PDA

View Full Version : Strat met dubbele humbuckers



SEAL
11 april 2009, 20:41
hallo,
ik heb een goedkope strat (Hondo Fame, ongeveer 20 jaar oud) gekocht, een tijdje terug alweer. ik had al idee om hem te modden, ik wil er twee Dimarzio super distortion humbuckers inzetten.
hebben jullie nog tips, schema's en andere dingen waar ik op moet letten?

Bram+
11 april 2009, 21:45
Je moet vooral gaan kiezen hoe je het een en ander wil: aantal volume pots, aantal tone pots, 3-way of 5-way switch e.d. Omdat standaard Super Distortions met '4-conductor wiring' (hoe zeg je dat in het Nederlands?) zijn uitgerust, zijn er wat dat betreft ook veel mogelijkheden: met een 5-way switch zou je bijvoorbeeld ook 'single coil' standjes ertussen kunnen gooien, of 'gewoon' een 3-way schakelaar maar met (aparte) coiltap switches, bijvoorbeeld onder een push-pull tone/volume pot.

Wat betreft schema's, kijk hier maar eens voor een heleboel 2 humbucker schema's (onder 'Humbucker') met allerlei switchingmogelijkheden:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Yoshida
11 april 2009, 22:32
'4-conductor wiring' (hoe zeg je dat in het Nederlands?) [/url]

Vieraderig bedraad?

Dit betekent dat beide spoelen (north en south) een start en eind hebben. Meestal is north start het signaal, north finish word samengebonden met south finish, en south start gaat naar de aarde. Maar er zijn inderdaad schemas denkbaar waarmee je van beide pickups een spoel kan isoleren.

Dit is 'een' manier (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2hb_1vol_2tone_5way) om de boel te bedraden zoals Bram+ (naamgenoot improved edition?) op tipt. Je kan ook een draad van de tonepot trekken naar de connectie op de fiveway, zodat ie parallel is geschakeld ipv serie. Moet niks uitmaken. Anyway het zit er dik in dat ik deze ook eens ga proberen.

Kijk ook naar de frezingen in je body en de sparing in de slagplaat.

Broodjekaas
20 april 2009, 19:18
En vergeet niet op je spacing te letten, de afstand tussen de snaren is niet bij elke gitaar hetzelfde.

Ik gok dat je een f-spaced humbucker nodig hebt

Di Stefano
21 april 2009, 13:18
Enkel voor in de brug een F-spaced.