PDA

View Full Version : Fasedraaier puzzel



Klaster
9 april 2009, 11:05
Wie heeft dit type fasedraaier al eens eerder gezien, ik in ieder geval niet, het is een apart dingetje. Het komt uit een Egmond 1831 versterker, andere Egmonds die ik gezien heb bezitten een normale fasedraaier.......

http://img23.imageshack.us/img23/8781/fasedraaier.jpg

don marco
9 april 2009, 14:44
lijkt mij een split load PI te zijn

Klaster
9 april 2009, 15:31
Tja, daar lijkt het zeker veel op maar waarom die rare aansturing of zou het gewoon een tekenfoutje zijn en moet die 150k anodeweerstand van de eerste helft gewoon aan de plus? Het lijkt me sterk en ik kan er verder niks over vinden.

fredjuh
10 april 2009, 22:14
Misschien kun je kijken of het ook echt zo bedraad is, dat zou de tekenfout uitsluiten. Ik snap het ook niet echt, en het is ook raar dat ze ipv nF K doen.

Klaster
10 april 2009, 23:09
Ik kreeg zojuist antwoord van iemand die weer via via oude rotten uit het Philips Eindhoven buizentijdperk kent en die stellen letterlijk: Het is geen fout, de stroom van de tweede buis loopt daardoor naar massa, en draait daar fase.

Oke, so be it. Laat ik hier maar mee ophouden, ik PM de moderator wel de discussie te verwijderen, dit gaat allemaal veel te ver en niemand heeft er echt wat aan, hoewel...je bent nooit te stom om iets te leren.

bert k
10 april 2009, 23:23
Wat klets jij nou? Dit zijn de leukste discussies. Wacht effe af, je weet maar nooit.

Frits van Mourik
11 april 2009, 00:31
@ Bert: + 10!
Hier kunnen de Grote Buizen-Orakels van dit forum met het licht hunner wijsheid ons brave prutsers nu eens werkelijk bijlichten...

Afgezien daarvan ben ik erg benieuwd naar waar de loper van die 1M-pot na de 10K-caps heen gaat.

Chris Winsemius
11 april 2009, 00:59
Ik zag 'm net en om eerlijk te zijn: heb 'm nu nog niet door....

1e vraag: is het schema exact hetzelfde als het daadwerkelijke circuit in deze versterker?

Indien ja: kun je op diverse punten spanningen meten en hier posten?

Ben benieuwd, iig. de "werkbank-quest" van 2009! ;)

Klaster
11 april 2009, 09:10
http://img17.imageshack.us/img17/3096/schemaegmondv18311961.jpg

Dit is het hele schema, soms wat lastig te lezen maar dan is de info in ieder geval compleet.

Helaas is het circuit reeds eruit gehaald dus spanningen heb ik niet, dat is zeker jammer.

Het schema schijnt te kloppen met de realiteit, tenminste volgens buizenkenner. Maar uit die hoek heeft men de werking/voordelen ook nog niet verklaard..

Wat ik er tot nog van snap is: het tweede deel is in feite kangeroe/split load fasedraaier werkend op gridleak bias (10M weerstand doet dat) maar het mysterie zit in het eerste deel.

Het lijkt een beetje op de SRPP schakeleing, uitleg bv op: ( http://www.tubecad.com/may2000/ ) die audiofielen zo mooi vinden als driver trap.

Klaster
11 april 2009, 10:29
@ Bert: + 10!
Hier kunnen de Grote Buizen-Orakels van dit forum met het licht hunner wijsheid ons brave prutsers nu eens werkelijk bijlichten...

Afgezien daarvan ben ik erg benieuwd naar waar de loper van die 1M-pot na de 10K-caps heen gaat.


Die gaat naar de uitgang van de tremelo intensity potmeter, ik denk dat dit een soort tremelo-balans-pot is, het is een interne potmeter dus je stelt hem eenmalig in, erg apart allemaal daar bij Egmond.

Klaster
11 april 2009, 11:40
Ik zag 'm net en om eerlijk te zijn: heb 'm nu nog niet door....

1e vraag: is het schema exact hetzelfde als het daadwerkelijke circuit in deze versterker?

Indien ja: kun je op diverse punten spanningen meten en hier posten?

Ben benieuwd, iig. de "werkbank-quest" van 2009! ;)

Ik zal het circuit van de week terugsolderen en eens meten wat het doet daarmaa komen we misschien wat verder.

Klaster
13 april 2009, 15:37
Ik zag 'm net en om eerlijk te zijn: heb 'm nu nog niet door....

1e vraag: is het schema exact hetzelfde als het daadwerkelijke circuit in deze versterker?

Indien ja: kun je op diverse punten spanningen meten en hier posten?

Ben benieuwd, iig. de "werkbank-quest" van 2009! ;)

Hierbij de voltages in het schema:

http://img18.imageshack.us/img18/9828/fasedraaiervoltagesz.jpg

wisselspanningen toptopwaardes op scoop afgelezen in ellips, gelijkspanningen in rechthoeken. input signaal in circuit was 200mVtt @ i kHz.

die 400V onder bij de eerste kathodemassa is een plakfoutje, die telt niet mee...

noel

Klaster
22 april 2009, 10:10
Ik heb via verschillende wegen nog wat informatie over de werking van deze fasedraaier gekregen.

Als eerste heb ik nogmaals metingen uitgevoerd en het bleek dat mijn (oude) eindbuis roosterweerstanden nogal spreiding hadden (330k op de kleuren maar 320k en 360k, koolspul...). Dat eerst verholpen omdat deze fasedraaier zeer gevoelig is voor belasting.

Meetresultaten kort:

input 200 mV
output 42 en 46 volt toptop,
dus al iets betere symmetrie maar nog niet veel.

De anode weerstand van de tweede helft van 180k naar 150k gebracht en dat geeft een betere symmetrie, kost een beetje gain met 40 volt op beide outputs. Maar nog steeds 200 x gain wat je nooit lukt met een standaard fasedraaier volgens mij. 100 x is max met een ax7, dacht ik zo.

Een antwoord luidde, Ik citeer:

"Kijk goed naar de twee kathodeweerstanden,die van 1,2K op de eerste buishelft, geknoopt op die van 150K naar de kathode v/d splitter buishelft.
Hier is geen spanningstegenkoppeling voor ac, maar Stroomtegenkoppeling, dus de inwendige weerstand v/d buis neemt toe.
Reken maar uit wat hier de ingestelde Ri is vd eerste helft : bijna 560Kohms! (de Ua zal ook iets in mekaar zakken bij volle uitsturing, die 95V zakt dan makkelijk naar 85V bij lagere frequenties).

Wat er wel gebeurt is dat je de stroomtegenkoppeling v/d eerste buis verkleint dmv die 150K naar de splitterkathode, waardoor ahw het uitgangssignaal een soort "meekoppeleffekt" terugloept ,doordat je de tegenkoppeling verkleint v/d eerste buishelft. Verklein je deze 150k dan wordt de gain nog groter..."
Einde citaat.

Wauw!

Samengevat is deze schakeling nodig geweest om efficient met het aantal voorversterkerbuizen om te gaan. Ik zou bijna een AT7 nemen en het ding opvoeren zodat je er wat zwaarder buizen mee kunt aansturen.

Wellicht leuk als preamp circuit om een tonestack aan te sturen dan laat je die anodeweerstand weg, dan heb je een basmann/marshall preamp met kathode volger en toch hoge gain, of dat echt werkt??

noel.

Klaster
31 mei 2009, 23:20
De aanhouder wint zal ik maar zeggen. Ik kreeg een gouden tip uit het hififorum over de schakelin. Deze staat beschreven in een Philips boek - hifi versterkerschakelingen - uit 1959/1965 door E. rodenhuis. Als je titel googelt dan krijg je pdf link en kun je het hele boek op je gemak doorlezen.

Kijk, daar heb je nog eens wat aan: een goed praktisch boek over buizenversterkers geschreven door iemand die er verstand van heeft.

http://img268.imageshack.us/img268/7922/egmondpi2.tif

cluseau
1 juni 2009, 10:25
Als je titel googelt dan krijg je pdf link en kun je het hele boek op je gemak doorlezen.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/goodpost.gif
Heb ik gedaan, vond bovendien nog een aardig aantal oude boeken en service doc's. Ook een link naar een andere site waar heeeel veeeeeel service doc's van meetapparatuur te vinden is. Leuk man, tnx.

Frans

Chris Winsemius
1 juni 2009, 13:51
Tof dat je wat meer info hebt kunnen vinden.

'n Tijd geleden heb ik ook weleens wat gezien omtrent 'n PI met zo'n hoge gain, misschien is het wel dezelfde maar schematisch anders opgetekend...

Klaster
1 juni 2009, 22:24
Ik vind het nog steeds een heftig verhaal maar simpeler zal het wel niet verklaard kunnen worden.

In dit boekje staat ook nog een zeer bijzondere AB instelling met zgn. lage belasting, lagere bias, lagere vervorming maar alleen voor muziek/spraak en NIET voor sinusvormen, duh?? Nou, dat lijkt me wel een experimentje waard. Later....als de lopende projecten klaar zijn..maar altijd leuk voor een nieuw onderwerp.