PDA

View Full Version : Moderne collectors items



telecastermaster
9 april 2009, 13:15
Guys,

Ik heb helemaal niets met als die veelste te dure vintage Fender spul uit de jaren 60 enzo, maar ik was eigenlijk wel benieuwd naar wat volgens jullie gitaren zijn die in de toekomst (veel) geld waard zijn. En laten we zeggen gebouwd vanaf 1980. De moderne klassiekers dus, of de nieuwe collectors items, zeg maar. Gitaren dus die nu tweedehands al net zo duur zijn als hun nieuwprijs. Ben benieuwd. (Dan ga ik die nl verzamelen :soinnocent:)

richwoodplayer
9 april 2009, 13:18
moet het allemaal van fender zijn, of ook van andere merken?

Rick trodat
9 april 2009, 13:20
Ik denk de gibson american standaard van voor het nieuwe uiterlijkj zoals die nu is. Weet niet precies wanneer dat is ingevoerd, maar volgens mij vrij recentelijk.

telecastermaster
9 april 2009, 13:30
moet het allemaal van fender zijn, of ook van andere merken?


Graag ook andere. En liefst ook niet van die hele exclusieve en dure gitaren.

Een paar voorbeelden van gitaren waarvan ik denk dat die erg goed waardevast zijn of in waarde zullen toenemen (en toch betaalbaar zijn):

Hohner G3T (de houten peddel)
Hohner 'The Prince' telecaster
Squier Protone serie
Squier Super sonic
Yamaha SG serie
Yamaha SGV 300 / 800 reissues

Les Paul R8
9 april 2009, 13:43
Ik denk dat de meeste Fenders en Gibsons in 20 jaar echt wel hun nieuwwaarde overstegen hebben.

Mijn 91 Fender USA Strat kostte indertijd 1200 gulden. 600 euro moet er toch zeker voor te krijgen zijn (er is al veel meer voor geboden)
Mijn 92 Gibson Les Paul 40th anniversary was indertijd 3500 gulden. Huidige prijzen liggen rond de 2300 euro

PRS modellen kan je ook een goede stijging verwachten; vooral de gelimiteerde edities, zoals de Brazilians van 2003 (Toen rond de $2300, gaan nu voor minimaal $3500)

Dit soort gitaren zijn een prima belegging, waar je ook nog veel plezier van kan hebben.

artnaz
9 april 2009, 14:10
Als je het logisch bekijkt: modellen met een hoge kwaliteit en lage kwantiteit = zeldzaam & gewild. Bij het verstrijken van de tijd zal dat alleen maar meer worden.

Maar geen Custom Certified Special Limited Edition Staggs dus!

marter544
9 april 2009, 14:11
Pre-lawsuit Richwoods ;)

Nee, ik denk dat je dan bij gitaren met gelimiteerde oplages moet kijken, of apparaten die bijna niet verkocht worden (reversed-V en dat soort lelijke praktijken).

blademan
9 april 2009, 14:14
yamaha sg serie, en dan vooral de SG1000 en 2000. Supergitaren.
Ik heb de sg1000s, uit 84, pracht ding

Quadrifoglio
9 april 2009, 14:19
Eerste run JEM's en RG's

Bram+
9 april 2009, 14:20
1980 tot nu vind ik alsnog best een lange periode met een hoop 'modern classics'. Merken als Steinberger, Ibanez, Jackson, PRS, etc. moesten toch nog geboren worden/uitgroeien tot wat ze nu zijn. Al die merken hebben nu al onbetaalbare exemplaren.

Bram+
9 april 2009, 14:25
Eerste run JEM's en RG's
Valt (nu) nog best mee, zeker de eerste RG550's of andere 80s/vroege 90s RG's en dat komt natuurlijk niet in de laatste plaats omdat ze stervenslelijk zijn naar huidige maatstaven. De JEM777 in Loch Ness Green is wel duur omdat er daar maar 777 van zijn en allen gesigneerd door Vai zelf en andere oudere JEMs ook wel, maar niet meteen onbetaalbaar. Als ik aan hele dure Ibanezzen denk, dan is het een van de eerste (en weinige) JS Chrome Boys. Daar stond er laatst eentje voor een belachelijk dure prijs van op ebay.

johns
9 april 2009, 14:27
De Ibanez Roadstar :)

Volgens mij de Fender HM strat ook wel. Die was toen nieuw ongeveer 1500 gulden en staat nu wel te koop tussen de 700 en 900 euro.

Vroege Charvels misschien? Voor Japanse squiers zie ik ook wel hoge bedragen inmiddels. Ik denk dat de Ibanez RG 550 uit de jaren 80 ook een klassieker is, maar ik weet niet of veel mensen dat met me eens zullen zijn :)

Dean ML lijkt me ook wel.

telecastermaster
9 april 2009, 14:33
Music Man Silhouette

Troy
9 april 2009, 14:49
Ik zou zelf mijn geld zetten op...

* Aria Pro II gitaren tot 1985 en bij uitbreiding zowat alles waar de matsumoku-fabriek bij betrokken is
* De yamaha sg-reeks
* Paisley tele's...die geraakte men naar verluidt destijds aan de straatstenen niet kwijt maar zijn nu plots hip (denk dat The Wombats daar voor iets tussenzitten)

Kaboemba
9 april 2009, 14:50
Alle ibanezen die geen superstrat model hebben, nou ja een beetje te veel van het goede maar de musician en dat soort types mogelijk.

Kwalitatief en zeldzaam is geen garantie, het merk lijkt er nogal toe te doen.

Orgasmocaster
9 april 2009, 16:04
Ik denk de gibson american standaard van voor het nieuwe uiterlijkj zoals die nu is. Weet niet precies wanneer dat is ingevoerd, maar volgens mij vrij recentelijk.

De Dan Smith's worden met de dag voor meer geld verkocht! zelfs de low budget versie met de jack in de slagplaat! De 83/84 VRI's zijn al niet meer te betalen!

ik denk dat de volgende collectable's uit Japan komen. Matsumoku's (Aria's, Westone) .
Ik heb een collectie(tje) Heartfields waarvan ik hoop dat ze nog iets waard worden later. ze zijn in ieder geval met iets van $200 gestegen sinds ik ze gekocht heb :)

espike
9 april 2009, 16:21
hagstrom (super) swede
massieve mahonie body, super degelijk, goeie sustain, en snel krakende pot meters (wat schijnbaar bij alle classics hoort)

De jaren 80 squiers tellen vast ook wel.
De huidige ibanez semi hollows.. goeie kwaliteit voor een prikkie


Wat absoluut niet een classic wordt: de huidige epiphones, en gibsons..
Gibson maakt eigenlijk alleen nog maar reissues van reissues op t moment een paar niet aanslaande nieuwe modellen. ook fender heeft heir last van. niks innovatiefs.
robot gitaren lijken mij geen blijvertje. t is enkel iets wat binnen 25 jaar fatsoenlijk speel gebruik kapot zal gaan, en niet te fixen is, behalve te vervangen.

Luna maakt ook leuke (dames) gitaren. Iets lichter, smalle hals, en qua cnostructie en afwerking goed in elkaar gezet

Thunders1988
9 april 2009, 16:26
DeArmond gitaartjes. Al enkele jaren van de markt spijtig genoeg, maar die zijn écht goed. Vooral die met de Goldtone pickups.

catchy
9 april 2009, 16:43
'Fender American Standard Strat' Bouwjaar 1986/87.(Vlak na de CBS-periode).
Dit is één van de meest verzamelbare Fenders uit de jaren ’80.
Deze gitaren hebben nu al een aanzienlijke verzamelwaarde. Ze werden handgemaakt door dezelfde mensen die later de Fender Custom Shop zouden vormen en werden speciaal gebouwd om een nieuw Fender-tijdperk in te luiden. Strats uit deze periode werden handgemaakt omdat de reputatie van het toenmalige Fender op het spel stond. Alles hing af van het succes van dit nieuwe model, daarom werd de lat hier extra hoog gelegd. Slechts een paar gitaren per dag verlieten toen de fabriek. Als je er eentje kan vinden met een 'EE'-serienummer heb je heel veel geluk. (dit was een serienummer, bedoeld voor export, hiervan zijn er echt heel weinig in omloop).

Flipkoos
9 april 2009, 16:47
Tokai & Grand Suzuki, de betere kopieën dus.

Tjebbe_Z
9 april 2009, 17:56
De Gibson les paul heritage series uit de jaren 80 stijgen ook meer in hun waarde, en ik denk dat de les pauls faded zonder kamers ook wel wat gaan stijgen.

Maar goed ikblijf die hoge prijzen belachelijk vinden, een gitaar is maar een plank hout met snaren erop. Er moet verdomme op gespeeld worden!

Orpheo
9 april 2009, 18:00
PRS modern eagle en PRS 513 rosewood. dat gaan, nee, zijn al collector items.

Ash ketchum
9 april 2009, 18:18
Valley Arts gitaren en Music Man (zoals eerder gepost door telemaster). Dit zijn in mijn ogen niet alledaagse gitaren met een leuke uitstraling, bespeelbaarheid en een kenmerkend geluid.

Orpheo
9 april 2009, 18:19
Valley Arts gitaren en Music Man (zoals eerder gepost door telemaster). Dit zijn in mijn ogen niet alledaagse gitaren met een leuke uitstraling, bespeelbaarheid en een kenmerkend geluid.

maar musicman's zijn geen echte collectors items. sommige vast wel, zoals de nigel tufnel sig, maar de meeste zijn redelijk makkelijk te verkrijgen.

Bram+
9 april 2009, 18:22
Het helpt inderdaad wel als een gitaar in beperkte oplage is gemaakt of uit producitie is, zoals de originele Music Man EVH's (niet de Axis). Volgens mij beginnen originele Peavey Wolfgangs ook al flink in waarde te vermeerden, en over een paar jaar (vijf?) kunnen we de Fender/EVH Wolfgang aan dat rijtje toevoegen denk ik :D

Daan_B
9 april 2009, 18:39
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121731

OLP's waarschijnlijk...

macwilliams
9 april 2009, 20:03
LP's van epiphone uit de '90er jaren uit korea. Met name de customs zullen mettertijd wel zeldzaam worden. Of de zack wilde's misschien door de graphics? Wie weet.

Of ze dan echt heel duur gaan worden vraag ik me af. Maar niet veel in waarde zakken iig.

Guitar GoD
9 april 2009, 20:19
de 60th anniversery(diamond) modellen van fender kwamen in 2006 2007 uit. nieuwprijs weet ik niet maar ik heb mijn tele gekocht voor 900 euro. je ziet ze soms staan voor 1200-1300 eur.

Barkeepert
9 april 2009, 21:06
Gibson Les Pauls zonder printplaat :seriousf:

artnaz
9 april 2009, 21:08
Gibson Les Pauls zonder printplaat :seriousf:...Wat?...

spirit
9 april 2009, 21:21
Squier JV en SQ, en in beperkte mate de E, A, B, en C serienummers, en de silver series, en de pro tone uit korea.





Sorry, ben nu eenmaal Squier-minded :hippie:

Madcow
9 april 2009, 21:22
ik zet me geld op tokai.

RobertoL
10 april 2009, 10:51
...Wat?...

Dit:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111966&highlight=les+paul+bass+blom+2008

Plaatje is niet meer zichtbaar, hier is een nieuwe:
http://mos.musicradar.com/images/Product%20News/Guitar/July08/gibson/2008-les-paul-standard-deta-471-100-460-70.jpg

Al een tijdje geleden gepost, over binnenkant van de nieuwe Gibson Les Paul 2008 Standard.

Blend
10 april 2009, 11:07
Jammer dat de Thinline's van LC gewoon weer worden verkocht, als het bij die 48 zou blijven, zouden het ook leuke verzamelobjects worden :)

Bram+
10 april 2009, 11:20
Het verschil tussen curiositeiten en collector's items is toch lastig blijkt. Een London City is een leuke gitaar en thinlines ongetwijfeld speciaal voor een LC, maar ik vermoed dat dat niet de gitaren zijn die over tientallen jaren net zoveel waard worden als 50s/60s Fenders nu. Wat dat betreft zijn er betere kopieën gebouwd de afgelopen 20/30 jaar. Daarbij is LC volgens mij absoluut geen internationaal succes.

Chris Winsemius
10 april 2009, 11:31
Gibson Les Pauls zonder printplaat :seriousf:

Zijn de modellen met point-to-point USB-aansluiting dan wel wat meer waard?























;) :D :cheerup::blast:

telecastermaster
11 april 2009, 18:47
Het verschil tussen curiositeiten en collector's items is toch lastig blijkt. Een London City is een leuke gitaar en thinlines ongetwijfeld speciaal voor een LC, maar ik vermoed dat dat niet de gitaren zijn die over tientallen jaren net zoveel waard worden als 50s/60s Fenders nu.

De vraag was bedoeld als: wat zijn goede, moderne gitaren waar je je geld het beste in kunt stoppen als je geen vintage Fenders kunt betalen.

artnaz
11 april 2009, 19:19
Dit:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111966&highlight=les+paul+bass+blom+2008

Plaatje is niet meer zichtbaar, hier is een nieuwe:
http://mos.musicradar.com/images/Product%20News/Guitar/July08/gibson/2008-les-paul-standard-deta-471-100-460-70.jpg

Al een tijdje geleden gepost, over binnenkant van de nieuwe Gibson Les Paul 2008 Standard.Ah ok, bedankt!

Ziet er er strak uit zo moet ik zeggen!

Chris Winsemius
11 april 2009, 19:30
Cheapo condensatoren. Laatst in 'n Gibson zo'n dingetje vervangen door "iets beters" en de impact was behoorlijk, zelfs met "tone" op 10...

Die nieuwe potjes/PCBs heb ik hier nog niet meegemaakt.

tidalwave_sideburns
11 april 2009, 23:52
Ik zou zeggen de G512x serie van Gretsch. Die worden niet meer gemaakt, maar over het algemeen beter gevonden dan de 5120 serie, met name dan de brug en pick ups (beiden verwisselbaar, maar toch).
Helemaal nu de prijzen van Gretsch gitaren met 30% zijn gestegen (vervloekte kut Fender ook altijd) zullen vooral die witte, zwarte en rode G512x gitaren over een jaar of wat wel collectors items kunnen worden.

Jiboom
19 april 2009, 21:16
PRS modern eagle en PRS 513 rosewood. dat gaan, nee, zijn al collector items.

Dan zit ik goed :cheerup:
Ik denk zelf dat het voor de 513R niet gaat gelden, daar is ie te afwijkend voor (gitaristen blijven conservatief). De ME geef ik wel een goede kans, zeker nu de ME2 uit is (zonder Brazilian rosewood hals).

PRS-en die zeker veel geld waard worden (of eigenlijk al zijn):
* Custom uit '85/'86, in de juiste kleur (Vintage Yellow) en met vogeltjes: prijs nieuw $2000, prijs nu al $8000-$12000. De nieuwere jaren '87-'89 stijgen mee, maar blijven nog wat achter (lees: deze moet je nu kopen).
* Signature uit '86-'90: prijs nieuw $3000, prijs nu vergelijkbaar met een '86 Custom
* Dragon modellen: met name de Dragon I ($8000 nieuw, nu al over $50.000). Is misschien een wat flauw voorbeeld, omdat ze eigenlijk al als soort kunstwerken zijn uitgebracht (en daarnaast eigenlijk altijd onbetaalbaar zijn geweest).

Bij de limited editions wisselt het nogal. De Artist II en III vind ik nog redelijk meevallen (nu slechts iets duurder dan de al hoge nieuwprijs toendertijd). Een mooie Artist I of IV zijn wel zeer prijzig ($6000 of meer). Dit soort gitaren zijn trouwens alleen duur als ze nog in (bijna) mint staat zijn, daarna neemt de waarde snel af.

De limited editions met Brazilian rosewood hals (uit 1999 en 2003) gaan ook wel stijgen, die met alleen een toets veel minder (da's de serie met Brazilian ingelegd in de kop). Daar bestaan er nl. behoorlijk veel van.

Maar het blijft moeilijk voorspellen. Ik verbaas mij vooral over de stijging van simpele strat USA's of oude Squiers. Maar die zijn nu eenmaal niet zo leuk om te verzamelen...

ernyfender
19 april 2009, 22:48
:strat:Wat mij betreft zijn dat de Fender Plus series (Plus en Plus Deluxe) en de Fender Ultra : Fender Lace PU's, Locking Tuners, Roller Nut, TBX.
Worden snel duurder en qua techniek en sound onverslaanbaar....

RobertoL
20 april 2009, 08:38
Ik denk het niet. Wie wil die dingen nou hebben, en voor zo'n prijs?

Ik vind ze trouwens wel heel mooi. Er was hier toch eentje met een sunburst tele plus?

groovieguitarguus
20 april 2009, 09:29
Valley Arts (Custom pro).

Dé gitaren uit de glorietijd van Toto....

Alle modellen voordat het merk door Samick is overgenomen zijn collector items. Zelfs de japanse lijn van destijds... de 'M-series'.
Vooral de Custom pro's zijn erg gewild.

Zie ook. www.valleyartsguitars.com

Kaboemba
20 april 2009, 12:15
En dat is niet geheel toevallig omdat je er 1 te koop hebt :crazyhappy:

Btw ik vind het geweldige gitaren hoor dus ik ben het best met je eens.