PDA

View Full Version : Marshall JMP 100 super bass



2shane
9 april 2009, 16:36
Laats wat ik samen met Arvoitus aan het werken bij ons lokale OJC. we waren wat aan het opruimen in eens trekt Arvoitus een doek aan de kant. staat er ineens een oude JCM 800 cabinet. helemaal overvallen van blijdschap hadden we dus niet gekeken of er een top bij zat.
even later toch maar gekeken en bleek dat er een Marshall top bij zat :crazyhappy:, we hadden niet goed gekeken en gingen ervanuit dat het een JCM 800 top was gezien deze er erg op leek. Het bleek dus een Marshall JMP 100W Super Bass te zijn die niet werkte. Toch wilde we kijken of er geluid uit kwam en hadden we even thuis een gitaar gehaald. en ja hoor er kwam nog geluid uit en alle buizen waren nog goed , alleen het lampje van de aan/uit schakelaar was kapot.
Een geweldige vondst natuurlijk en we konden hem zo mee nemen omdat hij "kapot was" .
Thuis weer verder getest en in combinatie met een MXR distortion + ( ook gemaakt voor Arvoitus ) klinkt hij super. voor mij geen transistor meer.

Nu vroeg ik me wel af of er mensen zijn die mij wat meer informatie kunnen geven over deze versterker. Aan het type nummer te zien komt hij ui 1979. maar verder kan ik er met google niet veel zinnigs van vinden.

Enkele foto's
http://img5.imageshack.us/img5/8217/fotos0048.th.jpg (http://img5.imageshack.us/my.php?image=fotos0048.jpg)
http://img4.imageshack.us/img4/1923/fotos0049z.th.jpg (http://img4.imageshack.us/my.php?image=fotos0049z.jpg)

http://img4.imageshack.us/img4/4933/fotos00571.th.jpg (http://img4.imageshack.us/my.php?image=fotos00571.jpg)
http://img4.imageshack.us/img4/9626/fotos00561.th.jpg (http://img4.imageshack.us/my.php?image=fotos00561.jpg)

en mijn MXR Distortion + Clone
http://img11.imageshack.us/img11/8992/fotos00581.th.jpg (http://img11.imageshack.us/my.php?image=fotos00581.jpg)

Chris Winsemius
9 april 2009, 16:39
Ip. te vergelijken met eerdere (metalface) SuperBass versterkers maar spanningen/caps/elko's/trafo's kunnen wat verschillen.

Ivm. SuperLeads uit die tijd hebben ze 'n wat rondere/cleanere klank wat vooral met Strats 'n plus kan zijn.

En op 10 of 11 scheuren ze ook ;)

Ace 1.15.19
9 april 2009, 16:40
Ik vind het echt een super mooie vondst en ik baal als een stekker dat ik daar niet werk... Het is letterlijk twee straten van mij vandaan. :(

Lexvandoef
9 april 2009, 17:24
nice! Gefeliciteerd!

JeroenSchaaf
9 april 2009, 17:46
Gefeliciteerd! altijd mooi om te vinden!:D

sjaak1990
9 april 2009, 23:52
Damn wat een geluk. Hij klinkt al bijna geweldig als hij uitstaat.

Tjebbe_Z
10 april 2009, 10:11
whoe, nice

zeker als je hem gratis meekrijgt

Arvoitus
10 april 2009, 14:27
Zeker wel ideaal. Er zijn tenminste nog OJC's waar je zomaar een marshall stack vindt ;)


Ip. te vergelijken met eerdere (metalface) SuperBass versterkers maar spanningen/caps/elko's/trafo's kunnen wat verschillen.

Ivm. SuperLeads uit die tijd hebben ze 'n wat rondere/cleanere klank wat vooral met Strats 'n plus kan zijn.

En op 10 of 11 scheuren ze ook
Klopt het dat die dingen ook makkelijk te modden zijn naar een Superlead versie? Dat had ik iig ergens gelezen.

Verder ben ik meer een liefhebber van de wat heftigere scheurbakken (jcm800).

2shane
10 april 2009, 14:35
Zeker wel ideaal. Er zijn tenminste nog OJC's waar je zomaar een marshall stack vindt ;)


Klopt het dat die dingen ook makkelijk te modden zijn naar een Superlead versie? Dat had ik iig ergens gelezen.

Verder ben ik meer een liefhebber van de wat heftigere scheurbakken (jcm800).

proef ik hier weer een nieuw project ?

Negative K3 fan
10 april 2009, 14:43
waarom modden naar superlead? Er is niets mis met superbasses voor gitaar! Voor heftiger scheur een pedaal of idd ombouwen naar jcm800(+), is best te doen.

Arvoitus
10 april 2009, 15:03
Ach, ik wil modden wat er te modden valt.

De MXR Distortion+ scheurt niet genoeg naar mijn mening. Met de drive vol open komen we net in het AC/DC gebied.

Maar modden naar een JCM800, gaat dat een beetje makkelijk?

Chris Winsemius
10 april 2009, 15:53
Ach, ik wil modden wat er te modden valt.

De MXR Distortion+ scheurt niet genoeg naar mijn mening. Met de drive vol open komen we net in het AC/DC gebied.

Maar modden naar een JCM800, gaat dat een beetje makkelijk?

Is op zich niet moelijk maar let wel op de layout/etc. v/d bedrading anders krijg je 'n oscillatie 800 ;)

SuperLead met post pi mv geeft ook 'n bak scheur op diverse volumes...

EDIT: als je 'n beetje netjes en verstandig werkt zijn bovenstaande mods zonder blijvende beschadigingen mogelijk...

ieme
10 april 2009, 16:04
vette vondst!

Chris Winsemius
10 april 2009, 16:48
vette vondst!

even 'n doekje pakken en dat is ook weer opgelost


























:seriousf::seriousf::seriousf:

2shane
10 april 2009, 18:01
Ach, ik wil modden wat er te modden valt.

De MXR Distortion+ scheurt niet genoeg naar mijn mening. Met de drive vol open komen we net in het AC/DC gebied.

Maar modden naar een JCM800, gaat dat een beetje makkelijk?

inderdaad , word toch maar eens tijd dat je je tube screamer maakt kunnen we die testen.
de mxr distortion + lijkt voor mijn gevoel meer een overdrive kwa geluid.

zo'n mod naar een JCM800 klinkt trouwens ook wel erg aantrekkelijk.:cooler:

Ace 1.15.19
10 april 2009, 18:51
Tim, ik wil die MXR wel eens horen!

2shane
10 april 2009, 20:32
kom maar een keer langs , of ik kom een keer naar jou toe kunnen we hem testen.

Ace 1.15.19
10 april 2009, 21:10
Blaas hem maar over die Super Bass. :p

Unicron
10 april 2009, 21:55
Die oude Superbasses slikken pedalen als koek, dus voor je gaat solderen of modden zou ik gewoon eens een DS-1 al dan niet met een TS-9 ervoor proberen. Lekker rauw en drive genoeg...

Saf
11 april 2009, 21:26
Zou hem zo laten en idd met een DS-1 evt. in combi met een SD-1 ervoor een gassen met die handel. Met die combi krijg je uit alles een vette scheur.

Wat een ongelooflijke vette vondst overigens, wij hebben ooit eens moeten spelen in een jeugdhonk in de buurt van rotterdam, moesten daar toen heel vroeg zijn en waren ons aan het vervelen, ze hadden daar onder een oud podium ook stapels oude gear staan, toen i v roeg of ze dat spul niet verkochten wist de helft van de vrijwillegers niet eens waar ik het over had.

fredjuh
11 april 2009, 22:41
:seriousf::seriousf::seriousf:Iemand heeft met stift zijn favoriete settings erop gezet!:D Gewoon pijltjes bij de knopjes!
haha (http://img4.imageshack.us/img4/4933/fotos00571.jpg)

Joey Handsome
11 april 2009, 23:01
Mieterige settings zeg, gewoon alles op 10.

DaveItUp
12 april 2009, 10:52
Als je m ingrijpend wil modden, verkoop m dan en koop lekker een jcm800. Komop zeg,

Negative K3 fan
12 april 2009, 10:53
mijn favo superbass settings: bas/normal kanaal: bas onder 12 uur en mid treble presence voluit (standje 10/11), volume naar smaak.

2shane
12 april 2009, 11:08
Als je m ingrijpend wil modden, verkoop m dan en koop lekker een jcm800. Komop zeg,

niet verkeerd bedoelt maar sommige mensen beleven nog plezier aan het modden van versterkers en gitaren.

Joey Handsome
12 april 2009, 15:44
Waarom zou je niet mogen modden? Het is toch jouw versterker? Geniet er lekker van.

Ace 1.15.19
12 april 2009, 18:46
Je kan er veel van leren en als je er plezier van hebt is dat toch mooi. ;)

sjaak1990
12 april 2009, 19:51
Je kan er ongelofelijk veel van leren en het is gewoon leuk als je ook een beetje weet hoe buizenamps werken. Als je er veel doorheen speelt is dat leuk om te weten toch, en je kan lekker je eigen draai geven aan je amp.

2shane
12 april 2009, 22:20
Je kan er ongelofelijk veel van leren en het is gewoon leuk als je ook een beetje weet hoe buizenamps werken. Als je er veel doorheen speelt is dat leuk om te weten toch, en je kan lekker je eigen draai geven aan je amp.

inderdaad,
en gelukkig heb ik Arvoitus die woont 2 huizen achter mij, Die heeft al z'n eigen madamp gebouwd en die is vast wel bereid om me te helpen / het meest te doen. hij is me al weken uitleg aan het geven hoe een buizen versterker nu precies werkt.

Toaster
13 april 2009, 12:13
je begrijpt toch wel dat als je dit setje op marktplaats zet of alleen de top dat je dus gewoon een jcm 800 ervoor terug kan kopen?

De jcm 800's waar ik over heb gespeeld waar echt niet beter dan de Marshalls die ervoor zaten.

Dan heb ik nog liever een oude London City dan een JCM 800...

Ace 1.15.19
13 april 2009, 12:16
en die is vast wel bereid om me te helpen / het meest te doen.
Tegen gereduceerd tarief neem ik aan. :p

Arvoitus
13 april 2009, 13:07
Even een vraagje, hoeveel zou je voor deze top nu nog kunnen terug krijgen?

Ik wil er dan toch zeker wel een 2203 of 2204 voor terug.

DaveItUp
13 april 2009, 14:04
Dat moet uiteraard gewoon lukken.

En gelijk m'n punt, waarom een mooie 1959 gaan modden als je uiteindelijk toch een 2203 wilt.

Arvoitus
14 april 2009, 16:51
Ok, bij deze: Als er iemand een JCM800 2203 of 2203 wil ruilen tegen een Marshall Super Bass 100W ;)
Stuur me een PM!

Ace 1.15.19
14 april 2009, 23:30
... een JCM800 2203 of 2203 ...
Dat is hetzelfde. ;) Je bedoelt zeker 2203 of 2204.

jerome
15 april 2009, 00:27
Of bedoeld hij misschien een JCM800 2203 of een JMP2203 ?

HaroldA
15 april 2009, 00:32
Ok, bij deze: Als er iemand een JCM800 2203 of 2204 wil ruilen tegen een Marshall Super Bass 100W ;)
Stuur me een PM!

Tempting... But no....


Mijn JMP 2204 heeft waarschijnlijk al een nieuw baasje gevonden (nog voordat ik 'm te koop heb gezet??? :cheerup:) en van m'n JMP 2203 blijf je af! ;)

Ik heb ook nog een JCM888, maar die's veel te leuk voor thuis :makeup:


Voor het cabinet heb ik wel een zakje met knaken over! :crazyhappy:

Edit:
Ik zie net pas dat het inderdaad een JCM800 cab is... Ik zoek nu juist een 'A'-tje voor bij mijn 'B'-tje JMP cab... (100W; greenbacks; jack op hele achterlijke plaats)

Ace 1.15.19
15 april 2009, 00:46
Of bedoeld hij misschien een JCM800 2203 of een JMP2203 ?
Zou kunnen, maar het ging eerder al hierover:


Maar modden naar een JCM800, gaat dat een beetje makkelijk?


Even een vraagje, hoeveel zou je voor deze top nu nog kunnen terug krijgen?

Ik wil er dan toch zeker wel een 2203 of 2204 voor terug.

pol
15 april 2009, 10:03
probeer eerst een simpele master volume, een superbass scheurt van zichzelf al behoorlijk.
zou zonde zijn om de versterker nu al weg te doen voor dat je die goed gehoord hebt. Ik vond mijn vroeger superbass zonder master totaal niet bruikbaar, en pedalendistortion vond ik ook niks voorstellen tegen het geluid van de versterker zelf met master volume.

voor een superbass in goeie staat moet je wel zo'n 1000 kunnen krijgen, al raken ze minder snel weg als een jcm800, niet zoveel mensen kunnen iets aanvangen met een versterker zonder master.

Arvoitus
21 april 2009, 10:01
Hallo,
Ik krijg van een mede forumlid een aanbod om onze superbass te ruilen tegen zijn Marshall JMP 2204 mk2 master lead uit 78-79.

Ik weet niet echt veel over het verschil tussen de JMP en de JCM's. Ik hoor voornamelijk dat de verschillen aan de buitenkant zitten, en dat deze versie met de master volume "betere" is.

Ik ben er redelijk enthousiast over, maar is het een beetje een eerlijke ruil?

HaroldA
21 april 2009, 10:07
voor een superbass in goeie staat moet je wel zo'n 1000 kunnen krijgen, al raken ze minder snel weg als een jcm800, niet zoveel mensen kunnen iets aanvangen met een versterker zonder master.


Hallo,
Ik krijg van een mede forumlid een aanbod om onze superbass te ruilen tegen zijn Marshall JMP 2204 mk2 master lead uit 78-79.

Ik weet niet echt veel over het verschil tussen de JMP en de JCM's. Ik hoor voornamelijk dat de verschillen aan de buitenkant zitten, en dat deze versie met de master volume "betere" is.

Ik ben er redelijk enthousiast over, maar is het een beetje een eerlijke ruil?

Een JMP 2204 doet ongeveer Eur 800-900 en een Superbass tegen de 1000, maar die is veel moeilijker te verkopen.

De JMP is inderdaad de voorloper van de JCM800 serie. Nadat het contract met een Amerikaanse distributeur afgelopen was is de styling omgegooid en zijn er steeds goedkopere en/of minder onderdelen in gegaan o.a. om kosten te drukken.

Ik heb een JCM800 2204 en JMP 2204 en mijn voorkeur ligt zeer sterk bij de JMP'er!

pol
21 april 2009, 10:57
lijkt me een goeie ruil.

of zo'n jmp beter of slechter is denk ik niet, verschillen zijn toch vooral de behuizing en elke marshall uit die periode klinkt wel wat anders door variaties in de componenten, het circuit is principe hetzelfde gebleven. Ik zou dat niet gaan veralgemenen.

Arvoitus
21 april 2009, 11:15
of zo'n jmp beter of slechter is denk ik niet, verschillen zijn toch vooral de behuizing en elke marshall uit die periode klinkt wel wat anders door variaties in de componenten, het circuit is principe hetzelfde gebleven. Ik zou dat niet gaan veralgemenen.
Ik had gelezen dat de JMP2204 uit 1979 over het algemeen wat beter klonken omdat ze na 1980 onderdelen begonnen te vervangen, filtercaps weg begonnen te halen, etc etc

Het grappig is, eerst vond ik de "nieuwere" JCM's er beter uit zien dan de oude JMP. Maar dat is nu andersom geworden.

Ok dus de Marshall Super Bass 100W -> Marshall JMP2204 MV 1979 ruil moet ik zeker doen?


Ik heb een JCM800 2204 en JMP 2204 en mijn voorkeur ligt zeer sterk bij de JMP'er!
Hoe vergelijk je de twee met elkaar, wat zijn de voornaamste verschillen? Ik las dat de JMP ook wat luider was.

Als deze ruil doorgaat dan zal ik zeer blij zijn, kan ik eindelijk fatsoenlijk scheuren a la AC/DC, van halen, etc. En misschien nog wat kill 'm all/rtl van metallica eruit halen met een pedaaltje.

pol
21 april 2009, 11:25
bij de 100 watt is het zo dat er bij de latere versies minder filtering zit, bij de 50 watters is dat hetzelfde gebleven.

ac/dc is eerder superbass qua geluid.
jammer dat je de superbass niet wil proberen met een master of attenuattor, en dadelijk wil ruilen, je zou nog versteld staan hoeveel gain zo'n ding heeft.

2shane
4 mei 2009, 13:21
kan iemand mij vertellen waarom hij 4 inputs heeft ?
2 x I
2 x II
ook zitten er 2 volume knoppen op I en II
wat ik begreep was II een high gain input. en zouden de andere 2 inputs zijn om hem door te lussen. maar dit weet ik natuurlijk niet zeker

Negative K3 fan
4 mei 2009, 13:43
de amp heeft 2 kanalen, high/treble en bas/normal. Het normal kanaal is wat doffer van klank en het high/treble kanaal een stuk scheller.

De technische oorzaak hiervan is dat de eerste versterkingstrappen apart zijn van elkaar en hebben ook hun eigen volume knoppen. In het geval van een superbass heeft het high treble kanaal een condensator over de loper van zijn volumeknop om vooral meer hoog en mid door te laten, je zou kunnen zeggen dat het normale kanaal iets neutraler is wat betreft filtering.

Doordat deze kanalen apart zijn van elkaar kun je ze ook allebei tegelijk gebruiken met behulp van een patch kabel. Hier is genoeg over te vinden op dit forum met de zoekfunctie.

Per kanaal zijn er ook nog eens twee inputs, de ene heeft een hogere ingangsimpedantie dan het andere kanaal, namelijk +/- 1 MOhm tegenover +/- 135 kOhm. Het effect daarvan is dat de ingang met de hogere impedantie minder signaal weggooit en je zult ook merken dat er vooral minder hoge frequenties worden weggegooid.

shredneck
24 mei 2009, 11:11
maare...wie van jullie is nou de eigenaar? En begrijp ik dat julllie het ding allebei willen ruilen?

Chris Winsemius
24 mei 2009, 11:24
Per kanaal zijn er ook nog eens twee inputs, de ene heeft een hogere ingangsimpedantie dan het andere kanaal, namelijk +/- 1 MOhm tegenover +/- 135 kOhm. Het effect daarvan is dat de ingang met de hogere impedantie minder signaal weggooit en je zult ook merken dat er vooral minder hoge frequenties worden weggegooid.

De "low-gain" input gaat via 'n spanningsdeler naar het rooster v/d buis, impedantie idd. 136k maar de spanningsdeling zorgt voor 'n halvering v/h signaal. Bij het doorlussen (gelijktijdig gebruik ingangen van 1 kanaal) is de input "high".

Bij het (standaard) doorlussen wordt de ingangsimpedantie 500k, ietsje minder tophoog dan met 1M.

2shane
24 mei 2009, 11:32
uiteindelijk heeft arvoitus de versterker gevonden , maar hij staat nu bij mij thuis.
we hebben niet besloten van wie hij is en zover het aan mij ligt is hij dus gewoon van ons samen.

we hebben de top afgelopen vrijdag omgeruild voor een JMP 2204 en ik moet zeggen dat ik deze persoonlijk fijner vind. en het lampje van de aan/uit knop werkt :crazyhappy: