PDA

View Full Version : kortsluiting in valveking



allochthomas
12 april 2009, 20:45
ik maak voor het gemak even een nieuw topic aan

zoals ik al in een ander topic had gezegd heb ik vandaag twee eindbuizen getrokken met de bedoeling om het vermogen van mijn valveking naar 50 watt terug te brengen. nadat ik de buizen had verwijderd ging mijn amp wel aan, maar de buizen gloeide niet, dus ik dus ik dacht: ik stop de verwijderde buizen er weer gewoon in om de situatie terug naar normaal te brengen. maar toen ik de de laatste buis terug stopte kwam er een vonk vrij, en toen ik mijn amp wou aanzetten knalde de zekering er uit. ik heb gekeken on het circuit board en de zekeringen die daar zitten waren nog wel intact, en er zijn sporen dat er er iets is doorgebrand maar de zekering bij de voeding blijft er steeds uit knallen.

wat heb ik verkeerd gedaan en is er een manier om te kunnen controleren waar de fout zit in de versterker, of is het probleem op te lossen door een nieuw setje buizen te bestellen voor mijn amp?

wiegersma
12 april 2009, 21:17
Je had de versterker uit moeten hebben terwijl je de buizen terugplaatste. Verder zou ik langs de repareermeneer gaan. Als je er zelf niet zo veel verstand ervan hebt zou ik op dit punt niet meer gaan klooien. Er gaan hoge voltages om in een buizenversterker, waardoor er meer (persoonlijke en materiële) schade voor kan komen.

allochthomas
12 april 2009, 21:23
bedankt voor het reageren

versterker stond uit en was uit en de voeding en speakers kabels had ik verwijderd toen ik de buizen terug stopte.

JTB
13 april 2009, 08:26
had je misschien de speaker kabels nog niet vast zitten toen je hem weer aanzette? Ik heb dit echter ook wel al eerder gezien bij een peavey buizen head van de nieuwste serie. Mooie lichtshow...

nico verduin
13 april 2009, 10:04
Het maakt nu niet meer uit... Er is iets verbrand, verstand heeft hij er niet van gezien de vraagstelling, dus kan hij hem inderdaad beter wegbrengen.

allochthomas
13 april 2009, 13:16
helaas ben ik zo'n eigenwijze pino die alles zelf wil doen. kan het niet zijn dat de buis kortsluiting veroorzaakt? toen ik de eerste van de twee buizen terug stopte was er geen probleem, het gebeurde pas toen ik de tweede er in stopte, die zorgde voor vonken overdracht terwijl de versterker nergens aan vast was gesloten. maakt het nog enig verschil hoe die buizen om zitten als in kwart slag draaien en dan doen ze het niet?

zoniet is het antwoord inderdaad gewoon naar een reparateur gaan.:makeup:

*update. buizen omgedraaid en een zekering uit m'n stereo gesloopt, en wonder boven wonder doet hij het weer gewoon! in ieder geval bedank voor de hulp!

lcvanderhelm
13 april 2009, 20:06
Ik ben blij voor je,dat hijhet weer doet.Ik snap alleen niets van het kwartslag draaien verhaal.Hij kan er toch maar op 1 manier in?

allochthomas
13 april 2009, 20:13
er zitten 9 gaten waar de pinnen in kunne, en de buis bevat 7 pinnen. de buis kan er bij mij dus op allerlei verschillende manieren in:soinnocent:

cluseau
13 april 2009, 22:46
er zitten 9 gaten waar de pinnen in kunne, en de buis bevat 7 pinnen. de buis kan er bij mij dus op allerlei verschillende manieren in:soinnocent:

Dit zijn wel heeeeeeel bijzondere buizen he? Wat voor type zit erin?

allochthomas
13 april 2009, 23:04
er zitten nu 4 keer 6L6GC's in die standaard met de versterker zijn geleverd. vind het zelf raar want ik heb tot nu toe niks kunnen vinden op het internet over een specifieke manier waarop ik de buizen moet plaatsten. maar ik heb vandaag wel gezien dat als ze verkeerd zitten er kortsluiting ontstaat. aangezien ik deze week nog een nieuw setje buizen ga bestellen heb ik geen zin in verdere calamiteiten.

cluseau
13 april 2009, 23:11
6L6GC's
....hebben een paspin in het midden met daarop een slotje, kunnen er maar op een manier in tenzij je die middenpen afgebroken hebt. Inderdaad......ik heb ze zo wel eens gezien. Maar wat heb je dan voor buisvoeten? Het zou niet zo mogen zijn dat je een buis er verkeerd in kan plaatsen. Schiet eens een plaatje van deze bijzondere situatie, ben ik erg benieuwd naar

Frans

allochthomas
13 april 2009, 23:26
net even gekeken, en inderdaad en zit een sleuf in de centrale gat. heb ook op de buis gekeken en het deel dat in de sleuf hoort te zitten is afgebroken wat dus verklaard waarom ik hem er verkeerd om in had kunnen zetten. de andere buis die ik had getrokken heeft dat deel nog wel, en waarschijnlijk hem ik hem er met gewoon geluk recht in gezet. heel erg bedankt voor het reageren, nu kan ik met een gerust hart nieuwe buizen gaan bestellen zonder bang te zijn ze er verkeerd in te zetten:ok:

sjaak1990
14 april 2009, 02:32
Vraag me wel af of er wat kapot is gegaan er zijn sowieso componenten die een flinke opdonder gekregen hebben.
Nieuwe buizen wel biasen he, denk dat je dat wel weet maar voor de zekerheid.

cluseau
14 april 2009, 09:45
nu kan ik met een gerust hart nieuwe buizen gaan bestellen zonder bang te zijn ze er verkeerd in te zetten:ok:

Ze zullen er dan idd wel goed in komen te zitten maar dat is geen garantie dat ze allevier meewerken. Bij een 100 Watter zul je het verlies van een buis niet zo snel merken. Toch is de kans rieel dat er een buis niet of gedeeltelijk werkt omdat je aangeeft dat er iets verbrand is. Ook kun je er niet zomaar buizen inzetten zonder de bias te checken dus er komt toch wel wat meer voor kijken. Als je hulp nodig hebt ....PM. Denk niet dat het verstandig is om als eigenwijze Pino door het leven te gaan, kost je zo wel geld hoor. Neem liever nog een stukkie chocola, dat lukt de meeste van ons nog wel.
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/easter.gif




Frans.

allochthomas
14 april 2009, 10:16
ik ben al aan het mailen met een website en die hebben al gezegd gewoon buizen te kunnen leveren met de juiste waarde voor de vaste bias van mijn amp. het enige dat verbrand is is mijn zekering en buiten de kapotte voor versterker buis(iets wat al een tijdje is) werkt de versterker nog prima:)

sjaak1990
14 april 2009, 11:49
het enige dat verbrand is is mijn zekering en buiten de kapotte voor versterker buis(iets wat al een tijdje is) werkt de versterker nog prima:)

En hoe weet je dat zo zeker?

Frans zegt het al


Ze zullen er dan idd wel goed in komen te zitten maar dat is geen garantie dat ze allevier meewerken. Bij een 100 Watter zul je het verlies van een buis niet zo snel merken. Toch is de kans rieel dat er een buis niet of gedeeltelijk werkt omdat je aangeeft dat er iets verbrand is. Ook kun je er niet zomaar buizen inzetten zonder de bias te checken dus er komt toch wel wat meer voor kijken. Als je hulp nodig hebt ....PM. Denk niet dat het verstandig is om als eigenwijze Pino door het leven te gaan, kost je zo wel geld hoor. Neem liever nog een stukkie chocola, dat lukt de meeste van ons nog wel.


Er kan dus wel degelijk wat kapot zijn, alleen hoef je dat niet te merken. Volumeverschil tussen bijvoorbeeld 100 watt en 50 watt is klein.

Ik ben het met Frans eens en wees niet te eigenwijs want dan komt er misschien later een probleem boven water.

allochthomas
14 april 2009, 12:38
hoe weet ik dat? stukje uit de buizen FAQ van dit forum: geknisper, gekraak,dun geluid, gepiep(feedback)
microfonie(overdreven gevoeligheid voor trillingen en schokken)
tijdens mijn optreden was het al tegen mij gezegd dat de versterker klonk alsof er een buis kapot was. viel me ook op omdat ik een hele hoop gepiep kreeg en hij was overdreven gevoelig voor feedback. op slaapkamer niveau hoor je duidelijk het gepiep en gekraak, iets wat dus duid op een kapotte voorversterker buis

pasqual
14 april 2009, 18:20
Ze zullen er dan idd wel goed in komen te zitten maar dat is geen garantie dat ze allevier meewerken. Bij een 100 Watter zul je het verlies van een buis niet zo snel merken. Toch is de kans rieel dat er een buis niet of gedeeltelijk werkt omdat je aangeeft dat er iets verbrand is. Ook kun je er niet zomaar buizen inzetten zonder de bias te checken dus er komt toch wel wat meer voor kijken. Als je hulp nodig hebt ....PM. Denk niet dat het verstandig is om als eigenwijze Pino door het leven te gaan, kost je zo wel geld hoor. Neem liever nog een stukkie chocola, dat lukt de meeste van ons nog wel.
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/easter.gif




Frans.

ik heb vandaag ff een mailtje gestuurd naar peavey en bij de valveking serie hoeft niet gebiased te worden. dit is namelijk een "non adjustable bias" en dus geen fixed bias. dit betekent dus "plug and play".
hieronder ff een kopie van het mailtje:

Hello
Thank you for your question.

You are correct the unit is plug and play, no bias adjustment necessary.

Regards
Brian,


>>> "Esther en/of Pasqual" 14/04/09 09:54 >>>
hi there at peavey.

it's not realy clear to me when i change the power tubes, the amp ( valveking 212 ) needs to be bias-ed. is the amp cathode bias ( which means non adjustable ) or fixed bias? maybe you can give me some advise in this? in other words: when i change the power tubes, is it plug and play?

greetings Pasqual, the netherlands.

cluseau
14 april 2009, 22:32
You are correct the unit is plug and play, no bias adjustment necessary.

Net even in het schema gekeken, inderdaad is deze amp non adjustable bias maar NIET kathode biased. Dat even voor de duidelijkheid. Als Peavy steld dat hun buizen er zo in kunnen is dat alleen waar te maken als zij de buizen leveren natuurlijk. Je zal ze dus bij hun moeten bestellen. Persoonlijk houd ik niet zo van dingen die me opgelegd worden maar dat moet ieder voor zich weten. Ik zie graag met eigen ogen hoe de buizen ingesteld staan en ga niet blind af op wat wordt gezegd, maar dat is dan weer een naar eigenwijs trekje van mij.

@pasqual
Je hebt gelijk dat hij niet gebiased hoeft te worden maar ik had het ook over checken. Dat is wel het minste wat je mag doen na vervanging van de buizen. Er zal maar een misser tussen zitten die jouw net moet treffen.

@Alloachthomas
We kunnen er eindeloos over discuseren maar je hebt alle recht om het op jouw manier te doen. Als je ooit uit je experimentele fase komt kun je de amp eenvoudig "adjustable" maken. Waarschijnlijk gaat er dan een een wereld voor je open. Voorlopig lekker blijven experimenteren, overal leer je van, ook van je fouten. Let wel op dat de buizen FAQ een richtlijn is en je niet altijd naar een exact probleem hoeft te leiden.

Anyway suc6
Frans.

allochthomas
14 april 2009, 22:44
bedankt voor het commentaar cluseau:ok:
heb zelf in het verleden altijd al oud apparatuur uit elkaar getrokken puur uit nieuwsgierigheid en te kijken hoe het werkt, dus mijn versterker is geen uitzondering. en zoals ik al zei: ik probeer altijd zo veel mogelijk zelf te doen en ja, shit happens(en in dit geval gelukkig in de vorm van verbrande zekering). heb er sowieso een hoop van opgestoken en ik ga zeker nog door sleutelen. ik kan de versterker wel steeds weg brengen als er iets vervangen/gerepareerd moet worden, maar dat neemt in mijn ogen een deel van de lol af die ik als gitarist heb:)

pasqual
15 april 2009, 00:05
@ Cluseau: ik ben het met je eens dat het een gemis is als je zelf niets kunt afstellen/checken want een non-adjustable bias betekent ook dat je niet de "hotste" sound uit je versterker kunt halen. hoewel ik moet zeggen dat ik er een lekkere sound uit haal. als mijn power tubes op zijn, wil dat toch niet zeggen dat ik ze bij peavey moet bestellen? ik kan toch gewoon buizen van het zelfde type er in gooien ( matched )? hoe kan ik de amp dan wel bias afstelbaar maken? ( nou ja,ik? iemand die er verstand van heeft dus... )

groeten Pasqual.

cluseau
15 april 2009, 09:52
@ Cluseau: ik ben het met je eens dat het een gemis is als je zelf niets kunt afstellen/checken want een non-adjustable bias betekent ook dat je niet de "hotste" sound uit je versterker kunt halen. hoewel ik moet zeggen dat ik er een lekkere sound uit haal. als mijn power tubes op zijn, wil dat toch niet zeggen dat ik ze bij peavey moet bestellen? ik kan toch gewoon buizen van het zelfde type er in gooien ( matched )? hoe kan ik de amp dan wel bias afstelbaar maken? ( nou ja,ik? iemand die er verstand van heeft dus... )

groeten Pasqual.

De buizen kun je ook ergens anders kopen maar wie geeft dan de garantie dat ze goed staan ingesteld? Peavey heeft waarschijnlijk geselecteerde buizen welke voldoen aan hun specs. In dat geval staan ze naar hun mening goed ingesteld. Ik zeg met nadruk hun mening want misschien wil jij als gebruiker wel iets anders? Dat is dan precies wat ik bedoel met het opleggen van een voorgeschreven wet (lees instelling).

Je amp is simpel instelbaar te maken door de negatieve roosterspanning instelbaar te maken met een potmetertje. Het is daarbij dan wel zo dat je alleen warmer kunt afstellen dan de huidige stand. Wil je kouder instellen zul je eerst voor een hogere negatieve spanning moeten zorgen waar meestal meer voor komt kijken, maar niets is onmogelijk. Als je wilt ombouwen wil ik wel een schema aanpassing voor je maken. Geef dan wel exact op welke amp je hebt.

mvg
Frans.

pasqual
15 april 2009, 14:29
er zitten momenteel ruby 6l6gc buizen in. als ik er JJ's of sovteks, etc....in zet ( 6l6gc ) moet dat toch kunnen? ik bedoel niet de 6l6's omruilen voor el 34's, hoewel het best zou kunnen dat dit ook werkt. ( zou ik ff moeten nakijken ). je mag me best een schemaatje sturen maar ik denk niet dat ik dit zelf zal gaan doen, jammer dat Den Haag zo ver uit de richting ligt.

groeten Pasqual.

cluseau
15 april 2009, 20:36
er zitten momenteel ruby 6l6gc buizen in. als ik er JJ's of sovteks, etc....in zet ( 6l6gc ) moet dat toch kunnen?

Natuurlijk kun je die erin hangen maar.....de buizen specs verschillen per fabrikant. Het is zelfs zo dat van dezelfde fabrikant geen constante kwaliteit verwacht wordt, hoe komt het anders dat we paartjes moeten matchen. Maar de niet kritische gebruiker staat het vrij te doen wat hij wil zolang hij de gevolgen acceptabel vindt.

Mocht je tot ombouw over willen gaan heb ik hier een voorbeeld van een valveking. Het bestaande bias gedeelte is aangepast door R205 te verwijderen en de ernaast getekende combinatie in de plaats te solderen.


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/adj-bias.jpg


mvg
Frans.

pasqual
15 april 2009, 23:06
nou Frans, dit gaat mij dus niet lukken. dan moet ik pappie ff lief aankijken! ( arme man, net gepensioneerd en kan ie meteen weer gaan klussen;) ).
in ieder geval bedankt voor het posten.

groeten Pasqual.