PDA

View Full Version : Hulp Pickups



Toosh
8 april 2009, 20:40
Hello,

Graag zou ik switchen van pickups.
Onze band is vooral chrunch lead (grungie, high gain) gericht en bij hogere gain-instellingen heeft mijn versterker de neiging om zeer noisy te worden.

Het is een hagström ultra swede met hägstrom humbucker pickups, gitaar speelt en klinkt super maar de elementen vind ik nogal mager. (Ter vergelijking, mij telecaster single coil heeft minder last van irritante noise en is luider dan de humbucers van de hagström)
Ben ik met de veronderstelling juist dat pickups met meer output minder noisy zijn ? (dit lijkt zo want medegitarist speelt op EMG's en versterker heeft bijna geen last van noise)

Wat ik verlang is een heerlijk zingende lead, die stevig scheurt in de bridge en een clean in de nek die lekker warm en vol is.
Ik heb zelf wat rondgezocht en zag staan dat een Seymour D JB SH-4 in de brug en een SH-2 in de nek vaak worden vernoemt.

Iemand tips, hoe kan je andere pups testen of beluisteren, vind het moeilijk om af te gaan op sound samples op internet ? Andere opties

espike
8 april 2009, 22:33
sound samples op internet zoals bijv. bij seymour duncan zijn zo saai en kaal mogelijk opgenomen zodat er geen brij met effecten tussen zit die de boel 'opleukt'
Als je wil vergelijken, neem dan een simpel versterkertje, en draai med high en bass naar 50% en zet alle overige effecten zoals reverb etc. helemaal uit.
luister dan s naar je huidige gitaar, en met name accorden. hoor je elke noot los, of is t gewoon een muur van geluid. (brij) pas daarna kom je op dingen als: waar ligt de nadruk op: meer midden, laag of hoog, en hoeveel output hebben ze.
Een andere praktische insteek: check de shielding rond je volume en tone pots eens. als dat slecht/niet aanwezig is, dan krijg je ook vrij snel veel ruis, ongeacht de elementen.
B.t.w ook net s even op een hagstrom gespeeld, speelt idd erg lekker, alleen die 25.5 mensuur op een lp model kan ik niet echt aan wennen, anders had ik m spontaan gekocht denk ik

Toosh
8 april 2009, 22:42
Vind dat net hun sterkte, vind em sneller spelen en vlotter als het ware als een gibson.
Moeilijke aan de zaak is dat je moeilijk een winkel binnen kan stappen en vragen om snel is de elementen te vervangen.

Heynis
8 april 2009, 23:05
En als die andere gitarist nou over jouw versterker speelt, heeft hij dan ook last van ruis? Het klinkt in ieder geval als een probleempje met aarding ergens. Dat kan alles zijn van een slecht soldeercontactje tot het ontbreken van shielding.