan dat laatste ook, maar dan zou ik er niet specifiek eerst naar zoeken. Er zijn natuurlijk best wat standaardschemas zoals een I IV V, maar om daar dan nog wat leuks mee te doen zul je vanuit de melodie moeten denken. De standaardschemas zijn tenslotte al sinds een dikke eeuw te pas en onpas gebruikt.) Heb je het basisidee, is het verder een kwestie van uitwerken. Dat is het moeilijke gedeelte. Wil je op zo'n basisthema variëren, of heeft het een afwijkend B stuk nodig, daar komt theorie en ervaring bij kijken.

Goede ideeën kun je niet echt forceren. Is meer een kwestie van ontvangen dan van verzinnen.

Voor de rest, begin eens met heel veel nummers die je goed vindt te bekijken. Speel ze, maak soloarrangementen (dan haal je nl. alle franje weg en houdt je de compositie over. Een echt goede compositie is met een gitaar, of piano en zang of helemaal solo uit te voeren, en blijft overeind.), kijk hoe ze in elkaar zitten. Kijk wat je er mooi aan vindt, en hoe ze het nummer spannend houden.

-=JEROEN=-
13 april 2009, 12:44
Ik wijk eigenlijk zo veel mogelijk van I IV V af, omdat dit zo voor de hand liggend klinkt (corny). Komt omdat ik vooral op gehoor songs schrijf. Ik denk dus absoluut niet na over functie, dat doe ik achteraf, pas dan is het leuk om uit te vogelen wat ik nou eigenlijk gespeeld heb. Als ik dat van te voren ga doen, dan klinkt het vaak zo 'bedacht' (duh :soinnocent: )

Dus ja, begin met een melodielijn. Zing of neurie het desnoods; op gitaar val je misschien snel terug op geijkte patronen. Of speel zo maar wat akkoorden. Soms wil ik ook nog wel eens een mooi akkoord als startpunt nemen en daar dan van alles omheen bouwen.

En laat dat perfecte maar achterwegen. Wat jij perfect vindt, vindt een ander misschien geen klap aan.

grayfink
13 april 2009, 13:44
Dit boek (http://cgi.ebay.com/BEATLES-Making-Music-edited-by-George-Martin-RARE_W0QQitemZ260347111427QQcmdZViewItemQQptZUS_No nfiction_Book?hash=item260347111427&_trksid=p3286.m20.l1116), de nederlandse versie heet "popmuziek", staan verschillende artikelen van mensen als Paul Simon en Sting die vertellen hoe ze te werk gaan. Ik heb hem ook al een jaar of 20 in de kast staan, lang geleden dat ik er in gelezen heb, maar ik weet me nog goed te herinneren dat Paul Simon gewoon 's morgens vroeg na het ontbijt met een blocnote en gitaar op schoot aan het werk ging. Meer transpiratie dan inspiratie, gewoon hard werken.:satisfie:

Pepe
13 april 2009, 14:00
Een goed idee hebben, ja, dan is de rest ervaring om dat te verpakken in een drager dat het goede idee overeind houd.
Hard werken kan ook. Motown en Brill building writers als Carol King en Neil Diamond gingen elke dag met hun luchpakketje achter een piano zitten. Daar kwam soms weken niks uit maar uiteindelijk heeft dat talloze hits afgeleverd.

Een interessante akkoord progressie kan een begin zijn zoals een goeie lick, hook of intro dat kan zijn. Als je een song schrijft wat het moet hebben van arrangementen.. dat is meestal een zwaktebod maar als er een paar hits mee krijgt heb je altijd gelijk. De palingsound, de Fluitsma's en van Tijns drijven daarop, een formule.

Goeie ideeen gaan langer mee.

Basicly zijn er twee benaderingen. De europese progressies waarbij de melodie centraal staat en de amerikaanse waarbij de groove het uitgangspunt is. Het verschil tussen Queen en BB King grofweg gezegd. Als je een groove uitgangspunt neemt komt het niet zo nauw met de melodie maar dan moet je dat compenseren met rappen/soleren en goeie grooves.

yhcmarc
13 april 2009, 14:38
De perfecte song bestaat niet. Ik arrangeer nummers iig bijna altijd vanuit de drums die achter de riff zitten. Ik begin vaak met een leuke riff die rockt, paar hooks erin, drums erbij en dan de boel uitwerken. Ik zit dus vaak met een vaag idee achter de computer om het arrangement uit te vissen en de song daaromheen te bouwen.

Jeroensnake
13 april 2009, 15:25
Hoe schriijf je de perfect song

Om kort te zijn; niet.

(Smaken verschillen)



edit/toevoeging/lang(er) antwoord :

http://tomrobinson.com/wordpress/?page_id=52
Ff'tjes doorlezen en tot de letter volgen. Schijnt te werken ...

EuroCinema
13 april 2009, 18:38
Wij componeren wel inderdaad helemaal vanuit de groove, zoals Pepe het omschrijft. Ik denk daarnaast dat je in de meeste van onze eigen nummers wel iets van een I-IV-V structuur kan vinden, zeker de oplossing van de V naar de I. Dat hoort nou eenmaal een beetje bij het stijltje. Ik vind het wel erg leuk om er een beetje mee te spelen. Op onze myspace staat bijvoorbeeld het nummer Brother Lou. Grotendeels volgen we het bekende bluesschema maar op het einde breken we eruit met extra maten en een reeksje chromatisch stijgende akkoorden. Niet wereldschokkend, maar toch weer net even anders dan je verwacht. Sluit ook aan bij wat Jeroen zegt: I-IV-V is in wezen voorspelbaar. Maar daarom kun je ook juist verrassend zijn door er net even iets anders mee te doen. Je kan mensen alleen verrassen als ze iets verwachten, nietwaar?

Mijn favoriete "slimme" varianten op bluesschema's zijn All Blues van Miles Davis (net even andere akkoorden op het einde, als je heel goed luistert blijkt de IV stiekem een mineur I te zijn), Freedie Freeloader van Miles Davis (zo slim op om de VII te eindigen) en minder bekend maar supercool: 8 Counts for Rita van Jimmy Smith.

DTmaster
13 april 2009, 20:22
Thanx voor de meningen, ik zal het vanavond ff doorlezen.

Guitarmania
14 april 2009, 00:40
Een goeie song, da's toch een kwestie van eerst bepalen voor wat voor soort muziek je wilt gaan.

Ik wil er zo maar een stelling tegenaan gooien:

Een goede song is een stuk muziek dat je zowel jazzy, poppy als erocky kunt verkondigen. Net als Layla van Clapton: de gewone en bekende manier, maar ook de acoustic manier en misschien zelfs jazzy: hij blijft staan.

Na vele jaren luisterde ik vandaag weer eens naar 1987 van Whitesnake. Het is geen Metallica, geen pop, geen weet ik veel, maar al die songs zijn zo geweldig. Het is toevallig hardrock vanwege de gitaristen, maar acoustisch zou het keihard overeind blijven. Coverdale is gewoon een mizikale vent. Datzelfde geldt voor McCartney en die jongen van de Style Council (hoe heet ie ook weer?).

Ik denk dat het daarom wel degelijk gaat om de akkordenprogressie. Die dwingt tot een bepaalde melodie. Tekst, productie en surrounding maken slechts de stijl. Maar de song blijft staan.

Pepe
14 april 2009, 01:07
Daar zit wat in maar "groovesongs" kunnen daar lastig in zijn. Voodoo chile speelt minder lekker weg bij een kampvuur dan "Het Grote Smurfenlied" maar dat maakt het niet een mindere song van. Integendeel zou ik haast zeggen. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

EuroCinema
14 april 2009, 09:56
Een goede song is een stuk muziek dat je zowel jazzy, poppy als erocky kunt verkondigen. Net als Layla van Clapton: de gewone en bekende manier,
Yep: check de jazzy versie van Booby Broom
(http://www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,1547840,00.html).
Verder denk ik inderdaad dat het totaal van het genre afhangt. TV Eye van the Stooges is 1 riff over 1 akkoord, maar wel een geweldige rocksong. Dat daar op piano niks van overblijft, who cares. In a Silent Way van Miles Davis/Joe Zawinul is 1 van de meest geliefde nummers in de jazz, maar het is vrijwel ondoenlijk om te definieren wat in Miles' versie nou eigenlijk de melodie en het precieze akkoordenschema zijn. Het IDEE van Cissy Strut van The Meters is het geweldige ritme, de melodie en akkoorden zijn er om dat aan te kleden en te ondersteunen. Rebel Without a Cause van Public Enemy zou je niet eens in bladmuziek kunnen vertalen: een kakofonie van samples uit verschillende toonaarden, en de "zang" bestaat uit steeds weer andere ritmische frasen op 1 en dezelfde toon. Toch is het 1 van de meest iconische nummers uit de geschiedenis van de popmuziek. Wat ze wel allemaal gemeen hebben is een sterke hook: een riff, een paar woorden, een basloopje, iets uniekes dat in je hoofd blijft hangen. Om terug te komen bij Layla: mooi nummer, maar zonder die wereldriff zou er maar 50% van de kracht overblijven. Maar ja, ga zoiets maar eens bewust proberen te verzinnen...

rickert
14 april 2009, 10:03
Vraag het Dave Grohl! http://www.youtube.com/watch?v=tIw__cFO4Fw

DTmaster
14 april 2009, 10:26
hahahahaahhaha CHORUS CHORUS CHORUS (dat filmpie)

DTmaster
14 april 2009, 11:15
nou ja ik vraag mij trouwens ook af, als je nou Arangementen gaat maken (dus alle partijen voor een gitaar) dan begin je toch eerst met de melodie, Maar hoe kan je dan weten welke akoorden je kan gebruiken? over die melodie

Pepe
14 april 2009, 13:36
Zo werkt dat niet. Je ontwikkelt een melodie aan de hand van akkoorden, een interactief proces dus die 2 beïnvloeden elkaar continue.

Als je een melodie hebt waar je akkoorden bij moet zoeken -wat niet snel zal voorkomen- dan kan je met de keuzes die akkoorden je geven er sowieso al een heel andere draai aan geven.

-=JEROEN=-
14 april 2009, 14:09
Dat lijkt mij een kwestie van harmonieleer.

Ga eens stoeien met kinderliedjes, melodietjes die je erg goed kent. Ga eens akkoorden zetten onder vader jakob bijvoorbeeld.

DTmaster
14 april 2009, 14:53
kan je mischien een voorbeeld maken want how the fuck doe je dat dan haahahaha kan niet eens vader jacob doen :)

The Miracle
14 april 2009, 16:10
Zo werkt dat niet. Je ontwikkelt een melodie aan de hand van akkoorden, een interactief proces dus die 2 beïnvloeden elkaar continue.

Als je een melodie hebt waar je akkoorden bij moet zoeken -wat niet snel zal voorkomen- dan kan je met de keuzes die akkoorden je geven er sowieso al een heel andere draai aan geven.

Ik vind het juist wel een leuke manier, doordat het juist heel anders wordt dan je verwacht kan het echt een geweldig stuk worden

Sterik
14 april 2009, 19:51
hiermee:

http://lab.andre-michelle.com/tonematrix

heerlijk speelgoed!

@ DTmaster

kijk uit welke noten de melodie bestaat, en welke structuur erin zit
in het begin speel je C D E C, C D E C
in de toonsoort van C, begint en eindigt met een C, dus welk akkoord speel je eerst? (een C natuurlijk)

je kan het leuker maken door bijvoorbeeld op de D een G akkoord te spelen
dan krijg je (melodie boven, bas onder):
C D E C
C G C C

ook kan je het zo spelen:
C D E C
C G C F (kijk maar waarom, er zit een C in een F akoord)

Om een soort van structuur te creëren kan je de tweede keer beginnen met een F akkoord:

C D E C, C D E C
C G C C, F G C C

en ga zo maar door, succes ermee :ok:

-=JEROEN=-
14 april 2009, 20:31
Goede uitleg, maar iets te snelle akkoordenwisseling voor mij. Ik zou het per cluster doen. Vader Jakob bestaat uit 4 van die clusters.

1. c d e c - c d e c
2. e f g - e f g
3. g a g f e c - g a g f e c
4. c g c - c g c

Per cluster zou ik het houden op 1 of 2 akkoorden
of hooguit een 3e akkoord net voordat je naar het volgende cluster gaat.

Probeer hier eens je I IV V kennis op los te laten DT.

Edit: clusters verdeeld over 2 akkoorden per cluster:
1. c d - e c
2. e f - g
3. g a g f - e c
4. c g - c

(1 akkoord per maatdeel dus)

DTmaster
15 april 2009, 00:22
Bedankt maar ff wat vragen

1 wat is een tonematrix, zie het nut niet in waar dit bij moet helpen

2 oke nu heb ik dit gebestudeerd maar hoe pak je dit nou in de praktijk aan, zou je mischien een voorbeeld kunnen geven van een pop cadens maar dan mooi uitgewerkt, jouw visualiseer technieken helpen echt :)

Thanx DT

Sterik
15 april 2009, 10:25
van welke song wil je het weten? maakt het wel wat makkelijker

DTmaster
15 april 2009, 10:29
nou ja kijk het liefst zou ik een II V I uitgewerkt zien krijgen en een Fingerpicking Style achtig iets, tja het moeilijk te omschrijven maar het zo mooi zijn als iemand een jazz cadens kan maken zodat ik eens kan zien hoe je die UITWERKT!!! en een Arrangement want das toch wel de kant die ik op wil dus wat Harry Sacksioni doet of Tommy E

dus jazz II V I en een Arangment iets!!!!

Sorry voor de vage omschrijving ;)

Sterik
15 april 2009, 11:11
ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld :chicken:, hier is in ieder geval een II V I (VI) uitgelegd
http://www.youtube.com/watch?v=bqgj69nfpz8&feature=related
of bedoel je, dat je een melodie hebt, en dat je daar akkoorden over verzint?
in dat geval vind ik bulletproof van radiohead (juweeltje) wel een mooi voorbeeld

de melodie (onder) en akkoorden (boven):

Amin7
Limb by limb
C C C

Cmaj7
tooth by tooth
B B B

Bm
Tearing up in
F# G F# G

D
side of me
F# G D

op de Amin7 (A C E G) zingt hij de terts, simpel
op de Cmaj7 (C E G B) zingt hij de B, of de 7, een hele karakteristieke noot, simpel maar doeltreffend
op de Bm (B D F#) zingt hij eerst de 5, daarna een halve stap omhoog naar de G, vervolgens weer de F#, en eindigt op een G (terwijl die niet in een Bm zit)
op de D (D F# A) zingt hij weer F# (nu de terts), G of de sus4, en eindigt met de D (de grondtoon van het D akkoord)

de G past eigenlijk helemaal niet in een Bm, probeer hem maar eens te zingen, het grappige is, dat de G op het volgende akkoord (de D) ook niet helemaal kan, maar je hem wel kan gebruiken als "opstapje" naar de D
In de derde en vierde maat zit dus een soort van verwijzing

In de tweede maat zingt hij een B over een Cmaj7, waarom? hij kan een B ook over iets veel simpelers zingen, een G akkoord bijvoorbeeld, probeer het maar eens
je zult zien dat het wel klinkt, maar het effect lang niet hetzelfde is, dat geld ook voor de andere akkoorden met een B (Em en Bm)
Door dit soort dingen springt een nummer er echt uit

snap je een beetje waar ik heen ga? kijk in songs naar de noten die ze zingen, en beredeneer aan de hand daarvan de akkoorden die ze gebruiken
ik hoop dat dit je wat helpt, en anders heeft iemand anders er misschien wat aan
succes! :ok:

-=JEROEN=-
15 april 2009, 11:28
nou ja kijk het liefst zou ik een II V I uitgewerkt zien krijgen en een Fingerpicking Style achtig iets, tja het moeilijk te omschrijven maar het zo mooi zijn als iemand een jazz cadens kan maken zodat ik eens kan zien hoe je die UITWERKT!!! en een Arrangement want das toch wel de kant die ik op wil dus wat Harry Sacksioni doet of Tommy E

dus jazz II V I en een Arangment iets!!!!

Sorry voor de vage omschrijving ;)
Jaja mooi verhaal. Wij geven je van allerlei advies, jij zegt bedankt, maar ben uiteindelijk alleen maar op zoek daar het straatje dat je al ingeslagen was, nl. iets bouwen met II V I.

Waarom ga je niet lekker zelf aan de slag dan, eigenwijsie http://www.emoticonhq.com/images/ICQ/tongue.jpg

DTmaster
15 april 2009, 13:59
hahahaha doe ik ook maar ik vind het moeilijk te beschrijven wat ik wil, fingerpicking muziek is niet het meest makkelijke begrijp ie :)

DTmaster
15 april 2009, 14:01
ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld :chicken:, hier is in ieder geval een II V I (VI) uitgelegd
http://www.youtube.com/watch?v=bqgj69nfpz8&feature=related
of bedoel je, dat je een melodie hebt, en dat je daar akkoorden over verzint?
in dat geval vind ik bulletproof van radiohead (juweeltje) wel een mooi voorbeeld

de melodie (onder) en akkoorden (boven):

Amin7
Limb by limb
C C C

Cmaj7
tooth by tooth
B B B

Bm
Tearing up in
F# G F# G

D
side of me
F# G D

op de Amin7 (A C E G) zingt hij de terts, simpel
op de Cmaj7 (C E G B) zingt hij de B, of de 7, een hele karakteristieke noot, simpel maar doeltreffend
op de Bm (B D F#) zingt hij eerst de 5, daarna een halve stap omhoog naar de G, vervolgens weer de F#, en eindigt op een G (terwijl die niet in een Bm zit)
op de D (D F# A) zingt hij weer F# (nu de terts), G of de sus4, en eindigt met de D (de grondtoon van het D akkoord)

de G past eigenlijk helemaal niet in een Bm, probeer hem maar eens te zingen, het grappige is, dat de G op het volgende akkoord (de D) ook niet helemaal kan, maar je hem wel kan gebruiken als "opstapje" naar de D
In de derde en vierde maat zit dus een soort van verwijzing

In de tweede maat zingt hij een B over een Cmaj7, waarom? hij kan een B ook over iets veel simpelers zingen, een G akkoord bijvoorbeeld, probeer het maar eens
je zult zien dat het wel klinkt, maar het effect lang niet hetzelfde is, dat geld ook voor de andere akkoorden met een B (Em en Bm)
Door dit soort dingen springt een nummer er echt uit

snap je een beetje waar ik heen ga? kijk in songs naar de noten die ze zingen, en beredeneer aan de hand daarvan de akkoorden die ze gebruiken
ik hoop dat dit je wat helpt, en anders heeft iemand anders er misschien wat aan
succes! :ok:

Thanx dit helpt echt ook voor arrangementen :)

jaspie
15 april 2009, 14:34
hahahaha doe ik ook maar ik vind het moeilijk te beschrijven wat ik wil, fingerpicking muziek is niet het meest makkelijke begrijp ie :)

leer gewoon een heel stel songs van Tommy E en sacksioni. Snap je vanzelf waar zei hun songs op baseren (sowiso niet alleen maar II V I progressies).

Harald
15 april 2009, 14:57
Zowel Tommy als Harry heb ik in workshops horen zeggen dat je voor songwriting meestal niet bij de akoestische gitaristen moet zijn. Juist luisteren naar goede songwriters, zoals de Beatles, Stevie Wonder of Billy Joel (die laatste heb ik alleen Tommy horen noemen trouwens, maar de moeite waard. Joel heeft de nodige juweeltjes geschreven) Beide heren zijn al wat ouder, dat merk je dus ook aan de mensen die zij noemen en bewonderen. Vermoed dat Tommy niet heel regelmatig naar Di-rect of de jeugd van tegenwoordig luistert...

Het nadeel van de tokkelende gitaristen is dat hun composities te vaak gebaseerd zijn op wat toevallig lekker ligt op een gitaar, en nog wel eens een mooie opbouw mist. Voor de techniek en wat handige zettingen is het uiteraard weer wel handig Tommy en Harry's muziek eens goed te bekijken. Wel leuk om Tommy;s nummers wat beter te bekijken. Jammer dat de tijd van de kleinschalige workshops met hem ws. voorbij is voor Nederland. Een leuk geintje is bv. het She loves you citaat in zijn arrangement van Joel's And so it goes, en de reden erachter.

Chet Atkins is dan weer iemand die waanzinnig veel liedjes op een enorm workmanlike manier heel basic arrangeerde. (2 of 3 lp's per jaar aan solo output naast al het produktie en studiowerk dat hij deed. Dan moet je wel 'grote brokken snel klaar' arrangementen maken) Ook een goede voor wat basic vingerzettingen voor verschillende progressies. Dat is dan wel vrijwel altijd een wisselbas benadering.

Ik zou zeker, naast het spelen van bestaande fingerstyle nummers en arrangementen, ook zelf nummers pakken en die eens arrangeren. Begin met wat eenvoudigs.

Wat trouwens ook wel handig is, als je de solo fingerstyle kant op wil, is om je eens te verdiepen in basgitaar. Niet noodzakelijk op een basgitaar, maar je moet wel de principes achter baspartijen kennen, liefst in verschillende stijlen. iig. basic rock begeleiding, country benadering (grondtoon, kwart omlaag afwisselen) en walking bass. Reggea is ook wel leuk, maar een reggea baslijn met melodie combineren vereist toch een ietwat schizofrene instelling als je het niet helemaal uit je hoofd wilt leren. Je zou eigenlijk aan de hand van een chord sheet zonder problemen een baslijn moeten kunnen verzinnen.

Bij soloarrangementen ben je meestal een heel eind als je een baslijn kunt invullen naast de melodie. Het is vaak toch al een keuze tussen melodie en akkoorden, of melodie en bas. Alle drie volwaardig op één gitaar tegelijk spelen is meer een kwestie van de illusie wekken, dan van daadwerkelijk haalbaar.

DTmaster
15 april 2009, 15:32
nou ik bas best oke vind ik zelf dus als ik die knowledgde heb hoe maak ik dat als een geheel


1 de baslijn maken

2 de akkoorden erbij

3 het thema

:) het lijkt zo simpel maar hoe kan je 1 en 2 goed in elkaar laten overlopen :)

ik dacht zelf dus aan bastonen van een akkoord als walking bass te benaderen waarover daar dan weer akkoorden bespeelt worden, ik ga er eens mee aan de slag dit is mischien wel DE MANIER :)

Harald
15 april 2009, 16:26
Voor walking bass juist andersom benaderen. Pak een eenvoudige akkoordzetting (uitgekleed, bv 5e fret op de D snaar en 6e fret op de G snaar, als A7) en kijk hoe je bij die zetting een walking bass voor dat akkoord kunt spelen.

Trouwens heel belangrijk voor solo arrangementen voor gitaar, de toonsoort! Gitaarvriendelijke toonsoorten hebben dan echt wel voordelen. (Alleen weer niet doen als je jazzy wil klinken :( )

DTmaster
15 april 2009, 20:12
Ik snap niet echt wat je bedoeld!!!

Bedoel je nou basnoten over een akkoord spelen?

Harald
16 april 2009, 09:11
Klopt, maar begin met wat akkoordzettingen te bekijken, met de mogelijkheden die je daarbij hebt. ALs je dan wat verschillende akkoorden hebt bekeken kun je een schema van een bestaand nummer proberen terwijl je al wat mogelijkheden achter de hand hebt.

Een simpel voorbeeldje, 12 bar blues in A met walking bass



4/4
Gtr I
Q. E +H Q. E +H Q. E +H Q. E +H
|---------------|---------------|---------------|---------------|
|---------------|---------------|---------------|---------------|
|-6----6-(6)----|-5----5-(5)----|-6----6-(6)----|-6----6-(6)----|
|-5----5-(5)----|-4----4-(4)----|-5----5-(5)----|-5----5-(5)----|
|---------------|---------------|---------------|---------------|
|---------------|---------------|---------------|---------------|

Q. E +H Q. E +H Q. E +H Q. E +H
|---------------|---------------|---------------|---------------|
|---------------|---------------|---------------|---------------|
|-5----5-(5)----|-5----5-(5)----|-6----6-(6)----|-6----6-(6)----|
|-4----4-(4)----|-4----4-(4)----|-5----5-(5)----|-5----5-(5)----|
|---------------|---------------|---------------|---------------|
|---------------|---------------|---------------|---------------|

Q. E +H Q. E +H Q. E +H Q. E +H
|---------------|---------------|---------------|---------------||
|---------------|---------------|---------------|---------------||
|-7----7-(7)----|-5----5-(5)----|-6----6-(6)----|-6----6-(6)----||
|-6----6-(6)----|-4----4-(4)----|-5----5-(5)----|-5----5-(5)----||
|---------------|---------------|---------------|---------------||
|---------------|---------------|---------------|---------------||

Q. E +H Q. E +H Q. E +H Q. E +H
||------------------|-----------------|-----------------|----------------|
||o-----------------|-----------------|-----------------|----------------|
||--6-----6-(6)-----|-5-----5-(5)-----|-6-----6-(6)-----|-6-----6-(6)----|
||--5-----5-(5)-----|-4-----4-(4)-----|-5-----5-(5)-----|-5-----5-(5)----|
||o-----4----5---7--|-5---3----2------|-----4----5---6--|-7---5----4-----|
||--5---------------|-------------4---|-5---------------|--------------5-|
Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q

Q. E +H Q. E +H Q. E +H Q. E +H
|-----------------|-----------------|-----------------|-----------------|
|-----------------|-----------------|-----------------|-----------------|
|-5-----5-(5)-----|-5-----5-(5)-----|-6-----6-(6)-----|-6-----6-(6)-----|
|-4-----4-(4)-----|-4-----4-(4)-----|-5-----5-(5)-----|-5-----5-(5)-----|
|-5---3----2---1--|-0---------------|-----7----6---5--|-4---------------|
|-----------------|----3--2-----0---|-5---------------|-----7----5---4--|
Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q

Q. E +H Q. E +H Q. E +H Q. E +H
|-----------------|-----------------|-----------------|------------------||
|-----------------|-----------------|-----------------|-----------------o||
|-7-----7-(7)-----|-5-----5-(5)-----|-6-----6-(6)-----|-6-----6-(6)------||
|-6-----6-(6)-----|-4-----4-(4)-----|-5-----5-(5)-----|-5-----5-(5)------||
|-----------------|-5---3----2---1--|-----7----5---4--|-----------------o||
|-0---4----5---7--|-----------------|-5---------------|-5---3----2---0---||
Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q

************************************************** *************************************
* Generated using Power Tab Editor by Brad Larsen - http://powertab.guitarnetwork.org *
************************************************** *************************************

Werk vergelijkbare patroontjes uit met verschillende andere akkoordvormen. o.a. vanuit


mineur 7
x
3
3
3
x
3

9

3
3
3
2
3
x

7 akkoorden via barre

3
3
3
4
x
3

maj 7

3
5
4
5
3
x

x
3
4
4
x
3

min7b5

x
4
3
4
3
x

dim

x
3
4
3
x
4

met een aantal mogelijkheden op dit soort akkoordvormen kom je met de meeste jazzstandards een heel eind.

DTmaster
16 april 2009, 13:46
ik ben het nu aan het oefenen :)

oorzaak
16 april 2009, 15:20
Zo werkt dat niet. Je ontwikkelt een melodie aan de hand van akkoorden, een interactief proces dus die 2 beïnvloeden elkaar continue.

Als je een melodie hebt waar je akkoorden bij moet zoeken -wat niet snel zal voorkomen- dan kan je met de keuzes die akkoorden je geven er sowieso al een heel andere draai aan geven.

In de "klassieke" benadering van arrangeren is wel degelijk zo dat eerst de melodie komt en dat je dan akkoorden erbij gaat zoeken. Ga maar eens harmonieleer volgen bij een muziekschool, dan doe je niet anders. Maar goed, als je schrijft kun je helemaal je eigen weg volgen, vanuit melodie, harmonie of ritme.

Sowieso lijkt er een beetje verwarring te zitten in deze discussie, vooral in in de laatste postings. Daar wordt gepraat over arrangeren, en dan met name gericht op fingerstyle gitaar spelen. Maar dat is niet hetzelfde als componeren. Tommy Emmanuel heeft bijv. Guitar Boogie in een geweldig arrangement gestoken - maar hij heeft het niet gecomponeerd. De trucs van lopende bassen e.d. die besproken worden, gaan over arrangeren.

Harald
16 april 2009, 15:39
Yes, klopt helemaal. Dit zijn arrangeertechnische zaken. Topicstarter heeft daar ook heel rechtstreekse vragen over gesteld. Nu is het voor dat sologitaarwerk wel weer zo dat hoe meer stukjes je gespeeld hebt en hoe meer verschillende patroontjes je paraat hebt, hoe makkelijker het wordt om dat soort stukken te schrijven.

Voor sec hoe je een goede compositie in elkaar draait is het kennen en analyseren van heel veel goede voorbeelden een goed begin. Maar dat is al gezegd.

Pepe
16 april 2009, 19:59
In de "klassieke" benadering van arrangeren is wel degelijk zo dat eerst de melodie komt en dat je dan akkoorden erbij gaat zoeken. Ga maar eens harmonieleer volgen bij een muziekschool, dan doe je niet anders. Maar goed, als je schrijft kun je helemaal je eigen weg volgen, vanuit melodie, harmonie of ritme.

Ja, ik heb conservatorium gestudeerd, klassiek en later lichte muziek. Er is geen golden rule wat componeren betreft, whatever works, in elke scheppende kunst.

DTmaster
17 april 2009, 09:37
Nogmaals bedankt, Zover ik weet kan je muziek maken vanuit de akkoorden en dan de melodie en andersom... best veel keuze zo..... maare Cadenzen, Chord Progressions NOG belangrijk??

Jeroensnake
17 april 2009, 10:30
Cadens hangt samen met de melodie en/of akkoordenopeenvolging. In een tonaal-functionele harmonie kun je deze zaken niet echt los van elkaar zien. Best belangrijk dus, maar niet belangrijker; er is immers ook andere muziek dan tonaal-functioneel. Wat wel (ook) belangrijk is; het ritme/de groove/swing ... hoe je het ook wilt noemen.