PDA

View Full Version : Freestafel, goedkoop alternatief



marc_olly
9 april 2009, 12:22
Regelmatig loop ik tegen het probleem aan dat het frezen met een kopieerfrees, dus met een lagertje, niet met een kopieerring, toch niet helemaal lekker gaat. Zo af en toe kantelt de frees op je werkstuk en dan heb je een mooi hapje uit de zijkant. Als je halverwege bent, en je draait je werkstuk om en neemt een freesje met de lager aan de onderzijde, dan heb je dit probleem niet meer.

Zo kwam ik eigenlijk op het idee om een stationaire oplossing te maken, waarbij je de frees gewoon ondersteboven in een plank/tafel hangt om zo je werkstuk, met daaronder de mal, langs de frees te kunnen gewegen.

Na veel struinen op internet kwam ik er achter dat het veelal dure en grote contructies zijn. Dit lijkt me wat overkill.
Toen bedacht ik het volgende... wat als ik nu alleen een blad zou maken, met aan de zijkanten onderaan een blok. Deze blokken kun je vervolgens tussen de workmate klemmen.

Beetje ingewikkeld om uit te leggen, maar als je de workmate ver genoeg opendraait, dan klem je er een blad in waar de bovenfrees in hangt.
Je kunt dan eventueel nog een aparte insert maken, zodat je het blad geklemd kunt laten zitten, maar je alleen de frees met de insert er uit kunt halen en zo bijvoorbeeld de hoogte/diepte kunt verstellen, of een freesje kunt vervangen.

Iemand een goede reden om het niet te proberen, want het lijkt me wel een praktische manier om hier mee om te gaan?

Ik zit alleen met 1 probleem en dat is mijn freesmachine... die kent geen aan/uit schakelaar die je vast kunt zetten.
Ik zou graag een apart schakelaar op het blad maken, ook als een soort noodknop, maar dan moet ik de schakelaar in de machine bypassen.
Maar daar vind ik wel iets op, desnoods een lijmklemmetje op het knopje of een goedkope freesmachine om eerst mijn experiment te proberen.

Thanks,

Marc

De Beer
9 april 2009, 12:53
Ik zat ook aan zoiets te denken voor het fresen van binding. idd om wankelen te voorkomen aan de randen.

Werkt natuurlijk alleen bij niet gewelfde gitaren.

espike
9 april 2009, 12:55
Voor de veiligheid zou ik een aantal dingen verranderen: 1 klam t niet vast, maar vervang het bovenblad door bovenblad met ingebouwde frees.
2. trek de schakelaar door, en maak er een foot switch van.. Dan hou je je handen vrij. als je wilt, kan t als dodemans knop (loslaten = frees uit )

Hedge
9 april 2009, 13:00
http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/2009-01-22011.jpg

Het kan prima, dit is mijn oplossing (ik zal morgen even een goede foto posten). Ik heb een hele bak gemaakt, die staat dan op de workmate. Meteen een hele prettige hoogte om te werken. De aan uit knop met een electra draadje vast gezet en aan uit via de stekker. De noodknop gaat binnenkort komen, dat is toch wel verstandig.
Ik ben enthousiast over het gebruik.

Yoshida
9 april 2009, 13:13
Een kameraad van me heeft dit toegepast op een decoupeerzaag. Ik heb hem er nog niet over horen klagen.

De Beer
9 april 2009, 13:25
Dodemansknop lijkt me ideaal! mooi op het treetje van de workmate!!