PDA

View Full Version : Vox AC-15 speaker



Chroxy
10 april 2009, 22:42
De Wharfdale; zoals vele weten (en gehoord) hebben een vrij klote-speaker voor een Vox AC-30 (CC2) en de AC-15.

Nu ben ik zelf in het bezit van een AC-15, die deze standaard speaker had. Vrijwel direct heb ik deze vanwege de sound vervangen voor een chinese celestion greenback (standaard zooi, geen heritage ofzo)...

De Vox wordt door mij gebruikt als cleane versterker met lichte crunch naast mijn JCM800.. ideaal setje samen, vooral omdat de greenback icm de Vox lekker rauw/gritty klinkt.. De Blue dog heb ik ook al enes geprobeerd, maar vond hem te rond worden met mn vox; heel mooi, maar niet wat ik zocht!

In ieder geval; een jaar later, ben ik een jaar wijzer en weet ik dat er vele andere (greenback)soortigen zijn.. Nu ben ik tevreden over mn vox, maar vind ik hem (met drive) soms te schel en scherp worden.. het mag dus iets minder tophoog hebben en net wat smoother klinken dan nu.. welke speaker is dan een aanrader voor mijn Vox?

Pepe
10 april 2009, 22:55
In ieder geval; een jaar later, ben ik een jaar wijzer en weet ik dat er vele andere (greenback)soortigen zijn.. Nu ben ik tevreden over mn vox, maar vind ik hem (met drive) soms te schel en scherp worden.. het mag dus iets minder tophoog hebben en net wat smoother klinken dan nu.. welke speaker is dan een aanrader voor mijn Vox?

Smooth en minder tophoog zijn o.a. Eminence Cannabis Rex en Red White and Blues, van Celestion o.a de Lead 80, Heritage 65 en waarschijnlijk zullen de ander heritages ook niet raar klinken in een Vox. Van Jensen schiet mij de blackbird te binnen. Maar er is veel meer natuurlijk.

Chroxy
10 april 2009, 22:58
tjah; zoveel merken, in principe zou ik ze allemaal moeten testen, maar dat is niet te doen! In ieder geval zou ik het liefst in de greenback-hoek blijven, hij klinkt heerlijk, op het teveel tophoog na dus.. (zie vorige post)..

Pepe
10 april 2009, 23:01
Wel, dat klinkt als de heritage M en H.

Bernd Veenema
11 april 2009, 00:10
Ik zou dan denk ik voor de Heritage G12M gaan. Die heeft mooie ronde mids en een iets minder fel tophoog als je hem vergelijkt met de G12H.

Mitch
11 april 2009, 11:11
Vox en Heritage M zijn in mijn gehoor geen slechte combinatie. Die hebben even de tijd nodig, Heritage M's, nieuw zijn ze vrij pinnig in het hoog maar dat wordt steeds beter. Ga vandaag met Bernd een setje ingespeelde M's naast een setje kakelverse M's zetten in hetzelfde type kast, u hoort nog van ons :D
Een H heb ik trouwens ook, dat vind ik een super allround ding maar met Vox vind ik 'm duidelijk niet lekker samenwerken.

Chroxy
11 april 2009, 12:18
Zo! Das duidelijke info!

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!

coldstream48
11 april 2009, 16:07
Een H heb ik trouwens ook, dat vind ik een super allround ding maar met Vox vind ik 'm duidelijk niet lekker samenwerken.

Waarom niet?

Mitch
11 april 2009, 18:00
Zowel het hoog, mid als laag complementeren elkaar totaal niet. Het hoog van de AC30 werd wat hard, de mids werden honkerig en het laag kreeg inder diepte. Terwijl die H30 een uiterst prettig, goed klinkend ding is dat ik met meerdere amps met veel teverdenheid gebruikt heb. Deze combinatie was echter totaal ruk.

Pepe
11 april 2009, 18:19
En misschien de anniversary G12H, de favoriete speaker van Dr.Z in al zijn vox voiced ampjes? Een ander beestje dan de heritage versie.

beus
11 april 2009, 23:10
ik vind een G12H30 juist wel heel goed bij een VOX klinken. ik heb alleen ervaring met de oude H30's en niet met de nieuwe series. in vergelijking met een alnico een strakker laag en minder typisch VOX hoog.

Aart

stratman1976
12 april 2009, 17:56
Ik heb ook de wharfedale vervangen en in dit geval door een G12M Heritage uit Engeland.
Wow! Wat een verschil.

Ik heb alleen vergelijk t.o.v. de wharfedale en niet t.o.v. de chinese.
Maar ik vind het geluid prima in balans. (wat harder klinkt wel mooier)