PDA

View Full Version : Nieuwe Vernet 2x12MK en BYOC Triboost (+ verslag van mini-mini-meeting met Mitch)



Bernd Veenema
11 april 2009, 21:17
Zo, hier even een verslagje van mijn (leuke) dagje met als resultaat twee aanwinsten.

Vanochtend vroeg rond kwart voor 9 vertrokken richting Zwartewaal, waar ik om kwart over 11 aankwam. Ik ging namelijk mijn nieuwe Vernet 2x12MK ophalen! Ik had deze kast een tijdje geleden besteld en wel in Marshall-style. Toen ik aankwam eerst even van een bakje thee genoten, waarna Franc ter plekke even de speakers (Celestion Heritage G12M) monteerde. Vervolgens de kast getest over zijn eigen JTM-kloon. Ik was meteen tevreden over het geluid en ook het uiterlijk vond ik helemaal te gek! Precies zoals ik het bedoeld had toen ik de kast bestelde. Vervolgens nog even in de zon een broodje gegeten en gezellig gepraat met Franc en zijn vrouw/vriendin.

Rond 1 uur vertrokken, want ik moest ook nog naar Schiedam toe.
Ik had daar met Mitch afgesproken in zijn oefenruimte. Ik zou namelijk zijn BYOC Triboost kopen en aangezien ik toch in de buurt was, leek het mij leuk om er meteen een super-mini-meeting van te maken. Ik wilde zijn Vox graag eens horen en het leek hem wel aardig om mijn Fargen eens te proberen. Verder was het wel aardig om de speakerkasten even te vergelijken. Mijn kast is namelijk gebaseerd op de kast van Mitch en het was interessant om het verschil tussen nieuwe en ingespeelde G12M-speakers te horen. Hierover later meer.
De testgitaar van de dag was de (lekkere) Tele van Mitch met Nordstrand-elementen. Eerst heeft Mitch de Fargen even getest met zijn eigen pedalboard en met mijn cab, later met mijn pedalboard en cab. Begonnen met het testen van mijn nieuwe Fuzz (Sweet Sound Monterey Fuzz). Ik had deze thuis niet echt goed kunnen testen namelijk, omdat mijn strat bij de reparateur ligt voor wat onderhoud. Ik had de Fuzz alleen met de Kawai (HB) getest en ik was niet super tevreden. Ik twijfelde over de bias-instelling. Met de Tele (SC) van Mitch was het al een stuk beter. Meteen de Triboost even aangesloten om de Fuzz te boosten en dit werkte ook erg fijn. Mitch kan zijn bevindingen over de Fargen denk ik het best zelf even posten als hij tijd heeft. Ik ben niet echt objectief als het op mijn Fargen aankomt denk ik. Deze amp heeft mijn Valvetech al gedegradeerd tot tweede keus. Wat ik er wel over wil zeggen is dat ik de Fargen beter tot zijn recht vind komen met een Strat/Les Paul. Met een Tele was de versterker in de eerste instantie toch iets te fel. Later hebben we de Fargen nog even geprobeerd met de kast van Mitch (met goed ingespeelde G12M-speakers) en toen was het al een stuk beter. Het verschil tussen de ingespeelde en de nieuwe G12M speakers was toch wel vrij duidelijk. In mijn kast klonk het allemaal toch echt een stukje stijver en scherper. Ik twijfel er niet aan of dit verdwijnt binnenkort als ik de kast een tijdje heb gebruikt.

Na een tijdje was de Vox aan de beurt. Deze hebben we getest over het cabinet van Mitch en zijn pedalboard. Erg lekker! Heerlijke sound. Ik vond vooral de scheur van het EF86-kanaal erg lekker. Het clean van het topboost-kanaal was ook te gek. Echt een gouden combinatie met de Tele wat mij betreft. Een lekkere open, dynamische sound. Ik kan me de noodzaak van de PPIMV nu wel goed voorstellen. Die is namelijk niet over de helft geweest en de versterker was al vrij luid toen. Ik vond de Vox zo lekker, dat ik misschien toch ook maar eens een Vox moet aanschaffen. Wat mij betreft een lekkere aanvulling op mijn Fargen. Mitch had verder een stel fijne pedalen op zijn pedalboard staan. Vooral de Klon-cloon, de Ibanez Tubeking en de Memory Man DLX vond ik erg fijn.

Korg samengevat:

+ Mijn nieuwe (prachtige) kast en nieuwe booster
+ De gastvrijheid van en de gezelligheid bij Franc en Mitch
+ De Vox AC30
+ Nu ook tevreden over de Monterey Fuzz
+ De Klon-cloon (ik wil er nu ook wel een) en de Ibanez Tubeking

- Het was eigenlijk te warm om de hele dag in de auto te zitten (zonder airco)
- Gas voor een witte Vox en een Klon
- Gas voor een lekkere Tele

Nu foto’s!

Vernet 2x12MK
http://i404.photobucket.com/albums/pp123/berndveenema/DSC00852.jpg

Vernet 2x12 MK + Fargen Miniplex MK1
http://i404.photobucket.com/albums/pp123/berndveenema/DSC00856.jpg

Setup
http://i404.photobucket.com/albums/pp123/berndveenema/DSC00859.jpg

Het fotomoment
http://i404.photobucket.com/albums/pp123/berndveenema/11042009062.jpg

Aca Ilic
11 april 2009, 21:21
Mooi stuk vakmanschap.....

rickert
11 april 2009, 21:28
Goede shit man! Dat cabinetje ziet er erg goed uit.

Mitch
11 april 2009, 22:14
Absoluut een mooie kast! :) Echt een geil dingetje hoor, heel strak!
Erg leuk ook om de beide kasten naast elkaar te hebben, jammer dat we allebei geen goede camera bij ons hadden. Fenderstyle en Marshallstyle en gekanteld en het lijken twee heel verschillende kasten!

Die Fargen is een erg toffe amp, absoluut. Hele prettige dynamiek van clean naar crunch. Absoluut in mijn straatje. Hij had inderdaad wel een beetje 'last' van het hoog dat in mijn Tele zit, ik ben ervan overtuigd dat deze bak met P90s of HBs lekkerder uit de verf komt. Maar fijn ding hoor, ik zou me er niet mee vervelen!


Al met al een drukke gitaardag want ik ben net weer terug uit dezelfde ruimte omdat ik na de meeting met Bernd mijn Jaguar en semihollow Ibanez op kon halen bij De Gier. Met twee gitaren in een oefenruimte, da's pas een mini-mini-meeting :D

Bernd Veenema
12 april 2009, 11:15
We waren trouwens ook weer tot de conclusie gekomen dat de MS10 een super bruikbaar pedaal is. Hij stackt ook prachtig met de Triboost voor meer ballen en compressie. Ik wilde eigenlijk nog een Crunchbox kopen (of een Catalinbread DLS). Deze aankopen laat ik nu maar even achterwege.



Absoluut een mooie kast! :) Die Fargen is een erg toffe amp, absoluut. Hele prettige dynamiek van clean naar crunch. Absoluut in mijn straatje. Hij had inderdaad wel een beetje 'last' van het hoog dat in mijn Tele zit, ik ben ervan overtuigd dat deze bak met P90s of HBs lekkerder uit de verf komt. Maar fijn ding hoor, ik zou me er niet mee vervelen!

Met een strat komt hij ook goed uit de verf vind ik. Met een (goede) Les Paul vind ik de Fargen misschien nog wel het meest vet klinken! Daar ben ik nu ook voor aan het sparen.



Al met al een drukke gitaardag want ik ben net weer terug uit dezelfde ruimte omdat ik na de meeting met Bernd mijn Jaguar en semihollow Ibanez op kon halen bij De Gier. Met twee gitaren in een oefenruimte, da's pas een mini-mini-meeting :D

Hoe klinkt zo'n Jaguar nu eigenlijk als je hem vergelijkt met een Strat/Tele? Ik kan me er eigenlijk geen voorstelling van maken.

Mitch
12 april 2009, 12:14
Worlds apart. Er zitten P90's in dit beestje. :) Maar door de brug/trem alleen al is de akoestische klank heel anders, minder sustain. Met name een Tele kan veel vetter zijn voor rock toepassingen.

Luke-wannabe
12 april 2009, 13:52
Ziet er gaaf uit! Die Fargen is toch zo'n Amerikaanse boutique amp? Heb je die geimporteerd?

Bernd Veenema
12 april 2009, 18:04
Dankje. Fargen is tegenwoordig wel op te vatten als een boutique merk denk ik. De Miniplex Mk2 is bijvoorbeeld voorzien van 'boutique-onderdelen' als MM-trafo's, Sozo, Orange Drop, London Power Power Scaling. De prijzen zijn ook enorm gestegen (2000 euro voor de Miniplex top bij Realguitars.de). Toen de Mk1 werd gemaakt, was het volgens mij meer een kleine bouwer die voor redelijke prijzen, mooie producten op de markt bracht. Hij bespaarde bijvoorbeeld aan de inkoopkant, door voor elke versterker dezelfde maat behuizing en chassis te gebruiken. De Mk1 was volgens mij op een gegeven moment rond de 1300 euro. Ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb de Fargen van dezelfde persoon gekocht waar ik ook mijn Valvetech heb gekocht. Toen ik mijn Valvetech ophaalde, liet hij mij deze versterker horen. Ik was meteen enthousiast, maar hij wist toen nog niet of hij hem wilde verkopen, omdat hij (ondanks zijn enorme verzameling met o.a. Van Weeldens, 60's Voxen, Two Rock, Marshall Handwired enz enz) niet echt een vervanger had. De Fargen is qua sound enigszins vergelijkbaar met de 2061x, maar hij overstuurd al op een veel lager volume. Uiteindelijk mocht ik hem toch kopen en de Valvetech staat nu stof te happen. Niet dat de Valvetech een slechte amp is hoor. Integendeel, maar ik vind de dynamiek en oversturing van de Fargen fijner.

tillens
12 april 2009, 21:03
bernd, je hebt pm./

Bernd Veenema
13 april 2009, 10:40
Tillens: Je hebt PM terug