PDA

View Full Version : processor met spillover en channelswitching gezocht (pedaal)



cazmodean
11 april 2009, 09:44
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar verschillende effectsprocessors, zoals de gmajor, replifex, maar ook de Boss GT8 of GT10. Nu heb ik al het één en ander gelezen over de spillover-functie, waarbij een delay-effect overloopt bij het overschakelen van de ene naar de andere patch.

Wat ik graag wil weten is welke processors er nog meer een dergelijke functionaliteit hebben. Ik weet dat er een aantal Rocktrons zijn, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een Boss-achtige pedaalvariant, zodat ik alles in één heb. Daarnaast wil ik graag m'n versterker kunnen schakelen met hetzelfde pedaal (channel switch functie)

Ik twijfel even of ik het onder het goede topic heb gezet, aangezien ik niet echt op zoek ben naar een rack-apparaat, maar meer naar een bodem-multi-effector

Liquid_Metal
11 april 2009, 11:00
Dan zal dit topic vast verplaatst worden naar effecten :).
Ik heb alleen écht ervaring met de G-Major en de Boss GT8. De G-Major heeft spillover EN kan twee kanalen schakelen. De GT8 heeft volgens mij ook spillover en kan 1 kanaal schakelen. Of de GT8 je droge signaal kleurt weet ik niet. De G-Major doet het zéker. Als je een parallele loop op je amp hebt kun je die gebruiken en heb je geen last van deze zogenaamde tonesuck.
Als je slechts één ampchannel hoeft te schakelen en graag een floorunit hebt is iets in de trend van de GT8 uitermate geschikt.
Begrijp ik goed dat je alleen een delay wilt gebruiken? Dan is zo'n multifx wellicht wat duur...

cazmodean
12 april 2009, 14:12
Begrijp ik goed dat je alleen een delay wilt gebruiken? Dan is zo'n multifx wellicht wat duur...

Nee niet alleen delay, ook chorus, flanger, phase shifter, enz. Ik heb nu een boel losse pedalen en dat werkte altijd prima toen ik nog in een band met twee gitaristen speelde. Nu ik de enige gitarist ben valt er al snel een 'gat' op het moment dat ik van kanaal wissel. Vandaar dat ik graag een apparaat wil hebben wat redelijk vlekkeloos overschakelt en als dat ding dan ook nog mijn kanalen kan switchen is dat helemaal mooi :)

Yek1
13 april 2009, 11:17
TC G-System.

Liquid_Metal
21 april 2009, 12:52
Ik heb een vraagje over de spillover van de G-Major. Misschien dat Hole het weet?
De spillover werkt goed, met name bij delay klinkt het echt geweldig. Maar het volume wordt harder als de patch gewisseld is. Ik heb bv een patch met chorus, delay (dual 300 en 600 ms bv) en reverb (alles parallel) en switch dan naar een patch met alleen reverb (die korter is). De delay wordt dan harder dan dat 'ie daarvoor was (op de vorige patch). Weet iemand hoe dit op te lossen is? Zou het kunnen dat je de delay van de nieuwe patch (die ik niet gebruik) toch op n bepaald lvl moet instellen?

hole
21 april 2009, 13:05
Eerste wat mij te binnen schiet is het outputlevel van de beide patches (en/of het effectblock)

Trouwens, ik had ook iets vergelijkbaar met pitch (met delay zachter dan zonder delay). Volgens mij is dat een onhebbelijkheidje van de GM. Is wel aan te passen met de patch volumes.


Yek had ook zoiets geloof ik...

Liquid_Metal
21 april 2009, 19:40
Als ik het volume van de tweede patch zachter zet dan dat van de eerste is de spillover inderdaad zachter. Maar dat gaat niet werken: als ik op patch 1 delay heb en patch 2 zachter zet gaat het goed. Maar als ik dan naar patch 3 schakel vanuit patch 1 gaat ie alsnog harder. En als patch 3 ook delay heeft en ik van daaruit naar patch 2 schakel gaat ie alsnog harder, want voor de delay in patch 3 heb ik moeten compenseren (omdat het patchvolume zachter is).

Yek1
21 april 2009, 20:58
Voor zowel de GM-1 als GM-2 geldt dat de mix levels niet ideaal werken.

Het volume v/d totale preset kan bv. wijzigen bij het kiezen van een andere routing, pitch/filter worden zachter als je delay of reverb aanzet (zoals Hole aangeeft), etc.

Flink irritant eigenlijk, als je nagaat dat een stokoud apparaat als de Rocktron Intellifex geen enkel probleem op dat onderdeel heeft.

cazmodean
23 april 2009, 11:10
Flink irritant eigenlijk, als je nagaat dat een stokoud apparaat als de Rocktron Intellifex geen enkel probleem op dat onderdeel heeft.

Wil je daarmee zeggen dat de intellifex wél de mogelijkheid heeft tot spillover? Ik had van een aantal mensen gehoord dat dit niet het geval kon zijn, maar kan me herinneren dat mijn gitaarleraar jaren geleden een intellifex had, die dat wel kon (maar kan het mis hebben).

hole
23 april 2009, 11:24
Nee,

De opmerking van Yek1 ging over outputlevelchanges bij patchwisselingen bij een G-Major.

olaftheholy
23 april 2009, 12:57
De gt8 heeft een spillover functie.. maar is aan of uit en niet per patch te scakelen.

Liquid_Metal
23 april 2009, 19:34
En ook al zijn de spillovers niet helemaal netjes en heeft de Major een aantal gebreken, ik ben er érg blij mee. Ik gebruik de reverb, chorus en delay en (tot nog toe) phaser. Ik ben vooral blij dat de chorus in stereo is en de delay per preset ingesteld kan worden (mijn Grand OD heeft een andere delay dan m'n Epic Lead en Mild Lead). Vervangers daarvoor, die dus beter klinken, gaan erg duur worden :P. Voorlopig dus niet (bovendien klinkt het voor mij príma).

cazmodean
25 mei 2009, 10:12
Nou het is de Boss GT8 geworden. Afgelopen 2 dagen eens aan het stoeien geweest met het apparaat en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Het channel switching heb ik nog niet kunnen testen (mijn Peavey staat in de oefenruimte en mijn Koch heeft 3 kanalen), maar het in- uitschakelen van de fx loop werkt ongeveer hetzelfde (maak gebruik van de 'vier-kabel-methode'). Kan wel eens een review posten als ik het apparaat helemaal door heb :)

Henri H
25 mei 2009, 10:36
Nou het is de Boss GT8 geworden. Afgelopen 2 dagen eens aan het stoeien geweest met het apparaat en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Het channel switching heb ik nog niet kunnen testen (mijn Peavey staat in de oefenruimte en mijn Koch heeft 3 kanalen), maar het in- uitschakelen van de fx loop werkt ongeveer hetzelfde (maak gebruik van de 'vier-kabel-methode'). Kan wel eens een review posten als ik het apparaat helemaal door heb :)Het is niet alleen het apparaat wat je door moet hebben maar de hele setup. De 4 kabel methode (4CM) geeft je 1001 mogelijkheden.
Ik meende dat je ook al 's een Replifex/Intellifex gehad hebt?
In ieder geval kunnen beide apparaten wel degelijk spillover functies aan.
Ik heb een paar jaar met een GT-8 (4CM) gewerkt maar vond een Replifex toch beter.
Als je problemen hebt met het schakelen v.d. kanalen van je amp, in de vorm van erge brom, dan moet je een kabel gebruiken waarvan alleen de tips met elkaar verbonden zijn, de ground (aan één kant) losknippen b.v.

Succes.

cazmodean
25 mei 2009, 10:58
Ik meende dat je ook al 's een Replifex/Intellifex gehad hebt?
Succes.

Nope, mijn gitaarleraar had een Intellifex (12 jaar geleden) in combinatie met een Mesa Boogie Quad en een Marhall 9000 series eindtrap meen ik. Nooit naar gevraagd hoe hij het had aangesloten. De gitarist van de vorige band had een Replifex en gebruikte het apparaat voor channel switching.


Als je problemen hebt met het schakelen v.d. kanalen van je amp, in de vorm van erge brom, dan moet je een kabel gebruiken waarvan alleen de tips met elkaar verbonden zijn, de ground (aan één kant) losknippen b.v. Dank! Ik ga het proberen!

Liquid_Metal
25 mei 2009, 18:25
Nou het is de Boss GT8 geworden. Afgelopen 2 dagen eens aan het stoeien geweest met het apparaat en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Het channel switching heb ik nog niet kunnen testen (mijn Peavey staat in de oefenruimte en mijn Koch heeft 3 kanalen), maar het in- uitschakelen van de fx loop werkt ongeveer hetzelfde (maak gebruik van de 'vier-kabel-methode'). Kan wel eens een review posten als ik het apparaat helemaal door heb :)

Gefeliciteerd met de aankoop. Ik heb ook een tijd (ongeveer een jaar geleden) van de GT8 gebruik gemaakt. De effecten bevielen mij héél erg. Alleen kon ik uit de preamps en distortions helemaal niets naar mijn smaak halen. Daarom is 'ie weggegaan. Er kwam een 19" buizenversterker voor in de plaats met een G-Major. En ja, als je eenmaal aan het 19" spul zit...
Als je een amp hebt die je bevalt kan ik je de 4kabelmethode van harte aanraden. Je kunt dan per effect bepalen of je het vóór of na de preamp wil en dat is eigenlijk wel iets dat ik mis met mijn GM. Daarom ga ik toch maar een paar losse pedaaltjes halen (ooit).

cazmodean
26 mei 2009, 11:22
Als je een amp hebt die je bevalt kan ik je de 4kabelmethode van harte aanraden. Je kunt dan per effect bepalen of je het vóór of na de preamp wil en dat is eigenlijk wel iets dat ik mis met mijn GM. Daarom ga ik toch maar een paar losse pedaaltjes halen (ooit).

Jep, de 5150 gaat voorlopig niet weg, ik ga vanavond de Boss testen met de 4 kabels. Thuis met de Koch ging het als een trein moet ik zeggen. En voor zover ik kan horen eigenlijk geen tone-suck. Op zich ben ik niet heel ontrevreden over die amp simulators in combinatie met de luidsprekerkasten. Klinkt niet hetzelfde als het origineel, maar waarschijnlijk wel goed genoeg voor optredens waar je niet je eigen spul mag meenemen.

Henri H
26 mei 2009, 11:30
Jep, de 5150 gaat voorlopig niet weg, ik ga vanavond de Boss testen met de 4 kabels. Thuis met de Koch ging het als een trein moet ik zeggen. En voor zover ik kan horen eigenlijk geen tone-suck. Op zich ben ik niet heel ontrevreden over die amp simulators in combinatie met de luidsprekerkasten. Klinkt niet hetzelfde als het origineel, maar waarschijnlijk wel goed genoeg voor optredens waar je niet je eigen spul mag meenemen.Ik had de GT-8 eerst in gebruik i.c.m. m'n JCM 800 maar had toen erg veel last van tonesuck.
Ik denk dat dit toch te maken heeft gehad met de FX loop v.d. JCM want met m'n JVM410H heb ik er eigenlijk totaal geen last van.
Ik vond de FX best goed maar zoals ik al eerder zei, de Replifex is beter en heeft 2 relais om kanalen en/of reverb te schakelen.