PDA

View Full Version : zijn dikkere snaren nou echt zoveel fijner??



master-of-telecaster
20 maart 2003, 17:31
Ik heb gisteren voor het eerst andere snaren op mijn gitaar gezet dan 0.09, namelijk 0.10, maar als ik eerlijk ben bevalt het (nog) voor geen meter. Het speelt meteen al zoveel stukken zwaarder dat hammeron's en pull-offs nauwelijks te horen zijn, de brug kwam ook meteen al centimeters omhoog (dus ik was een half uur kwijt aan het afstellen van de brug) en de klank vind ik ook niet echt super, het warme wollige lijkt er een beetje af. Ik heb nu een veel schellere toon die bijna dubbel lijkt te klinken. Het enige voordeel is dat de sustain iets langer is. Maar wat is jullie commentaar hierop: moet ik wennen of ben ik gewoon geen dikke-snaren-gitarist?? Ik dacht dat het verschil minimaal zou zijn maar het speelt (voorlopig?) een stuk minder fijn dan 0.09's naar mijn mening!

Harry
20 maart 2003, 17:34
met die dunne snaartjes hoef je nauwelijks te werken, dat is het verschil. 010 is niet belachelijk dik of zo, dus daar moet je normaal op kunnen spelen. Maar als je die dunnere fijner vindt, gebruik je die toch?

Ic3gl0vE
20 maart 2003, 17:37
probeer er een weekje aan te wennen, anders is het zonde van die +\- 8 euro voor het setje snaren. Maar als je 0.09 fijner vindt gebruik je dat toch gewoon? moet je wel wéér je brug afstellen.

mijn ene gitaar heeft 0.09, waar ik tevreden mee ben
mijn andere gitaar heeft 0.10, waar ik ook tevreden mee ben
en mijn akoestische heeft 0.12 :smile:

Jopie
20 maart 2003, 17:37
Ik hoorde es een keer in een video van Gary Moore dat hij vroeger op ontieglijk dikke snaren speelde omdat hij dacht dat dat beter was en dat iedereen erop speelde. Toen hij erachter kwam dat iedereen veel dunnere snaren gebruikte deed hij dit ook en merkte dat hij deze snaren twee keer zo goed kon benden als anderen vanwege de kracht die hij in z'n vingers had opgebouwd. Misschien een idee...

Negative K3 fan
20 maart 2003, 17:43
Het een kwestie van wennen, en dat schelle komt doordat de snaren nieuwe zijn.

gerrekat
20 maart 2003, 18:29
Ik heb tijden op .062 (dikke E)snaren gespeld, heel dik dus, laatst uit nood weer eens een standaard .010 setje op mijn gitaar gezet, en die spelen gewoon veel lekkerder.
Ik koop geen dikke snaren meer, die dunne spelen veel sneller en strakker!

sickpunk
20 maart 2003, 18:30
ik speel 0.11 maarja, doe dat alweer een halfjaar, dus geen idee.....of ik het zoveel beter vond/vind... maarja, heb nu nergens last van... en speeld wel lekker... maarja, heb dus geen vergelijkings materiaal meer...

Negative K3 fan
20 maart 2003, 18:56
Je verliest wel wat snelheid enzo met dikke snaren, maar dat is het mij wel waard, en aangezien ik toch niet optreed etc oefen ik nu op mn dikke snaren, als ik dan later terug ga naar dunnere (wat ik waarschijnlijk niet zal doen maarja) dan wordt het een stuk makkelijker.

lord bean
20 maart 2003, 19:19
Ik ben een tijdje terug ook overgestapt naar 0.09 daarvoor had ik 0.10

Super Light top Regular bottoms
9 11 16 26 36 46 van a'ddario. vind ik persoonlijk wel fijntjes. je blijft gewoon het volle geluid van de 3 dikkere snaren houden

Anders Destium
20 maart 2003, 19:46
Ach, het went wel. Je moet je niet te veel dingen laten wijsmaken, er zijn ook mensen die zweren bij 0.13 setjes. Dikkere snaren geven net wat meer toon, maar spelen wat zwaarder. Op dikkere snaren moet je meer werken en je leert er dus meer mee, je ontwikkelt ook kracht...

sash
20 maart 2003, 21:17
Ik speel thuis doorgaands op 0.11 en als ik vlak voor een optreden snaren moet verwisselen (wat meestal het geval is) zet ik er 0.12's. Vind het beter spelen en ik kan er m'n kracht in kwijt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2003-03-20 21:18 ]</font>

Neals
20 maart 2003, 21:49
Zelf speel ik nu weer 8 maanden 0.09, met 1.0 mm en 0.88 mm plectra...

Aan de ene kant uberstrak, aan de andere kant snel.

pimmetje
20 maart 2003, 21:52
Dat dikke snaren per se meer toon geven en per se moeilijker spelen is onzin. Dat ligt aan muziekstijl, speelstijl, gitaar, gitarist (en voorkeuren van de gitarist).

Staalkabels op hele hoge spanning missen bijvoorbeeld een de voor bepaalde toon/geluid benodigde bewegingsvrijheid. Sommige slagjes/riffjes worden juist makkelijker uit te voeren op dikke snaren (niet in de laatse plaats door de hogere spanning)... andere natuurlijk weer niet.

Ook zijn dikkere snaren leuk om de gitaar wat lager te stemmen zonder met spaghetti op de hals te spelen.

sash
20 maart 2003, 21:57
Op 2003-03-20 21:52, schreef pimmetje:
Dat dikke snaren per se meer toon geven en per se moeilijker spelen is onzin. Dat ligt aan muziekstijl, speelstijl, gitaar, gitarist (en voorkeuren van de gitarist).



Helemaal mee eens!

Nielsje
20 maart 2003, 22:13
toen ik begon kreeg ik de tip de hoge snaren een slag of 2 dikker te nemen, kon ik mooi m'n vingers mee trainen, heeft wel geholpen, speel nu gewoon .09, kan je namelijk wat meer subtiele bends mee doen vind ik... probeer het anders gewoon eens voor de geind...

Wouter J
21 maart 2003, 20:12
Ik kan niet voor andere sprken maar omdat ik ook bas speel voelen 009 setjes voor mijn vingers aan alsof ik op elastiekjes speel. Ik besnaar al mijn gtaren standaard met 011-056 gewoon omdat ik dat fijn spelen vind en omdat het ook veel vetter klinkt.

oldgtarz.com
9 april 2003, 12:51
Ik speel al meer dan 10 jaar op 0.11 snaren (ernie ball, SIT,GHS) en ik wil niks anders meer. Tone en nog eens tone! ok het speelt wat zwaarder, maar je krijgt er zoveel voor terug!

Sjakie
9 april 2003, 13:33
Ik zat het mij eigenlijk al een tijdje af te vragen ofdat het zin zou hebben om eens een zetje 09 te proberen (speel al 15jaar op 010). Ik speel hoofdzakelijk Funk dus ik ben eigenlijk bang om die vette klank te verliezen. Dat klopt dus niet?

urezna
9 april 2003, 13:41
ik hou het lekker op 009 :smile: heb een jaar ofzo op 010 gespeeld, maar qua klank was het geen verbetering en qua bespeelbaarheid was het een verslechtering....
dus gauw weer terug op 9...

Kjiratsiekoedel
9 april 2003, 13:46
Ik heb net een extra veer in mijn strem gezet. Ik wist de dikte van mijn oude smaren niet en heb toen maar 0.010 opgezet. Toen kwam mijn brug dus omhoog (had ik ook lekker een floyd). Maar nu staat hij dus weer normaal.

Voor slag/akkoordjes spelen zou ik 0.010 of dikker nemen. Voor echt snel ragwerk 0.009 of dunner. Mijn volgende zet (gratizzz elixirs) is 0.009.

moretel
10 april 2003, 09:16
Ik ben op mijn strat overgestapt naar 0,10 o.a. doordat ik een tijdje meer akoestisch heb gespeeld.
Met blues vind ik dat wel lekker en ik begrijp dan ook wel de keus voor nog dikkere snaren van de blues adepten, op mijn andere zit gewoon 0,09.
Ik vind het verschil in geluid niet heel groot maar je hebt wat meer weerstand bij de bends wat wel lekker is als je een tijd akoestisch heb gespeeld wat wat meer moeite geeft

Ik heb eens een interview van George Kooymans gelezen na zijn unplugged tournee.
Hij heeft daarna al zijn elektrische planken van dikkere snaren voorzien omdat de originele net elastiekjes leken.

Gewoon even de tijd nemen om te wennen en als het niks is gewoon weer terug naar 0,09.

klaasg
10 april 2003, 10:17
ik herken het probleem, ik ben laatst van 09 naar 0.10 gegaan op mijn tele, omdat ik dat ook op mijn ibanez heb, en op mijn acoutische (Takemine) ik vind het niks. het is harder werken, de tonen klinken scheller, het is een andere gitaar geworden. ik ga weer terug en blijf op de tele met 0.9 spelen
het blijft uitproberen tot je de snaardikte voor die specifieke gitaar gevonden hebt

Sander
11 april 2003, 16:37
Ik speel zelf eigenlijk nu al een tijd op 011-064 snaren. Maar dat is ook best noodzakelijk aangezien ik in B gestemd sta. Ik gebruik daar eigenlijk gewoon Yamaha snaren voor, de gitaar is ook een Yamaha (RGX 420 SD 6) en de snaren die erop zaten toen ik hem kocht bevielen me zo dat ik altijd weer die koop.

maarten
12 april 2003, 12:49
ik vind de 0.10 wat lekkerder en strakker klinken dan 0.09. maarja das allemaal persoonlijk. en t spelen went wel..

Sicky61
12 april 2003, 14:06
kijk es waar je "helden" op spelen.99% kans dat het dikker als 011 is.Uiteraard is dat zwaarder spelen.Hier onderSCHIJT ik dan ook de pure gitarist(die waar wijven nat van worden)en het mietje(die waar kerels van kotsen)

ieme
12 april 2003, 15:29
Ik ben van .009 overgestapt op .010 en mijn gitaren lijken nu wat meer power te geven.
Ik denk dat het allemaal een kwestie van smaak is. dunst dunner dun dik dikker dikst enz enz... Gewoon proberen en doen wat jij lekker vindt spelen!
Have fun enjoy the sun 2day!
ieme

Sicky61
13 april 2003, 10:49
makkelijker benden? rot op homo.De keuze van je snaardikte moet over toon gaan.Daarna pas bespeelbaarheid.De solos van bijv. S.R.V. zijn zo mooi , omdat de goede man zich de touw typhus werkt om die tonen te laten janken.009 is voor technische mieten.In de metalhoek zie je dat veel trouwens.Jackson/dure stack/pod boontje en veel snelheid.Wil ik ze wel es op mijn gitaar zien doen.Wha...Kut,wat ben ik vooringenomen bezig zeg......

Sicky61
13 april 2003, 10:59
gary moore speelt op 013 .Speelde hij voor ik hem voor het eerst hoorde(thin lizzy 70'S)zeker bas gitaar.
Op 2003-03-20 17:37, schreef Jopie:
Ik hoorde es een keer in een video van Gary Moore dat hij vroeger op ontieglijk dikke snaren speelde omdat hij dacht dat dat beter was en dat iedereen erop speelde. Toen hij erachter kwam dat iedereen veel dunnere snaren gebruikte deed hij dit ook en merkte dat hij deze snaren twee keer zo goed kon benden als anderen vanwege de kracht die hij in z'n vingers had opgebouwd. Misschien een idee...

Phoenix Rising
13 april 2003, 11:42
hey sicky, jij geilt wel op aandacht he? Geeft je mammie je te weinig ofzo? Of heb je genoeg aan je dikke snaartjes?

Nicci
13 april 2003, 13:58
Nee hoor. Het is nogal persoonlijk. Ik heb jaren 0,011 gespeeld en dat ging prima. Op een gegeven moment ben ik overgeschakeld naar 0,010 en dat bleek toch meer bij mijn stijl te passen.

moretel
14 april 2003, 09:31
Ik ken iemand die op op 009,5 speelt.