PDA

View Full Version : verwijzen naar de zoekfunctie



Raytheman
10 april 2009, 12:13
Regelmatig worden forummers -al dan niet vriendelijk- verwezen naar de zoekfunctie. Toch vraag ik me af of dat wel altijd zo handig is. Het forum zal er iig niet levendiger van worden. stel je voor dat alle vragen al een keer gesteld zijn en ook beantwoord. Dan is het geen forum meer maar een vraagbaak. Als ik iets wil weten over een versterker van een paar jaar oud dan kom ik al snel terug op een heel oud draadje. Moet ik dan dat oude draadje weer oprakelen?
Graag reacties!

Pepe
10 april 2009, 12:23
Wat ik zie als een beginner een noob vraag stelt is dat er aan de ene kant newbies de meest onnozele adviezen geven en de oude rotten na al 50 keer zo'n vraag beantwoord te hebben een beetje balorig gaan doen. Daar heeft zo'n beginner ook niks aan. Als je nou eerste oude treads over hetzelfde onderwerp leest kan je gerichter vragen, dan haken de newbies eerder af en zullen de oude rotten je vraag serieuser gaan nemen.

Ace 1.15.19
10 april 2009, 13:06
Als ik iets wil weten over een versterker van een paar jaar oud dan kom ik al snel terug op een heel oud draadje. Moet ik dan dat oude draadje weer oprakelen?
Dat vind ik eigenlijk een hele goede vraag. Stel jij zoekt een topic over een bepaalde gitaar. Dan is er misschien een topic uit 2004 wat al jaren dood is.

Mag je dan een nieuw topic openen, omdat je niet wil bumpen?
Of moet je die oude gebruiken, zodat het overzichtelijk blijft en we geen dubbele topics krijgen?

Quink
10 april 2009, 15:39
Regelmatig worden forummers -al dan niet vriendelijk- verwezen naar de zoekfunctie.

Klopt, maar het hangt wel vaak af van hoe een vraag wordt gesteld.

Heej, wie kan me ff vertellen welke Strat de beste is?

of

Ik vind die en die muziek leuk, heb dat en dat budget, ben op zoek naar een Strat. Heb het forum eens op mijn gemak gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus: Strat goede keus, of andere suggesties, en welk type binnen dat budget?

Of: welke niet te dure versterker, dat en dat budget. Terwijl er altijd minimaal 763 van dergelijke topics zijn, op alleen de 1e pagina al.
Dan kun je de "zoekfunctie" reacties wel een beetje verwachten.

Maar als er géén recente threads over zijn, dan lijkt het me een ander verhaal. In een paar jaar tijd kan er het e.e.a. veranderd zijn, betere modellen, het apparaat valt in een andere prijsklasse, etc. etc. Dus dan zou ik een nieuw topic openen, i.pv. een oude op te graven.

Mitch
10 april 2009, 15:41
Dat vind ik eigenlijk een hele goede vraag. Stel jij zoekt een topic over een bepaalde gitaar. Dan is er misschien een topic uit 2004 wat al jaren dood is.

Mag je dan een nieuw topic openen, omdat je niet wil bumpen?
Of moet je die oude gebruiken, zodat het overzichtelijk blijft en we geen dubbele topics krijgen?

Goed punt. Het is moeilijk om daar een glashelder advies in te geven. De ervaring leert dat het soms verwarrend kan zijn, gaan mensen nu reageren op posts in de thread die al 4 jaar oud is, heb je ook weer niets aan.

Ik denk dat het simpelste is: aangeven in de openingspost dat je al gezocht hebt en dan een nieuwe vraag stellen.

Jedeel
10 april 2009, 15:46
Ik denk dat het simpelste is: aangeven in de openingspost dat je al gezocht hebt en dan een nieuwe vraag stellen.

Yep!
Ik maak mij er soms ook schuldig aan dat ik de TS verwijs naar de zoekfunctie,
maar dan heb ik meestal zelf ook gezocht en geconstateerd dat er tig-tig recente draadjes over het onderwerp zijn.
(En soms ga ik dan nog zover om het recentste draadje mee te 'linken'.)

Ace 1.15.19
10 april 2009, 16:00
Goed punt. Het is moeilijk om daar een glashelder advies in te geven. De ervaring leert dat het soms verwarrend kan zijn, gaan mensen nu reageren op posts in de thread die al 4 jaar oud is, heb je ook weer niets aan.

Ik denk dat het simpelste is: aangeven in de openingspost dat je al gezocht hebt en dan een nieuwe vraag stellen.
Ik heb recent een topic geopend over de Flamekat. Daarin staat vermeld dat ik eerder gezocht heb en dat de eerdere topics meerdere jaren oud zijn. Dan 'mag' je dus een nieuw topic openen?

Mitch
11 april 2009, 18:31
Tuurlijk! En dan, je loopt hooguit tegen een paar verontwaardigde reacties of en slotje op, dus niks om bang van te zijn.

Ace 1.15.19
11 april 2009, 22:07
Bang ben ik hier niet hoor. Alhoewel, er zijn al meerdere pubertjes weggepest hier (naar eigen zeggen dan :p).

:cheerup:

Bram+
11 april 2009, 22:31
Regelmatig worden forummers -al dan niet vriendelijk- verwezen naar de zoekfunctie. Toch vraag ik me af of dat wel altijd zo handig is. Het forum zal er iig niet levendiger van worden. stel je voor dat alle vragen al een keer gesteld zijn en ook beantwoord. Dan is het geen forum meer maar een vraagbaak. Als ik iets wil weten over een versterker van een paar jaar oud dan kom ik al snel terug op een heel oud draadje. Moet ik dan dat oude draadje weer oprakelen?
Graag reacties!
Als iemand naar de zoekfunctie wordt verwezen, is het vaak om een volledige beginnersvraag. Niet dat die niet beantwoord mogen/moeten worden, maar zulke antwoorden zijn meestal snel te vinden met google of door bijvoorbeeld te kijken in een van de FAQs (Bert K heeft bijvoorbeeld een hele mooie voor beginners m.b.t. 'eerste gitaren' geschreven).
Als iemand blijkbaar niet de moeite wil doen om ook maar een beetje zelf te zoeken, waarom moeten andere gebruikers dan wel de moeite doen om iedere keer hetzelfde antwoord te typen?