PDA

View Full Version : Analyse jazzstandard - Round Midnight



gitaarmeneer
8 april 2009, 22:32
Ik heb een selectie van een aantal jazzstandards gemaakt die ik wat beter wil uitpluizen. Nr1 in de serie is round midnight. Nu kan ik er prima mee uit de voeten qua omspelen en op elk akkoord heb ik wel wat (dus aub niet met standaardsuggesties als mixolydisch of gealtereerd op dom7 akkoorden aanzetten enzo , dank :P).

Waar ik op uit ben is onderzoeken naar de meer diepgaand begrip van de fucties en trappen van de akkoorden en de logica van juist die akkoordkeuzes.

Het gaat op het A-tje, hieronder mijn trappenanalyse tot nu toe.

Graag jullie aanvulling + suggesties van wat je over kan spelen/hoe je kan denken. De vraagteken is waar ik niet van weet hoe ik het kan plaatsen

Benieuwd wat jullie van mijn analyse vinden en jullie aanvullingen daarop.



I ? II V
||: Eb-7 | C-7b5 | F-7b5 | Bb7alt |

I IV7 [II V] [II V]
| Eb-7 | Ab7 | B-7 E7 |Bb-7 Eb7 |

IV VII I IV7
| Ab-7 | Db7 | Eb-7 |Ab7 |

[TV5 - > ] V V
| B7 | B7 | Bb7 | Bb7 :||


Los van dat ik benieuwd ben naar hoe jullie alternatieve analyses en aanvulling,
zijn dit een aantal punten die ik nog beter wil gaan snappen, niet alleen qua 'wat speel je er over' maar vooral qua 'wat is (compositorisch) de logica hiervan' :

- De C-7b5. Kan ik niet plaatsen vanuit E mineur. Is het de 6e trap van e dorisch? Is het een soort IV7 met een C in de bas? (Ab7 appergio werkt goed over die C-7b5).
- De tussen II-V "B-7 E7" snap ik niet. Ik kan het omspelen door b dorisch (a.k.a E mixo) er op te spelen, maar ik snap niet doe die oplost. is de B-7 een tussen-II naar de E7 di een tv5 is voor de Eb7 die uitgesteld wordt door de Bb-7 ertussen? Is dat een goede uitleg?
- Ab7 die ik IV7 noem. Wat is dat voor akkoord. Moe tje dat opvatten als een losstaand bluesakkoord waarop je mixo speelt of idd als een IV# (4e trap geleend uit E majeur) of anders , namelijk...

In de versie uit het fakeboek begint het Atje trouwens met:

Eb-7 Eb-7/D Eb-7/Db C-7b5

Leuk zo'n chromatisch zakkend baslijntje. Ken het wel. Alleen hoe analyseer je zoiets mbv van trappen?

Ben benieuwd :)

Jimi Hendrix
8 april 2009, 23:12
-cm7b5 in Ebm is VIdm dm = dur moll = majeur-element in mineurcontext, daarmee wordt bedoeld dat de zesde noot in de toonsoort verhoogd is. In dit geval wordt de Cb dus een C en als je dan daar een akkoord op bouwt krijg je Cm7b5. Dit wordt zeer vaak toegepast in de jazz.
- Bm7 E7: er is een II voor de tvV (tritonusvervanger) geplaatst, dus tvII-V.
- de Ab7 zou ik IVblues oid noemen. IVdm biedt hier trouwens ook uitkomst. Of noem hem IVdorisch. De IV geleend uit Eb dorisch.
dm spreekt mij het meest aan en komt mooi overeen met de ladder die ik waarsch zou spelen, nl eb mel. mineur (Ab lydisch dominant).
- Dat baslijntje Eb-7 Eb-7/D Eb-7/Db C-7b5:
Ieolisch - I2 - Ieolisch2 - VIdm.

2 = secundeligging, vierklank met septiem in de bas.
I in mineur is mineur6 of mineur-maj7, m7 is geleend uit natuurlijk mineur = eolisch.

Am7 - D7 is hoe je het ook went of keert een modulatie naar Gmajeur of in elk geval naar Gmineur/Eb groot met dan een dur moll II (Am7).
Heeft niks te maken met Eb klein in elk geval. dus IV VII zou ik niet doen.
Daarmee is de Bbm7 - Eb7 een niet oplossende tussen II-V naar IV geworden.

Moeilijk stuk om te analyseren, veel chromatiek in de harmonie!

gitaarmeneer
9 april 2009, 02:49
Hoi Hendrix,

Allereerst bedankt voor je reactie.


-cm7b5 in Ebm is VIdm dm = dur moll = majeur-element in mineurcontext, daarmee wordt bedoeld dat de zesde noot in de toonsoort verhoogd is. In dit geval wordt de Cb dus een C en als je dan daar een akkoord op bouwt krijg je Cm7b5. Dit wordt zeer vaak toegepast in de jazz.


Mijn suggestie was hier 6e trap van Cdorisch. Komt op hetzelfde neer toch? dorisch is immers mineur met een verhoogde 6e noot (=6e noot geleend uit majeur).



- Bm7 E7: er is een II voor de tvV (tritonusvervanger) geplaatst, dus tvII-V.


En naar welke I lost die tvII-V volgens jou op dan? Mijn suggestie was naar de Eb7 en dat daartussen dan eerst nog een Bb-7 als tussen-II zat naar die Eb7 als vertraging. Maar da's dus wel vrij ingewikkeld gedacht.



- de Ab7 zou ik IVblues oid noemen. IVdm biedt hier trouwens ook uitkomst. Of noem hem IVdorisch. De IV geleend uit Eb dorisch.
IVdm spreekt mij het meest aan en komt mooi overeen met de ladder die ik waarsch zou spelen, nl eb mel. mineur (Ab lydisch dominant).


Dat is mooi idd.



- Dat baslijntje Eb-7 Eb-7/D Eb-7/Db C-7b5:
Ieolisch - I2 - Ieolisch2 - VIdm.

2 = secundeligging, vierklank met septiem in de bas.
I in mineur is mineur6 of mineur-maj7, m7 is geleend uit natuurlijk mineur = eolisch.


Die I2 vind ik niet helemaal jofel. mineur-maj7 heeft namelijk voor mijn gevoel totaal geen 'tonica' klank. Ik mis in je analyse beetje de functionaliteit van de progressie. De eerste drie akkoorden hebben duidelijk een (zakkende) "richting", alleen in jouw analyse is het allemaal Ie trap. Ik vind dat niet zo sterk. Snap je wat ik bedoel? Misschien kan het niet beter hoor en is het wat behelpen bij dit soort progressies. Ie trap (ofwel tonica) veronderstelt dat de klank een 'thuis'-gevoel heeft en opzich zelf kan staan. Dat vind ik van het mineur-maj7 akkoord niet echt. Laat staan dat het (functioneel) hetzelfde klinkt als een 'gewone' I in mineur.



Am7 - D7 is hoe je het ook went of keert een modulatie naar Gmajeur of in elk geval naar Gmineur/Eb groot met dan een dur moll II (Am7).
Heeft niks te maken met Eb klein in elk geval. dus IV VII zou ik niet doen.
Daarmee is de Bbm7 - Eb7 een niet oplossende tussen II-V naar IV geworden.


Ik dacht even : wat praat die gast nou voor onzin, totdat ik zag dat het aan mijn eigne typfoutje lag :D LOL. Moet natuurlijk zijn: Ab-7 Db7 ! En dat heeft natuurlijk alles met Eb klein te maken ;-)



Moeilijk stuk om te analyseren, veel chromatiek in de harmonie!

Ja leuk he :) Alhoewel het met Ab-7 Db7 ipv Am7 D7 toch ineens een stuk tonaler is geworden LOL :D

Jimi Hendrix
9 april 2009, 16:05
Mijn suggestie was hier 6e trap van Cdorisch. Komt op hetzelfde neer toch? dorisch is immers mineur met een verhoogde 6e noot (=6e noot geleend uit majeur).

komt op hetzelfde neer ja, maar als je zegt dur-moll dan zit je tonaal ipv met een kerktoonladder aan te komen, dat heeft in elk geval mijn voorkeur.



En naar welke I lost die tvII-V volgens jou op dan? Mijn suggestie was naar de Eb7 en dat daartussen dan eerst nog een Bb-7 als tussen-II zat naar die Eb7 als vertraging. Maar da's dus wel vrij ingewikkeld gedacht.

De Eb7 is in dit geval geen I maar een tussen V naar IV.
Maar die tvII-V wijst in elk geval vooruit naar de tonica ja.


Die I2 vind ik niet helemaal jofel. mineur-maj7 heeft namelijk voor mijn gevoel totaal geen 'tonica' klank. Ik mis in je analyse beetje de functionaliteit van de progressie. De eerste drie akkoorden hebben duidelijk een (zakkende) "richting", alleen in jouw analyse is het allemaal Ie trap. Ik vind dat niet zo sterk. Snap je wat ik bedoel? Misschien kan het niet beter hoor en is het wat behelpen bij dit soort progressies. Ie trap (ofwel tonica) veronderstelt dat de klank een 'thuis'-gevoel heeft en opzich zelf kan staan. Dat vind ik van het mineur-maj7 akkoord niet echt. Laat staan dat het (functioneel) hetzelfde klinkt als een 'gewone' I in mineur.

Functioneel is het juist wel allemaal tonica. De beweging van de bas heeft een horizontale/melodische werking en als je het zo harmoniseert als jij zegt, nauwelijks/geen verticale implicaties. De eerste drie akkoorden I en de VIdm is een tonicavervanger.



Ik dacht even : wat praat die gast nou voor onzin, totdat ik zag dat het aan mijn eigne typfoutje lag :D LOL. Moet natuurlijk zijn: Ab-7 Db7 ! En dat heeft natuurlijk alles met Eb klein te maken ;-)
haha daar moest ik het hardst over nadenken.

Abm7 - Db7 is dan IV - bVII. Verlaagd zeven is in feite een IV van het type mineur zes met een Db in de bas. De tritonus F-Cb die Abm6 bevat vraagt om die Db. Het is dan ook eigenlijk een 79 akkoord en een dominant 7 akkoord dat geen dominant is, maar een subdominant. Daarom geen gealtereerde ladder spelen maar Abmelmineur.

gitaarmeneer
9 april 2009, 21:17
Abm7 - Db7 is dan IV - bVII. Verlaagt zeven is in feite een IV van het type mineur zes met een Db in de bas. De tritonus F-Cb die Abm6 bevat vraagt om die Db. Het is dan ook eigenlijk een 79 akkoord en een dominant 7 akkoord dat geen dominant is, maar een subdominant. Daarom geen gealtereerde ladder spelen maar Abmelmineur.

Tis geen bVII maar een gewone VII. Db7 is de VIIe trap van Eb mineur. Zou de wending oplossen naar Eb *majeur*, dan had je idd wel gesproken over IVm bVII7 I.

Jimi Hendrix
10 april 2009, 14:20
Tis geen bVII maar een gewone VII. Db7 is de VIIe trap van Eb mineur. Zou de wending oplossen naar Eb *majeur*, dan had je idd wel gesproken over IVm bVII7 I.

ja en nee.
De traditie heeft bepaald dat de VII in mineur uit Harmonisch Mineur komt dus weldegelijk Ddim7 in dit geval. Anders zou hij ook geen duidelijke dominantfunctie hebben wegens het ontbreken van leidtonen naar de I

eggen_h
14 april 2009, 11:48
volgens mij is die Fm7b5 een vervanging van B7\13, je zou hem dus als een dominant kunnen zien voor Bb7alt. dan krijg je dus Cm7b5 B7\13 Bb7alt.
cm7b5 en Fm7b5 is dus eigenlijk een tussen II V.

gitaarmeneer
15 april 2009, 19:44
volgens mij is die Fm7b5 een vervanging van B7\13, je zou hem dus als een dominant kunnen zien voor Bb7alt. dan krijg je dus Cm7b5 B7\13 Bb7alt.
cm7b5 en Fm7b5 is dus eigenlijk een tussen II V.

Grappig gevonden wel. Dus over cm7b5 speel je dan bijvorbeeld B mineur en op Fm7b5 B harmonisch mineur, F gealtereerd (B lyd.dom.) spelen of F octatonisch1/2-1 ?

Hehe. B mineur is natuurlijk zelfde als E dorisch, wat ik al over die cm7b5 speelde, dus het cirkeltje is wel rond dan :lovelove:

EuroCinema
18 april 2009, 11:43
Kom ik weer met m'n stokpaardje, maar ik zou juist in zo'n prachtig stuk als dit niet in modaal ladder-per-akkoord denken, maar proberen om de sfeer en feel van het thema voort te zetten en die m7b5s gewoon mooi af te tekenen vanuit de arpeggio en de akkoorden ervoor/na.

gitaarmeneer
19 april 2009, 21:41
Kom ik weer met m'n stokpaardje, maar ik zou juist in zo'n prachtig stuk als dit niet in modaal ladder-per-akkoord denken, maar proberen om de sfeer en feel van het thema voort te zetten en die m7b5s gewoon mooi af te tekenen vanuit de arpeggio en de akkoorden ervoor/na.

Goed advies dat niet vaak genoeg herhaald kan worden.

Alleen als ik lekker aan het analyseren ben dan wil ik ook de scales er bij betrekken en een en ander vanuit zoveel mogelijk invalshoeken beluisteren.

Wat mij vanuit dit kader trouwens opvalt, is dat de wendingen Ebm7 / cm7b5 en Ebm7 / Ab7 veel gelijkenis vertonen. Beide zijn mol dur ten aanzien van Eb mineur, in die zin dat de 6e noot van Emineur daar verhoogd (dorisch) is. Bij Cm7b5 is die dorische sext C de prime, en bij Ab7 de grote terts. Daarnaast verschilt cm7b5 aperggio maar een noot van Ab7 aperggio :



Cm7b5: C, Eb, Gb, Bb
Ab7: Ab, C, Eb, Gb


Bij het omspelen beide wendingen is die C voor mij een target noot. En je kan ook prima Ab7 aperggio over die cm7b5 spelen.

Trouwens Eurocinema, als je denkt in aperggio's+toevoegingen dan heb je vaak al zowat een ladder te pakken: als je de toevoegingen (b/#)9, (#)11 en (b)13 bij je aperggio's betrekt dan kom je al gauw op een "heptatonische verzameling" / toonladder uit. Of bedoel je met aperggio's strikt de noten van de 4-klank?

gitaarmeneer
13 mei 2009, 15:25
Ik maak de topic nog even af door ook het B-tje te bespreken:



B
Bm: II V Bb blues: I
| C-7b5 | F7b9 | Bb7 | Bb7 |
Bm: II V Bb blues: I
| C-7b5 | F7b9 | Bb7 | Bb7 |
G: II V I [tv5 ->] Bb blues:I
|Ab-7 Db7 | Gmaj7 | B7 | Bb7 |
Ebblues:I Dbblues:I [tv5->] Bb blues:I
| Eb7 | Db7 | Cb7 | Bb7 |


Met "X Blues:I" bedoel ik een opzichzelf staand dominant akkoord, waarover je dus bijvoorbeeld X mixo kan spelen, X blues.

Mensen nog andere visies op het B-tje?