PDA

View Full Version : [Video] E minor pentatonic op Richie Kotzen Signature



Divine
11 april 2009, 23:01
Hey GN'ers,

Ik heb een korte video gemaakt, waarbij ik op mijn recent gekochte RK tele speel. Het is niet de typische shred video, omdat ik probeer om mijn vibrato en bending skills te verbeteren. Alhoewel, bij 1.12 - het einde gaan mijn vingers toch even in F16 modus.

Link naar de video:
http://www.youtube.com/watch?v=TIV0IwxtECI (nieuw)
http://www.youtube.com/watch?v=bwGBY9PgMsM


Divine

YoJorisss
12 april 2009, 01:58
fucking nice.

JelmerOnGuitar
12 april 2009, 10:37
Supervet man, lekker gespeeld!

Je tone vind ik echt nice, puur Fender, puur.. Puur!!
Je hoort ook heerlijk die Maple toets, de attack is zo mooi, prachtig geluid!

En die F-16 modus mag ik wel;)

Divine
13 april 2009, 00:02
Bedankt mannen!

Ja, de tone vind ik ook echt te gek.

Luke-wannabe
13 april 2009, 00:12
Puur Fender zou ik dan weer niet zeggen, maar wel erg goed gespeeld. Je hoort wel duidelijk waar je beter in bent trouwens!
Langzame is niet zo heel veel aan, maar het snelle is zeer interessant. Toffe licks speel je!

Divine
13 april 2009, 00:20
Puur Fender zou ik dan weer niet zeggen, maar wel erg goed gespeeld. Je hoort wel duidelijk waar je beter in bent trouwens!
Langzame is niet zo heel veel aan, maar het snelle is zeer interessant. Toffe licks speel je!

Hey Luke,

Thanks! Haha, dit hoor ik vaak en ik probeer juist beter te worden in het 'langzame'. Any tips om 'langzame' spel / frasering etc. te verbeteren?

artnaz
13 april 2009, 00:30
Ben het met Luke eens. Zeer lekkere sound, maar niet super "puur" (niet dat dat een vereiste is). En het snelle ben je duidelijk beter in dan het "langzame".

Ik denk dat je dat alleen met veel oefenen en luisteren kan verbeteren... Frasering ook, je doet het al goed, maar met meer ervaring gaat het vanzelf nog beter.

Luke-wannabe
13 april 2009, 00:46
Hey Luke,

Thanks! Haha, dit hoor ik vaak en ik probeer juist beter te worden in het 'langzame'. Any tips om 'langzame' spel / frasering etc. te verbeteren?
Haha ik vind mezelf niet in de positie jou tips te geven. Toch komt het neer op veel luisteren en naspelen ;)

Divine
13 april 2009, 00:48
Ben het met Luke eens. Zeer lekkere sound, maar niet super "puur" (niet dat dat een vereiste is). En het snelle ben je duidelijk beter in dan het "langzame".

Ik denk dat je dat alleen met veel oefenen en luisteren kan verbeteren... Frasering ook, je doet het al goed, maar met meer ervaring gaat het vanzelf nog beter.


Thanks!

De vraag is natuurlijk wat ziet men als 'puur'. Ik kan me wel vinden in wat JelmerOnGuitar zegt en weet ook wel wat hij bedoelt.

De 'pure' fender sound (waar Luke het over heeft) is weer iets anders en uiteraard ook 'puur' :P subjectief. Echter, deze Fender is niet de typische Fender, de hals is gigantisch en ik speel hier met een Chopper T en Twang King combinatie in de series stand met 0.11 snaren in standard tuning.

Puur betekent voor mij: zoveel mogelijk van het karakter van de gitaar laten horen. Gitaar inpluggen, zo min mogelijk gain, geen effecten en het liefst met een single coil sound. Dat is ook wat je hier hoort.

Luke-wannabe
13 april 2009, 07:58
Niemand zegt ook dat je geen mooie sound hebt! Ik vind het tof klinken. Maar echt stereotype Fender is het niet (hoeft ook niet, maar dat zei Jelmeronguitar).

Divine
13 april 2009, 13:00
Niemand zegt ook dat je geen mooie sound hebt! Ik vind het tof klinken. Maar echt stereotype Fender is het niet (hoeft ook niet, maar dat zei Jelmeronguitar).

Haha, dat weet ik ook wel. Ik vraag me gewoon af wat men onder 'puur' verstaat (even afgezien van de stereotype Fender sound). Met jouw punt ben ik het eens, aangezien mijn gitaar niet de standaard Fender is. Ik vind persoonlijk een standaard tele iets te 'braaf' klinken.

VHsologitarist
13 april 2009, 18:41
Hmm ik vind je sound niet echt heel mooi! Te scherp. Daarnaast is het beoordelen van je sound niet echt weggelegd via YouTube en een webcam. Je spel vind ik wederom niet pakkend. En die F16 mode, tja .. daar voel ik persoonlijk ook geen charme in. Veel nootjes die je volgens mij niet echt zuiver speelt en daardoor als een brei klinkt. Een beetje melodieloos. Misschien een uitdaging om iets als 1 geheel te posten zoals met backing, zodat het wat inhoud heeft!

Divine
13 april 2009, 19:41
Hmm ik vind je sound niet echt heel mooi! Te scherp. Daarnaast is het beoordelen van je sound niet echt weggelegd via YouTube en een webcam. Je spel vind ik wederom niet pakkend. En die F16 mode, tja .. daar voel ik persoonlijk ook geen charme in. Veel nootjes die je volgens mij niet echt zuiver speelt en daardoor als een brei klinkt. Een beetje melodieloos. Misschien een uitdaging om iets als 1 geheel te posten zoals met backing, zodat het wat inhoud heeft!

Hoi Eddy,

Bedankt voor je reactie. Ik kan je garanderen dat ik de noten in het snelle stuk allemaal zuiver speel. Waardoor je denkt dat het als een brei klinkt komt denk ik door het volgende: wat ik doe bij die eerste 'snelle' lick is de G en G# vlak na elkaar pakken waardoor je een dissonant geluid krijgt (kleine secunde noemen ze dat geloof ik). Daarnaast pak ik in de lick de G en G# tussen de legato en gepickte noten door als een 'akkoord' waardoor je de G en G# tegelijkertijd hoort. Jammer dat je mijn rechterhand niet kunt zien, dan zou je kunnen zien wat ik precies doe. Ik vind dit persoonlijk een tof geluid hebben, omdat de lick daardoor nóg meer 'out' klinkt. De lick die erna komt is een barred pentatonic lick zoals the man himself 'm ook doet. 8-)

VHsologitarist
13 april 2009, 19:43
ah kijk s aan. Ik geloof je. Jammer dat het mij niet pakt ;) keep on goin!

Riky
16 april 2009, 20:08
Hoi Eddy,

Bedankt voor je reactie. Ik kan je garanderen dat ik de noten in het snelle stuk allemaal zuiver speel. Waardoor je denkt dat het als een brei klinkt komt denk ik door het volgende: wat ik doe bij die eerste 'snelle' lick is de G en G# vlak na elkaar pakken waardoor je een dissonant geluid krijgt (kleine secunde noemen ze dat geloof ik). Daarnaast pak ik in de lick de G en G# tussen de legato en gepickte noten door als een 'akkoord' waardoor je de G en G# tegelijkertijd hoort. Jammer dat je mijn rechterhand niet kunt zien, dan zou je kunnen zien wat ik precies doe. Ik vind dit persoonlijk een tof geluid hebben, omdat de lick daardoor nóg meer 'out' klinkt. De lick die erna komt is een barred pentatonic lick zoals the man himself 'm ook doet. 8-)

ga eens op en met gevoel spelen ipv al die schema enz uit je hoofd leren:)
Dat is namelijk wat ik mis in jou spel. Het gevoel. Snelheid heb je wel, maar het gaat van langzaam, naar super snel. In het langzaam gedeelde klinkt het een beetje als nootje voor nootje spel. In het snelle gedeelde klinkt het juist weer als een brei terwijl je daar eigen spatzuiver alle noten wil horen.

Ook je sound vind ik teveel gain en ietjes teveel treble.

Niet dat ik zelf nou zo goed ben, maar dit viel me gewoon op.
Het is zeker niet slecht ofzo.

Divine
16 april 2009, 20:44
ga eens op en met gevoel spelen ipv al die schema enz uit je hoofd leren:)
Dat is namelijk wat ik mis in jou spel. Het gevoel. Snelheid heb je wel, maar het gaat van langzaam, naar super snel. In het langzaam gedeelde klinkt het een beetje als nootje voor nootje spel. In het snelle gedeelde klinkt het juist weer als een brei terwijl je daar eigen spatzuiver alle noten wil horen.

Ook je sound vind ik teveel gain en ietjes teveel treble.

Niet dat ik zelf nou zo goed ben, maar dit viel me gewoon op.
Het is zeker niet slecht ofzo.

Hey Riky,

Bedankt voor je feedback. Het langzame gedeelte moet zeer zeker verbeterd worden, eigenlijk alles wel. ;)

Schema? Er is sowieso geen sprake van een schema en ik heb niks uit mijn hoofd geleerd. Ik drukte op rec, improviseerde in E minor pentatonic en dit kwam eruit. In dat stukje dat je gequote hebt, leg ik enkel uit waarom het als een 'brei' klinkt, omdat het niet een conventionele legato of picking lick is. 'Spatzuiverheid' is dus juist niet het doel. Ik vind 'dead on' picking notes de laatste tijd een beetje saai worden, daarom kies ik voor deze variant omdat ik het een cool effect vind hebben. I like it, some don't, some do.

VHsologitarist
17 april 2009, 07:24
Hey Riky,

Bedankt voor je feedback. Het langzame gedeelte moet zeer zeker verbeterd worden, eigenlijk alles wel. ;)

Schema? Er is sowieso geen sprake van een schema en ik heb niks uit mijn hoofd geleerd. Ik drukte op rec, improviseerde in E minor pentatonic en dit kwam eruit. In dat stukje dat je gequote hebt, leg ik enkel uit waarom het als een 'brei' klinkt, omdat het niet een conventionele legato of picking lick is. 'Spatzuiverheid' is dus juist niet het doel. Ik vind 'dead on' picking notes de laatste tijd een beetje saai worden, daarom kies ik voor deze variant omdat ik het een cool effect vind hebben. I like it, some don't, some do.

Neem het advies nu maar ten harte. Want anders kom je niet verder. Je zou liegen wanneer je praat over improvisatie in het snellere stuk. Misschien dat je improviseert welke 'stukken' je achter elkaar plakt' maar de licks zijn niet geheel van jou, dat hoor ik. Dus op dat gebied heb je wel degelijk iets je hoofd geleerd, wat overigens niet verkeerd is. E minor pentatonic is dan ook wel erg saai als je daar in blijft hangen en klinkt een stuk amusicaler. Variatie zou gewenst zijn.

Rinze
17 april 2009, 08:02
Je speelt lekker. Het langzame spel verbeteren zou ik misschien proberen te doen door je spel als een zangpartij te benaderen.. Maar je zou ook iets anders kunnen doen om uit die scale te komen en daardoor spanning in je spel te krijgen. Vergeet als je speelt wat je weet over theorie en techniek, probeer "los" te komen. Probeer zo weinig mogelijk noten te spelen, werkt ook goed. Dan hou je de essentie over.

Wat ik een keer als tip kreeg van een producer die ook muziek voor films e.d. maakt is om visualisatietechnieken te gebruiken als je nieuwe paden wilt inslaan qua melodie en harmonie. Hij speelt dan piano en stelt zich een vorm voor, bijvoorbeeld die van een koffiekopje. Dan probeert ie dat koffiekopje op de piano te spelen, zeg maar de lijnen van het kopje op de toetsen na te trekken. Ik heb het wel eens geprobeerd en het helpt soms inderdaad om nieuwe ideeën te krijgen.

Wij gitaristen denken vaak heel erg in patronen op onze gitaarhals. De pentatonische ladders zijn daar een voorbeeld van. We hebben allemaal onze vaste lickjes op de hals die vertrouwd aanvoelen en daardoor steeds weer terugkomen als we het even niet weten. Zelf probeer ik zoveel mogelijk vanuit wat ik wil horen te spelen. Dus ik wil het eerst in mijn hoofd horen voor ik het speel.

Eigenlijk is alles wat je dwingt om je routine te doorbreken goed, imo. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders vergeet je het maar weer :ok:

Divine
17 april 2009, 10:31
Neem het advies nu maar ten harte. Want anders kom je niet verder. Je zou liegen wanneer je praat over improvisatie in het snellere stuk. Misschien dat je improviseert welke 'stukken' je achter elkaar plakt' maar de licks zijn niet geheel van jou, dat hoor ik. Dus op dat gebied heb je wel degelijk iets je hoofd geleerd, wat overigens niet verkeerd is. E minor pentatonic is dan ook wel erg saai als je daar in blijft hangen en klinkt een stuk amusicaler. Variatie zou gewenst zijn.

Ik wil graag advies ten harte nemen als het iets toevoegd. Er is namelijk nergens een schema. In het snellere stuk improviseer ik ook, ik deed wat er in me opkomt. Als je improviseert speel je automatisch 'spontane' licks en licks uit je vocabulaire. Net als je een vocabulaire nodig hebt om te kunnen spreken heb je een vocabulaire nodig om te kunnen spelen - of het nou improvisatie is of niet -. Alle licks zijn copyright Divine ( ;) ), behalve de Richie Kotzen slide roll lick. Overigens is E minor pentatonic de basis en pak ik diverse passing notes, E mineur ladder en een Emin9 en Cmaj9 die buiten de boot van meneer pentatonisch vallen.

Kritiek en commentaar is zeer gewenst, dat is ook de reden waarom ik dit post. Mijn spel is verre van perfect en ik hoop hier op tips voor frasering en andere nuances zoals vibrato, bending etc. Op een ander forum gaf een forumlid mij het advies mijn vibrato te variëren omdat die vrijwel overal hetzelfde is.

Divine
17 april 2009, 10:35
Je speelt lekker. Het langzame spel verbeteren zou ik misschien proberen te doen door je spel als een zangpartij te benaderen.. Maar je zou ook iets anders kunnen doen om uit die scale te komen en daardoor spanning in je spel te krijgen. Vergeet als je speelt wat je weet over theorie en techniek, probeer "los" te komen. Probeer zo weinig mogelijk noten te spelen, werkt ook goed. Dan hou je de essentie over.

Wat ik een keer als tip kreeg van een producer die ook muziek voor films e.d. maakt is om visualisatietechnieken te gebruiken als je nieuwe paden wilt inslaan qua melodie en harmonie. Hij speelt dan piano en stelt zich een vorm voor, bijvoorbeeld die van een koffiekopje. Dan probeert ie dat koffiekopje op de piano te spelen, zeg maar de lijnen van het kopje op de toetsen na te trekken. Ik heb het wel eens geprobeerd en het helpt soms inderdaad om nieuwe ideeën te krijgen.

Wij gitaristen denken vaak heel erg in patronen op onze gitaarhals. De pentatonische ladders zijn daar een voorbeeld van. We hebben allemaal onze vaste lickjes op de hals die vertrouwd aanvoelen en daardoor steeds weer terugkomen als we het even niet weten. Zelf probeer ik zoveel mogelijk vanuit wat ik wil horen te spelen. Dus ik wil het eerst in mijn hoofd horen voor ik het speel.

Eigenlijk is alles wat je dwingt om je routine te doorbreken goed, imo. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders vergeet je het maar weer :ok:

Thanks! Wat je zegt klopt zeker en ik denk dat veel niet-profi gitaristen hier last van hebben. Ik zal je koffie trick eens proberen. :)

Riky
17 april 2009, 12:09
Ik wil graag advies ten harte nemen als het iets toevoegd. Er is namelijk nergens een schema. In het snellere stuk improviseer ik ook, ik deed wat er in me opkomt. Als je improviseert speel je automatisch 'spontane' licks en licks uit je vocabulaire. Net als je een vocabulaire nodig hebt om te kunnen spreken heb je een vocabulaire nodig om te kunnen spelen - of het nou improvisatie is of niet -. Alle licks zijn copyright Divine ( ;) ), behalve de Richie Kotzen slide roll lick. Overigens is E minor pentatonic de basis en pak ik diverse passing notes, E mineur ladder en een Emin9 en Cmaj9 die buiten de boot van meneer pentatonisch vallen.

Kritiek en commentaar is zeer gewenst, dat is ook de reden waarom ik dit post. Mijn spel is verre van perfect en ik hoop hier op tips voor frasering en andere nuances zoals vibrato, bending etc. Op een ander forum gaf een forumlid mij het advies mijn vibrato te variëren omdat die vrijwel overal hetzelfde is.

Rinze verwoord het erg goed vind ik! Gevoel in je spel kun je niet leren door het te vragen aan andere mensen eigenlijk. En zijn geen regels ofzo voor. Je vibrato en bending moet op gevoel. Bij een bend moet je gewoon op gevoel horen of hij zuiver is en of je een beetje vibrato eraan wilt geven of dat je gaat voor een strakke zuivere bend.
Leef je ook in in de muziek waarbij je soleerd. Voor je een solo inzet ga je tijdens het spelen van de riffs bedenken wat er goed bij past en als het moment komt dat je je solo doet geef je alles.

Ga ook heel kritisch naar jezelf luisteren. Ik heb nu 2 a3 jaar geen gitaarles meer en ben gewoon steeds mezelf gaan terug luisteren. Ook al krijg je complimenten op je spel (altijd leuk natuurlijk), maar ga echt zelf kijken en luisteren wat er beter kan. Ook het spelen in een band en daarmee iets opnemen help echt ontzettend.

Ben zelf niet heel theoretisch aangelegd en heb ook een beetje afkeer tegen theorie. Heb ooit het pentatonische schema geleerd en daar probeer ik nu gewoon noten buiten te pakken en gewoon doen wat ik wil en denk dat cool is.
Jou basis techniek en theoretische kennis is erg handig en goed. Probeer dat nu een beetje los te laten en leef je in.
Is erg lastig en ik ben er ook zeker nog lang niet goed genoeg in, maar dat is wel wat gitaar spelen interessant maakt vind ik.

Dit heb ik getypt omdat je vroeg naar meer info over spelen met gevoel en toepassen van bepaalde technieken die daar ana bij kunne dragen. Misschien heb je hier nog wat meer aan en anders niet:P

Laterss

Divine
18 april 2009, 15:02
Hey Riky,

Thanks voor je effort! Ik waardeer het. Noten buiten het 'standaard' schema pakken is zeer zeker interessant. Vooral als men werkt met bepaalde noten die het net dat extra beetje 'flavor' geeft. Wat ik nu zelf probeer is de pentatonische ladder over de gehele hals te spelen (dus alle posities en niet slechts de bekende die elke beginnende gitarist leert) en dat second nature te maken, zodat ik niet vastzit in één bepaalde positie. Dit is iets wat Richie Kotzen aanbeveelt. Nadat ik dit onder controle heb ga ik verder experimenteren met 'out of the box' noten. Ik zelf denk dat het beter is om eerst de basis goed onder de knie te krijgen, want als de basis niet goed is, zal de rest ook niet klinken.

demetalenman
21 april 2009, 13:53
Hey divine,

Ben jaloers op je tele, haha. Ik ben ook kotzen idolaat. Ik heb ook een telecaster, een usa. Toen ik kotzen hoorde was ik weg van zijn geluid, heb daarom mijn elementen vervangen voor de chopper en de twang king. Ben echt dol op het geluid.

Maar BTW verwacht niet teveel positieve feedback hier op dit forum, er lopen altijd een paar anthfuckers rond. Dat zijn de voor en nadelen van internet, je ziet die gasten hun indentiteit niet en gaan dan praatjes hebben. Onthou maar dat de beste gitaristen altijd de meest bescheiden zijn, niet degene die opschept over zijn eigen spel. Ja gasten hier hebben veel praatjes, maar praatjes vullen geen gaatjes, vandaar dat ze hier op internet mensen afzeiken en zichzelf gaan ophemelen. Als ze der nou eens even lekker op uit gaan om gaatjes te vullen hoeven ze ook niet continu op internet mensen af te zeiken.

Ik heb wel een tip over het spelen over de hele hals. Probeer een lick op meerdere posities op de hals.

Divine
22 april 2009, 02:02
Hey demetalenman,

Haha, ja de tele is geweldig. De chopper en twang king zijn inderdaad geweldige elementen. Vooral in de 'midden' stand in series. Een USA tele is overigens ook niet niks.

Ja, klopt. Every place has its scum. :cool:

Thanks voor je tip!

demetalenman
22 april 2009, 09:32
ja de usa tele is een geweldige gitaar,

enkel verschilt in een paar dingen ten opzichte van de kotzen versie. Maar das eerder cosmetisch en kwa speelbaarheid.

De kotzen heeft een dikke nek, een platte radius van de toets. En lekkere grote frets.

Hoe speelt die dikke nek met die grote frets en platte radius?

Divine
22 april 2009, 14:45
ja de usa tele is een geweldige gitaar,

enkel verschilt in een paar dingen ten opzichte van de kotzen versie. Maar das eerder cosmetisch en kwa speelbaarheid.

De kotzen heeft een dikke nek, een platte radius van de toets. En lekkere grote frets.

Hoe speelt die dikke nek met die grote frets en platte radius?


Dankzij de frets is benden geweldig (ik gebruik 0.11 snaren). De dikke nek geeft een volle toon. Echter, als je dunne nekken gewend bent is het net alsof je opnieuw leert spelen (wat bij mij dus het geval was / is), snel spelen op deze gitaar is niet makkelijk.