PDA

View Full Version : twijfelgeval



driesp
8 april 2009, 22:48
Halo,

ik zou graag mijn epiphone versterker ( lees: bagger ) vervangen door iets deftigers, een huiskamerversterker wel te verstaan.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen deze 2 versterkers,

- Cube 30X
- Vox vt30 valvetronix

kan iemand mij meer info geven?
mijn muziekstijl is vooral 80's-90's rock en blues.

alvast bedankt!

sjaak1990
8 april 2009, 23:06
2 goede versterkers in die klasse.
Ik zou zelf de vox kiezen, en ook een marshall avt proberen :)

bastiaanvanbeek
9 april 2009, 07:39
ik vind ze allebei wel lekker klinken. maar de Vox is naar mijn mening wel beter, iets levendiger geluid. er zit een 12AX7 buis in de eindversterker (ook in AC30's) die het geluid toch wat voller laat klinken.

driesp
9 april 2009, 08:06
zit daar dan toch een buis in?
ik dacht dat dit voor die prijs nooit kon,
maar goed, vergt de vox dan meer onderhoudsmaatregelen?

nico verduin
9 april 2009, 08:09
ik vind ze allebei wel lekker klinken. maar de Vox is naar mijn mening wel beter, iets levendiger geluid. er zit een 12AX7 buis in de eindversterker (ook in AC30's) die het geluid toch wat voller laat klinken.Ik neem aan dat je bedoeld de voorversterker? AC30 heeft 4 x EL84 in de eindversterker.

beruk
9 april 2009, 08:48
30 watt voor je huiskamer is héél veel! (Of je huiskamer moet Paradiso zijn) 5 watt is meer dan voldoende. Ik zeg: Orange AD5 of Blackstar HT5.

iWishmaster
9 april 2009, 08:55
ik vind ze allebei wel lekker klinken. maar de Vox is naar mijn mening wel beter, iets levendiger geluid. er zit een 12AX7 buis in de eindversterker (ook in AC30's) die het geluid toch wat voller laat klinken.

12AX7 zit denk ik in zowat ELKE commerciele gitaarversterker van deze en de vorige eeuw. Overigens zit deze in de voorversterker.

Ik heb de Vox, Cube en Line 6 ooit eens op een rijtje gezet: Het is puur een kwestie van smaak. Maar mijn bescheiden mening:
-Vox voor cleans en low-gain (high gain klinkt als een stofzuiger vond ik)
-Cube voor mid-gain crunch (en een lekker eenvoudige amp)
-Line 6 voor high-gain en bakken met mogelijkheden (helaas zijn sommige mogelijkheden vrij slecht, andere weer best goed).

Les Paul R8
9 april 2009, 09:35
30 watt voor je huiskamer is héél veel! (Of je huiskamer moet Paradiso zijn) 5 watt is meer dan voldoende. Ik zeg: Orange AD5 of Blackstar HT5.

5 watt is nog steeds erg veel voor de huiskamer. Mijn AD5 (origineel, geen reissue) heb ik toevallig gisteren nog gemeten. Kwam met gemak boven de 100dB uit. Daar mag je nog steeds maar een paar minuten in zitten, wil je je oren niet beschadigen.

beruk
9 april 2009, 09:40
Ik bedoel maar, daarom stelde ik em ook voor, die Orange. 't is een venijnig brulaapje:rockon:

TimmU
9 april 2009, 09:57
12AX7 zit denk ik in zowat ELKE commerciele gitaarversterker van deze en de vorige eeuw. Overigens zit deze in de voorversterker.

Ik heb de Vox, Cube en Line 6 ooit eens op een rijtje gezet: Het is puur een kwestie van smaak. Maar mijn bescheiden mening:
-Vox voor cleans en low-gain (high gain klinkt als een stofzuiger vond ik)
-Cube voor mid-gain crunch (en een lekker eenvoudige amp)
-Line 6 voor high-gain en bakken met mogelijkheden (helaas zijn sommige mogelijkheden vrij slecht, andere weer best goed).

Metal zou ik liever op een cube dan op een line6 spelen , to be honest ( tenminste, als het over een Spider gaat...)

iWishmaster
9 april 2009, 10:08
Metal zou ik liever op een cube dan op een line6 spelen , to be honest ( tenminste, als het over een Spider gaat...)
Tja, ik persoonlijk niet: de spider heeft meer mogelijkheden wat dat betreft. Er zitten 3-4 high-gain geluiden in de Spider die vrij goed klinken en die je vrij aardig aan kunt passen naar je wensen: makkelijk schakelen tussen een rythm en solo geluid bijvoorbeeld. De cube heeft 1 strakke metal sound op 1 volume en that's it.

TimmU
9 april 2009, 10:17
Hij is zeker veelzijdiger. Ik vind alleen de cube lekkerder klinken, maar dat is puur persoonlijk.

Staon
9 april 2009, 10:40
Agree with Tim, die cube klinkt lekkerder, perfect huiskamer versterkertje, en goedkoop. Alleen de effectjes zijn wat brak, maargoed een leuk pedaal doet wonderen

AART
9 april 2009, 10:51
30 watt voor je huiskamer is héél veel! (Of je huiskamer moet Paradiso zijn) 5 watt is meer dan voldoende. Ik zeg: Orange AD5 of Blackstar HT5.

Daarom heb je ook een volumeknop op de meeste amps. Een 30 Watt cube is een perfecte huiskamerversterker want het ding heeft (jawel!) een werkende volumeknop!

Wanneer is dat onzinnig domme geneuzel over die laag-vermogen dingen eens weg. Ja, het zijn leuke ampjes maar je hoeft niet iedereen zo'n ding aan te praten. http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/facepalm.gif


Ik zeg Roland Bluescube btw.

sjaak1990
9 april 2009, 11:21
De amp hoeft toch niet vol open. 30 watt is niks mis mee voor de huiskamer. Ik gebruik 100 nuizen watts in de huiskamer en dat gaat ook perfect.

lodi
9 april 2009, 11:50
ik zou voor de vox kiezen, maar wel de nieuwe want die heeft een apart reverbblock wat de oude niet heeft,is allround, goeie distortion èn warme clean , overigens zit dat buisje (12ax7) WEL in de poweramp, is n' speciaal systeem, begrijp het ook niet, heb dat laten checken door kenner, schijnt zo te zijn da's wat ze "Valvetronix" noemen, noteer wel dat ie geen effectloop heeft

iWishmaster
9 april 2009, 11:57
ik zou voor de vox kiezen, maar wel de nieuwe want die heeft een apart reverbblock wat de oude niet heeft,is allround, goeie distortion èn warme clean , overigens zit dat buisje (12ax7) WEL in de poweramp, is n' speciaal systeem, begrijp het ook niet, heb dat laten checken door kenner, schijnt zo te zijn da's wat ze "Valvetronix" noemen, noteer wel dat ie geen effectloop heeft

Heb maar even het schema erbij gepakt. Het buisje zit in wat Vox de 'power amp section' noemt, net na de 'preamp out'. Ofwel de buis zit in de poweramp, maar heeft niets met de uiteindelijke vermogensversterking van doen. Hij wordt gebruikt om wat extra compressie / vervorming te veroorzaken voordat het signaal de 'echte' poweramp in gaat.
Niet dat het relevant is voor dit topic, maar zo is iig de onduidelijkheid de wereld uit.

lodi
9 april 2009, 12:03
zo is dat ook weer duidelijk dank je

Exi
9 april 2009, 20:05
Met beide, de Cube en de Vox heb je de mogelijkheid om de wattage wat terug te schroeven voor huiskamervolume. (De cube heeft daar een knop voor en de Vox een draaiknop op de achterkant) Dus dat is echt geen probleem.

Verder zou ik voor de Vox gaan als ik jou was.
Ik heb beide versterkers getest en de Vox kwam veel beter uit de bus qua blues en rock geluid.
De cube vind ik weer beter klinken met metal.

(heb de vox vandaag besteld trouwens ;) )

driesp
13 april 2009, 10:43
ik denk dat ik nu toch wel voor de vox ga, maar ik begin nu te twijfelen of ik de 15W versie of de 30W versie moet nemen. Dit testen vind ik nog vrij subjectief!

is het ook zo bij deze amps ( ze hebben toch buizen in de eindtrap? ) dat je ze overstuurt als ze luid (genoeg) staan?

of kan je het vermogen bij de 30W versie terugschroeven,

mvg, Dries

koentjo
13 april 2009, 11:41
ik denk dat ik nu toch wel voor de vox ga, maar ik begin nu te twijfelen of ik de 15W versie of de 30W versie moet nemen. Dit testen vind ik nog vrij subjectief!

is het ook zo bij deze amps ( ze hebben toch buizen in de eindtrap? ) dat je ze overstuurt als ze luid (genoeg) staan?

of kan je het vermogen bij de 30W versie terugschroeven,

mvg, Dries

t zijn eigenlijk beide full transistor bakken.

ga ze gewoon beide even testen, luister naar welke het best in je gehoor ligt.

makkelijk zat als je nog maar 2 versterkers over hebt om uit te kiezen, bijna elke gitaar winkel heeft ze beide staan.

succes ermee.

guitarkid
13 april 2009, 12:30
De cube heeft 1 strakke metal sound op 1 volume en that's it.


Absolute nonsens...!!!
Ter illustratie: gisteravond gespeeld met mijn (net verbouwde) Cube 60 (zie de post in dit forum). Elke gitarist kwam vragen wat dat voor heerlijk klinkende amp was die ik gebruikte....! "Classic stack"-preset, gain half, beetje galm en mastervolume op een derde. Alleen een Telecaster en snoer (doe ik de laatste tijd dus steeds) en verder alles met pu's en volumeknop op de gitaar. Hoezo alleen strakke metal...? Ik speelde allerlei stijlen, van clean tot zwaar overstuurd. OK, wel met een Celestion V30, maar ook met de Roland-speaker al heel fijn.
Ik heb overigens een tijdje een Cube 30 gehad, maar de 60 is live iets fijner qua volume. Ik vind de Cube 30 overigens ook erg goed klinken, ze zien er alleen niet uit..! Maar wel een heel fijn combo, ook zeker voor thuis.
Ik laat dus tegenwoordig mijn buizentop, cab en pedalenbak gewoon thuis en zelfs soms ook mijn andere gitaren.
Nogmaals, de Cube is niet de "Holy Grail", maar veel gitaristen moeten gaan luisteren met hun oren i.p.v. met hun ogen !!! No offence... :soinnocent:

Gr. C.

iWishmaster
13 april 2009, 17:31
Absolute nonsens...!!!
Ter illustratie: gisteravond gespeeld met mijn (net verbouwde) Cube 60 (zie de post in dit forum). Elke gitarist kwam vragen wat dat voor heerlijk klinkende amp was die ik gebruikte....! "Classic stack"-preset, gain half, beetje galm en mastervolume op een derde. Alleen een Telecaster en snoer (doe ik de laatste tijd dus steeds) en verder alles met pu's en volumeknop op de gitaar. Hoezo alleen strakke metal...? Ik speelde allerlei stijlen, van clean tot zwaar overstuurd. OK, wel met een Celestion V30, maar ook met de Roland-speaker al heel fijn.
Ik heb overigens een tijdje een Cube 30 gehad, maar de 60 is live iets fijner qua volume. Ik vind de Cube 30 overigens ook erg goed klinken, ze zien er alleen niet uit..! Maar wel een heel fijn combo, ook zeker voor thuis.
Ik laat dus tegenwoordig mijn buizentop, cab en pedalenbak gewoon thuis en zelfs soms ook mijn andere gitaren.
Nogmaals, de Cube is niet de "Holy Grail", maar veel gitaristen moeten gaan luisteren met hun oren i.p.v. met hun ogen !!! No offence... :soinnocent:

Gr. C.

Ik vergelijk PUUR EN ALLEEN de metalsounds van de cube met de metalsounds van de line6 en that's it. Uit een cube komen vele (goede) geluiden, waaronder 1 (ja, precies 1) metalgeluid. Uit een Line 6 komen daarentegen meerdere 'metal-voicings' die ook nog eens eenvoudig schakelbaar zijn. Ook dat is overigens maar een mening.
Misschien moet je eens leren lezen met je ogen !!! No offense... :soinnocent:

guitarkid
13 april 2009, 18:55
Ik vergelijk PUUR EN ALLEEN de metalsounds van de cube met de metalsounds van de line6 en that's it. Uit een cube komen vele (goede) geluiden, waaronder 1 (ja, precies 1) metalgeluid. Uit een Line 6 komen daarentegen meerdere 'metal-voicings' die ook nog eens eenvoudig schakelbaar zijn. Ook dat is overigens maar een mening.
Misschien moet je eens leren lezen met je ogen !!! No offense... :soinnocent:

Hee iWishmaster.

Ok, die komt aan... :)
Excuus dat ik je post verkeerd interpreteerde. Mijn laatste opmerking over ogen en oren was overigens algemeen bedoeld, hoor en dus beslist niet naar jou gericht. Maar het valt me echt op dat veel mensen eerst kijken wat het is en daar hun mening op baseren, terwijl ik vind dat je moet luisteren en dan pas een mening moet hebben.
Kan je een hoop geld schelen, in een aantal gevallen.....
En lezen met oren is wel heel moeilijk...... ;)
Maar, over de Cube zijn we het toch behoorlijk eens !

Gr. C.

Exi
13 april 2009, 22:27
of kan je het vermogen bij de 30W versie terugschroeven
ja, veel mensen vinden een grotere speaker die de 30W heeft wel beter klinken en je kan het vermogen inderdaad helemaal terugschroeven naar 0.2W.


t zijn eigenlijk beide full transistor bakken.
ja, maar qua geluid en reactie op bepaalde instellingen komt het wel redelijk dicht in de buurt van een buizenversterker. Het is zeer goed "nagemaakt" (buisje, de stroomcircuit van echte buizenamps nagebootst) .:)

driesp
16 april 2009, 11:04
de keuze is gemaakt :)
ik ga deze middag om de VT30 !

groetjes, en alvast bedankt

driesp
17 april 2009, 00:12
ze is echt super !
geeft toch wel een meerwaarde aan je sound,
wat wel opvalt is dat nu de gain zeker zoveel niet open moet, om een overstuurd geluid te krijgen , wat toch nog steeds " beluisterbaar " is!

Wat ook handig is bij deze nieuwe serie is de onafhankelijke reverb, die nu te bedienen is via een extra potmeter, ipv gecombineerd in de effecten ( die volgens mij niet veel waard zijn, buiten de chorus dan )

bedankt voor jullie advies, ik kan terug een eind voort nu !
:lp: