PDA

View Full Version : welke geluidskaart?



dodoweirdo
11 april 2009, 12:00
Ik heb onlangs drums opgenomen in een goede studio, die in 48khz werden geconverteerd. Als ik dit nu wil omzetten naar een cd gaat de kwaliteit dan zo enorm naar beneden?

Ik neem nu op met gewone windows laptop een rhode NTK en een cheap mengpaneel (Yamaha MG 12 4 CX ) en een edirol U-25 geluidskaart. Is dit een goede opstelling om goede tracks op te nemen en deze dan in combinatie met in de studio opgenomen drums te laten masteren tot een professionele cd? Of kunnen jullie mij een geluidskaart adviseren die het mengpaneel en de geluidskaart combineren? Dus een geluidskaart met één (want moet telkens maar één spoor opnemen) goede pre-amp.

Fenderwim
11 april 2009, 13:21
Het beste is een externe geluids kaart wat een audio interface genoemd wordt.

Er zijn vele mogelijkheden, maar een E-MU 0404 USB lijkt mijn voldoende voor jouw manier van werken.

Let wel, het is wel beter om een twee kanaals kaart te hebben, omdat je uit sommige effectunits, zoals bijvoorbeeld een POD, een stereo signaal krijgt (links en rechts) waarvoor je twee kanalen nodig hebt.

Als je opneemt op zeg 24bit en 48khz en je moet dit terug zetten naar CD kwaliteit dan moet je dithering toepassen om de kwaliteit maximaal te handhaven.

Dit doe je door een dithering plugin in je uitgaande bus te zetten.

Groeten
wim

bert k
11 april 2009, 13:31
De geluidskwaliteit heeft daar nauwelijks onder te lijden, hoor. Zorg ervoor dat het terugsampelen het laatste is wat je doet. Al je bewerkingen doe je op 48 en pas als je de eindmix klaar hebt ga je terug naar 44,1.