PDA

View Full Version : Zelfbouw met tweedehands gitaar???



marcusp
10 april 2009, 17:34
Ik ben pas nieuw op dit forum en ik zit er al een tijd aan te denken om een elektrische gitaar te gaan bouwen. Mijn idee was een SG model.

Zou het slim zijn (omdat ik niet al te veel geld heb) om een 2dehands gitaar te kopen waarvan ik de neck en electronica gebruik, en de body dus zelf te maken uit een blok mahonie hout? Ik kan dan zien hoe alles in aangesloten en hoef ik in feiten, als ik de body af heb, alleen de electronica te verwisselen en de neck te monteren.

Ik heb gitaren gezien op internet van 30 of 50 euro, zou dit kunnen? Ik ben naar een houthandel geweest die zou kijken of hij nog iets bij het "afvalhout" had liggen. Het hout zal ook niet te duur worden verwacht ik.

alvast bedankt,

Marc

G.G.
10 april 2009, 17:42
SG heeft vaak een setneck, dus een andere body maken wordt heel erg lastig.

Als je bang bent voor de electronica, dan is dat niet nodig, daar praten we je wel doorheen.

Je zou een kant en klare paddleneck kunnen kopen.

Blacksteen
10 april 2009, 18:37
Een paddle Neck zou inderdaad perfect zijn denk ik,
kan je de kop nog een beetje naar eigen inzicht vormen
en in de body "lijmen".

*EDIT* als er al gaten in de neck zitten zou je het
natuurlijk ook gewoon een bolt on kunnen maken,
sinds je de body zelf maakt.

snaarplukker
10 april 2009, 21:44
Best een leuk ideetje van je, maar de hardware en electronica uit een gitaar van 30-40 euro zal er niet beter op worden met een mahony body.;)

marcusp
11 april 2009, 10:32
bedankt voor jullie reacties! ik weet nu al een stuk meer,

maar als ik een paddle nek koop en de losse electronica,
zal dat niet heel duur worden? heeft iemand misschien een idee hoeduur en waar ik die het goedkoopst kan krijgen?

snaarplukker
11 april 2009, 10:42
Paddle neck op Google leverde er eentje op wat minimaal 99 euro kost, zie hier (http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/elektrische-gitaren/paddle-neck.html) het resultaat.

marcusp
11 april 2009, 10:58
ik heb net wat gezocht ik kwam op ebay dit tegen :crazyhappy: : http://cgi.ebay.nl/EDEN-Paddle-Guitar-Neck-Rosewood-Right-Lefty-21-Frets_W0QQitemZ160305232916QQcmdZViewItemQQptZGuit ar_Accessories?hash=item160305232916&_trksid=p3286.m63.l1177

ongeveer 45 euro om naar nederland te halen.
wat vinden jullie ervan?

Yoshida
11 april 2009, 11:02
Ik zou juist de electronica vervangen.
Een body is het meest complex aan een gitaar om te vervangen. Het is leuk dat je de ambitie hebt om die zelf te bouwen, en dan kan je misschien ook kijken wat je kan recyclen en wat je wil vervangen. Ik zou zeggen test de gitaar eerst voor je hem sloopt en vervang alles wat je jeukt. Op alles wat je recycled bespaar je ruimschoots genoeg om nieuwe electronica te kopen (schakelaar en potmeters). Experimenteer dan ook gelijk met bedradingsschema's.

De body, neck en pickups blijven de grootste posten maar zijn tevens bepalend voor het resultaat. Alle hardware daaromheen kun je recyclen of relatief goedkoop vervangen.

EDIT: wat die aanbieding betreft, let op houtsoorten. Chinese makelij heeft een slechte reputatie (kijk maar naar de Landwind SUV ;) ) De houtsoorten zijn goed, maar de paddle neck heeft geen angled headstock. Da's dan weer jammer. Ook zijn de frets aan de dikke kant. Misschien fijn om te spelen, misschien ook niet. Als je de body zelf maakt waarom ook niet direct de nek? Er gaat erg veel tijd en precisie inzitten (inschatting) maar je spaart dan ook vrij veel geld uit (nog even los gezien van deze prijsstunt) plus dat je hem naar jouw wensen hebt én perfect op maat.

marcusp
11 april 2009, 11:30
even alles op een rijtje,

electronica, pickup, brug enz 110 euro (ebay)
paddle neck 45 euro (ebay)
body 50??

dat is toch nog ongeveer 200 euro.... hmm daar moet ik nog even over nadenken. ik begon met het idee van 40 euro gitaar en body van 50 maar dit is toch al gelijk wat meer... maar zeker betere kwaliteit.

PS: en dat die paddle neck geen angled headstock heeft maakt mij niks uit :P

Yoshida
11 april 2009, 12:09
Klinkt als een nette prijs. Voor nieuwe componenten ben je al vrij snel €400 - €600 Euro kwijt. Al moet ik zeggen dat ik wel mijn bedenkingen heb bij Ebay. Ik geloof dat handelaren die hierop zitten niet alleen laagdrempelig willen zijn, maar het ook ergens anders niet (of niet voor meer) kwijt kunnen.
Gezien je opsomming is het toch misschien geen verkeerd idee om voor de hardware een donorgitaar aan te schaffen? Heb je gelijk een oude body als voorbeeld. ;)

marcusp
11 april 2009, 12:31
NEE!!!:dontgeti: nog meer keuzes!!!
Ik vind net een SG kit voor 130 euro:dontgeti:

Dus:

- 2dehands gitaar rond de 100 (dat het toch nog wel redelijke kwaliteit is)
- Nieuwe hardware en eletronica voor 110 op ebay
- SG kit voor 130 en dan hoef ik alleen maar te schroeven. (wat minder leuk is want ik wilde zelf de body bouwen)


Wat kan ik het beste doen?? help me alsjeblieft!:(

Cocobolo
11 april 2009, 13:14
NEE!!!:dontgeti: nog meer keuzes!!!
Ik vind net een SG kit voor 130 euro:dontgeti:

Dus:

- 2dehands gitaar rond de 100 (dat het toch nog wel redelijke kwaliteit is)
- Nieuwe hardware en eletronica voor 110 op ebay
- SG kit voor 130 en dan hoef ik alleen maar te schroeven. (wat minder leuk is want ik wilde zelf de body bouwen)


Wat kan ik het beste doen?? help me alsjeblieft!:(

Heb je een bovenfrees (met kopieerring en/of kopieerfreesje) ?
Zo ja, dan zou ik als ik jou was lekker de body gaan maken want daar heb je gewoon zin in. DOEN DUS! :-) Ben je ook veel trotser op het eindresultaat straks,

Ik kan je de SG tekeningen sturen, kun je uitprinten.

De hals : Ook hier is het het leukst om zelf te maken maar misschien vind je dat nog wat teveel in 1 keer. In dat geval zou je kunnen kiezen om bijvoorbeeld die Eden hals te kopen (die paddle neck). Hij heeft dan inderdaad geen headstock-angle maar dat vind je niet erg. Hij heeft echter ook geen set-neck, dus je kunt hem schroeven als een Fender. Let dan wel even op dat je de SG body op het punt waar de pocket voor de hals normaal zou komen, een uitstekend vlakje (a la Strat / Tele) zult moeten laten zitten. En dat vlakje moet onder een hoek hebben zodat de hals de hoek met de body maakt waardoor je goed uitkomt bij je brug.

Waarom begin je niet gewoon met die body, dan kun je later nog steeds kiezen. Als je het doet zoals Aaronstonebeat (die kijkt wat hij nog aan hout heeft liggen en combineert alles heel slim) dan hoeft het geen kapitaal te kosten.

marcusp
11 april 2009, 13:33
bedankt voor het advies cocobolo, dat is idd precies wat ik wil!
ik heb geen bovenfrees maar ik heb ergens een o'brein manier gezien waardoor je een boormachine ook kan gebruiken als frees en anders is er op mijn school nog wel een freesmachine.

Ik ga zo snel mogelijk beginnen met de body en ik zou het heel fijn vinden als je die SG tekeningen zou kunnen sturen!

maar als ik bijvoorbeeld die paddle neck koop van 25.5 scale.... zou dat geen probleem worden (SG is 24.5 geloof ik) of kan ik gewoon een SG maken met 25.5 scale?

bedankt dat jullie me allemaal helpen.

Yoshida
11 april 2009, 13:37
bedankt voor het advies cocobolo, dat is idd precies wat ik wil!

Ik ga zo snel mogelijk beginnen met de body, en ik zou het heel fijn vinden als je die SG tekeningen zou kunnen sturen!

maar als ik bijvoorbeeld die paddle neck koop van 25.5 scale.... zou dat geen probleem worden (SG is 24.5 geloof ik) of kan ik gewoon een SG maken met 25.5 scale?

bedankt dat jullie me allemaal helpen.

Als je een body maakt dan is de schaallengte van de toets slechts bepalend voor de positie van de brug. (afstand tussen topkam en brug) Meet dit goed uit! Je kan de zadels een paar mm verstellen maar dan houd t ook wel een keer op. In dat opzicht is het goed om zo vroeg mogelijk te weten waar je neckpocket komt te zitten en of je je fretboard daar wil laten eindigen of doorsteken.

marcusp
11 april 2009, 13:39
Als je een body maakt dan is de schaallengte van de toets slechts bepalend voor de positie van de brug. (afstand tussen topkam en brug) Meet dit goed uit! Je kan de zadels een paar mm verstellen maar dan houd t ook wel een keer op.


ow.. dat wist ik niet.
dus de lengte tot iedere fret heeft niks met de scale te te maken of wel?
ik bedoel of ik van een 25.5 scale nek ook een 24.5 scale totaal kan maken

Yoshida
11 april 2009, 13:44
ow.. dat wist ik niet.
dus de lengte tot iedere fret heeft niks met de scale te te maken of wel?

Deels wel, het gaat om de schaalverdeling. De schaallengte (25.5" of 24.75") is eigenlijk de lengte van je snaar. Bij een kortere hals worden de snaren minder strak gespannen. Dus de frets zijn anders verdeeld. Net netto resultaat is dat je brug volgens mij 11mm dichter bij de neckpocket komt te staan maar meet dit svp zelf na. De 12e fret (die onder de dubbele stip) moet precies halverwege de brug en de topkam.
Door te spelen met hoe ver je toets doorsteekt kan je de nekken uitwisselbaar maken.

marcusp
11 april 2009, 13:49
Deels wel, het gaat om de schaalverdeling. De schaallengte (25.5" of 24.75") is eigenlijk de lengte van je snaar. Bij een kortere hals worden de snaren minder strak gespannen. Dus de frets zijn anders verdeeld. Net netto resultaat is dat je brug volgens mij 11mm dichter bij de neckpocket komt te staan maar meet dit svp zelf na. De 12e fret (die onder de dubbele stip) moet precies halverwege de brug en de topkam.
Door te spelen met hoe ver je toets doorsteekt kan je de nekken uitwisselbaar maken.

sorry maar ik snap het niet zo goed..

kan ik een nek kopen van 25.5" en de brug zo plaatsen dat het 24.75" wordt?

Yoshida
11 april 2009, 13:53
sorry maar ik snap het niet zo goed..

kan ik een nek kopen van 25.5" en de brug zo plaatsen dat het 24.75" wordt?

Nee sorry, ik ging in mijn statement er even van uit dat je zelf een 24.75" neck ging maken. De fretindeling bij een 25.5" toets is anders dan bij een 24.75". Als je een 25.5" neck koopt dan moet je de brug ook op die afstand van de topkam plaatsen. Maar dat kan pas wanneer je weet hoe lang de neckpocket word. Anders gezegd: trek de maat van de 12e fret tot de voet van de hals af van afstand 12e fret tot topkam. Dan heb je de maat waar de snaren over de zadels lopen t.o.v. de neckpocket.

marcusp
11 april 2009, 14:01
bedankt, nou snap ik het :P

weet er toevallig iemand de plaatsen van de humbuckers bij een 25.5'' scale?
want ik neem aan dat je die niet overal onder de snaren kan plaatsen.

Yoshida
11 april 2009, 14:06
Mijn bescheiden mening is dat dit wél kan, volgens mij is het geluid bij de nek iets voller (de zgn sweet spot) en word t bij de brug wat scheller (geschikt voor het high output brulwerk). Als bij een pickup staat dat het voor de brug- of nekpositie is gemaakt dan is hier rekening mee gehouden. Maar het lijkt me sterk als een centimeter hoger of lager echt veel uitmaakt.
Kijk voor de grap even naar fotos van een typische strat, tele, les paul, ltd viper en je ziet daarin vanzelf een tendens ontstaan zodat je zelf ook kan bepalen wat voor het oog 'juist' is.

marcusp
11 april 2009, 14:26
Mijn bescheiden mening is dat dit wél kan, volgens mij is het geluid bij de nek iets voller (de zgn sweet spot) en word t bij de brug wat scheller (geschikt voor het high output brulwerk). Als bij een pickup staat dat het voor de brug- of nekpositie is gemaakt dan is hier rekening mee gehouden. Maar het lijkt me sterk als een centimeter hoger of lager echt veel uitmaakt.
Kijk voor de grap even naar fotos van een typische strat, tele, les paul, ltd viper en je ziet daarin vanzelf een tendens ontstaan zodat je zelf ook kan bepalen wat voor het oog 'juist' is.

oke, nog iets bij geleerd vandaag!
bedankt yoshida!

aaronstonebeat
11 april 2009, 14:32
Hier vind je oa een beknopte bouwtekening voor een SG:
http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf

Een hals met kop zonder hoek heeft wel het flinke nadeel dat je string trees moet gebruiken.

marcusp
11 april 2009, 14:48
bedankt aaronstonebeat!
ik ga ze nu uitprinten en kijken hoe ik het kan aanpassen voor een 25.5'' scale

espike
11 april 2009, 15:04
Mijn bescheiden mening is dat dit wél kan, volgens mij is het geluid bij de nek iets voller (de zgn sweet spot) en word t bij de brug wat scheller (geschikt voor het high output brulwerk). Als bij een pickup staat dat het voor de brug- of nekpositie is gemaakt dan is hier rekening mee gehouden. Maar het lijkt me sterk als een centimeter hoger of lager echt veel uitmaakt.
Kijk voor de grap even naar fotos van een typische strat, tele, les paul, ltd viper en je ziet daarin vanzelf een tendens ontstaan zodat je zelf ook kan bepalen wat voor het oog 'juist' is.

Ja en nee.
De zogenaamde sweet spot waar je t over hebt, staat precies op 2x octaaf/ 24e fret. het zijn natuurlijke harmonics posities, als je echt elementen goed wilt plaatsen.
Nou is het alleen wel zo dat zommige mensen aangeven dat je juist de elementen op die posities wil hebben, en anderen zeggen juist dat je dat niet wil.
voor mijzelf ga ik er met het neck element wel voor, in mijn beleving klinken geforceerde harmonics er beter door, maar dat kan ook subjectief zijn

marcusp
11 april 2009, 18:36
woensdag ga ik naar de houthandel om te kijken of ze misschien nog iets hebben gevonden. Als ik dan het hout heb ga ik de nek en eletronica bestellen op ebay.

bedankt voor al jullie hulp en als ik begin met mijn project zal ik het zeker op dit forum zetten zodat jullie het een beetje kunnen volgen en me kunnen helpen als ik in de problemen zit!;)

Marc