PDA

View Full Version : Taylor 214 CE



dutch.idiot
8 april 2009, 20:49
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie, goedklinkende akoestische gitaar. Toen ik de Taylor 214 CE tegenkwam, vond ik die er in elk geval goed (genoeg) uit zien.
Weet een van jullie iets meer over de gitaar (hals, klank, materialen, enz.) en wat is er te zeggen over de kwaliteit?

Thijs

HenryCrun
8 april 2009, 21:39
Beschrijving en foto's staan op de site van Taylor:

http://www.taylorguitars.com/Guitars/100-200/200/214ce/

Nemo
10 april 2009, 11:25
Maar ga je nou volledig af op hoe de gitaar eruit ziet? Je moet hem toch eerst bespelen!

dutch.idiot
10 april 2009, 15:03
nee natuurlijk niet, het gaat me vooral om de kwaliteit. Maar ik vind het ook wel handig als hij er redelijk goed uit ziet. Ik vroeg me af of iemand weet hoe de kwaliteit is aangezien hij bij een van Taylors goedkopere gitaren hoort. En ik weet niet of ik de kwaliteit zelf wel genoeg kan beoordelen

Fireplace
10 april 2009, 16:11
Net als bij bijna iedere andere gitaar kan het verschil tussen Taylors van hetzelfde type verrassend groot zijn. Persoonlijk vind ik dat je met de goedkopere lijn van Taylor heel veel waar voor je geld krijgt, maar Taylors hebben een specifiek geluid waar je van moet houden.

Als je het jezelf niet toevertrouwt, neem dan een ervaren iemand mee die de bouwkwaliteit van de gitaar kan beoordelen (afwerking, rechte hals, aanlopende frets etc.). Het geluid is een kwestie van smaak, en daarvoor zou ik alleen op mijn eigen oren vertrouwen.

LaurentB
10 april 2009, 18:26
Bij Feedback Eindhoven hangen meestal wel wat Taylors. Ik ben er nu toch alweer een aantal keren prettig en goed geholpen, in tegenstelling tot een paar jaar geleden. Men heeft er weer wat enthousiaste mensen rondlopen tenminste.

freddy
10 april 2009, 19:10
Ik sluit mij aan bij de mening van Fireplace,ik heb zeer veel Taylors in mijn handen gehad van de goedkopere tot de extreem dure, exemplarisch kunnen er toch wel verschillen zijn hoewel de kwaliteit bij Taylor door het zeer ver doorgedreven automatisme vrij konstant is.
Bij de goedkopere series krijg je inderdaad zeer veel waar voor je geld,het klopt dat Taylors een specifiek geluid hebben. Ik heb na er zeer veel bespeeld te hebben gekozen voor de 410 omdat die gek genoeg het minst dit specifieke geluid vertoonde en dus het warmste klonk en ook dit kan exemplarisch zijn.
Als je voor Taylor kiest zit het met de bouwkwaliteit wel goed, dit is volgens mij het sterkste punt van hen,met het fretwerk kan het wel eens mis gaan vooral als je van een lage actie en minimale halskromming houd (fretwerk word nog met de hand gedaan)
De 214 heb ik ook bespeeld dat is voor het geld een wereldgitaar de oude 214 tenminste met zij en achterkant van massief afrikaans (sapele) mahonie.
De nieuwe 214 is met gelamineerde zij en achterkant van indian rosewood en massief is denk ik toch beter.
De klank van de 214 is typish Taylor je houd ervan of niet zo simpel is het.

vuur
10 april 2009, 22:02
Niet om je nog meer te verwarren, maar zelf hen ik recent een yamaha ll6 gekocht waar ik behoorlijk tevreden van ben voor de prijs (maar ben geen kenner). Als de kans hebt, misschien ook eens testen. Bij thomann-site zijn er geluidssampeltjes te horen.

http://www.thomann.de/nl/yamaha_ll6_nt.htm

Muzieknono
11 april 2009, 08:27
Ik zou niet teveel op geluidssamples afgaan, het wordt (zeker op de computer) toch wat vervormt weergegeven, ligt aan je geluidskaart, al dan niet boxen ect.
Gewoon zelf gaan luisteren, trek er gewoon een dag of voor mijn part meerdere dagen voor uit en luister ook naar andere gitaren, probeer ook goedkopere en duurdere gitaren en wie weet vindt je datgene wat je zoekt.
Mvgr. Dirk Jan :B

blindfaith85
11 april 2009, 19:46
Hoi

Taylor 214 zijn erg mooie gitaren, ze horen mssn bij taylor onder de goedkopere maar dat betekent niet dat een chinese andere merk dan beter is. Ik ben zelf erg groot fan van de 214's maar is wel try before you buy want sound kan verschillen per gitaar, maar de feel en geluid blijf ik top van de 214's vinden

artnaz
11 april 2009, 20:01
De andere gitarist van ons duo-bandje had een nieuwe gitaar nodig, en we hebben toen heeeeel uitgebreid gitaren getest in de range 700-1200 euro. We vonden allebei de 214 het mooiste klinken (smaak), maar ook de afwerking en speelgemak is super! Bij Feedback hadden ze een aanbieding voor 1000 euro, die gitaar speelde nog beter en had een hele mooie tekening op de top, dus die hebben "we" meteen gekocht.

Dus het komt er op neer dat je bijna niet mis kan gaan met de 214, maar je moet wel van de specifieke klank houden.

Als je het niet erg vind een vraagje aan de rest: hoe loopt de lijn van Taylor nou precies op? Ik snap het verschil tussen xx0 (dreadnaught), xx2 (grand concert), xx4(grand auditorium), xx5 (jumbo) en xx6 (grand symphy), maar hoe zit het met 2xx, 3xx, 4xx, 5xx, 6xx, 7xx, 8xx en 9xx? Ik kan er barweinig op internet over vinden...

Bijv.:
2xx - massief bovenblad
3xx - massieve zijkanten
4xx - binding
5xx - mooiere inlays
6xx - betere electronica
7xx - exotisch hout
etc.

Klopt geen hol van, maar even voor de duidelijkheid.

freddy
12 april 2009, 11:23
De 2 serie bij Taylor heeft een bovenblad van sitka spruce en gelamineerde zij en achterkanten van indian rosewood.
De 3 serie heeft een bovenblad van sitka spruce en massieve zij en achterkanten van sapele ofwel afrikaans mahonie.Vanaf de 3 serie hebben de Taylors een NT neck deze is niet gelijmd aan de body maar door middel van een unieke consructie met 3 bouten bevestigd.
De 4 serie heeft een bovenblad van sitka spruce en massieve zij en achterkanten van ovangkol.
De 5 serie heeft een bovenblad van sitka spruce en massieve zij en achterkanten van amerikaans mahonie.Is als Ga model uitgerust met een bovenblad van red cedar,ook de GS 5 heeft een bovenblad van red cedar.
De 6 serie heeft een bovenblad van sitka spruce en massieve zij en achterkanten van maple.
De 7 serie heeft een bovenblad van red cedar en massieve zij en achterkanten van indian rosewood.
De 8 en 9 serie hebben een bovenblad van sitka spruce en massieve zij en achterkanen van indian rosewood.
Ook is er een serie uitgevoerd in koa hout zeldzaam en duur.
Dan zijn er nog de limited uitvoeringen die soms voorzien van zijn van achterkanten van tasmanian blackwood een ander keer van imbua of walnoot
dat kan sterk verschillen.
Ook zijn er natuurlijk verschillen in afwerking, lak en bindingen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

artnaz
12 april 2009, 14:36
Zeker weten, bedankt!

Maar zoals ik het begrijp is die NT-neck de enige upgrade? Voor de rest zijn het andere houtsoorten.

freddy
13 april 2009, 10:29
Zo kan je het ongeveer wel stellen,er is echter nog een upgrade nl. vanaf de 3 serie is het expression systeem van een betere kwaliteit toch ook niet onbelangrijk als je versterkt wil spelen.
Persoonlijk ben ik iets minder voorstander van dit systeem dat zeker niet slecht klinkt maar waar een aantal jaren geleden heel wat problemen mee waren en daar zit je toch ook niet op te wachten,misschien is het nu beter ik weet dat Taylor een aantal verbeteringen uitgevoerd heeft.
Ik wilde absoluut een Taylor met een NT neck zeker omdat mijn Furch toch een zeer miniem bultje heeft bij de overgang naar de body weliswaar zeer miniem maar toch aanwezig,daar is bij de NT neck absoluut geen sprake van.Ik heb talloze high end gitaren in mijn handen gehad maar een betere nek heb ik nog niet tegengekomen,voor mij is dit belangrijk omdat ik van een lage actie hou maar vooral van een zeer minieme halskromming omdat dit zo lekker speelt.
Mijn 410 heeft een halskromming van 0,2 mm om dit te kunnen afstellen moet je een kwaliteitsnek hebben anders lukt het niet.
Zo net denk ik er aan dat vanaf 2003 de Taylors een gelaserd bovenblad hebben, als je het bovenblad langs de binnenkant bekijkt is er een groefje aangebracht met de laser vlak bij de zijkant van de gitaar waardoor het bovenblad meer in trilling gebracht word, resultaat een veel luidere gitaar mijn 410 is even luid dan mijn Furch S24SR die toch een super jumbo is.
Heeft Taylor nu de beste gitaren?technisch gezien zeker een van de beste, de klank is een ander verhaal ik vind bv Santa Cruz,Dana Bourgois om er een paar te noemen beter klinken maar daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.

dutch.idiot
13 april 2009, 13:17
Ok,bedankt. Ik denk dat ik nu wel ongeveer weet waar ik bij deze gitaar het meest op moet letten. Ik zal wel eens bij Feedback Eindhoven gaan kijken, ik woon in de buurt.

Thijs

artnaz
13 april 2009, 13:54
Namens mij ook hartstikke bedankt voor het verhelderende verhaal Freddy! :)