PDA

View Full Version : Compleet nieuw



den titten
10 april 2009, 08:55
Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie advies krijgen want ik ben een totale beginneling. Ik heb nog nooit op een gitaar gespeeld, ik weet er niets van maar, het kriebelt nu al lang genoeg, ik heb besloten hier verandering in te brengen...
Ik heb al wat op het internet gesurft en gezocht naar reviews, forums, winkels, enz om zo wat informatie op te doen.
Mijn basisprobleem is eigenlijk vrij eenvoudig: Ik wil gitaar spelen maar weet niet wat ik moet kopen...

Ik wil gitaar kunnen spelen omdat ik al lang verliefd ben op muziek (uit gebrek aan een vriendin :)) Ik luister naar uiteenlopende genres maar mijn voorkeur gaat naar muziek uit de jaren 60-70. Om zomaar wat op te noemen: The Eagles, Pink Floyd, Cream,... Ik kan zo blijven opsommen...Vooral 'jankende gitaren' heb ik een zwak voor. Mijn uiteindelijk doel zou zijn om deze muziek zelf te kunnen spelen.
Wel, beginneling dat ik ben, weet ik niet of deze informatie jullie iets helpt... Maar tot nu toe is me meestal 'aangeraden' om een Les Paul te kopen. Ik heb wat opgezocht en ik ben gekomen bij gitaren als de Epiphone standard en custom. Maar deze spreken me eigenlijk enkel aan omdat ik ze mooi vind... Maar graag zou ik hier eens de mening hebben van iemand die ook nog eens muziek kan maken met deze 'toestellen' :)
Een versterker heb ik uiteraard ook nog nodig. Hier ben ik op een Line 6 Spider III amp uitgekomen omdat de veelzijdigheid werd aangeprezen.

Al bij al snap ik hier (nog) niets van en kunnen ze mij wijsmaken wat ze willen, daarom: Help ? Alsjeblief :)

MvG,

Tom

Daan_B
10 april 2009, 09:06
Welkom, welkom!

Klinkt erg leuk allemaal, beetje zelfde smaak als ik heb (en vele andere hier).
Het is handig om even je budget te vermelden, welk model vind je wel/niet mooi etc.
Er zijn ook al verschillende topic's als: Gitaren onder de 250 euro, Gitaren tussen de 250-500, ik zou daar ook eens even kijken.
En ehu, ook met vriendin kan je verliefd zijn op muziek hoor:sssh:.
Veel plezier alvast, hopen dat je het net zo leuk gaat vinden als vele hier!

:hippie:

!!!!dennis!!!!
10 april 2009, 09:17
hoi hoi! welkom.

je kan ook eens kijken naar met wat voor n gitaren word gespeeld
in de bands die jij goed vind en waar je het geluid mooi van vind.

en daar het zelfde model van te kiezen.. je zult zeker niet gelijk het zelfde geluid als die van de bands krijgen maar je komt wel een heel klein beetje in de buurt..

(stevie ray vaughan zou ik tenminste niet snel met een les paul spelen als je begrijpt wat k bedoel)

Portel
10 april 2009, 09:36
Line 6 Spider III is inderdaad een goede amp, ik heb hem zelf ook gekocht maar heb toch de Roland Cube 30x gekozen omdat die een wat warmer geluid had imo, en ook heel veelzijdig was.

Ik denk dat je met een Stratocaster of een Les paul wel goed zit. Uiteindelijk is het je eigen smaak. Dus ik zou naar een gitaarwinkel gaan en vragen om een paar gitaren die in jouw budget liggen.
Ik zou ook zeker eens een Telecaster uitproberen.
Ik heb een Les Paul gekocht omdat die een dunne hals hebben, wat ik lekker vind spelen.

den titten
10 april 2009, 09:40
Hey daar, en danku alvast voor de reacties.

Ik heb al eens een kijkje genomen in dat topic en ik merk dat ik ondertussen al een voorkeur heb voor de LesPaul-modellen. Dit was me door een kennis in het begin eens aangeraden en ik heb dan ook vooral naar dit type gitaren gezocht. Maar misschien is dit nadelig omdat ik de andere niet zo veel heb bekeken dan.
Qua looks ben ik volledig verkocht van:
http://images.musicstore.de/images/GALLERY_GIT0002826-001_1_images400.jpg
Maar dan spreek ik niet over kwaliteit en soorten geluid die eruit komen want hier weet ik niets van.

Mijn vooropgesteld budget (hiervan kan afgeweken worden mits goede reden) is ongeveer 500€. Maar in deze prijs zou ook de versterker moeten zitten. En ik ben al bijna zeker dat ik een Line 6 Spider III 120W ga aanschaffen, want deze heb ik gevonden op een tweedehandssite. Dit zou wel betekenen dat ik al 200 euro kwijt ben van mijn budget.
Mijn idee is ook dat ik liever, ook al ben ik beginneling, kwalitatief goed gerief koop. Te duur zie ik niet zitten, maar een gitaar die na een maand spelen niet meer leuk is omdat ze 'te slecht' is zie ik zeker niet zitten.

Maar aangezien 500€ niet niks is, zou ik graag suggesties/commentaar horen. Welk model wel/niet, welk merk wel/niet,... Ik zou graag meer uitleg geven, maar ik heb echt kennis niet om dit te doen :)

Mvg,

Tom

Foxey Freddie
10 april 2009, 10:00
120w lijkt me overbodig voor een beginneling. Kijk naar andere wattages, dan heb je ook meer geld over om aan je gitaar te besteden.

janpetrarca
10 april 2009, 10:04
Eppiphone les paul modellen zijn goede gitaren om mee te beginnen. Je zou later als je wat beter speelt altijd nog kunnen upgraden naar een ander merk/model. Als je een zwarte les paul leuk vindt, moet je hem nemen, zo heb je ook motivatie om hem even snel te pakken.
Tenminste dat zijn mijn ervaringen.

In ieder geval succes :ok:

macwilliams
10 april 2009, 10:09
Epiphone is meer dan prima om mee te beginnen, zelfs de gevorderde gitarist met een klein budget zal er niet ontevreden over zijn.

iWishmaster
10 april 2009, 10:12
Line 6 is inderdaad veelzijdig, maar met jouw muziekstijl zou ik echt naar iets anders gaan kijken! Ik heb lang (met plezier) over een Line 6 Spider gespeeld, maar echt lekkere blues en classic rock geluiden komen er gewoon niet uit! Clean en Hardrock / metal doetie wel best goed.

Lees eens rond in het 'Moderne Versterkers' subforum. Merken als Blackheart, Blackstar en Harley Benton maken kleine (5 Watt) buizenversterkers waar prima geluid uitkomt! Kijk ook op tweedehands sites, daar staan ze ook regelmatig.

RS-Rik
10 april 2009, 10:17
Hoezo, "blues" op kanaal rood met drive helemaal open is best wel classic rock.

Squier4ever
10 april 2009, 10:18
Line 6 is inderdaad veelzijdig, maar met jouw muziekstijl zou ik echt naar iets anders gaan kijken! Ik heb lang (met plezier) over een Line 6 Spider gespeeld, maar echt lekkere blues en classic rock geluiden komen er gewoon niet uit! Clean en Hardrock / metal doetie wel best goed.

Lees eens rond in het 'Moderne Versterkers' subforum. Merken als Blackheart, Blackstar en Harley Benton maken kleine (5 Watt) buizenversterkers waar prima geluid uitkomt! Kijk ook op tweedehands sites, daar staan ze ook regelmatig.

weet niet wat je dan doet iWishmaster, maar uit een Spider krijg ik echt prima blues en classic rock geluiden. truc is alleen om de metal settings helemaal niet te gebruiken, en de crunch modellen naar smaak te tweaken. ik heb alle 4 de presets ingesteld op crunch groen (spider II), van clean naar volle gain. kan ik echt alles mee spelen.

den titten
10 april 2009, 10:30
Thnx thnx thnx allemaal,

Ik leer ondertussen bij :)
Die 120Watt afraden begrijp ik volledig maar daar ik deze voor een goede prijs kan kopen denk ik deze keuze wel te houden.
Dezelfde redenering met de opmerking dat ik misschien beter een andere amp zou kopen. Ik heb op internet ook steeds voor- en tegenstanders hun opmerkingen gelezen. Maar zou mijn beginnend oor echt zoveel merken van de verschillen ? Aan andere kant hoor ik ook graag 'ruigere' dingen als Deep purple, Black Sabbath, Metallica enz... Ik zal zeker jouw suggestie eens bekijken.

Maar niemand die mij het met Epiphone afraadt (waar ik blij mee ben want vind deze mooi ogen) ? En is er een merkbaar verschil tussen bijvoorbeeld een LesPaul 100 (215€), Studio (275€), Standard (375€) of de Custom (555€). Enige suggestie wat de beste verhouding is tussen prijs/kwaliteit? Of ander merk suggestie? Enz...

Nog eens danku allemaal :hippie:

hezz
10 april 2009, 10:38
Ik persoonlijk ben van mening dat het wel slim is te beginnen op akoestische gitaren. Even een jaartje goed die hand ontwikkeling op een nylonsnarige of steelstring gitaar, goed de basics oefenen voordat je aan de electrische gitaren begint. Ik krijg dan in ieder geval het gevoel dat er een stap wordt overgeslagen in het leerproces.

Een beginner klinkt daarnaast sneller vals op een elektrische gitaar dan op een akoestische, maar dat is misschien iets persoonlijk.

Kijk, ik snap wel dat een elektrische gitaar meer 'vibe' heeft en erg verleidelijk is, maar een elektrische gitaar is eigenlijk toch ook echt een stuk complexer met meer elementen die in de weg kunnen staan. Bijna te complex voor een totale beginner vind ik dan. Ook is de verleiding te groot om dan meteen solo'tjes te gaan leren spelen, terwijl je dat echt niet moet doen wanneer de basics nog niet onder de knie zijn.

Mijn advies: koop gewoon lekker een hele toffe akoestische gitaar (Tanglewood ofzo) waar je ook over 3 jaar ook nog erg veel plezier aan gaat hebben (en dat ga je ook, na veel elektrische gitaar gepingel ga je namelijk ook het akoestisch geluid erg veel waarderen. Ik zit nou zelf ook enorm op een mooie akoestische gitaar te gassen...) en speel hier een jaartje lekker actief op. Werk lekker aan de basics, laat je handen thuisvoelen op de hals, maak je weinig zorgen om het complexere werk; dat komt nog wel. Geef jezelf een beetje tijd.

En dan over een jaartje, wanneer je geleidelijk weer wat nieuw geld bij elkaar heb gespaard (omdat je natuurlijk nog steeds een sterk begrijpelijk verlangen hebt naar een elektrische gitaar!) kun je ook een hele coole elektrische gitaar kopen en kun je iets kopen wat veel meer op je smaak gericht is. Dan kun je ook daadwerkelijk in een winkel zitten en gitaren gaan testen, wat erg belangrijk is omdat je dan echt iets gaat voelen voor gitaren en wanneer het bij jouw past.

Besides, jongedames vinden akoestische gitaren sexy. Dus die vriendin komt er dan ook vanzelf wel. ;)

(Niet dat dat perse slim is, dan heb je geen geld meer voor die elektrische gitaar... just sayin')

Anyway, wat je ook besluit: succes en welkom in het gitaar wereldje! :hippie:

iWishmaster
10 april 2009, 10:41
weet niet wat je dan doet iWishmaster, maar uit een Spider krijg ik echt prima blues en classic rock geluiden. truc is alleen om de metal settings helemaal niet te gebruiken, en de crunch modellen naar smaak te tweaken. ik heb alle 4 de presets ingesteld op crunch groen (spider II), van clean naar volle gain. kan ik echt alles mee spelen.

Da's nogal een smaakverschil dan: ik gebruik alleen 'metal red' met 4 verschillende hoeveelheden gain: ook voor 'classic rock' (note the quotes).
Crunch groen en rood heb ik nooit ook maar 1 lekkere toon uitgekregen.
Een 'vies' bluesgeluid lukt wel, maar lekker romige blues ala Hendrix oid krijg ik niet uit de spider.

Squier4ever
10 april 2009, 10:49
Da's nogal een smaakverschil dan: ik gebruik alleen 'metal red' met 4 verschillende hoeveelheden gain: ook voor 'classic rock' (note the quotes).
Crunch groen en rood heb ik nooit ook maar 1 lekkere toon uitgekregen.
Een 'vies' bluesgeluid lukt wel, maar lekker romige blues ala Hendrix oid krijg ik niet uit de spider.

crunch groen is maar een truuk, bass omhoog, mid omhoog en treble drastisch terug draaien. ook de gain niet tot the max open scheelt een grote berg. met red kan ik dan weer helemaal niks mee, als ik wil beuken pak ik altijd metal groen.

over de epiphones. er is zeker een vrij groot verschil tussen een epi LP100 en een standard. de 100 heeft een geschroefde hals en wat mindere afwerking. studio nog nooit kunnen proberen. de standard is denk de meeste bang for the buck, custom is wel iets duurder maar op het kleurtje na in principe dezelfde gitaar als de standard.

den titten
10 april 2009, 10:49
@Hezz over de akoestische gitaar:

Je bent niet de eerste die me aanraad om akoestisch te beginnen. Niet enkel voor het startkapitaal maar ook om het 'beter te leren'.
Maar ik heb schrik dat als ik akoestisch ga beginnen het niet met zoveel overtuiging zal zijn. Ik denk dat de gitaar dan wel eens sneller aan de kant zou komen te liggen... Toch twijfel ik er zelf nog over, dit wordt nog een nachtje extra slapen...of net niet.

Squier4ever
10 april 2009, 10:53
nergens voor nodig, je kunt prima op electrisch beginnen, geen enkel probleem. elektrisch werkt voor mij (meestal) motiverender dan akoestisch.

Ferraririk
10 april 2009, 11:01
Ik vind akoestisch beginnen bullcrap, want je kan ook de basics op een electrische gitaar leren, en als je weet at je electrisch wil gaan spelen, waarom dan geld verspillen hea?

overigens, de versterker die jij noemt, met 120w, is echt teveel voor een beginneling, want dan staat hij steeds op volume een, en hoe meer volume omhoog, hoe beter het uit de versterker klinkt, kijk eens naar de roland cube of de Vox ad- series

Die Epiphone Les Paul is overigens een zeer goede gitaar, en ik denk dat hij helemaal bij jou smaak past,
het verschil tussen de LP100 en de Standard is echt immens, behalve de geschroefde hals heet de LP100 ook dot inlays(dat staat niet op een Les Paul)
en het kwaliteits-verschil is ook immens, die van de standard, die is gewoon goed, de 100 daarentegen, geen aanrader.

Ferraririk
10 april 2009, 11:02
nergens voor nodig, je kunt prima op electrisch beginnen, geen enkel probleem. elektrisch werkt voor mij (meestal) motiverender dan akoestisch.

inderdaad!

iWishmaster
10 april 2009, 11:06
overigens, de versterker die jij noemt, met 120w, is echt teveel voor een beginneling, want dan staat hij steeds op volume een, en hoe meer volume omhoog, hoe beter het uit de versterker klinkt, kijk eens naar de roland cube of de Vox ad- series
Niet waar: De (modelling) versterkers die jij noemt klinken op laag volume misschien nog wel beter dan op hoog volume. 120W is inderdaad wel erg veel en de volumeknop altijd tussen 0.5 en 1 zetten is niet optimaal, maar niet omdat het dan slechter klinkt.

Ik zou ook naar een kleiner versterkertje kijken, maar de Line 6 Spider II's zijn nu eenmaal enorm weinig waard tweedehands dus daar hoef je het niet voor te laten. Persoonlijk had ik er (enigsinds) spijt van dat ik meteen zo'n grote versterker gekocht had: hij was te lomp en zwaar om ergens mee naar toe te nemen en het volume heb je thuis echt niet nodig.

@squier: ik zal het stof eens van mn line 6 afblazen en testen ...

JP074
10 april 2009, 11:18
Hey,

over akoestisch beginnen: dat heb ik destijds op aanraden van een ervaren gitarist gedaan, maar 3 weken later had ik al een electrische omdat ik dat nu eenmaal leuker en dus ook meer motiverend vond ( en nog steeds vind). Het ligt er maar aan wat je wilt spelen, gewoon doen wat jou het leukst lijkt; simpel zat imo.

Epiphone is trouwens goed, maar kijk ook eens naar de Les Pauls van het merk "Vintage", van Wilkinson. Het fretwerk is niet altijd 100% in orde heb ik gemerkt bij Huigens Hengelo, maar ik zou ze zeker vergelijken met Epiphone.
Wat Epiphone betreft trouwens: mijn tweede electrische is een Epi les Paul Standard uit '96 en ik speel er nog steeds met veel plezier op.

Succes ermee!

espike
10 april 2009, 11:19
De reden waarom 120W wordt afgeraden is met name een practische: de versterker is niet beterof slechter dan een 5W model, maar wattage bij gitaarversterkers is nogal verschillend van huiskamer stereo's
Een 10W Gitaar versterker is over t algemeen een stuk harder dan een 300W huiskamer stereo. Een 120W versterker kan je dus nooit open zetten, dit zorgt voor een erg afgeknepen geluid, en nogal wat problemen met je volume control: je zit constant te draaien tussen 0 en 0,5 op een schaal 1 tot 10
Ik heb dat zlef jaren gedaan met een 30 watt versterker.. beetje t zelfde probleem.

Alternatieven: Zelf vind ik epiphone op t moment wat tegen vallen, maar t hangt van t model af.
Alternatieve merken : ibanez heeft bijv. ook les paul modellen, zelf ben ik dol op hagstrom, maar die liggen iets hoger in t budget (rond de 500,-)
Waar je ook als 'leek' goed op kan letten is: als je langs de hals gaat (zijkant) zijn de frets dan mooi afgewerkt, of rasp je in je vingers.. vergelijk dit even tussen verschillende gitaren.
In de prijs klasse waarin je zoekt is het redelijk verschillend per gitaar hoe de afwerking is. voel gewoon even of er scherpe randjes aan de ffrets zitten, dat scheelt je een boel irritatie.
Ook iemand mee nemen die al langer speelt helpt. Als je een mooie gitaar gevonden hebt, heb je een wat onafhankelijker persoon mee voor een second opinion.

Qua versterker.. ik ga mee in t eerdere advies van de 5 watt buizen versterkers.. die klinken veel meer alsof ze 'leven' en geven zeker met een les paul model vrij snel een lekker oud rokerig blues geluid. dan een line6 bak.
Voor t geluid, met lichte overdrive wat je zoekt, moet je juist zo'n versterker wat harder kunnen zetten, en harder aan kunnen slaan
Wat ik zelf van line 6 bijv. wel helemaal top vind, zijn de computer input dingen zoals de pod xt voor opnames, en een guitarport voor het emuleren van 100 verschillende versterkers en setups
Zie ook youtube voor wat opnames

Op accoustisch beginnen.. ik heb t zelf niet gedaan, en nooit spijt gehad.
Je kan prima op electrisch leren spelen, maar neem wel een paar maanden les. zodat je tenminste jezelf een goede houding aanleert, en wat kramp voorkomt.
Verder.. veel plezier met je hobby

hezz
10 april 2009, 12:12
Ik vind akoestisch beginnen bullcrap, want je kan ook de basics op een electrische gitaar leren, en als je weet at je electrisch wil gaan spelen, waarom dan geld verspillen hea?

Tuurlijk kun je dat ook leren op een elektrische, maar ik vind beginnen op een elektrische gitaar 'te makkelijk' (for lack of better words). Het is veel beter juist even het no pain, no gain principe toe te passen en vooral neutraal te beginnen. Een mens moet niet meteen teveel willen... greed leads to the darkside ofzo :chicken:

Trouwens, ik denk dat 99% van de gitaristen hier een hele andere smaak hebben ontwikkeld tijdens de eerste aantal jaren van spelen of een andere richting hebben gekozen dan wat ze aanvankelijk dachten te spelen. Want zeg nou zelf, als complete beginner weet je eigenlijk niet echt wat je echt wilt. Tja, om dan over geld verspilling te beginnen.

Ik vind dat een elektrische gitaar veel meer smaakgebonden is dan een akoestische gitaar, om dan in je eerste jaar van spelen zonder enkel ervaring een elektrische gitaar te kiezen waar je in principe nog tenminste 3 jaar mee wilt spelen vind ik dan grotere kans van geldverspilling hebben. Want dan zie ik het nu al aankomen dat 'ie over een jaar of anderhalf weer een nieuwe wil... Kan hij toch beter over een jaartje eentje kopen die veel meer op zijn smaak aansluit, waar die zelf op kan testen omdat 'ie dan wat speelervaring heeft. En €500 hoeft hij niet meteen op te maken aan een akoestische gitaar, een deel gaat dan naar de elektrische gitaar en in de tussentijd kan hij het bedrag ook nog eens bijsparen, heeft 'ie nog beter gear dan nu!

Maargoed, ik geef mijn advies/mening maar. Nergens bedoel ik dat hij het perse moet opvolgen! ;)

den titten
10 april 2009, 14:39
Point taken, toch denk ik voor de elektrische gitaar te gaan. Ik hoop dat ik je achteraf geen gelijk moet geven.

Het is leuk en leerrijk om de verschillende reacties te lezen. Maar zoals ik op andere sites ook opmerkte zijn hier ook steeds voor- en tegenstanders.
Er zijn mensen die me de Line 6 Spider III amp afraden, maar er zijn er ook die er zot van lopen... Net hetzelfde verhaal over het merk Epiphone.

Ik zal toch zowat bij mijn originele keuzes blijven en ik hoop maar dat ik er blij mee zal zijn.
Tot nu toe is dat = Line 6 Spider III 120W + Epiphone Standard EB
De amp is misschien te zwaar maar dit is ook omdat ik hem voor een aangename prijs (tweedehands) te koop weet staan. De gitaar omdat dit qua looks, budget en (hopelijk) kwaliteit mijn favoriet is.

Ik blijf er mee bezig tot ik de knoop doorhak, en dan :strat: :mmmm:

Demoi-crazy
10 april 2009, 14:52
Hoi,

ten eerste gefeliciteerd met de beste beslissing die je ooit zal nemen.... Gitaar leren spelen!

Ikzelf ben ook een fan van het Les Paul model. Ik heb gespeeld op een Epiphone Les Paul ultra, ESP LTD EC-400 en nu op een Gibson Les Paul.

Ik vind epi's zeker geen slechte gitaren, ze zijn zelfs goed voor hun geld! Maar ik denk dat voor hetzelfde geld de ESP LTD's iets beter zijn. Wat denk je van deze?

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/ESP-LTD-EC-256-AVB-Aged-Vintage-Black/art-GIT0013537-000

Wat betreft de versterker. ikzelf heb ook een line6 spider gehad. Als beginner was dat een 15 watter en die maakte een hels lawaai. Ik heb zelfs nog enkele maanden met dat versterkerke gerepeteerd met mijn band, dus denk ik eerlijk gezegd dat je met 120 watt als beginner weinig tot niks kan aanvangen. Geloof me ook als ik je zeg dat je die Line6 spider na enkele jaren zo beu bent als kouwe pap.... daarom koop liever een lichter model, misschien wel een Cube of een Orange 15 watt

Succes in ieder geval

macwilliams
10 april 2009, 15:06
Hoe smaken dan kunnen verschillen. Heb zelf toen zo'n ldt tegen over een epi geprobeerd maar op de een of andere manier lag de epi me toch lekkerder in de hand.

den titten
10 april 2009, 15:20
Die ESP LTD is zeker het bekijken eens waard! De looks zijn iets minder voor mij persoonlijk dan het model dat ik had gekozen eerst, maar ik heb ook wel ergens een hersencelletje die zegt dat looks misschien niet het voornaamste zijn :).

Ik zal het internet nog wat afschuimen om ESP te vergelijken met Epiphone. Met wat geluk kom ik nu wel bij de 2ehands gitaar (ja dit is ook een mogelijkheid) die ik niet links kan laten liggen...

De vele reacties op de versterker zijn me echt aan het doen twijfelen. Het probleem is dat het voor mij onmogelijk is om hier te gaan vergelijken buiten de prijzen. Ik heb geen 'muziekkenners-oor', ik kan ze niet testen want kan nog geen gitaar spelen, enz... Hier zal ik dus nog wat over opzoeken. Eén van mijn opmerkingen is wel dat ik die Spider III 120W kan kopen voor de prijs van een nieuwe(!) Cube 30x.

Het zijn ook de vele presets (niet lachen als dit de foute benaming is aub :)) van de spider die ma zo aanspreken. Als leek lees ik dat als: druk op een knop en je kan de geluiden maken die je hoort in je favoriete liedjes. Ipv: dit is een versterker: wat nu? Flauw excuus misschien want ook dit kan je leren, maar het klinkt toch interessant voor me...

hezz
10 april 2009, 15:26
In dat geval denk ik dat het beter is om te gaan kijken naar een gitaar die je voor een lange tijd gaat vasthouden ipv versterker. Kijk, in je eerste jaar zul je vooral niet te hard moeten spelen en kun je veel beter voor een kleine Fender of Orange amp gaat. Ik bedoel, je smaak vinden in elektrische gitaren is al lastig, maar je smaak vinden in versterker sounds is dat al helemaal! Ikzelf hoor de vaak subtiele verschillen tussen versterkers ook niet altijd.

Wat betreft de Les Paul, weet je zeker dat dat je type gitaar is? De Les Pauls uit de jaren 60-70 waren helemaal niet zo modderig als die van nu, tenminste dit las ik van ons forum's Les Paul fanaat Orpheo. Nu beschouwen we de Les Paul sound als iets dik, wollig en donker maar de originele Les Paul sound zou eigenlijk heel erg Telecaster-achtig zijn. Een Telecaster klinkt naar mijn mening sowieso ook wat meer jankerig dan een Les Paul, die klinken tegenwoordig vooral stevig.

Ik zou waarschijnlijk meer in de Telecaster/Stratocaster richting kijken, misschien ook eens een SG proberen kan ook geen kwaad.

Squier02
10 april 2009, 15:37
Allereerst welkom.

Je gitaar is een goede keuze, je zou ook eventueel een Ibanez kunnen overwegen.

Je versterker, tja ik zou toch voor een veelzijdige transistor of buizenversterker gaan. voor €200,- staat er een hoop moois op internet. Zou bijv. naar een Cube kijken, of een VOX of Peavy. voor een Marshall is je budget te laag om echt kwaliteit te krijgen. Als transistorversterker zou je ook Fender kunnen overwegen.

Mijn advies is dan ook, kijk eerst even rond en zorg dat je een versterker vind die echt het geluid produceert wat jij wilt hebben. Je kan beter een half jaar zoeken met om uiteindelijk een goede versterker te kopen waar je voorlopig mee vooruit kan, als dat je na 3 maanden alweer een nieuwe wilt aanschaffen.

Je gehoor ontwikkeld zich steeds fijner naarmate je langer speelt, en geloof me, je wilt toch een keer naar meer kwaliteit.

Igos du Iskana
10 april 2009, 16:06
Hoi,
ik zou zeker naast een Les Paul model ook even een SG en een telecaster uit het rek pakken bij de gitaarboer. dat zijn i.m.o fantastische bluesgitaren (Eric clapton heeft in z'n cream periode veel op een prachtige SG gespeeld) Vooral een Telecaster is een gitaar waar je enorm veel van kunt leren. uiteindelijk is het het belangrijkste dat die gitaar gewoon lekker aanvoelt, dan is je motivatie om hem/haar op te pakken ook meteen twee keer zo hoog
Cheers,
Auke

FruscianteFan
10 april 2009, 16:25
In dat geval denk ik dat het beter is om te gaan kijken naar een gitaar die je voor een lange tijd gaat vasthouden ipv versterker. Kijk, in je eerste jaar zul je vooral niet te hard moeten spelen en kun je veel beter voor een kleine Fender of Orange amp gaat. Ik bedoel, je smaak vinden in elektrische gitaren is al lastig, maar je smaak vinden in versterker sounds is dat al helemaal! Ikzelf hoor de vaak subtiele verschillen tussen versterkers ook niet altijd....en als je het verschil niet hoort, maakt dat verschil toch ook niet uit?

Ik ben eigenlijk begonnen op een akoestische gitaar, maar ik wilde per se een elektrische gitaar en dan motiveert een elektrische gitaar ook veel meer dan een akoestische gitaar. Al helemaal als je je gitaar wilt laten janken, dan moet je gewoon een elektrische gitaar kopen, en een versterker met aardige distortion.

Dan denk ik dat je met die Epiphone Les Paul en om het even welke (kleine!) modelling versterker prima uit de voeten kunt. Misschien dat je met een andere gitaar meer waar krijgt voor je geld, maar de kans is wel erg klein dat het misgaat.

hezz
10 april 2009, 16:59
...en als je het verschil niet hoort, maakt dat verschil toch ook niet uit?

Wel over het langere termijn.


Hoi,
ik zou zeker naast een Les Paul model ook even een SG en een telecaster uit het rek pakken bij de gitaarboer. dat zijn i.m.o fantastische bluesgitaren (Eric clapton heeft in z'n cream periode veel op een prachtige SG gespeeld) Vooral een Telecaster is een gitaar waar je enorm veel van kunt leren. uiteindelijk is het het belangrijkste dat die gitaar gewoon lekker aanvoelt, dan is je motivatie om hem/haar op te pakken ook meteen twee keer zo hoog
Cheers,
Auke

Hij speelt zelf nog niet. Goede tip wel trouwens: neem iemand mee die gitaar kan spelen, kun je toch op die manier ook de gitaren goed horen voor aankoop.

snaarplukker
10 april 2009, 21:27
Ik zou je adviseren om naar een muziekwinkel te gaan, zegt tegen de verkoper dat je een Line6 Spider III 120W hebt en dat je er een gitaar voor wilt hebben die in je budged past. De meeste verkopers kunnen wel een deuntje spelen op een paar verschillende gitaren op de Line6 Spider III en jij luistert dan wat voor jouw oren het beste klinkt, en je mag ze best vasthouden om te ervaren hoe ze aanvoelen. Ik heb een Behringer GMX212 V-tone 75 watt, een Ibanez SA120EX en een omgebouwde cheapo Stratje, maar speel er al een jaar diverse malen per dag met plezier mee. Duurdere merken gitaren en versterkers hebben geen invloed op mijn motivatie, hoe meer deuntjes ik kan speler des te leuker het wordt.

koentjo
10 april 2009, 21:56
koop gewoon die epiphone, als er iets belangrijk is als je begint is het we dat je de gitaar hebt die je dan het vetst vindt.
In het begin hoor je toch bijna geen verschil in sounds, uiterlijk is dan nummer 1 factor voor inzet. na een tijdje spelen weet je beter wat je wil, en kan je kijken voor een andere gitaar. (koop dus niet meteen een hele dure)

kijk eens naar de gitaristen van je favoriete muziek, en welke gitaren zij gebruiken. dit kan een goede indicatie zijn voor jou eigen gitaarkeuze.

succes ermee.

PS: doe niet te lang over deze keuze, gewoon zo snel mogelijk beginnen ;)

den titten
17 april 2009, 11:51
Hoi hoi,

Ik heb weer vanalles gelezen maar dit helpt allemaal niet zo veel bij mijn uiteindelijke beslissing: hoe meer ik lees hoe meer verward ik raak :???:

Ik heb dan ook eens gekeken welke gitaren mijn 'idolen' vasthouden. Als ik dan denk zijn liedjes die me eerst binnen springen:
Snowy White - Bird of paradise
Gary moore - Still got the blues
Deep purple - child in time / Smoke on the water / ...
Queen - We will rock you (die gitaar op het 'einde') / ...
Cream - White room / Sunshine of your love / ...
George Thorogood - One bourbon one scotch one beer
Guns N Roses- Sweet Child Of Mine
Moody Blues - Blue guitar
...
Ik kan zo blijven opnoemen... Zoals je kan zien loopt mijn smaak ook ver uiteen. Ik zou graag ook een gitaar/versterker hebben die het mogelijk maakt om zoveel mogelijk verschillende genres te spelen.

Mijn favoriet (waarom kan ik niet goed zegge) is nog steeds:
Epiphone Les Paul Standard (ongeveer 380€)
Kunnen jullie eens opmerkingen/suggesties/aanbevelingen geven? Ongeveer in dezelfde prijsklasse als dat kan.

Ook tips over de versterker zijn meer dan welkom. Ik dacht een Line 6 Spider III 120W (tweedehands) te kopen maar deze wordt steeds meer afgeraden.

Ik ben dus compleet in de knoop aan het raken, terwijl ik hem liever zou doorhakken... Graag nog wat informatie aub :) en danku daarvoor alvast !!!

Tom

ellisvertellis
17 april 2009, 12:55
Hoi!

Ik ben mee met Hezz over het beginnen op een acoustische gitaar, ik ben nl zelf begonnen op een klassieke, een gitaar die ik nu trouwens nog regelmatig vastpak (ong. 15 jaar geleden gekocht!). Het leuke voordeel ervan is dat je het instrument gewoon in de woonkamer kan zetten en als je ev. 5 minuten iets wil proberen, staat het altijd in de buurt. Het lijkt mij gewoon de juiste manier, maar goed, da's persoonlijk voor iedereen. Ik denk dat het idd evengoed anders kan...

Wat ik even zeggen wilde, als hij zo'n uiteenlopende stijlen graag heeft, hoe komt het dat bijna niemand meer de goeie oude stratocaster aanbeveelt?? Tele's genoeg, LPs genoeg en een hoop andere modellen, maar strats, toch een enorm veelzijdig instrument dat in de geschiedenis alom tegenwoordig was zowel in de blues als in rock! Zijn ze dan gewoon niet meer 'in'?

In elk geval, succes met je keuze en welcome to the club! :)

FruscianteFan
17 april 2009, 13:12
Ik ben mee met Hezz over het beginnen op een acoustische gitaar, ik ben nl zelf begonnen op een klassieke, een gitaar die ik nu trouwens nog regelmatig vastpak (ong. 15 jaar geleden gekocht!). Het leuke voordeel ervan is dat je het instrument gewoon in de woonkamer kan zetten en als je ev. 5 minuten iets wil proberen, staat het altijd in de buurt. Het lijkt mij gewoon de juiste manier, maar goed, da's persoonlijk voor iedereen. Ik denk dat het idd evengoed anders kan...Ach, als ik in de huiskamer ben heb ik mijn elektrische gitaar ook bij de hand. Klinkt ook een stuk zachter dan de akoestische gitaar.

Wel is de akoestische gitaar mooiere decoratie ;)

Demonturtle
17 april 2009, 13:25
qua versterker zou ik voor een orange crush combo gaan of iets in de aard van fender

ellisvertellis
17 april 2009, 14:20
Ik ben dus compleet in de knoop aan het raken, terwijl ik hem liever zou doorhakken... Graag nog wat informatie aub :) en danku daarvoor alvast !!!

Tom

Om de knoop door te hakken, hou je vast aan je Epiphone (alhoewel niet helemaal mijn keuze, ik hou meer van single-coil elementen dan van humbuckers). Da's zeker een goeie beginner.

En voor de versterker: als je iets veelzijdig wil om je sound te zoeken is zo'n Line6 of Roland cube zeker een optie. Als je je daar niet door wil laten afleiden (hoe meer verschillende sounds en effecten, hoe ingewikkelder), Fender ofzo...
Om te leren spelen lijkt veel distortion mij geen goed idee. Dat verdoezelt alleen maar eventuele onzuiverheden. Vandaar zijn humbuckers in combinatie met bv. Marshall (met lampen) een mindere keuze...

Grtz!!

hole
17 april 2009, 14:24
Marshall (met lampen) een mindere keuze...



:stop:

Sorry hoor, maar dat is gewoon klinklare onzin. Waarom zou je met humbuckers en een buizenbak niet kunnen leren gitaarspelen? (overigens is je opmerking over (teveel) distortion wel terecht, maar humbuckers+buizen != altijd scheuren)

ellisvertellis
17 april 2009, 14:48
:stop:

Sorry hoor, maar dat is gewoon klinklare onzin.


Zou je denken? Een vriend van mij heeft net zijn eerste electrische gitaar gekocht, een LP, en had nog een Marshall JTM60 lampenbak staan van een vriend. Het eerste waar hij over kloeg was de zuiverheid. Hij kreeg dit niet helder afgesteld en dit vond hij storen bij het leerproces.
Dat is waarom ik het erbij vermeld, zo weet hij waar hij aan begint. Om te leren is helder een must!

niekrhcpniek
17 april 2009, 15:14
Als je een les paul model wilt, moet je eens kijken naar t merk Vintage. Mijn gitaarleraar had laatst zo ene gekocht en het klonk echt heel erg mooi. Hij had m zelfs verkozen boven een gibson :sssh: en dat voor 300 euro!

den titten
17 april 2009, 15:22
Danku opnieuw voor de reacties iedereen, de discussies en verschillende standpunten zijn interessant...

Wat ik nu gelezen heb is dat ik niet teveel distortion mag hebben en dat de amp zuiver/helder moet klinken...
Doet die Line 6 Spider III 120W dat, of houden jullie het bij Orange, Vox of Roland Cube of .... ?
Nog een technisch vraagje: Zouden jullie die Spider (2ehands 250€) verkiezen boven een Roland Cube 30 X 30 Watt (nieuw 225€) of de Vox AD50VT (nieuw 250€) ? Kan met deze versterkers alle soorten muziek gespeeld worden? Belangrijke opmerkingen? Verschillen? ...? :) Of mag ik me niet blind staren op die 'goedkope' 2ehands en me beter iets nieuws aanschaffen?

Mvg,

Tom

hezz
17 april 2009, 17:13
Ik was zelf met de Orange crush (30r geloof ik?) begonnen en had me geen betere startersamp kunnen wensen. Kocht em destijds voor 140euro, geluid was clean erg mooi met eenbeetje reverb. De amp heeft reverb en overdrive, meer had je als beginner ook niet echt nodig. Wat mij nu nog bevalt tegenover andere beginneramps, is dat de attack op de een of andere man ier fijner was. Op de een of andere manier had ik het gevoel dat mijn aanslag beter tot recht kwam op de orange.

FruscianteFan
17 april 2009, 17:30
Danku opnieuw voor de reacties iedereen, de discussies en verschillende standpunten zijn interessant...

Wat ik nu gelezen heb is dat ik niet teveel distortion mag hebben en dat de amp zuiver/helder moet klinken...
Doet die Line 6 Spider III 120W dat, of houden jullie het bij Orange, Vox of Roland Cube of .... ?
Nog een technisch vraagje: Zouden jullie die Spider (2ehands 250€) verkiezen boven een Roland Cube 30 X 30 Watt (nieuw 225€) of de Vox AD50VT (nieuw 250€) ? Kan met deze versterkers alle soorten muziek gespeeld worden? Belangrijke opmerkingen? Verschillen? ...? :) Of mag ik me niet blind staren op die 'goedkope' 2ehands en me beter iets nieuws aanschaffen?

Mvg,

TomIntegendeel, versterkers kun je prima tweedehands kopen - zeker als het geen buizenversterker is.

Niet teveel distortion is vooral een kwestie van je versterker goed afstellen. Als het goed is zit er wel ergens een knop "drive" of "gain", daarmee regel je de distortion (of gebrek daaraan). Ik zou zelf voor de Vox gaan, maar kan dit niet goed onderbouwen. Ikzelf heb trouwens nooit spijt gehad van dat ik een Vox Pathfinder 15 heb gekocht: ook een oefenversterker, maar dan niet modelling. Maar ik wist toen ook al beter wat voor geluid ik zocht.

ellisvertellis
17 april 2009, 18:04
Ik had een kleine peavy. Dat ding ging prima, maar wat ik echt miste was reverb om het geluid wat zachter en warmer te maken.

Voor de rest heb je idd niet echt veel nodig...

Igos du Iskana
17 april 2009, 19:19
Tja, en ik heb weer fantastische ervaringen met een Cube 30. Het fijne aan dat versterkertje, vind ik, is dat er niet te veel opties op zitten en dat wàt er op zit, is gewoon degelijk. Je kunt er lekker clean op spelen, maar de hi-gain modellen klinken ook erg lekker als je even met de knoppen durft te spelen.
't is inderdaad niet makkelijk om een setje van scratch bij elkaar te zoeken... veel te veel keuze

Ik zou persoonlijk absoluut niet voor een akoestische gitaar gaan in het begin. Je kunt het echt net zo goed leren op een elektrische, en elektrische gitaren hebben 1 groot voordeel: ze klinken meteen leuk. zelfs als je alleen maar het intro rifje van 'smoke on the water' kunt spelen, klinkt dat direct lekker ruig en rock-achtig. En dat is mijns inziens de belangrijkste reden om elektrisch te spelen.

ik zou je 1 tip willen geven (doe ermee wat je wilt, het is ook al eerder genoemd in deze thread) kies een gitaar die je mooi vind, dan is het veel makkelijker en leuker om elke dag de motivatie te vinden om die gitaar om je schouder te hangen en loos te gaan. :blast:

Rock hard,
Auke

macwilliams
17 april 2009, 20:34
Als je een les paul model wilt, moet je eens kijken naar t merk Vintage. Mijn gitaarleraar had laatst zo ene gekocht en het klonk echt heel erg mooi. Hij had m zelfs verkozen boven een gibson :sssh: en dat voor 300 euro!

Dat is dus het bewijs dat er heeeele slechte gibsons bestaan.

Portel
17 april 2009, 21:05
Als je begint op een elektrische, en later akoestisch gaat spelen zal je merken dat dat heel erg tegenvalt.
Op een elektrische gitaar moet je viel minder kracht zetten om een snaar in te drukken, in tegenstelling tot de akoestische gitaar.

Als je een elektrische gitaar hebt, en je bent iets aan het oefenen. Dan is de verleiding héél groot om een 'solo' te gaan spelen. En daarmee bedoel ik: Willekeurige noten aanslaan, een vreselijk geluid produceren en daardoor je tijd verpesten die je ook had kunnen steken in het serieus oefenen van liedjes.

Maarja, jij wilt een elektrische gitaar. Dan zou ik zeker voor de Epiphone les Paul standard gaan. Versterker, zou ik voor iets kleins gaan.
Roland Cube 20x, Line6 spider III 20 watt, een Orange van 20 watt of iets anders in die richting.

Teveel watt, zeker 120, is heel erg af te raden.
Ik heb zelf een Cube 30x en die gebruik ik alleen voor thuis. Ik heb helaas ook buren, en mijn volume staat daarom altijd rond de 2. (Kan tot 10). Nou is 2 nog te doen, maar het geluid is gewoon slecht als je niet helemaal open kan. Zeker de 120 watt is daarom sterk af te raden.

Ik zou voor iets kleins gaan van tussen de 10 en 20 watt. Buizenversterkers zijn ook heel prettig. Heb er zelf geen, maar wil er wel graag een. Ik focus me nu meer op akoestisch, maar als ik vind dat ik elektrisch echt goed begin te worden ga ik een mooie buizenversterker kopen. Die klinken veel warmer en natuurlijker.


Een vriend van mij heeft net zijn eerste electrische gitaar gekocht, een LP, en had nog een Marshall JTM60 lampenbak staan van een vriend. Het eerste waar hij over kloeg was de zuiverheid.

Kloeg :')

Exi
17 april 2009, 22:19
...of de Vox AD50VT (nieuw 250€)...
Als ik jouw was zou ik niet voor de AD50VT gaan. maar voor een Vox VT30.

50watt (vooral van die Vox) is al gauw te hard voor een slaapkamer en de VT serie is een nieuwere versie (de vervanger) van de AD serie.
De VT serie heeft meer modeling mogelijkheden (22 amps ipv 11), aparte reverb en nog wat vernieuwingen (check de vox site).
Ook is de VT30 goedkoper dan de AD50VT.
In feite een win, win, win situatie :D

Persoonlijk vind ik dit de beste (<€250) modeling/beginners/slaapkamer amp die er op de markt is (en ik heb er aardig wat getest).

den titten
19 april 2009, 12:22
Hoi hoi,

Ben gisteren naar muziekwinkel geweest, en heb daar wat info vergaard:
Om jullie op de hoogte te houden waar ik sta:

- De Epiphone LesPaul Standard hing er niet, volgens hun site is hij veel duurder dan in Duitsland. Maar deze gitaar boeit me nog steeds
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Epiphone-Les-Paul-Std.-Ltd.-Mahogany-WB-Worn-Brown/art-GIT0014720-000
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Epiphone-Les-Paul-Standard-EB-Ebony/art-GIT0002826-001

- Een nieuwe die ik daar zien hangen heb, ze kost iets meer, maar hing in de winkel goedkoper geprijsd als in Duitsland. Hier zou ik graag ook wel nog een reactie op hebben:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Ibanez-SZR520-TGB-Transparent-Grey-Burst-Bag/art-GIT0012410-000#

Voor de versterkers ben ik afgestapt van die 2ehands koop van de Line6 Spider III 120W. Deze zou te groot en te luid zijn, en er zijn te veel mensen die dit niet aanraadden.
Mijn interesses liggen nu in kleine versterkers en dit zelfs tot 15W:

- De Vox VT15: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/VOX-VT15-Valvetronix-15-Watt-Combo/art-GIT0014349-000

- De Marshall MG15 (dfx): Deze vind ik niet op de duitse site (fx wel)
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Marshall-MG15-Combo-NEW-15-Watt/art-GIT0015187-000

- De serie Roland Cube X: Maar de 15W versie kost de helft van de bovenstaande. Ik vermoed dat dit een reden heeft en dat deze amp dus zijn meerdere moet herkennen in de andere twee?
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Roland-Cube-15X-15-Watt-8-Speaker-2-Kanaele/art-GIT0009038-000
De 20W versie haalt dan wel direct in prijs de andere bijna in:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Roland-Cube-20-X-20-Watt-8-Speaker-2-Kanaele/art-GIT0009039-000

Enige opmerkingen / suggesties / klachten dat ik te veel vragen stel ? Enz :)

Mvg,

Tom

Kakihara
19 april 2009, 12:36
Qua gitaren zit je goed, me dunkt.

Kwestie van versterkers zou ik eerder naar een kleine buizen vijfwatter gaan dan een transistor van 15 watt... Denk hiervoor vooral aan de Fender Champion 600 of de SuperChamp (15watt) of de in Duitsland verkrijgbare Crate Palomino V16 of een Blackheart ... Maar da's persoonlijke smaak ;)

macwilliams
19 april 2009, 13:16
Leuke keus, bij de epi ging ik persoonlijk voor de zwarte. Qua versterker moet je eigenlijk naast elkaar testen.

SnoopWinckel
20 april 2009, 11:51
Hoi hoi,

Ik ben zelf ook een beginnende gitaar speler (en nieuw op dit forum), en ik herken het verhaal van den titten maar al te goed. Daarom zet ik even mijn eigen verhaal neer :)

Een paar dagen geleden heb ik ook de knoop doorgehakt en een elektrische gitaar aangeschaft. Weken heb ik reviews en forums gelezen tot ik het beu was ;)
Ik ben dan naar de lokale muziekwinkel gestapt met het advies dat ik veel heb gelezen: pak een aantal gitaren vast, speel wat noten, vraag advies aan de verkopers...

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Godin Detour (zelfde kleur als op de foto)

http://www.musicarius.com/catalog/images/DET-RAR.jpg

De redenen waarom ik voor deze gitaar heb gekozen:
- het geluid beviel me enorm
- de speelbaarheid is naar mijn 'n00b' mening heel goed
- het is een heel eenvoudige no-nonsense gitaar
- ik heb een heel grote korting gekregen, er ging maar liefst 200 euro van de prijs af
- heel veel goede reviews te vinden op het net, quasi unaniem over de kwaliteit en geschiktheid voor een beginner als mezelf
- Godin is een ondergewaardeerd merk, ze maken echt heel goede gitaren voor een relatief lage prijs

Andere zaken die ik er bij heb gekocht:
- Roland Cube 20X versterker
- Statief om aan te zetten tot spelen en 'bragging rights' uiteraard ;)
- 6m kabel

Verder krijg je bij Godin gitaren ook een leuke tas om de gitaar rond te dragen, en de kwaliteit is echt wel goed. Dus dat is ook een besparing:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/7/0/5/553705.jpg

Ik raad aan om zeker een statiefje er bij te kopen, dan kan je de gitaar in het zicht zetten en dat nodigt uit tot spelen :)

Dit was trouwens niet mijn eerste gitaar aankoop, ik heb ook nog een akoestische gitaar staan.
Ik heb initieel voor akoestisch gekozen omdat:
- ik wou 'testen' of gitaar spelen wel iets was voor mij
- ik hou van het akoestische geluid
Ik denk dat ik in de komende maanden mijn akoestische ga omruilen voor een beter model (er zit een omruilgarantie op),
nu zit ik nog met een goedkope Stagg met gelamineerd bovenblad.

Veel succes!

hole
20 april 2009, 11:58
Hey SnoopWinckel.

Welkom alhier! Gefeli met de mooie gitaar.

Daarnaast draag ik je bij deze voor voor de "Beste-Forum-Naam-op-GitaarNet.nl-Award" :D

Trouwens, je mag best een nieuw voorsteltopic openen hoor :D

SnoopWinckel
20 april 2009, 12:10
Hey SnoopWinckel.

Welkom alhier! Gefeli met de mooie gitaar.

Daarnaast draag ik je bij deze voor voor de "Beste-Forum-Naam-op-GitaarNet.nl-Award" :D

Trouwens, je mag best een nieuw voorsteltopic openen hoor :D

Ok zal ik zeker doen :)

En bedankt voor de nominatie. Ik heb deze naam gekozen omdat ik die op de vele Engelstalige forums ook gebruik, op die manier leren zij ook wat Nederlands :seriousf:

hezz
20 april 2009, 13:58
Hoi hoi,

Ben gisteren naar muziekwinkel geweest, en heb daar wat info vergaard:
Om jullie op de hoogte te houden waar ik sta:

- De Epiphone LesPaul Standard hing er niet, volgens hun site is hij veel duurder dan in Duitsland. Maar deze gitaar boeit me nog steeds
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Epiphone-Les-Paul-Std.-Ltd.-Mahogany-WB-Worn-Brown/art-GIT0014720-000
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Epiphone-Les-Paul-Standard-EB-Ebony/art-GIT0002826-001

- Een nieuwe die ik daar zien hangen heb, ze kost iets meer, maar hing in de winkel goedkoper geprijsd als in Duitsland. Hier zou ik graag ook wel nog een reactie op hebben:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Ibanez-SZR520-TGB-Transparent-Grey-Burst-Bag/art-GIT0012410-000#

Voor de versterkers ben ik afgestapt van die 2ehands koop van de Line6 Spider III 120W. Deze zou te groot en te luid zijn, en er zijn te veel mensen die dit niet aanraadden.
Mijn interesses liggen nu in kleine versterkers en dit zelfs tot 15W:

- De Vox VT15: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/VOX-VT15-Valvetronix-15-Watt-Combo/art-GIT0014349-000

- De Marshall MG15 (dfx): Deze vind ik niet op de duitse site (fx wel)
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Marshall-MG15-Combo-NEW-15-Watt/art-GIT0015187-000

- De serie Roland Cube X: Maar de 15W versie kost de helft van de bovenstaande. Ik vermoed dat dit een reden heeft en dat deze amp dus zijn meerdere moet herkennen in de andere twee?
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Roland-Cube-15X-15-Watt-8-Speaker-2-Kanaele/art-GIT0009038-000
De 20W versie haalt dan wel direct in prijs de andere bijna in:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Roland-Cube-20-X-20-Watt-8-Speaker-2-Kanaele/art-GIT0009039-000

Enige opmerkingen / suggesties / klachten dat ik te veel vragen stel ? Enz :)

Mvg,

Tom

Mmmmm! Die worn brown is heel mooi! Ibanez vind ik normaal gesproken betere gitaren binnen deze prijsklasse, maar de hals is heel anders.

Qua versterkers zou ik waarschijnlijk voor de Cube of Vox gaan, de Marshall is volgens mij niks, maar kijken naar een kleine buizen-versterker ala Fender Champ kan een optie zijn, als het budget dat toelaat.

den titten
21 april 2009, 11:14
Hoi,

Wat is er dan beter aan een buizenversterker? Want het aantal Watt daalt maar de prijs niet :)
Is er bij de Ibanez en de Epiphones een belangrijk verschil kwa geluid dat je eruit kan halen? Of kan je met beide gitaren dezelfde muziek spelen?
Het liefst van al zou ik muziek als 'Gary Moore - Still Got the blues / Moody Blues - Blue Guitar / Snowy White - Bird of Paradise' spelen.
Welke gitaar/versterker leunt hier het dichtst bij aan ? Ook vind ik het misschien (weet ik veel: ben beginneling) boeiend om ook op de elektrische gitaar liedjes te spelen als Hurt (Johnny Cash cover) en Pink Floyd (Wish you were here). Die tweede weet ik zelfs niet of het mogelijk is op een electrische te spelen. Maar zover ik weet heet dit 'clean' spelen ? Wat is er dan belangrijk aan de gitaar/versterker? (sorry van de belachelijke uitleg :))

Wat mij opvalt aan de Ibanez is dat op het breedste deel van de hals de frets enorm dicht bij elkaar liggen... Bemoeilijkt dit het spelen of maakt dit totaal niet uit?

Kan iemand mij eens vertellen wat het verschil is tussen de twee Epiphones? De ene is een stukje goedkoper, maar bij de uitleg lijkt het alsof de bruine niet moet onderdoen voor de zwarte standard.

Mvg,

Tom

FruscianteFan
21 april 2009, 11:32
Hoe hoger je op de hals komt, hoe dichter de frets bij elkaar zitten. Dat is nu eenmaal zo, op elke gitaar . Daardoor is het moeilijker om 'gewone' akkoorden heel hoog op de hals te spelen, maar het is weer makkelijker om noten te pakken die verder uit elkaar liggen.

Die 'worn brown' heeft een goedkopere lak, maar dat maakt haar niet slechter. Denk ik tenminste. Verder denk ik dat er minimale verschillen kunnen zijn in het geluid, maar die zullen je echt nog niet opvallen. Geldt misschien ook wel voor de Ibanez, die ongetwijfeld wat 'moderner' klinkt dan een Les Paul.

Liquid_Metal
21 april 2009, 11:45
Hoi,

Wat is er dan beter aan een buizenversterker? Want het aantal Watt daalt maar de prijs niet :)
Is er bij de Ibanez en de Epiphones een belangrijk verschil kwa geluid dat je eruit kan halen? Of kan je met beide gitaren dezelfde muziek spelen?

Het wattage van een buizenversterker is niet te vergelijken met dat van een transistor. Grof gezegd zal een 20 Watt buizenamp harder kunnen dan een 50 Watt transistor. Buizen zijn inderdaad duurder (en zwaarder, kwetsbaarder, vergen meer onderhoud) maar ze klinken zóó veel beter. Buizen hebben over het algemeen veel meer dynamiek (hoewel transistors steeds beter worden).

Het verschil tussen gitaren zit 'm in gebruik van houtsoort en de elementen. Welke fabrikant 'm heeft gebouwd maakt niet uit, maar elke fabrikant heeft een typische bouw (bv lijmen of schroeven van de hals en gebruik van rosewood voor de toets o.i.d.)

Bram+
21 april 2009, 11:51
Wat mij opvalt aan de Ibanez is dat op het breedste deel van de hals de frets enorm dicht bij elkaar liggen... Bemoeilijkt dit het spelen of maakt dit totaal niet uit?
Het grappige is dat de frets op de Les Pauls zelf nog dichter op elkaar zitten dan op die Ibanez, aangezien de Ibanez een [technisch verhaal]25.1" mensuur heeft en de Les Pauls een 24.75"[/technisch verhaal]. De afstand is altijd nog breed genoeg om bespeelbaar te blijven, daarbij zul je in de regel die posities ook niet supervaak (hoeven te) gebruiken.

Een SZR is eigenlijk een Les Paul-variant van de Ibanez S gitaren, met dezelfde houtsoorten en constructie. Vergeleken met een gemiddelde Epiphone Les Paul vind ik de SZR een betere bespeelbaarheid hebben. De hals ligt me beter, je kunt beter bij de hogere posities en hij heeft ook iets hogere fretjes als ik me niet vergis. Dit zijn wel allemaal persoonlijke voorkeuren. Een Les Paul heeft als voordeel dat het een Les Paul is, een klassieker dus.

hezz
21 april 2009, 11:58
Hoi,

Wat is er dan beter aan een buizenversterker? Want het aantal Watt daalt maar de prijs niet :)
Is er bij de Ibanez en de Epiphones een belangrijk verschil kwa geluid dat je eruit kan halen? Of kan je met beide gitaren dezelfde muziek spelen?
Het liefst van al zou ik muziek als 'Gary Moore - Still Got the blues / Moody Blues - Blue Guitar / Snowy White - Bird of Paradise' spelen.
Welke gitaar/versterker leunt hier het dichtst bij aan ? Ook vind ik het misschien (weet ik veel: ben beginneling) boeiend om ook op de elektrische gitaar liedjes te spelen als Hurt (Johnny Cash cover) en Pink Floyd (Wish you were here). Die tweede weet ik zelfs niet of het mogelijk is op een electrische te spelen. Maar zover ik weet heet dit 'clean' spelen ? Wat is er dan belangrijk aan de gitaar/versterker? (sorry van de belachelijke uitleg :))

Wat mij opvalt aan de Ibanez is dat op het breedste deel van de hals de frets enorm dicht bij elkaar liggen... Bemoeilijkt dit het spelen of maakt dit totaal niet uit?

Kan iemand mij eens vertellen wat het verschil is tussen de twee Epiphones? De ene is een stukje goedkoper, maar bij de uitleg lijkt het alsof de bruine niet moet onderdoen voor de zwarte standard.

Mvg,

Tom

Het aantal Watts zegt opzich niet zo heel veel over hoe luid een versterker is. Buizen versterkers gaan namelijk erg hard, ook op een wattage van maar 15W. Ik weet verder niet precies hoe dat werkt of tot stand komt, dus misschien dat iemand anders daar iets over kwijt kan.

Ibanezzen zijn over het algemeen gezien (dat is hun main-imago tenminste) goede scheurgitaren maar dat heeft volgens mij meer met hun halzen en looks te maken. Hoe de twee qua geluid verschillen kan ik niet zeggen zo voor een computer, mensen met verstand van hout soorten misschien wel. De Les Paul heeft wel veel meer massa in hout dan de Ibanez, dus dat zal wel voor verschil zorgen in toon en waarschijnlijk ook sustain. Ik gok dat de Ibanez wat scherper klinkt.

Dat van die fretten is normaal en heeft elke gitaar, misschien heeft de Ibanez zelfs wel met meer ruimte dan de Les Paul omdat een LP volgens mij een kortere mensuur heeft (afstand van topkam naar brug, toch?). Sowieso is de bereikbaarheid ook beter bij de Ibanez voor de hoge frets.

Bram+
21 april 2009, 12:16
Ibanezzen zijn over het algemeen gezien (dat is hun main-imago tenminste) goede scheurgitaren maar dat heeft volgens mij meer met hun halzen en looks te maken. Hoe de twee qua geluid verschillen kan ik niet zeggen zo voor een computer, mensen met verstand van hout soorten misschien wel. De Les Paul heeft wel veel meer massa in hout dan de Ibanez, dus dat zal wel voor verschil zorgen in toon en waarschijnlijk ook sustain. Ik gok dat de Ibanez wat scherper klinkt.
De SZR is net zoveel een scheurgitaar als een Les Paul: dezelfde mahonie body met esdoorn top, mahonie hals, allebei set-in. De pickups in de SZR zijn ook niet overdreven 'heet'. Het is overigens ook een best dikke gitaar (zie plaatje), hals is 20 mm tot 22.5 bij de 12e fret wat 'm ongeveer zo dik maakt als een 60s neck van Gibson. Profiel en mensuur wijken dus wel af.

http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/insets/zoom/SZR720TGB_SetInNeck.jpg

hezz
21 april 2009, 12:24
Als ik het zo zie is de Ibanez een wat betere gitaar, maar dat is gedeeltelijk ook persoonlijk. Het moet je natuurlijk wel aanspreken.

den titten
21 april 2009, 12:25
"Scheurgitaar" ?? Klinkt alsof beide gitaren gemaakt zijn voor ruige muziek? En ik luister vooral naar oude niet ruige muziek :) Of wat bedoelen jullie daarmee?

Ik heb zo toch het gevoel dat het zal aankomen op hoe ze in mijn eigen handen liggen. En welk uiterlijk me het meest aanspreekt.

Hoewel de meesten Ibanez kwalitatief het best lijken te vinden. Het blijft leuk om informatie op te doen en jullie meningen te krijgen, maar dit kan niet blijven duren. Ik ga de knoop moeten doorhakken :)

Kleine opmerking: De prijzen van de versterkers zijn duurder op musicstore.de dan keymusic.be wat ik heel vreemd vind. Dit geld ook voor sommige gitaren, maar volgens mij komt dit omdat de site 'ziet' dat ik vanuit Belgie surf, en zo mij de belgische prijzen geeft... Ik ging normaal alles in Duitsland halen omdat dit veel goedkoper is, maar nu dit precies het geval niet meer is, zou de service van de Belgische winkel mijn voorkeur krijgen... Toch vreemd... Zou iemand zo lief willen zijn om mij de Duitse prijzen van de Epiphone LesPaul Standard Ebony / Worn Brown en de Ibanez Szr520-tgb te geven? Als ook de versterker Vox VT15. Danku !

hezz
21 april 2009, 12:27
"Scheurgitaar" ?? Klinkt alsof beide gitaren gemaakt zijn voor ruige muziek? En ik luister vooral naar oude niet ruige muziek :) Of wat bedoelen jullie daarmee?

Ik heb zo toch het gevoel dat het zal aankomen op hoe ze in mijn eigen handen liggen. En welk uiterlijk me het meest aanspreekt.

Hoewel de meesten Ibanez kwalitatief het best lijken te vinden. Het blijft leuk om informatie op te doen en jullie meningen te krijgen, maar dit kan niet blijven duren. Ik ga de knoop moeten doorhakken :)

Kleine opmerking: De prijzen van de versterkers zijn duurder op musicstore.de dan keymusic.be wat ik heel vreemd vind. Dit geld ook voor sommige gitaren, maar volgens mij komt dit omdat de site 'ziet' dat ik vanuit Belgie surf, en zo mij de belgische prijzen geeft... Ik ging normaal alles in Duitsland halen omdat dit veel goedkoper is, maar nu dit precies het geval niet meer is, zou de service van de Belgische winkel mijn voorkeur krijgen... Toch vreemd...

Heb je Thomann.de (http://www.thomann.de/nl/index.html) al eens geprobeerd? Mensen hebben daar betere ervaringen mee dan Musicstore.

Bram+
21 april 2009, 12:31
"Scheurgitaar" ?? Klinkt alsof beide gitaren gemaakt zijn voor ruige muziek? En ik luister vooral naar oude niet ruige muziek :) Of wat bedoelen jullie daarmee?
Wat er meestal mee bedoeld wordt is dat Ibanez een metalimago heeft en dat ze 'alleen maar' balls-to-the-walls heavy metalgitaren kunnen maken die niet 'clean' kunnen en elke mate van nuance missen. Een metalimago heeft het wel tot op zekere hoogte, maar dat tweede is gewoon niet waar.

SnoopWinckel
21 april 2009, 12:41
Kleine opmerking: De prijzen van de versterkers zijn duurder op musicstore.de dan keymusic.be wat ik heel vreemd vind. Dit geld ook voor sommige gitaren, maar volgens mij komt dit omdat de site 'ziet' dat ik vanuit Belgie surf, en zo mij de belgische prijzen geeft... Ik ging normaal alles in Duitsland halen omdat dit veel goedkoper is, maar nu dit precies het geval niet meer is, zou de service van de Belgische winkel mijn voorkeur krijgen... Toch vreemd... Zou iemand zo lief willen zijn om mij de Duitse prijzen van de Epiphone LesPaul Standard Ebony / Worn Brown en de Ibanez Szr520-tgb te geven? Als ook de versterker Vox VT15. Danku !

Dat heb ik ook al gemerkt ja, Duitse prijzen lijken duurder dan de gemiddelde Belgische winkel. Ik heb mijn gitaar ook effectief goedkoper gekregen hier in België dan het ding op Thomann/Musicstore stond.

den titten
21 april 2009, 12:48
Hoi en weeral danku voor de reacties.
Ik heb op die thomann.de site ook al gekeken ja. Ik heb ze niet expliciet met elkaar vergeleken maar musicstore.de heeft een winkel in Keulen en daar zou ik nog een mooi uitstapje van kunnen maken :)
Metal is nu wel niet echt mijn genre muziek, ik hou vooral van rustiger. Ik heb in een filmpje ook gezien dat Snowy White - Bird of paradise op een LesPaul wordt gespeeld.
Ik denk dat ik met mijn beperkte selectie van gitaren en versterkers naar een winkel moet stappen en daar vragen om mij wat te laten horen, eens vast te laten nemen,... Om dan een keuze te moeten maken.
Heeft thomann ook een fysieke winkel? Of is dit enkel online te doen? Ik zie wel een vestiging (Treppendorf) op de site maar dit lijkt meer een warenhuis dan een winkel...

ellisvertellis
21 april 2009, 16:11
Ben ik correct als ik zeg dat "Ibanessen" wat helderder klinken dan LPs? Ik durf al bijna niet meer :))

den titten
23 april 2009, 09:59
Ik zou het niet weten, maar ik zou graag reacties krijgen op het verschil van de gitaren :soinnocent:

espike
23 april 2009, 10:38
M.b.t. het verschil tussen een les paul model, en een ibanez, kijk als eerste altijd naar de gitaar neck. Deze bepaalt voor een groot deel het geluid. De les paul hoort mahonie te zijn, hierdoor krijg je dat warme geluid wat redelijk typerend voor een les paul is, er uit.
De ibanez heeft volgens mij een esdoorn neck (ik kan het ook fout hebben, weet neit zo veel van ibanez) Wat het geluid helderder/scheller maakt.
Het belangrijkste is alleen wat je zelf wil.
Zeker voor een eerste gitaar zou ik ze gewoon eerst 'voelen' kijk eens of je met je hand wel om de hals kan komen, (de gibson heeft een vrij brede neck voor het gevoel. Als je over de rand van de neck gaat, heb je dan je vingers openliggen omdat de frets slordig zijn afgewerkt?
Als ze gelijk aan elkaar zijn, zou ik de gibson aanraden, ook gelet op je muziek smaak, je speelt op een stukje historie, maar dat is meer persoonlijke voorkeur.
Ibanez maakt ook in het goedkopere segment, kwalitatief goede gitaren.
(ook een les paul kopie die best lekker klinkt)

Bram+
23 april 2009, 10:40
De ibanez heeft volgens mij een esdoorn neck (ik kan het ook fout hebben, weet neit zo veel van ibanez) Wat het geluid helderder/scheller maakt.

Fout inderdaad, mahonie in dit geval (was ook al gezegd hier ergens).

ellisvertellis
23 april 2009, 11:34
Fout inderdaad, mahonie in dit geval (was ook al gezegd hier ergens).



Ja Espike, opletten he! :)

Nicks
23 april 2009, 12:01
Koop er gewoon een waarvan je vindt dat hij goed vasthoud, goed afgesteld is en voor je gevoel gewoon fijn speelt, dus geen fretbuzz constant stemmen, schrapende frets etc.. En natuurlijk eentje die qua looks bij je past. (ik bedoel houd je niet van ruige muziek ga dan ook niet voor een wilde looks gitaar ;) )

Je moet nog beginnen met leren spelen, waarom dan al gelijk moeilijk doen? Mijn ervaring is dat tegenwoordig de budget modellen van gitaren ook prima spelen. Je hebt alleen eerder de kans dat er 1 wat slechter is afgewerkt. maar pieces of crap zoals vroeg vind je haast niet meer, op misschien wat obscure namen na.

Of hij clean goed klinkt ligt vooral aan je type element (en natuurlijk aan je versterker), die makkelijk te vervangen zijn voor betere (NB zelfs dure gitaren bevatten vaak goedkope elementen mits anders vermeld). Mijn ervaring is dat meeste elementen tegenwoordig afgesteld zijn voor de ruigere spelers terwijl ikzelf ook meer van de rustigere muziek ben. Geen probleem, setje vintage output elementen erin en hij klinkt perfect!

Ikzelf heb veel plezier met een Roland Cube, een heerlijke clean en aardig wat verschillende versterker modellen die gewoon erg goed klinken.

Hout, als je dat belangrijk vindt is dat prima maar houdt er rekening mee dat iedereen er wat anders over heeft te vertellen (subjectief) en als je nagaat dat 60% van je gitaar je versterker al is en dan komen je elementen en snaren er nog eens overheen dat hout misschien niet die lange afweging waard is.

http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf
kijk zelf of je het verschil waard vindt. Denk er alleen aan dat zelfs 2 dezelfde stukken soort hout als anders waargenomen kunnen worden.

den titten
5 mei 2009, 12:57
IK HEB THUIS EEN GITAAR LIGGEN :)
Het is zover: ik heb er eentje gekocht.
Het is een Gibson LesPaul Special Faded (tv yellow) geworden.

De versterker ga ik vanavond of later deze week halen. Mijn plan is om in de winkel iemand te laten spelen op volgende versterkers:
Roland Cube20x
Vox VT15
of zo een Line 6 POD (weet niet echt wat de voor-/nadelen zijn tov versterker)

En zo zal ik dan toch ooit nog kunnen beginnen :)

Fotos staan al in een ander topic ( http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122367&page=3 )

Groetjes

allochthomas
5 mei 2009, 13:01
toe maar, als beginneling meteen aan de gibson
en nu:
foto's!

richwoodplayer
5 mei 2009, 13:18
toe maar, als beginneling meteen aan de gibson
en nu:
foto's!

dude, die staan al in het andere topic (check link in zijn post ;) )

allochthomas
5 mei 2009, 13:24
ik wil amateur gitaar porno, geen foto's van het internet!

den titten
5 mei 2009, 13:48
dat is werkelijk de gitaar in kwestie, gemaakt door de vorige eigenaar

Nog een bijkomend vraagje: buiten een versterker, wat heb ik dan nog nodig ? Wat ikzelf al weet is: een riem om te verhinderen dat de gitaar valt :)
Een kabel tussen gitaar en versterker ? (of wordt deze meegeleverd met aankoop van een nieuwe versterker?)

Wat nog? :)

Kakihara
5 mei 2009, 14:02
dat is werkelijk de gitaar in kwestie, gemaakt door de vorige eigenaar

Nog een bijkomend vraagje: buiten een versterker, wat heb ik dan nog nodig ? Wat ikzelf al weet is: een riem om te verhinderen dat de gitaar valt :)
Een kabel tussen gitaar en versterker ? (of wordt deze meegeleverd met aankoop van een nieuwe versterker?)

Wat nog? :)

Stemapparaat zou handig zijn :) Een stapeltje plectra ?

Exi
5 mei 2009, 14:10
dat is werkelijk de gitaar in kwestie, gemaakt door de vorige eigenaar

Nog een bijkomend vraagje: buiten een versterker, wat heb ik dan nog nodig ? Wat ikzelf al weet is: een riem om te verhinderen dat de gitaar valt :)
Een kabel tussen gitaar en versterker ? (of wordt deze meegeleverd met aankoop van een nieuwe versterker?)

Wat nog? :)

Bij geen van de versterkers die jij had opgenoemd, zit een kabel geloof ik. Maar misschien is er wel wat te regelen in de winkel.
Misschien een Gitaarstandaard om je gitaar in al zijn pracht te showen en om te zorgen dat je de gitaar wil oppakken zodra je je verveelt;)

Bolder
5 mei 2009, 14:26
gitaarband, kabel, stemapparaat, plectrums (plectra), standaard, gitaartas/koffer, extra setje snaren?

macwilliams
5 mei 2009, 19:25
Een muurhaak :)

den titten
6 mei 2009, 14:00
Heb weer wat extra spullen thuis liggen en nu kan ik denk ik wel even voort:

Gibson LesPaul Special Faded tv Yellow
Vox VT15
3 m kabel
Gitaartas
Stembakje
Staander voor de gitaar
Plectrums

Dit is het lijstje, het was een dure (voor mij toch) beslissing, maar ik hoop dat ze het waard blijkt te zijn. Ik wou zo nog een band maar dat was weer meteen 40€extra, en daar had ik geen zin in. Ik zal ze wel vasthouden :p

en nu : :lp:

HIERBIJ DANK IK IEDEREEN VOOR DE INFORMATIE EN REACTIES !!!!!!

macwilliams
6 mei 2009, 14:07
graag gedaan :)