PDA

View Full Version : EQ stomp voor Epi VJ???



Jan Buurman
13 april 2009, 10:59
Ik zou wat tone willen kunnen regelen bij mijn VJ Head op VJ cab. Met name wat meer hoog wil ik erbij kunnen draaien. Hoe zou dat werken met een equalizer pedaaltje ervoor?
Ik hoor graag eerst wat meningen en ideeën voordat ik er mee ga experimenteren.
Iemand?

budje
13 april 2009, 11:33
Nou... je prikt 'm gewoon tussen je gitaar en je versterker?

Werken zal het altijd, maar of het mooi genoeg is naar jouw smaak... Dat kunnen alleen jouw oren beslissen!

Ik word alleen zo nieuwsgierig: Bijna iedere versterker op deze aardbol heeft tonenregeling aan boord, gehalve deze. Waarom heb je 'm dan gekocht?

Jan Buurman
13 april 2009, 12:04
Dat het werkt snap ik ook wel. Ik ben meer benieuwd naar wat het effect is op de sound. Omdat normaal de toneregeling van een amp in het circuit zit en je dan hoog, mid en laag kan regelen. Wat gebeurt er qua sound als je dit met een EQ stomp vóór het hele amp-circuit doet? Heeft dit het zelfde effect of heeft dit neven-effecten?

Laat ik mijn vraag even her formuleren:

Wat is het verschil tussen tone-regeling in het amp-circuit en tone-regeling vóór het amp-circuit d.m.v. een EQ pedaaltje? Wat zal het verschil zijn qua sound?
Zal mijn LP nog steeds als LP klinken als ik d.m.v. een EQ-pedaal tone regel? Ik verander namelijk het input signaal...

Ik heb hem gekocht omdat het een lekker 5W ampje is voor weinig geld...

budje
13 april 2009, 12:07
En dat is nou precies waarom ik op een epi valve junior speel: Dan heb je dit soort vraagstukken niet meer ;) (dan ben je nooit afgeleid door al die mogelijkheden, en moet je t doen met wat je hebt. Daar word je creatief van!)

Ik ben toch bang dat uitproberen de beste optie is. Sorry!

Jan Buurman
13 april 2009, 12:17
Uiteraard gaat er getest worden. Maar ik weet dat hier op het forum mensen zijn die hier wel iets zinnigs over kunnen zeggen.
In het ene geval gaat het originele LP signaal de versterker in en wordt de tone in het amp-circuit geregeld.
In het andere geval gaat er een bewerkt LP signaal het amp-circuit in.
Ik vraag mij af of dit ongeveer het zelfde resultaat zal opleveren.
Met name versterkerbouwers/modders zullen hierover meer info hebben...

Izegrim
13 april 2009, 13:26
Het ligt eraan of je clean of met od speelt. Clean zal de toneregeling vergelijkbaar zijn met de regeling op een versterker. Hoe meer je de versterker overstuurt, hoe meer het effect verschilt met de toneregeling van een amp. Dan gebruik je zo'n EQ pedaal meer als mid- of andersoortige booster.

Chris Winsemius
13 april 2009, 21:35
Bij 'n Epihone Junior spelen wat dingetjes mee die invloed op de hoogweergave/"geen mid-dip" hebben (afgeleide amps v/d VJ hebben meestal 'n toonregeling die op 10 +/- hetzelfde is en ip. alleen maar hoog kan wegdraaien, niet toevoegen).

Door het type eindversterker ("single ended"), voicing v/h hele circuit en de trafo's heeft deze (zeer betaalbare) amp niet echt veel hoog. De meeste amps met T(M)B-toonregeling hebben zelfs met alle regelaars in het midden of voluit 'n redelijke dip in het midden; laag en hoog komen daardoor ook meer door.

Qua pedaaltjes denk ik zelf aan het volgende:

- eq.-pedaal
- treble-booster (met niet al te veel gain)
- heldere en qua gain goede instelbare booster/buffer

Probeer ook 'n vrij heldere speaker te gebruiken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.