PDA

View Full Version : Van Zandt, Voodoo en Suhr Single coil Pickups



the sure thing
9 april 2009, 14:24
Hallo,

Ik ben op zoek naar "de beste" pickups voor in mijn strat. Ik heb een Haar gehad met Suhr pickups erin en dat was OK. Nu heb ik een Fender en wil graag een dikke vette toon. Clean is voor mij het allerbelangrijkst. Veel mid, normaal hoog en normaal laag. Output mag normaal zijn, maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Nu ben ik in de "toprange" aan het kijken: o.a. Voodoo, Suhr en Van Zandt. Is er iemand die deze pickups wel eens met elkaar vergeleken heeft? Mijn gevoel zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, dat het alle 3 kwaliteitspickups zijn met weinig verschil ertussen. Is dat zo?

Aca Ilic
9 april 2009, 14:29
hey sure t,
ik heb ze allemaal gehad totdat ik eergisteren van collega van mij Masterbuild serie '69 Abigail Ybarra setje heb uitgeprobeerd.Die zijn moeilijk te vidnen maar als je ze vindt , dit is de strat toon zoals een strat moet klinken.

Bernd Veenema
9 april 2009, 14:29
Ik heb in mijn Haar Suhr V60LP-elementen en ik heb mijn strat laatst vergeleken met een Fender met daarin Van Zandt True Vintage elementen. De Suhr's waren een stuk moderner qua sound. De Van Zandt-elementen waren warmer en dus minder fel. Ik moet wel zeggen dat mijn strat een BE-maple toets heeft en de geteste Fender had een rosewood toets en dat maakt het verschil natuurlijk alleen maar groter. Een maple toets klinkt sowieso al iets feller.

Lexvandoef
9 april 2009, 14:32
Je zou ook eens naar de Fender pickups kunnen kijken, ik heb een setje CS 54's in mijn strat zitten, en die geven ook een hele warme, cleane strattoon.

the sure thing
9 april 2009, 14:32
Ik heb in mijn Haar Suhr V60LP-elementen en ik heb mijn strat laatst vergeleken met een Fender met daarin Van Zandt True Vintage elementen. De Suhr's waren een stuk moderner qua sound. De Van Zandt-elementen waren warmer en dus minder fel. Ik moet wel zeggen dat mijn strat een BE-maple toets heeft en de geteste Fender had een rosewood toets en dat maakt het verschil natuurlijk alleen maar groter. Een maple toets klinkt sowieso al iets feller. Ja, ik vond de Suhrs ook modern klinken. Aan de ene kwant wat schel idd, maar aan de andere kwant prikten ze goed door de mix heen :). Maar het predikaat "warm" zou ik de Suhrs niet geven. Vet misschien wel. En ik ben vooral op zoek naar "warm EN vet". Het agressieve hoeft van mij niet. Het mag ook wat dik en wollig zijn :)

mikeyaxeman
9 april 2009, 14:47
hey sure t,
ik heb ze allemaal gehad totdat ik eergisteren van collega van mij Masterbuild serie '69 Abigail Ybarra setje heb uitgeprobeerd.Die zijn moeilijk te vidnen maar als je ze vindt , dit is de strat toon zoals een strat moet klinken.

Deze heb ik nu besteld voor mijn Squier bij Vox Humana.
Wilde eerst toneriders.
Heb wat info op internet opgezocht en op YouTube geluisterd en nu heb ik besloten om deze set te bestellen ben erg benieuwd! :)

Rutger
9 april 2009, 15:05
Zoiets blijft lastig adviseren, want in deze prijsklasse komt het toch vooral op smaak aan. De kwaliteit is van allemaal immers dik in orde. Het zijn de nuances die maken aan welke je de voorkeur geeft.

Om voor Van Zandt te spreken: de sound zou ik omschrijven als 'authentiek'. Ik heb van de standaard pu's weleens een klacht gehoord dat er wat laag aan zou missen, daar heb ik bij mijn setje Rock pickups echt geen last van: prima in balans. En al is dit de 'overwound' set van VZ, de output is toch redelijk normaal, het maakt de pickups gewoon wat pittiger kwa klankkleur. Clean blijft echter dik in orde, het is mijns inziens een perfecte set voor een pittige strat met een goed clean.

vinni
9 april 2009, 19:38
Heb al een paar keer suhrs gehad en ook Voodoo's....

Maarru.....ook op een aantal gitaren gespeeld met Fender Texas Specials....
Ik moet zeggen....geen boutique....maar voor mij de lekkerste.
Heb ze nog niet....nog steeds Suhr FL's.

Vinni

The Man Who Knew Too Much
9 april 2009, 21:56
Vandaag 18:38
vinni Heb al een paar keer suhrs gehad en ook Voodoo's....

Maarru.....ook op een aantal gitaren gespeeld met Fender Texas Specials....
Ik moet zeggen....geen boutique....maar voor mij de lekkerste.
Heb ze nog niet....nog steeds Suhr FL's.

Vinni


?

Ja dus :???: wat heb je er nu inzitten???

vinni
9 april 2009, 22:27
Nou....zoals het er staat.....nog steeds Suhrs.

Vinni

crapton
9 april 2009, 23:38
IK heb een Lite Ash Strat, daarin Seymour Duncan® APS-1N, APS-1RWRP, APS-1B, (Neck/Middle/Bridge) (APS=Alnico Pro Staggered.

Vind ik zelf een leuk klinkend setje, volgens mij vrij warm en vet.

Als je nog warmer & vetter zoekt probeer een setje humbuckers...

Tristan
10 april 2009, 00:50
Suhrs zou ik zeker niet doen, klinken zoals gezegd heel modern, clean echt niet lekker vind ik.
Voodoo's zijn gewoon okee, maar de beste vind ik nog steeds Fender Customshops en dan met name de '54's, alhoewel ik Abigail Ybarra's nog nooit echt geprobeerd heb en die echt fenomenaal schijnen te zijn.
Als je voor Boutique gaat dan zou je ook eens naar Lollars kunnen kijken, erg goed.
Harry Haeussel pickups zijn ook lekker, met name de combi Alnico 5 in hals en middenpositie en dan een Alnico 2 in de brug.

Wel doen:
Fender Customshop
Lollar
Harry Haeussel

Niet doen:
Suhr
Lindy Fralin

the sure thing
10 april 2009, 00:57
Ha Tristan, grappig dat je Fender Custom shops ertussen hebt staan. Ik heb nu een setje custom shops in mijn Fender..... eehhh.... custom shop :) en zojuist mijn eerste repetitie met deze gitaar gedaan. Voorheen dus Suhr LP's in een Haar strat.

Wat kan ik zeggen: de CS elementen klinken zeker warmer dan de Suhr elementen, maar vreemd genoeg heb ik "heimwee" naar de Suhr elementen. Ergens hou ik wel van dat agressieve, terwijl ik, gezien mijn stijl, helemaal geen agressieve elementen wil? Ik speel 80% van de tijd clean.

Het kan ook een kwestie van wennen zijn. De CS elementen klinken echt anders en hebben ook minder output dan de Suhr LP's. Ik kon weer aardig aan de knoppen van mijn pedaaltjes gaan draaien.

Ik kijk het nog een paar weken aan en dan beslis ik of ik mijn CS elementjes eruit sleutel en er andere in ga zetten. Bedankt voor de reacties tot dusver!

Tristan
10 april 2009, 03:44
Oh, nou ja, baserend op wat je zegt zou ik in ieder geval zeker geen Suhrs of Lindy Fralins nemen.
Ik zou inderdaad nog even wachten met die Customshops eruit te gooien.
Als je wat feller wil, maar toch nog warm zou je ook nog voor die Fender Customshop '69's kunnen gaan.
Die Abigail Ybarra's schijnen helemaal waanzinnig te zijn.
Of anders Lollars, voor de rest zou ik het ook niet weten.

Les Paul R8
10 april 2009, 09:15
Abigail Ybarra's zijn inderdaad waanzinnig. Alleen gaan ze inmiddels in de USA voor meer dan $500. In NL is er moeilijk aan te komen. Ik ben blij dat ik mijn setje indertijd nieuw gekocht heb voor een normale customshop prijs.

@Tristan: Maandag zal je de Ybarra's nog wel horen in de Eric Johnson Strat...

mikeyaxeman
10 april 2009, 11:55
Abigail Ybarra's zijn inderdaad waanzinnig. Alleen gaan ze inmiddels in de USA voor meer dan $500. In NL is er moeilijk aan te komen. Ik ben blij dat ik mijn setje indertijd nieuw gekocht heb voor een normale customshop prijs.

@Tristan: Maandag zal je de Ybarra's nog wel horen in de Eric Johnson Strat...

Heb bij Vox Humana zoals ik al zei deze dus besteld.

Pepe
10 april 2009, 12:13
Ybarra's signature zijn goeie pickups maar het tegenovergesteld van warm en vet wat mij betreft, veel hollow shim.
Voor warm en vet is Chubtone king, de naam zegt het al, chubby zonder de midpeak die dan normaal de kop op steekt.
Van Zandts ben ik de laatste tijd weer meer gaan waarderen, vooral de blues doet precies wat hij beloofd, wel een harmonisch gebalanceerd klankbeeld, daar moet je van houden.
Haeussel's zitten in hetzelfde klankbeeld maar iets ongenuanceerder, wat meer bloated wat weer goed is om in een band door te prikken. Ik heb 2 verschillende versies van die Haeussels, eentje met formvar en de ander met plain enamel maar ik hoor en geen verschil in.

Fender CS, you can't go wrong als je weet wat je wil, vooral de oude versie van de 57/62 en '69's standards hebben classic fender sound maar natuurlijk niet warm en vet. Ik ben daar sowieso geen fan van, ik grijp toch altijd weer terug op oude fender pickups van voor 74 en de 82/83 jaren.
Of de Chubtones.
Ook een kandidaat zijn de oude black labels S serie van Bill Lawrence maar goed, allang niet meer te krijgen.

Chris Winsemius
10 april 2009, 12:57
@Pepe:

Is er ook 'n website van Chubtone? Zat net te koekelen maar kwam niets tegen...

+11! betreffende jouw ervaring met VZs.

OT: kijk (en luister!) vooral naar het unplugged karakter van je Strat. Da's imho de basis v/h geluid en soms werkt de ene PU dan lekkerder dan een andere PU terwijl het in 'n andere Strat weer net andersom kan zijn...
(Hopelijk is dit te volgen, moet nog wat meer koffie injecteren... ;) )

Pepe
10 april 2009, 13:22
Michael gray heeft een drietal setjes voor mij gewikkeld maar vertelde mij dat hij geen orders meer aanneemt, het werk voor Don Grosh en Tom Anderson neemt al zijn tijd in beslag. Het laatste setje wilde hij nog wel doen gezien mijn "trouwe" clientele status maar dat is al weer 2 jaar geleden.

Het karakter van je gitaar is de basis waarop een pickup werkt, die kan nuances in het klankbeeld aanbrengen maar it builds up from there.
Over het algemeen zoek ik pickups voor een gitaar dat het inherente karakter versterkt maar de opposite to tame things down kan ook natuurlijk, wat je maar wil. Mijn ervaring is dat een goede gitaar met een evenwichtig klankbeeld minder baat heeft bij het wisselen van pickups dan een gitaar met pieken in het geluid.

The Man Who Knew Too Much
10 april 2009, 13:55
Ik zag trouwens laatst dat sommige Fender custom shop modellen een mix van verschillende pick ups hebben. Bijvoorbeeld CS texas in hals iets anders in het midden en een CS 69 in de brug. Iemand bekend hiermee en zou het klinken? Kan me voorstellen dat je een aantal verschillende klanken krijgt. Bovendien natuurlijk altijd mooi om een warm en volle pickup voor clean in de hals te zetten en een scherpere bij de brug die je vooral met meer distortion gebruikt.

Fender gebruikt zelf trouwens ook Abigail Ybarra's

http://www.fender.com/news/index.php?display_article=19

Pepe
10 april 2009, 14:17
De mix & match -callibrated- wordt tegenwoordig door CS op een aantal modellen toegepast om tegemoet te komen aan mods die door gebruikers vaak zelf gedaan worden. De brug pup is vaak de achilleshiel van een strat en is dan wat overwound en voor meer quack heeft de middenpup minder windingen dan de neck. Een '69 is typisch een pickup wat het goed doet in de neck en mid posities maar die zou ik niet snel voor de brug gebruiken. Per definitie hebben de andere pickups dan meer output.

the sure thing
11 april 2009, 19:47
... gisteren weer een optreden gehad en nog eens uitgebreid kunnen uitproberen van de elementen die in mijn Fender CS zitten. Het is denk ik toch even wennen. Live is toch de ultieme testcase: met mijn Wah klinken deze pickups toch veel minder schel dan de Suhr's. Het karakter van de Fender elementen in mijn CS is misschien minder agressief, maar prikt nog steeds goed genoeg door de mix heen. Een zangeres vond dat ik "doffer" klonk dan anders, maar hoorde in feite dat de Fender elementen warmer waren dan de Suhrs :). Wel bijzonder dat zelfs de zangeres het verschil hoorde!!!

Aca Ilic
7 mei 2009, 21:23
De mix & match -callibrated- wordt tegenwoordig door CS op een aantal modellen toegepast om tegemoet te komen aan mods die door gebruikers vaak zelf gedaan worden. De brug pup is vaak de achilleshiel van een strat en is dan wat overwound en voor meer quack heeft de middenpup minder windingen dan de neck. Een '69 is typisch een pickup wat het goed doet in de neck en mid posities maar die zou ik niet snel voor de brug gebruiken. Per definitie hebben de andere pickups dan meer output.

+1 Pepe

ik zou zeker geen Texas specials in halspositie zetten. Doe maar deze in brugpositie dan kun je tenminste nog lekker rocken als het moet.
'69 is echt een pickup voor neckpositie.
Op dit moment is mijn "slagplaatmix" als volgt:

CS '69 neck
CS '54 midden
CS Texas special brug
Mooie combi, maar het is natuurlijk persoonlijke smaak.....

Tjebbe_Z
8 mei 2009, 00:14
waarom zet je er geen Japanse jaren 80 fender pick ups in?:seriousf:

The Man Who Knew Too Much
8 mei 2009, 11:28
Zijn trouwens alle Fender custom shop elementen apart per stuk te koop?

Ibanez666
8 mei 2009, 11:32
Wel bijzonder dat zelfs de zangeres het verschil hoorde!!!


Ze kunnen soms best muzikaal zijn en een goed gehoor hebben en ook soms nog geinteresseerd zijn je sound, maar dan wel heel soms hoor ;)

Lexvandoef
8 mei 2009, 11:40
Ze kunnen soms best muzikaal zijn en een goed gehoor hebben en ook soms nog geinteresseerd zijn je sound, maar dan wel heel soms hoor ;)

ahum, die van ons hoort niet eens of Niels of ik wat speelt... :soinnocent:.

Ibanez666
8 mei 2009, 11:42
ahum, die van ons hoort niet eens of Niels of ik wat speelt... :soinnocent:.

ik zei ook heeeel soms ;)

die van ons zegt echt wel dat ze de ene gitaar mooier vindt klinken dan de ander. Dat heeft mn vrouw ook trouwens

mikeyaxeman
8 mei 2009, 12:50
De mix & match -callibrated- wordt tegenwoordig door CS op een aantal modellen toegepast om tegemoet te komen aan mods die door gebruikers vaak zelf gedaan worden. De brug pup is vaak de achilleshiel van een strat en is dan wat overwound en voor meer quack heeft de middenpup minder windingen dan de neck. Een '69 is typisch een pickup wat het goed doet in de neck en mid posities maar die zou ik niet snel voor de brug gebruiken. Per definitie hebben de andere pickups dan meer output.

Heb mijn Squier voorzien van CS'69s maar heb de bridge Pu terug gestuurd naar Vox Humana omdat die niks deed en weer terug gekregen na een reparatie.
Heb deze nu naar Guitarking (voorheen Jukebox) gebracht om het zaakje weer te laten solderen en wat andere aanpassinkjes dus ik heb de Pickups nog steeds niet goed kunnen testen ben dus benieuwd naar de bridge PU.
Heb er ook wel ervaring mee dat de bridge van een strat te schel en te iel klinkt.
kan nog altijd een Humbucker erin pleuren heb nog steeds een DiMarzio tonezone in mijn Epi zitten waar ik eigenlijk nooit meer op speel misschien dat ik die in verloop van tijd in mijn strat erbij gooi.
Eerst mijn geupgrade Squier eens uitvoerig uittesten :satisfie:

Renin
8 mei 2009, 21:06
mm, ik heb gewoon een setje SD vintage ssl1 in de strat zitten (nek en midden pup). In de brug een little 59, en dat werkt voor mij prima. De SD's klinken wel (i.c.m. de maple hals/toets) wat 'klinisch', maar dat vind ik juist wel lekker. Het geluid is te omschrijven als 'hard' zonder dat er veel output is o.i.d.

I.c.m. met een randje vind ik ze erg geschikt. Clean klinken ze te kil voor menigeen hier denk ik. Desondanks vind ik ze een stuk beter dan de standaard Fender pups die er in zaten.

Aca Ilic
9 mei 2009, 00:46
Zijn trouwens alle Fender custom shop elementen apart per stuk te koop?

Ja,als je een beetje geluk hebt op e-bay.......