PDA

View Full Version : Ik ben geen Fred Astaire



yellowsun
10 april 2009, 15:09
Hallo,

Nog maar eens een vraag over tapdansproblemen dus. Ik heb al verschillende posts met betrekking tot het onderwerp gelezen, maar wil toch nog eens extra checken vooraleer ik allerlei dingen ga kopen.

mijn effecten-ketting zou er zo moeten gaan uitzien:


<- MXR Microamp <-- Line 6 Delay <--- MXR Distortion <---- Fulltone Fulldrive <--- Tuner<-
- -
- -
- -
<-- EH Small Clone <--

De Fulltone staat ALTIJD aan voor een lichte crunch (heb een Twin reverb). Het probleem stelt zich momenteel wanneer ik van de MXR Dist moet switchen naar een "cleane" sound MET de Small Clone actief. Ik moet dus eerst de MXR Dist uitstampen, en vervolgens de Small Clone aan...
Ik ben ook nog eens de zanger, dus dat wordt toch een beetje veel, vind ik dan.

Wat heb ik nodig? Een looper, had ik begrepen? Maar wat voor één, want je hebt er met 1 ingang en 2 uitgangen, en je hebt er met IN, OUT, SEND, RETURN (2 in, en 2 uit dus?)? En waar komt die dan precies te staan in mijn schema?
Ik ben van plan om dan alles te bestellen via Thomann, dus be free om speciefieke voorstellen te doen.

Alvast bedankt.

Nitefly7
10 april 2009, 15:20
het makkelijkste zou een 'programmeerbare' looper zijn,
dat kan al met een Boss LS-2 line selector, deze heeft 2 effectlussen, in de 1 zet je dan de MXR Dist, en in de andere zet je de Small Clone; als je nu loop 1 aanzet (1x op LS-2 stampen) krijg je alleen de MXR, stamp je nog eens, dan kies je loop 2 (en zet je lus 1 uit)..
LS-2's vind je erg vaak 2ehands..

een 'mooiere' oplossing is iets als een G-Lab GSC of GSC-2 of GSC-3: deze (grotere) loopers hebben zgn. 'presets':
je kan dus een voorkeuzeinstelling (wat een heerlijk Nederlands woord), waarin je bijv. een 4- of 5-tal loops kunt combineren met elkaar..
iedere loop heeft 1 pedaal, dus preset 1 is bijv. loop 1, 2 en 3 (bijv Fulltone, MXR en Small Clone)
preset 2 is dan loop 1 en 3 (Fulltone + EHX, zonder MXR)
preset 3 is dan bijv. loop 3 (super clean met EHX..)
en zo kun je doorgaan, en bijv. ook je Micro amp onder een preset 'erbij' zetten..
als je een beetje economisch plant, heb je zo'n G-Lab systeem, 10 mogelijke voorkeursinstellingen altijd bij de hand.. een beetje zoals een multi-effects doos, maar dan overzichtelijk en flexibeler zelf samen te stellen..

een erg goede (dure) oplossing vond ik zelf de Musicom EFX mkII switcher, deze had 8 loops, met 4 presets per keer; dit vond ik zelfs met 10 pedalen (verdeeld over 8 loops) meer dan genoeg; je kiest een bank (met 4 presets) per nummer, en vervolgens heb je 4 presets met clean, crunch, lead en lead 2 (met special fx..)

succes!


Hallo,

Nog maar eens een vraag over tapdansproblemen dus. Ik heb al verschillende posts met betrekking tot het onderwerp gelezen, maar wil toch nog eens extra checken vooraleer ik allerlei dingen ga kopen.

mijn effecten-ketting zou er zo moeten gaan uitzien:


<- MXR Microamp <-- Line 6 Delay <--- MXR Distortion <---- Fulltone Fulldrive <--- Tuner<-
- -
- -
- -
<-- EH Small Clone <--

De Fulltone staat ALTIJD aan voor een lichte crunch (heb een Twin reverb). Het probleem stelt zich momenteel wanneer ik van de MXR Dist moet switchen naar een "cleane" sound MET de Small Clone actief. Ik moet dus eerst de MXR Dist uitstampen, en vervolgens de Small Clone aan...
Ik ben ook nog eens de zanger, dus dat wordt toch een beetje veel, vind ik dan.

Wat heb ik nodig? Een looper, had ik begrepen? Maar wat voor één, want je hebt er met 1 ingang en 2 uitgangen, en je hebt er met IN, OUT, SEND, RETURN (2 in, en 2 uit dus?)? En waar komt die dan precies te staan in mijn schema?
Ik ben van plan om dan alles te bestellen via Thomann, dus be free om speciefieke voorstellen te doen.

Alvast bedankt.

yellowsun
10 april 2009, 16:18
het makkelijkste zou een 'programmeerbare' looper zijn,
dat kan al met een Boss LS-2 line selector, deze heeft 2 effectlussen, in de 1 zet je dan de MXR Dist, en in de andere zet je de Small Clone; als je nu loop 1 aanzet (1x op LS-2 stampen) krijg je alleen de MXR, stamp je nog eens, dan kies je loop 2 (en zet je lus 1 uit)..
LS-2's vind je erg vaak 2ehands..

Er staat er ééntje in een 2dehandswinkel hier in de buurt voor 75 euro. Al kost hij bij Thomann slechts 25 euro meer voor een nieuwe. Is de Boss LS-2 hetzelfde als bv een Toadworks True-Bypass Looper?

Je uitleg was wel duidelijk, maar ik ben een slechte verstaander :-). Daarom heb ik nog een vraagje.

Stel dat ik nu in de MXR Distortion "lus" aan het spelen ben... en ik wil daarna overschakelen naar "clean" (wel nog met de Fulltone aan) ZONDER Chorus... dan zorg ik dat de Chorus uitgeschakeld is alvorens ik op de line-selector trap. Juist toch hé?
En kan ik wanneer ik in hetzij lus 1 hetzij lus 2 sta, de effecten die daarna komen nog aan- en uitschakelen (de MXR microamp, en Line 6 Delay dus)?

Als dat allemaal kan, dan ga ik maar voor die LS-2, denk ik. Met meedere loops werken gaat me wat te ver, en is ook niet echt nodig in mijn situatie.

Nitefly7
10 april 2009, 17:08
http://www.bosscorp.co.jp/products/com/LS-2/images/top_L.jpg
geen probleem, hier is een plaatje met duidelijkheid:

je kan het allemaal 'instellen'..
als je met de LS-2 weer terug wilt naar 'clean' (dus loop 1/loop 2 beiden uit), kun je kiezen voor de A->B->Bypass modus;
1x stampen is lus A (MXR) nog eens is lus B (small Clone) en nog eens is 'bypass' (dus Fulltone, die NIET in de LS-2 zit, maar ervoor geplaatst is..

erg handig pedaal dus, zwaar ondergewaardeerd IMHO..



Er staat er ééntje in een 2dehandswinkel hier in de buurt voor 75 euro. Al kost hij bij Thomann slechts 25 euro meer voor een nieuwe. Is de Boss LS-2 hetzelfde als bv een Toadworks True-Bypass Looper?

Je uitleg was wel duidelijk, maar ik ben een slechte verstaander :-). Daarom heb ik nog een vraagje.

Stel dat ik nu in de MXR Distortion "lus" aan het spelen ben... en ik wil daarna overschakelen naar "clean" (wel nog met de Fulltone aan) ZONDER Chorus... dan zorg ik dat de Chorus uitgeschakeld is alvorens ik op de line-selector trap. Juist toch hé?
En kan ik wanneer ik in hetzij lus 1 hetzij lus 2 sta, de effecten die daarna komen nog aan- en uitschakelen (de MXR microamp, en Line 6 Delay dus)?

Als dat allemaal kan, dan ga ik maar voor die LS-2, denk ik. Met meedere loops werken gaat me wat te ver, en is ook niet echt nodig in mijn situatie.

yellowsun
10 april 2009, 18:50
Ziet er goed uit. Geen tonesuck? Iemand hier beweerde van wel...



1x stampen is lus A (MXR) nog eens is lus B (small Clone) en nog eens is 'bypass' (dus Fulltone, die NIET in de LS-2 zit, maar ervoor geplaatst is..


De Fulltone staat er inderdaad voor, maar als ik in lus A of lus B zit; hoe zit het dan met de pedalen buiten de lus die ERNA komen? Kan ik bv de Line 6 Delay nog gebruiken?

yellowsun
10 april 2009, 22:13
Ik denk dat ik het ongeveer wel doorheb (mede dankzij wat filmpjes op youtube):

- Je hebt een 'bypass' (met pedalen A, B en C)
- Je hebt een lus A (met bv pedalen D, E en F)
- Je hebt een lus B (met bv pedalen G, H en I)

Wanneer ik op de Line Selector de optie "A -> B -> Bypass" zou kiezen, MOET ik dus altijd kiezen tussen bypass, lus A of lus B.

In deze verschillende lussen kan ik individuele pedalen nog steeds afzetten, als ik ze even niet in de lus wil gebruiken. (ik speel bv in lus A, maar heb pedaal E uitgeschakeld, omdat ik even enkel D en F samen wil horen)

Maar het grote NADEEL is dus eigenlijk: ik kan bv pedaal A niet samen met pedaal E gebruiken. Of toch? :-)

Oh my...

Nitefly7
10 april 2009, 23:10
dat kan wel, maar dan moet je A+B mix pakken..
je schakelt dan tussen A/B/C en D t/m I ...

in jouw geval ging het om een paar specifieke pedalen die je altijd samen wilde gebruiken..

als je de rest wilt gebruiken, is de LS-2 misschien niet toereikend genoeg, maar als je de rest niet per sé in 'gekke configuraties' wilt kunnen bereiken, dan heb je m.i. genoeg aan die 2 loops BOVENOP je 'gewone' pedalen..

als ik naar mezelf kijk, dan zou ik gewoon clean en crunch hebben bij 'bypass'-pedals, crunch/lead bij lus 1, en lead/special fx bij lus 2 ...




Ik denk dat ik het ongeveer wel doorheb (mede dankzij wat filmpjes op youtube):

- Je hebt een 'bypass' (met pedalen A, B en C)
- Je hebt een lus A (met bv pedalen D, E en F)
- Je hebt een lus B (met bv pedalen G, H en I)

Wanneer ik op de Line Selector de optie "A -> B -> Bypass" zou kiezen, MOET ik dus altijd kiezen tussen bypass, lus A of lus B.

In deze verschillende lussen kan ik individuele pedalen nog steeds afzetten, als ik ze even niet in de lus wil gebruiken. (ik speel bv in lus A, maar heb pedaal E uitgeschakeld, omdat ik even enkel D en F samen wil horen)

Maar het grote NADEEL is dus eigenlijk: ik kan bv pedaal A niet samen met pedaal E gebruiken. Of toch? :-)

Oh my...

vinni
11 april 2009, 10:03
Als je het in één keer goed wil doen :
http://www.loopersparadise.de/musicom_lab/mk2_1.jpg

-Twee loops voor schakelen van je amp
-Loop 1 zonder return voor je tuner
- de rest voor je pedalen.

Dan kun je channels switchen en de nodige effecten er bij in één keer.

Klaar!

Vinni

yellowsun
11 april 2009, 12:37
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga gewoon die Line Selector halen, dan kan ik het eens aan den lijve ondervinden. Volgens mij is er inderdaad wel een manier om hem te laten doen wat ik eigenlijk wil.

Thanks again,

Groeten