PDA

View Full Version : Studio Projects B1 of B3 ??



wouterkendew
10 april 2009, 19:33
hey,

ik ben op zoek naar een goede mic. Ik ben van plan om een eerste poging te ondernemen tot wat 'thuisrecording'. Zo zou ik de line 6 studio ux2 kopen en daarbij een van deze 2 mics:

Studio Projects B1
Studio Projects B3

maar mijn vraag is: welke is nou de beste? Ik koop alles bij thomann.de: de B1 voor 98 euro en de B3 voor 145. Voor mij maakt die 50 euro niet veel uit, als de B3 werkelijk beter is, dan geef ik graag het geld, maar ik wil ook geen nutteloze aankopen doen. :p

Ik zou deze mic gebruiken om akkoestische gitaar, folkgitaar en vocals op te nemen. Welke is er nu de beste keus..

Dank.

bert k
10 april 2009, 20:42
Geen kwestie van beter of slechter. De B1 is een cardoide mic, en de B3 heeft 3 patronen, cardoide, rondom, en figure 8.
Meestal kom je met cardoide een heel eind, maar rondom vind ik toch ook wel erg bruikbaar. Figure 8 wat minder, maar ook dat heeft zijn toepassingen.

Maar ze zijn dus wel even goed in principe. (Ik zou persoonlijk niet moeilijk doen over die vijf tientjes.)

Han S
10 april 2009, 21:36
Fig 8 gebruik je voor MS recording, of twee fig 8 mics voor Blumlein, zijn allebei stereo microfoon technieken en met MS kun je het stereobeeld zo breed maken als je zelf wilt.

Fig 8 is ook heel bruikbaar als je bijvoorbeeld zang en akoestisch gitaar tegelijk opneemt. Je zet de gitaarmic dan in fig 8 en richt de zijkant op de mond van de zanger, die zijkant is doof dus je hebt heel weinig zang op je gitaarmicrofoon.

Rondom of omni is zeer bruikbaar als je een beweeglijke zanger(es) opneemt of als je geen proximity (laagboost) wilt. Je kunt de microfoon vlak op de bron zetten zonder dat je een laagboost krijgt zoals bij een uni of cardioid. Maar ook als je de natuurlijke galm van de ruimte wilt meenemen is omni handig.

Dus als het geld geen probleem is koos ik voor de B3, het klankverschil met de B1 is heel klein, zeker in uni.

Bert heeft 100% gelijk als hij zegt dat ze niet voor elkaar onderdoen, alleen heeft de B3 wat meer mogelijkheden.