PDA

View Full Version : 5150 stereo vs mono aansluiten



RedBuell
12 april 2009, 22:45
Gisteren wezen jammen om eens te zien of we een bandje kunnen starten met wat jongens. Een maatje van mij met een Bugera 6262 en ik met m'n 5150II. De gitarist met de bugera had zijn top stereo aangesloten op een Marshall 4x12 kast en ik kon niet anders dan mono op een marshall 4x12 crapkast omdat er een plaat achter op de cab zat met slechts 1 input waar niet eens op stond hoeveel ohm ik moest selecteren.


Die bugera klonk echt vet en kamer breed terwijl ik echt moest knokken om door de mix heen te komen (geen bassist aanwezig) ik moest dus behoorlijk hard en omdat ik nog geen isp heb feedbackte het als de ^%^%. Nu mijn vraag, als ik mijn 5150II ook stereo aansluit klinkt het dan ook zo kamerbreed of kan je juist beter beide versterkers op mono zetten?

sjaak1990
13 april 2009, 02:23
Je zegt volgens mij wel wat fout. Die bugera is toch geen stereo amp. Bedoel je niet gewoon met 2 kabels aansluiten? Daar gaat je amp niet breder van klinken in ieder geval. Een Marshall kast met 1 input is niet crap hoor, die schakelaars van de andere versies schijnen vaak niet goed te werken, dus kan het beter simpel zijn.

Maar je geluid wordt door het aansluiten met 2 kabels niet breder. Ik speel zelf met 2x2.5mm2 kabels naar 1 cab, vind het wel beter klinken maar het is geen groot verschil. Het geluid is iets gedetailleerder en wat helderder, bas is ook wat anders. Maar het is wel mono aansluiten want uit allebei je outputs komt hetzelfde.

Swan
13 april 2009, 11:06
misschien minder gain er indraaien? lijkt me idd sterk dat het aan stereo - mono ligt.

ACSlater
13 april 2009, 12:19
Lijkt me en kwestie van EQen. Misschien is de Behringer wel gewoon de beste versterker? Op zich wel grappig dat een Behringer een Peavey eruit blaast.

RedBuell
13 april 2009, 12:47
Nu moet ik wel zeggen dat de cab waar ik op speelde behoorlijk crappy was, ik heb wel eens eerder gehoord van iemand die zijn marshall stereo aansloot en zo bijna de hele band weg blies zodat niemand meer door de mix kwam. Ik zal binnenkort even stereo/mono A/B'en op m'n eigen cab.

Erik70
13 april 2009, 13:23
Alleen als je stereo effecten (delay/chorus oid) gebruikt zal je enig verschil horen.

Zonder effecten: Je mono top met een kabel aansluiten (mono) of met twee kabels aansluiten (wat jij stereo noemt, maar wat 't niet is...) maak GEEN verschil in geluid.

yhcmarc
13 april 2009, 13:29
maakt idd geen zak uit. Gewoon je EQ goed/beter afstellen.

sjaak1990
13 april 2009, 14:22
Nu moet ik wel zeggen dat de cab waar ik op speelde behoorlijk crappy was, ik heb wel eens eerder gehoord van iemand die zijn marshall stereo aansloot en zo bijna de hele band weg blies zodat niemand meer door de mix kwam. Ik zal binnenkort even stereo/mono A/B'en op m'n eigen cab.

Het is NIET stereo. Het is gewoon bi-wiren dat is alles. Heb je dus wat minder weerstand in de kabel waardoor het geluid iets anders wordt. Maar zeker geen breder geluid.

Wat bedoel je met een crappy cabinet? 1 aansluiting maakt je cab niks slechter hoor.

Sarco
13 april 2009, 15:12
Misschien gaat het hier wel over een Marshall MG 4x12 of iets dergelijks. Dan kan er inderdaad wel redelijk wat verschil zijn t.o.v. een Marshall 1960 cab.

AART
13 april 2009, 17:10
Dat laatste denk ik ook, om wat voor cabs gaat het hier precies?

Zo'n MG kast heeft echt prut speakers. En een 5150 II zou zeer makkelijk door de mix moeten prikken als je de mids op 4 of hoger hebt en de gain niet te hoog.

Wissel anders eens om qua kast en kijk of dat verschil maakt.

sjaak1990
13 april 2009, 17:52
Zou idd Marshall MG kunnen zijn dan. Een peavey snijd heerlijk door de mix. Veel optredens gezien waarbij er echt geweldige sounds uitgehaald worden.

Bolder
13 april 2009, 18:09
Lijkt me en kwestie van EQen. Misschien is de Behringer wel gewoon de beste versterker? Op zich wel grappig dat een Behringer een Peavey eruit blaast.

Ligt het aan mij of had de TS het over een Bugera ipv een Behringer?

RedBuell
13 april 2009, 23:11
De cabs van die oefenruimte is net als in een loterij hopen dat je de juiste ruimte hebt met goeie gear, opgeblazen cabs zijn volgens mij eerder regel dan uitzondering en de versterkers en cabs zien eruit alsof ze 5 wereldtoers van The Who hebben overleefd.

We spelen in drop C, metalcore/hardcore om het beestje een naampje te geven, iig wil ik een soort van Machine Head sound uit m'n 5150II, behoorlijk wat gain dus (+/- 7) met de master op 3, mids rond de 3 en presence en resonance rond de 5 en bas rond de 5.

Ik moet nog een ISP in de loop zetten tegen het feedbacken en een EQ voor de solo's, de wah komt er trouwens echt messcherp doorheen. Mijn LTD EC1000 heeft momenteel een EMG 85 in de brug maar ik ga voor dit soort muziek liever voor een EMG 81.


PS Een ISP Decimator in de loop of tussen gitaar en amp?

EpiCenturiesAWAy
13 april 2009, 23:17
De cabs van die oefenruimte is net als in een loterij hopen dat je de juiste ruimte hebt met goeie gear, opgeblazen cabs zijn volgens mij eerder regel dan uitzondering en de versterkers en cabs zien eruit alsof ze 5 wereldtoers van The Who hebben overleefd.

We spelen in drop C, metalcore/hardcore om het beestje een naampje te geven, iig wil ik een soort van Machine Head sound uit m'n 5150II, behoorlijk wat gain dus (+/- 7) met de master op 3, mids rond de 3 en presence en resonance rond de 5 en bas rond de 5.

Ik moet nog een ISP in de loop zetten tegen het feedbacken en een EQ voor de solo's, de wah komt er trouwens echt messcherp doorheen. Mijn LTD EC1000 heeft momenteel een EMG 85 in de brug maar ik ga voor dit soort muziek liever voor een EMG 81.


PS Een ISP Decimator in de loop of tussen gitaar en amp?

Gain sowieso veel minder! Na 5 hoor je toch niets meer van je originele signaal ??
Mids ook wat verder zetten, ik denk rond de 5 à 7..
En zeker ook spelen met je Resonance en presence knoppen! Die doen echt heel veel aan je sound..

Bolder
14 april 2009, 10:11
Gain sowieso veel minder! Na 5 hoor je toch niets meer van je originele signaal ??
Mids ook wat verder zetten, ik denk rond de 5 à 7..
En zeker ook spelen met je Resonance en presence knoppen! Die doen echt heel veel aan je sound..

Resonance wel, maar presence, ik denk niet dat er veel ultrahoog in drop-C zit..

EpiCenturiesAWAy
14 april 2009, 10:27
Resonance wel, maar presence, ik denk niet dat er veel ultrahoog in drop-C zit..

probeer het maar eventjes en kijk post je bevindingen hier dan nog eens! ;)
Ikzelf speel in drop B dus..

Marc Oblivian
14 april 2009, 10:35
Ik heb de ISP als laatste in de keten voor de amp (niet in de loop dus).
Werkt prima.
Is dat bandje trouwens samen met Adrian?
Grtsz,

Marc

LP_CL
14 april 2009, 11:30
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun gain hoger draaien dan 5 op een 5150 II (en 4 op de 5150). Er is toch echt geen enkel genre waar je meer gain nodig hebt dan dat? Daarnaast wordt het een vieze brij die uit de speakers komt als je die toch hoger draait.
Doe jezelf een plezier en leer eens spelen met minder gain. Je techniek zal er ook veel op vooruit gaan. Veel gain is voor mensen die enkel slordig kunnen spelen en dat dan maskeren met bakken gain.
Probeer eens deze instelling:
Gain 4-5
Bass 6
Mid 7
High 3
Resonance: 8
Presence: 3
Volume: 3

Ik zweer het je, de Bugera zal het ferm lastig hebben als je zo speelt.

iWishmaster
14 april 2009, 11:46
Ligt het aan mij of had de TS het over een Bugera ipv een Behringer?

Hij heeft het over Bugera, maar Bugera wordt gedistribueert door Behringer en aangezien de kwaliteit (voornamelijk qua degelijkheid en duurzaamheid) van Bugera even bagger is gebleken te zijn als Behringer, worden ze hier vaak over één kam geschoren.

off-topic: ik krijg steeds meer GAS voor n 5150 (combo) en dat terwijl ik er nog nooit over gespeeld heb ... Morgen heb ik hopelijk tijd om 'em even in te prikken ...

sjaak1990
14 april 2009, 11:53
Maar hoe zit het met de cab?

Dat je settings ook niet meehelpen is dus al duidelijk. Maar het maakt ook nogal veel verschil of je bijvoorbeeld een 1960AV hebt of een MG cab zoals al gezegd is. Je peavey moet goed kunnen snijden in ieder geval.

RedBuell
14 april 2009, 14:16
Ik heb de ISP als laatste in de keten voor de amp (niet in de loop dus).
Werkt prima.
Is dat bandje trouwens samen met Adrian?
Grtsz,

Marc


We zijn de oefenruimte in gedoken en hebben lekker gejamd, nog helemaal niks vasts en omdat hij ook nog met die andere band zit en ik onregelmatig werk zal het wel bij af en toe wat pielen blijven of iets dergelijks, eigenlijk gewoon allemaal voor de lol zonder ambities voor optredens of iets dergelijks maar ik wil wel mijn sound in orde hebben.

Heb volgende maand een optreden met een gelegenheids rockband en dan moet ik met die 5150II ook de zaal in blazen (iets groter dan de Cave) ik sta dan vlak voor de versterker dus heb ik ook dan wel een geluidspoortje nodig denk ik, hoewel ik daar natuurlijk nog niet de helft aan gain gebruik en gewoon mijn eigen Genz Benz cab.

RedBuell
14 april 2009, 14:18
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die hun gain hoger draaien dan 5 op een 5150 II (en 4 op de 5150). Er is toch echt geen enkel genre waar je meer gain nodig hebt dan dat? Daarnaast wordt het een vieze brij die uit de speakers komt als je die toch hoger draait.
Doe jezelf een plezier en leer eens spelen met minder gain. Je techniek zal er ook veel op vooruit gaan. Veel gain is voor mensen die enkel slordig kunnen spelen en dat dan maskeren met bakken gain.
Probeer eens deze instelling:
Gain 4-5
Bass 6
Mid 7
High 3
Resonance: 8
Presence: 3
Volume: 3

Ik zweer het je, de Bugera zal het ferm lastig hebben als je zo speelt.


Ik zal het de volgende keer eens proberen, alleen die mids op 7, wordt dat niet erg schel?

interessander
14 april 2009, 14:29
De EQ van een 5150 (kan enkel meepraten over de I maar toch) is niet erg extreem, dus mids op 7 kan prima, en dat zorgt er voor dat je beter door de mix heen komt. Gain op 4 of 5 moet ook te doen zijn. Voor een aggressievere sound die wel strak blijft kun je beter een tubescreamer met gain (bijna) dicht en volume vol open gebruiken dan meer gain van de voorversterker, is mijn persoonlijke ervaring.

Edit: zie net in je signature dat je een bad monkey hebt, probeer die eens voor de peavey (kan ook prima op kanaal 1 met de crunch aan), ik ben benieuwd wat je er van vindt!

interessander
14 april 2009, 14:43
Ik zie nu net je punt over de ISP mbt solo's. Betekent dit dat je het lead kanaal enkel voor de solo's gebruikt of doe je dat met een boost?

Ik had mijn ISP als eerste in de keten, zodat hij snel kon ingrijpen tegen feedback bij korte stops, werkte prima.

AART
14 april 2009, 15:18
Mijn settings op de 5150 II waren volgens mij zoiets:

Gain: 5
Bass: 6
Mids: 5
Treble: 6

Presence: 5
Resonance: 5/6

RedBuell
15 april 2009, 09:15
Mijn settings op de 5150 II waren volgens mij zoiets:

Gain: 5
Bass: 6
Mids: 5
Treble: 6

Presence: 5
Resonance: 5/6


Welke muziekstijl speelde je daarmee? Ik wil er zelf een beetje een sound/stijl richting Machine Head en Lamb of God uithalen.

Rinze
15 april 2009, 10:05
Hmm, na het doorlezen van dit topic een paar puntjes: ik zou inderdaad minder gain gebruiken, met minder gain krijg je meer geluid. Duidelijker en meer present in een band, zeker als er nog zo'n etter van een gitarist staat te blazen.

Verder maakt het mono of stereo aansluiten niets uit in de zin dat de versterker evengoed mono blijft. Maar wat wel uitmaakt is de weerstand. Ik begrijp eigenlijk uit je verhaal dat je geen idee hebt welke weerstand die box heeft, dat zou je dan toch even door moeten meten. Het matchen van de weerstand van versterker en box lijkt me niet onbelangrijk, ook in verband met de levensduur van je apparatuur (buizen).

Kortom: het door de mix komen is meer een kwestie van een goed geluid dan van mono of stereo. De verschillen wat betreft geluid met de andere gitarist kunnen aan van alles liggen: de gitaar, de afstelling van de versterker, de speakerkast, en ook de techniek van de gitarist. Zoek eens uit met hoe weinig vervorming je nog lekker kunt spelen qua palmmutes en harmonische squeals. Draai er dan nog iets gain uit, moet je wat harder werken maar in de praktijk heb je dan een goed en duidelijk geluid is mijn ervaring. En stel je eq niet te extreem in. Veel laag is leuk maar als er nog een bassist bijkomt dan wordt het een brij en er gaat veel vermogen van je amp in dat laag zitten terwijl je dat niet erg hoort.

yhcmarc
15 april 2009, 12:22
Ik zal het de volgende keer eens proberen, alleen die mids op 7, wordt dat niet erg schel?

Je speelt toch geen bas of wel? Gitaren moeten hard en schel zijn met zo min mogelijk gain, dan krijgt het echt ballen als je goed speelt. Het laag wordt wel opgevangen door je bassist.

Weinig gain, hard aanslaan, lekker veel mids in je sound en je knalt als een gek. Ik vind die mid scooped metal settings niet te doen, die gitaristen hoor je nooit, ze zetten alles alleen maar harder, het wordt steeds meer een brei en ondertussen lopen ze zelf altijd te janken dat ze zichzelf niet kunnen horen. Leer je versterker dan eens afstellen bitch!! (niets persoonlijks trouwens, maar dat valt me vaak op bij gitaristen in metal(core) bands).