PDA

View Full Version : Nieuwe Koch 19" pre amp????



rupke
12 april 2009, 09:45
Hoi,

Ik dacht ik ga even polsen. Wat zouden jullie er van vinden als koch met een 19" pre amp op de markt zou komen. Ze hebben in het verleden wel de kv50 als 19"gehad, maar met de huidige inzichten en techniek zouden ze nu een mooie versie op de markt kunnen zetten. Het liefst 1 he hoog (maar dat is mijn eigen voorkeur).

Laturs

Rupke

toneblo
12 april 2009, 09:53
Wie? Kuch?!

BeeJee
12 april 2009, 12:51
De supernova preamp ofzo? Nadeel is wel dat die dan niet in 1 he zou passen met al die opties ;)

morris
12 april 2009, 12:54
Hoi,

Ik dacht ik ga even polsen. Wat zouden jullie er van vinden als koch met een 19" pre amp op de markt zou komen. Ze hebben in het verleden wel de kv50 als 19"gehad, maar met de huidige inzichten en techniek zouden ze nu een mooie versie op de markt kunnen zetten. Het liefst 1 he hoog (maar dat is mijn eigen voorkeur).

Laturs

Rupke

Ik weet het niet. Ik denk dat Koch gewoon moet blijven doen waar ze goed in zijn, tenzij ze wat toe te voegen hebben aan wat er al is. En met spelers als Egnater, Soldano, Bogner, CAE, Engl, Van Weelden etc etc. zullen ze goede papieren moeten hebben...

btw. een 1HE preamp is altijd een compromis!

0,02
Morris

Liquid_Metal
12 april 2009, 14:02
Tja ik vind de preamp die ik heb (Engl E530) perfect en zal in die hoek blijven (Engl, Mesa). Voor mij niet nodig dus. En zo te lezen voor de voorlopig andere rack-users ook niet.

dml
12 april 2009, 19:00
Ik meen me te herinneren dat die plannen er allang waren maar door de opkomst van plug & play (combo, head, cab + pedal FX) en het minder populair worden van 19", zijn die plannen in de ijskast gezet. Als ik het goed heb, waren de ontwerpen voor zowel een 4-kanaals 2HE als een 2-kanaals 1HE preamp al zo goed als klaar.
De KV-serie is inderdaad 19" maar herbergen zowel een pre- als poweramp. Er is ook heel even nagedacht over een KV-preamp, de KVP-1 (ong. 15 jaar geleden). Deze is speciaal voor George Kooymans gebouwd en ik meen dat voor deze preamp ook produktieplannen klaarlagen maar dat is ook niet doorgegaan.

Sowieso heeft Koch een eigen klank en probeert ook geen andere fabrikanten qua klank na te bootsen. Da's iets wat Egnater bijvoorbeeld wel doet, Van Weelden doet hoofdzakelijk Marshall en Fender, de CAE 3+ is zo goed als een regelrechte kopie van de Soldano X88R die op zijn beurt weer een Fender en een Marshall aan boord heeft. Tja, en Bogner is eigenlijk ook niet veel meer dan een souped up Marshall.

morris
12 april 2009, 20:18
de CAE 3+ is zo goed als een regelrechte kopie van de Soldano X88R

??? Alle respect, maar dat is klinkklare onzin. De enige overeenkomst is dat ze beide 3 kanalen hebben, maar voor de rest houdt de vergelijking op.

dml
13 april 2009, 04:29
Heeft ooit een flink interview in de Music Maker gestaan, met Bob Bradshaw, waarin hij aangaf dat de 'blueprint' van de 3+ exact van de X88R kwam.

Bram78
13 april 2009, 09:18
Helemaal onzin is het niet: Bob Bradshaw was het brein achter de Soldano X88r en - google zij dank - mr. Bob verklaart zelf dat hij de X88r als basis heeft gebruikt voor zijn 3+...

From 1985 to 1990 I toured with Steve Lukather on all the Toto shows. We were taking a lot of equipment to Europe and it got to the point were we needed to scale down and change things a lot. I go well: here we are with this big rack full of amplifiers that we're basically using as preamps. It was a Mesa-Boogie for a clean sound, a Marshall for a crunch sound and a Soldano for a solo sound.We were just using the preamp section of those amps, so I thought, why can't we make a three channel preamp with clean, crunch and overdrive and we'll use power amps that were using anyway. So I went to Mike Soldano and explained him the situation that we needed to scale our rig down to take overseas. Hence the Soldano X-88 R. Which was my concept, Soldano came up with the circuitry and everything, but it was my thing. The amp came out and it was a big hit. $1800 a piece. Soldano sells em to me for $1700. I only make a $100 for each amp I sell myself, it's like, com'on you now. But I own the prototype. In the meantime I start working with John Suhr. John is building great guitars at the same time, he's interested in doing amp work. John was on the eastcoast. The Soldano preamp needed help, it always needed an extra EQ to breathe some life into it. It was a great basic thing, but it needed some top, some bottom. There were things about it that we wanted to change. Mike Soldano was kind of reluctant to make any of these big changes, he had something going and was happy the way things went. So I went to John Suhr and asked him to collaborate on a preamp, after all this is my basic concept here, I'm not stealing anything, it was my idea in the first place. So John and I started talking over the phone and added some features to the preamp and changed to tonality to suit our tastes. We added the switchable EQ at the tail end because you never know what kind of power amp people are gonna use. It could be a guitar type power amp or even a PA type. And that's where the bad wrap comes in about preamps. A lot of the times guys will use power amps that's a flat response power amp that you can use on your home stereo. Use a guitar amp on your home stereo and it ain't gonna sound right. It's just voiced for guitar. With the EQ on the preamp is easy to make it sound great with almost any poweramp. So the 3+ tube preamp comes out.

bluegate
13 april 2009, 09:51
John Suhr heeft volgens mij ooit geschreven dat beide uit zijn brein komen.
De X88r is voor Lukather bedacht door Suhr en gebouwd door Soldano.
Later is Bob ze zelf gaan bouwen met als uitkomst de CAE 3+.

morris
13 april 2009, 10:42
Als je het over het feit dat clean gebaseerd is op Fender, kanaal 2 op Marshall etc. etc. dan ja (duh), maar ze klinken volledig anders. Dus regelrechte kopie = onzin.

Morris

Chiel
13 april 2009, 11:29
ff back on topic, ik denk niet dat Koch hier veel aan kan toevoegen. Een van de laatste preamps die geďntroduceerd werd is volgens mij die van VHT en Brunetti. De drie gebruikers die ik zelf ken hebben nu allemaal terug gegrepen naar een oud gediende (CAE, Triax en de Casewell Soldano). Kortom, het blijft waanzinnig moeilijk om iets nieuws op de markt te zetten.
Wanneer Koch de kwaliteit en veelzijdigheid van de oud gediende preamps kan evenaren in een 1HE device, geef ik het wel een kans van slagen. Maar ik denk dat je van hele goede huize moet komen om de huidige preamp gebruikers hun 'oude' preamp te laten inruilen voor een andere (Koch). Of de prijs moet doorslaggevend zijn.
Overigens heeft Koch een heel eigen karakter die niet altijd in de smaak valt. Zelf gebruik ik een Studiotone voor kleine gigs (ook een Powertone gehad) en dit beide prima apparaten, maar ik ben erg blij als ik terug kan grijpen naar m'n Hook of CAE. De veelzijdigheid is sound maakt het dat je niet 'uitgekeken' raakt op het geluid.

dml
13 april 2009, 11:30
Ja, duh. Lees het wel in de juiste context. Ik probeerde aan te geven dat de meeste door jou genoemde merken (het beste van) een bestaand geluid/ merk "nabootsen" en dat er eigenlijk maar weinig merken zijn met een "eigen" geluid. Engl is een duidelijk voorbeeld van een eigen sound, zo ook met Koch.
Tuurlijk, een CAE 3+ is absoluut anders dan een X88R maar in de basis is het Mesa (=Fender) + Marshall + Soldano (=Marshall).

Liquid_Metal
13 april 2009, 19:30
Ja, duh. Lees het wel in de juiste context. Ik probeerde aan te geven dat de meeste door jou genoemde merken (het beste van) een bestaand geluid/ merk "nabootsen" en dat er eigenlijk maar weinig merken zijn met een "eigen" geluid. Engl is een duidelijk voorbeeld van een eigen sound, zo ook met Koch.
Tuurlijk, een CAE 3+ is absoluut anders dan een X88R maar in de basis is het Mesa (=Fender) + Marshall + Soldano (=Marshall).

Da's helemaal waar. Ik heb zelf weinig met de Koch sound (vooral weinig ervaring :P), maar des te meer met de Engl sound. Het zal best heel erg lastig zijn om een eigen sound te 'bedenken' want er zijn inderdaad veel sounds die op elkaar lijken (die je hier de Fender en Marshall sound noemt).
Ben je zelf fan van het Koch geluid en zou je daarom een Koch preamp overwegen?

Nu ik erover nadenk, het liefst zou ik mijn rauwe Engl geluid combineren met de dreamtone van de Mark series waar Petrucci zo om bekend staat. O jee, ik voel GAS opkomen...

dml
13 april 2009, 20:05
Da's helemaal waar. Ik heb zelf weinig met de Koch sound (vooral weinig ervaring :P), maar des te meer met de Engl sound. Het zal best heel erg lastig zijn om een eigen sound te 'bedenken' want er zijn inderdaad veel sounds die op elkaar lijken (die je hier de Fender en Marshall sound noemt).
Ben je zelf fan van het Koch geluid en zou je daarom een Koch preamp overwegen?

Nu ik erover nadenk, het liefst zou ik mijn rauwe Engl geluid combineren met de dreamtone van de Mark series waar Petrucci zo om bekend staat. O jee, ik voel GAS opkomen...

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een Koch preamp heb (Pedaltone) maar ook een Mesa Triple Recto. :blast:

Liquid_Metal
13 april 2009, 20:27
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een Koch preamp heb (Pedaltone) maar ook een Mesa Triple Recto. :blast:

Vet. De Recto vind ik dan niet zo heel erg fijn eigenlijk. Lijkt wel wat op Engl, maar vind het niet geweldig. De Mark daarentegen.............:mmmm:

paulusdeBKB
13 april 2009, 20:50
De markt voor 19" preamps zal voortaan wel klein blijven. Maar dat wil niet zeggen dat er geen ruimte meer is voor een nieuwe, goed ontworpen preamp. Ik denk bijvoorbeeld dat als Fender een goede cleane preamp zou maken, dat die best goed zou verkopen. Vooral als deze preamp zich makkelijk laat switchen met andere preamps. Afijn, Egnater heeft dat al uitgedacht maar die gast is (onterecht) een stuk minder bekend.

Belangrijke drempel voor nieuwe toetreders is: die oudere preamps gaan nauwelijks tot niet kapot. Het is doorgaans allemaal zo stevig en overgedimensioneerd gebouwd, en nog goed te servicen ook.

Liquid_Metal
14 april 2009, 10:27
Er komen inderdaad maar heel langzaam nieuwe rackusers bij (ik ben relatief nieuw :D) en de meeste hebben aan 1 preamp wel genoeg (sommige 2 of 3). Maar die doe je niet snel meer weg (en besides, aan wie moet je m weg doen? iedereen heeft er al eentje :)).
We moeten maar accepteren dat we in een lastige sector zitten en vernieuwing dus wat langzamer gaat.

hole
14 april 2009, 11:10
Een van de laatste preamps die geďntroduceerd werd is volgens mij die van VHT en Brunetti. De drie gebruikers die ik zelf ken hebben nu allemaal terug gegrepen naar een oud gediende (CAE, Triax en de Casewell Soldano).

Mijn VHT is ook verruild voor een CAE, maar dat was meer om financiële redenen dan iets anders. VHT klinkt een stuk moderner dan de CAE (maar daarom zeker niet minder slecht)

Chiel
14 april 2009, 13:39
Over iets nieuws gesproken . . .

http://www.makenmusic.com/productImg/Fish_preamp-front.jpg

En sinds april leverbaar! Ben eruuug benieuwd.

dml
14 april 2009, 13:42
Over iets nieuws gesproken . . .

http://www.makenmusic.com/productImg/Fish_preamp-front.jpg

En sinds april leverbaar! Ben eruuug benieuwd.

Niets nieuws aan de Fish, het ding is van 1991 tot 1993 geproduceerd. Het is wel nieuw dat hij (weer) leverbaar is.

Chiel
14 april 2009, 13:50
Oh, dan ben ik verkeerd geďnformeerd. Ik was namelijk van mening dat er ook nog wat wijzigingen waren door gevoerd. Overigens nog geen enkele reden voor mij om van preamp te wisselen, maar blijf wel benieuwd :).

vinni
14 april 2009, 19:00
Niets nieuws aan de Fish, het ding is van 1991 tot 1993 geproduceerd. Het is wel nieuw dat hij (weer) leverbaar is.

En al weer uitverkocht.....

Vinni

Liquid_Metal
14 april 2009, 19:55
Soms gaat het hard met die dingen :P.
Klinkt dat ding een beetje? Hij ziet er iig totaal niet uit :p.


Post of the Devil! :blast: (666)

Lex81
14 april 2009, 22:09
Hoi,

Ik dacht ik ga even polsen. Wat zouden jullie er van vinden als koch met een 19" pre amp op de markt zou komen. Ze hebben in het verleden wel de kv50 als 19"gehad, maar met de huidige inzichten en techniek zouden ze nu een mooie versie op de markt kunnen zetten. Het liefst 1 he hoog (maar dat is mijn eigen voorkeur).

Laturs

Rupke

He Rupke,

Geen idee of je Dolf zelf ben of een werknemer van hem, maar......
Ik hebzelf heb geen behoefte aan 1 he hoog 19" preamp.
Ik heb zelf een Studiotone v2 head en als ik mijn ideale amp mag:crazyhappy: samenstellen, dan wordt het dit:


Op de achterkant:
- Mastervolume voor de hele versterker.
- Groundlift switch
- Stereo speaker aansluitingen.
- Speaker-off schakelaar (zoals op de Studiotone)
- Stereo line-out XLR
- Stereo FX-loop, maar is met één switch ook mono schakelbaar
- Foot-switch met 6 kanalen (2x clean, 2x od, 2x od+)
- On/Off power-switch

Op het voorkant:
- kleinere knoppen (denk aan de grote van de knoppen van gitaarpedaaltjes)
- Eindbuisoversturing/OTS blendknop (zoals Pedaltone/Supernova) op ieder kanaal
- Mid-shift switch op ieder kanaal
- Dubbel clean kanaal met op beide kanalen: volume, eq (bass/middle/treble), OTS blendknop, mid-shift. Eén voor rythm en de ander voor solo-boost. Dan kan de solo-boost ook met een eigen eq afgesteld worden, bv voor jazzy solos.. Heb je geen booster meer nodig als Xotic RC-Booster
- Dubbel od kanaal met op beide kanalen: volume, master, eq (bass/middle/treble), OTS blendknop, mid-shift
- Dubbel od+ kanaal met op beide kanalen: volume, master, eq (bass/middle/treble), OTS blendknop, mid-shift
- Standby switch

Vormgeving:
- 20watt
- Versterker lichter kwa gewicht maken
- De (gesloten)combo, (gesloten)speakercab en de top in de vorm van een vloermonitor
- De speakers van de 2x12" combo moet stereo geschakeld staan, zodat je ook echt het rechts/links effect in een combo krijgt.

Ik denk als je zo'n combo’tje en topje maakt dat dit echt een sessie-amp kan worden:ok:

Rectifier
15 april 2009, 23:00
En een facelift want die Supernova met alle respect... ziet er niet uit :-D

Over cleane sounds uit 19" gesproken vind ik de Mesa Formula preamp toch 1 van de betere clean klinkende preamps. En de Egnater M4 uiteraard. De rest wat ik uit den treure heb getest en gehoord mist nog steeds de warmte en diepte van een ouderweste Fenderbak. Ik heb de mogelijkheid om A/B's te doen met een originele '65 Deluxe.
Nothing compares..... dus als er dan toch iemand een iets unieks op de markt wil zetten, een cleane preamp in 1HE die ook op EL34 als een Fender klinkt :-p

Ik bedoel, bijna alle amps refereren clean naar Fender..... noem dan 1 preamp die ook de lof krijgt van Fender liefhebbers.
Wij rack-isten praten vanuit onze visie en zijn dan blij met het clean uit een CAE3+, Triaxis, Formule, M4, terwijl een Fenderist daar gewoon keihard om lacht (en terecht soms...).