PDA

View Full Version : Bolt on >> set neck?



Gothra
9 april 2009, 20:07
Stel dat ik een warmoth body en neck koop, maar geen bolt on gitaar wil, kan je dit dan zo aanpassen dat ik er een setthru constructie van maak?

Bob

Orpheo
9 april 2009, 22:50
gaat je niet lukken. als je de search op het forum van warmoth gebruikt, zie je duidelijker waarom. het kan niet, omdat die dingen er niet zo op gebouwd zijn. je kunt een body los kopen, en de halspocket uitfrezen voor een hals, maar neckthru gaat gewoon niet handig. kan je net zo goed alles van scratch het maken.

artnaz
9 april 2009, 22:59
Wacht even, set neck is toch gewoon de hals goed vastlijmen, neckthrough is als de hals helemaal doorloopt tot de staart van de body, waarbij de body eigenlijk de neck is plus twee stukken hout aan weerszijden geplakt? Of heb ik het al die tijd verkeerd begrepen?

Sanderltd
9 april 2009, 23:11
Set-through is een constructie die eigenlijk maar door weinig bouwers wordt gebruikt. Vooral ESP maakt gebruik van die methode. Set through is een kruising tussen set-in en neck-through.
Eigenlijk kun je het het best voorstellen als een set-in nek met een ongelofelijk lange tenon. De hals zal in de body door lopen tot net achter te brug en is dan niet zichtbaar aan de achterkant van de body, zoals dat bij een neck-through wel het geval is.
Je blijft dus werken met een body uit 1 stuk, waar je dan een hele lange neckpocket uitfreest (om het even zo te stellen). :)

artnaz
9 april 2009, 23:17
Ah ok, dat wist ik niet, ik dacht dat het een andere naam was voor neck-through.

Maar het is een beetje onduidelijk wat Bob wil dan, want hij spreekt over set-through in de post en set-neck in de topictitel.

Gothra
9 april 2009, 23:41
ah ik dacht dat dit hetzelfde was, ik bedoelde dan een set-in neck.

Sanderltd
10 april 2009, 01:14
Ik denk dat je de body dan wel zou kunnen aanpassen voor een set-in nek. Je zou de neckpocket opnieuw kunnen opvullen met hout en de neckpocket opnieuw frezen voor een set-in nek. Maar dit kan best ingewikkeld worden lijkt me.
De nek zelf kun je moeilijk/niet aanpassen naar een set-in nek, aangezien de tenon bij een set-in nek vaak een stuk langer is dan bij een gewone bolt-on. Ook de hiel is anders gevormd als ik me niet vergis.

Daarbij zou ik me de vraag stellen of dit allemaal wel de moeite zou zijn? Een goed uitgevoerde bolt on kan een perfecte sustain en klank geven. Het enige minpunt is de minder vloeiende overgang van de body naar de nek, maar dat is persoonlijke voorkeur. (Ik heb er persoonlijk geen last van.)