PDA

View Full Version : Beter geluid, wat te veranderen?



Maleco
9 april 2009, 18:33
Beste gitaargeleerden,
ik surf nu al zo'n 1.5 jaar over dit forum zonder iets te zeggen maar ik heb nu
jullie help best wel nodig :dontgeti:

Ik speel al een jaar gitaar en ik merk steeds vaker dat mijn geluid niet precies is wat ik wil spelen. Ik speel vooral classic rock (AC/DC..) en 80'ies metal.
Het geluid is bij een beetje oversturing al snel een dikke brij. Hier wil ik
graag vanaf maar ik weet niet echt wat ik hiervoor moet veranderen.

Ik heb al gekeken naar bijvoorbeeld nieuwe elementen (GFS zijn nu heel aantrekkelijk) of een pedaaltje. Wellicht zou een nieuwe versterker ook heel
erg helpen maar dit is nogal een grote aankoop voor mij dus ik wil het graag zeker weten :)

Mijn Gitaar: Ibanez Sz520
Mijn Amp : Marshall G50R CD

Alvast bedankt :strat:

edje kadetje
9 april 2009, 18:39
ik hoop dat andere forumleden je wat verder kunnen helpen.
je hebt in ieder geval keurig aangegeven wat je zoekt en wat je al hebt.

besef dat het uiteindelijk om jouw oren gaat, en je dus verschillende mogelijkheden moet gaan beluisteren om je keuze te kunnen maken. Maar eerst de keuzemogelijkheden beperken is een goede eerste stap.

succes.

Farether
9 april 2009, 18:45
Ik zou toch gaan voor een goede versterker.
Op de versterker die je nu hebt halen andere pickups wss niet zoveel uit.
En als je een goede versterker hebt kan je daar om heen bouwen,
kijken hoe die reageert op pedaaltjes etc.

Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt en of het alleen voor thuisgebruik is of ook met een band?

macwilliams
9 april 2009, 18:52
Het is ook heel budget afhankelijk.

Maleco
9 april 2009, 19:01
Qua budget heb ik niet heel veel te besteden, mocht er een nieuwe
versterker kopen dan gaat de oude wel weg. Iemand nog een idee hoe veel
die op kan brengen?

Het is vooral bedoeld voor thuisgebruik, het kan hier allemaal niet zo hard.
Wellicht in de toekomst ook voor bandgebruik maar dat hoeft nu nog niet.

Ferraririk
9 april 2009, 19:21
ik denk dat de MG50R Cd ongeveer 160-200 euro opbrengt

mocht je nog 100 euro erbij hebben: kijk is naar de Blackheart Little Giant 5 watt buizen-top met bijbehorende cab of de combo ervan, klinkt geweldig, mischien kan je ook wel een Blackstar HT-5 combo vinden, maar dan wel 2de-hands, nieuw is die 2de 349,-

Squier02
9 april 2009, 20:15
Jij hebt dan teminste nog een humbrucker in je gitaar, ik moet het met 3x single coil doen :(

Maar goed, voor AC/DC hoef je niet veel gain te hebben. Met volume half dicht kom je al wat meer in de richting. Verder met veel treble en middle en bas op half. Probeer dat eens.

Met jou budget kom je niet zo super ver, ik zou zeggen doorsparen totdat je genoeg geld hebt voor een Peavy valveking of een Marshall jcm 800 of iets dergelijks. op een JTM30 met de juiste instellingen in combinatie met een squier kom ik al aardig in de buurt, dus moet het jou waarschijnlijk ook lukken.

succes ermee!:hippie:

Ferraririk
9 april 2009, 20:18
Squier even een nieuwsflits: je hebt humbuckers in single coil formaat :D

JimiDylan
9 april 2009, 20:22
inderdaad, @Squier02, ik heb een Seymour Duncan Hotrails in de brugpositie gezet, en dit werkt perfect, kost je 90 euro en een uurtje knutselen!

Ferraririk
9 april 2009, 20:33
is in een half uur gedaan hoor, of je moet een bout zijn met de soldeerbout

JimiDylan
9 april 2009, 20:35
is in een half uur gedaan hoor, of je moet een bout zijn met de soldeerbout

Als je het voor de eerste keer doet ofzo? :P Ik heb niet zo'n geweldig besef van tijd :P

guitarkid
9 april 2009, 20:42
Maar goed, voor AC/DC hoef je niet veel gain te hebben. Met volume half dicht kom je al wat meer in de richting. Verder met veel treble en middle en bas op half. Probeer dat eens.


Gain en volume zijn wel twee heel verschillende dingen, Squier02.
En AC/DC zonder veel gain...? Da's volgens mij geen goed idee. :rockon:

@Maleco: je kunt wel met té veel gain spelen en (inderdaad Squier02...) te veel laag (?) en misschien met het verkeerde (minder voor de hand liggende..?) element. Dan kan het wel een brij worden. Ik zou vooral bij akkoorden het brug-element gebruiken.
Misschien, voor je je in allerlei nieuwe apparatuur stort, eerst eens bij een goede muziekzaak langs gaan en je laten informeren.
Neem je gitaar mee, probeer gewoon wat uit en realiseer je dat het maken van een goed (jouw..!!) geluid ook vooral een kwestie van tijd en ervaring is en niet alleen van je spullen. Ik denk dat een gitarist met wat meer ervaring met jouw spullen vast wel een verrassend geluid kan maken.
En anders blijven vragen op dit forum !! Alleen: hoe omschrijf je geluid?

Sucses, C.

Mukkez
9 april 2009, 20:43
Ik heb toen ik ongeveer een half jaartje speelde een Boss MD2 gekocht en die over het cleane kanaal van mijn kleine versterkertje gepleurd. Echt een verbluffend resultaat, met genoeg aan de knopjes draaien heb je een wereld aan verscheidenheid (al speelde ik toen ook alleen wat jij nu speelt. Ik neem aan AC/DC en Metallica ;) ). Ik heb dat altijd zo gehouden tot ik een nieuwe amp kocht. (dit is nog geen maand geleden gebeurt). Toch gebruik ik het setje nog redelijk vaak. (for the record, ik speel nu ongeveer tussen de 2,5 en 3 jaar)

richwoodplayer
9 april 2009, 21:15
is in een half uur gedaan hoor, of je moet een bout zijn met de soldeerbout

je hoeft niet alles zo letterlijk te nemen:D

Squier02
9 april 2009, 21:44
Gain en volume zijn wel twee heel verschillende dingen, Squier02.


Ik bedoelde te veel distortion, met de volumepot half dicht krijg je meer iets er tussen in, iets waar Angus ook speelt. Teminste, dit heb ik ergens gelezen. of ik het nu iets anders zeg, Het gaat om de resultaat en dat is dat de TS boeit. :hippie:

Ik weet dat ik ook een humbrucker in mijn squier kan zetten, maar ik speel ook nog blues en wil hem graag zo houden. Ik ben van plan om een keer een SG aan te schaffen voor het betere scheurwerk.

Lenweë Míriel
9 april 2009, 23:18
Als je een beetje scheur zoals AC/DC zoekt moet je vooral je versterker redelijk fel afstellen. Ik zou gaan door de brug positie je gitaar. Dan bij je versterken de volume knop redelijk ver open draaien en juist de gain knop niet te ver. Het geluid is namelijk erg clean maar vooral hard vol en maar een lichte scheur, wel een flinke landing mid en hoog.
Ik weet niet of je dit geluid kan krijgen met je huidigen spullen, maar wellicht met een overdrivepedaaltje moet het wel lukken.
Verder denk ik dat je het beste eerst kunt kijken voor een betere versterker en de gitaar laten wat het is want ik denk dat die wel goed is. Alleen de goedkopere Marshall reeks staat niet als heel erg mooi bekend.
Maar voor verdere tips mbt. versterkers kun je het beste even een topic aanmaken in het subforum moderne versterkers.

Maleco
10 april 2009, 10:30
Eerst bedankt voor al jullie tips,

Over het algemeen speel ik al over het brugelement ik heb mn gain ook al gematigd, nu kan mn versterker jammer genoeg niet al te hard, bij standje 1 komen mn ouders al klagen dat ik boven de tv uit kom. (groot resonerend huis)

@Mukkez dat is inderdaad wat ik zo ongeveer speel :)

De examens komen er binnenkort ook aan dus ik hoop dat ik daarna wat extra cash heb, dan de marshall op marktplaats en kijken waar we uitkomen..

Ik zal inderdaad even een topic aanmaken in het versterkers forum, ik had al vaker gekeken naar de blackheart en dit zou wellicht een goede oplossing zijn voor het geluidsprobleem hier

Verdere tips zijn altijd welkom :cheerup: