PDA

View Full Version : Het grote "Album wat het niet kon waar maken" topic



Wouter J
8 april 2009, 18:35
Laten we het eens hebben over die albums waar een hele hype omheen was en die die hype niet konden waar maken. De albums die vanzelf een succes hadden moeten worden omdat ze opvolger waren van een ander legandarisch album maar waar de resultaten dermate van tegenvielen dat de band niet lang daarna zou stoppen.

Een school voorbeeld van zo'n album waarvan de verwachtingen zeer hoog waren was het album "Victory" van de Jacksons.
http://ec1.images-amazon.com/images/I/61JFA4AG91L._SS500_.jpg

Nou wisten de Jacksons wel hoe het te doen, hun twee voorgaande albums "Destiny" en "Triumph" waren twee zeer succesvolle funk albums waar de groep sterker dan ooit te voren klonk en hun songwriting ten bloei kwam. Met singles zoals "Blame it on the Boogie", "Shake your body down to the ground", "Can you feel it" en "Walk right now" maakten de gebroeders Jackson furore in de soul scene.

1983 was het jaar de lead zanger Michael zijn tweede solo album "Thriller" uitbracht en in dat zelfde jaar stonden de Jacksons verenigd met oud lid Jermaine Jackson op de 25'th anniversary of Motown TV special. Na dat spectaculaire optreden vlogen de LP's van "Thriller" en van "Triumph" de winkels uit en maakten van Michael Jackson de legende die hij is. Maar het zwaard snijdt van twee kanten en de broers zouden er achter komen dat het hebben van een leadzanger die een superster is enorme druk legt op de band.

Jermaine had immidels besloten om weer bij de band te komen en de Broers gingen de studio in om de opvolger voor "Triumph" op te nemen. Maar al gauw liepen die opnames uit in vreselijke ruzies omdat de andere broers nu wel ook eens super sterren wilden worden. Als resultaat daarvan wordt bijna elk nummer van deze plaat door een ander lid van de Jacksons gezongen en ze hadden niet allemaal een gouden keel. Een ander struikel blok was het enorme succes van "Thriller" de broers stonden onder immense druk om dat te overtreffen maar Michael had al alle goede nummers die hij had liggen voor "Thiller" gebruikt en andere bandleden zoals Marlon, Tito, Randy, Jackie en Jermaine kwamen met songs aanzetten die dat niveau niet haalden.

En dan was er de productie, "Victory" klonk zeer vlak en kaal, synthesizer bas geluiden in plaats van de vette funk basgitaar klanken wat een album zoals "Triumph" zo goed maakte. Ook nu klinkt het album heel gedateerd dankzij de productie.

Er waren wel wat hoogte punten op "Victory" het was niet helemaal hopeloos. Het door Marlon geschreven "Torture" wat door Jermaine en Michael gezongen werd was de eerste single van "Victory" pikant detail hier in de Video clip zijn Michael en jermaine niet te zien, ze waren alle twee niet beschikbaar toen de clip ge maakt werd, hun plaatsen werden ingenomen door twee look-alikes die niet zongen en ook niet hun zonne brillen af mochten zetten, anders had iedereen het meteen door dat het niet de echte Jermaine en Michael waren.
http://www.youtube.com/watch?v=kGHz1lVEiBE

Een ander hoogte punt was "State of Shock" een duet tussen Michael en Mick Jagger maar dit nummer had eigenlijk nog veel beter kunnen zijn want het was eigenlijk de bedoeling dat Freddie Mercury er op zou zingen, er is een demo versie met Mercury, maar Mercury was niet beschikbaar voor de uiteindelijke opnamen, Mick Jagger was de tweede keus.
http://www.youtube.com/watch?v=o9_BwMtPeWU

Maar met het niveau van de rest of de nummers was het niet verbazend dat "Victory" niet het album werd wat iedereen verwachtte wat het zou worden. De tweede single van het album is een goed voorbeeld. Het Nummer "Body" lijkt namelijk wel heel erg veel op het nummer "Wanna be startin' something" van Michael's "Thriller" zoveel dat iedereen wel door had dat als de bandleden nummers van hun leadzanger gaan copieëren, de band wel heel wanhopig was.
http://www.youtube.com/watch?v=P4DyuDvH5sE

Na de release van "Victory" en de wereld tournee (waar overigens 50% van de gespeelde nummers, solo nummers van Michael waren) besloten Michael en Marlon Jackson om de band te verlaten. Dat Michael beter af was zonder zijn broers bewees hij wel met zijn 1986 album "Bad" wat dus wel een waardige opvolger werd voor "Thriller"

Wat de Jacksons betreft, zonder Michael en Marlon sloegen ze de handen ineen met producer Teddy Riley (onder andere bekend van Blackstreet en Boys2men) en brachten het album "2500 Jackson street" uit maar ook dat album deed niet veel en niet lang erna ging de band voorgoed uit elkaar.

budje
8 april 2009, 18:58
Niet zo'n mooi verhaal erbij, maar wel wat meteen in me opkwam:

https://webshop.redbullet.nl/images/rb667.jpg

Tempo Doeloe van het goede doel, die echt jaaaaaaren in de koopjesbakken lag bij elke free record shop in nederland (voor een gulden!)

http://2.bp.blogspot.com/_wP-vmlzwgqQ/RyxCp4-QiOI/AAAAAAAAALU/DQINyUGwTWM/s320/spartacus.jpg

Jeff Waynes Spartacus: Zelfs de aanwezigheid van diverse beroemdheden kan dit wanproduct niet uit het slop trekken.

En dan weet ik niet meer hoe die heette, Maar Clouseau maakte ooit een engelstalige cd, die eenmalig en in beperkte oplage in nederland in de winkels kwam. Daar kon je m nog jaren vinden met de "beperkt" sticker er bijna afgesleten...

Bram+
8 april 2009, 19:11
Een album dat het niet kon waarmaken? Dat zou dus ook wel eens een nooit uitgebracht album kunnen zijn:

http://pages.sbcglobal.net/jason.penick/inspiration/smile2002.jpg

The Beach Boys - SMiLE (1967)
(http://en.wikipedia.org/wiki/Smile_(Beach_Boys_album))

(Later (in 2003) wel uitgebracht als een 'soloalbum' van Brian Wilson)

Ritchiefan
8 april 2009, 19:22
Alle albums van Weezer na het 1e album. Het debuut-album vond ik fenomenaal, de rest niet!

:) Enrico

Tim..
8 april 2009, 21:11
1e album van The Kooks: In één woord geniaal
2e album van The Kooks, die ik toen ook maar meteen kocht omdat ik dacht dat het wel goed zou zijn: mwaaah...:dontgeti:

Wicked Willy
9 april 2009, 10:47
Smile heeft uiteindelijk de verwachtingen volgens mij meer dan waargemaakt. En Wilson is natuurlijk het grote brein van de Beachboys (al moet Vandike Parks voor Smile natuurlijk ook even genoemd worden). Daarnaast zijn er rond Wilson een aantal supermuzikanten opgestaan die het hele album opnieuw met hem hebben opgenomen………maar wat een plaat mensen!

Daan_B
9 april 2009, 10:48
De laatste 2 platen van Metallica..

happynjitram
9 april 2009, 13:13
De laatste 2 platen van Metallica..

Ik vond Death magnetic juist boven verwachting goed!

Bram+
9 april 2009, 13:20
Smile heeft uiteindelijk de verwachtingen volgens mij meer dan waargemaakt. En Wilson is natuurlijk het grote brein van de Beachboys (al moet Vandike Parks voor Smile natuurlijk ook even genoemd worden). Daarnaast zijn er rond Wilson een aantal supermuzikanten opgestaan die het hele album opnieuw met hem hebben opgenomen………maar wat een plaat mensen!
De Brian Wilson soloversie is geweldig, zowel live uitgevoerd als op plaat (hoewel daar dus niet zoveel verschil tussen zit), het is zeker een van mijn favoriete platen. Toch is het nu meer een soort 'historisch document', niet hetgeen dat het had kunnen zijn als een soortgelijke plaat in 1967 was uitgebracht als Beach Boys album. Dan had het misschien wel epische vormen aangenomen en had het op veel meer 'lijstjes' de plek van Pet Sounds of misschien wel Sgt. Pepper ingenomen, maar zoiets is natuurlijk altijd een beetje gokken. Nu is het toch meer iets voor de 'fans', niet iets universeels.

Daan_B
9 april 2009, 15:05
Ik vond Death magnetic juist boven verwachting goed!

Ja, alleen omdat die daarvoor zo ontzettend slecht was...:sssh:

Megadeth22
9 april 2009, 15:50
Laatste plaat van Metallica, laatste plaat van Slipknot, laatste plaat van Guns 'n Roses, laatste plaat van Lamb of God. Sjezus.

Daan_B
9 april 2009, 19:41
laatste plaat van Guns 'n Roses,

Ja die is wel heel erg he, dat axl daar de naam Guns N Roses aan durft te geven:sssh:...

budje
9 april 2009, 19:44
Ja die is wel heel erg he, dat axl daar de naam Guns N Roses aan durft te geven:sssh:...

omdat ie dan heeeeeeeeeeeeel veel centjes krijgt van de platenmaatschappij... Om z'n schulden af te lossen!!! :seriousf:

JimiDylan
9 april 2009, 20:27
Laatste plaat van Metallica, laatste plaat van Slipknot, laatste plaat van Guns 'n Roses, laatste plaat van Lamb of God. Sjezus.
Ben het hier absoluuuuut niet mee eens. Stuk voor stuk goeie platen. Kijk, dat Death Magnetic niet Master of Puppets 2 is, is logisch, ze zijn nou eenmaal niet meer de (zelf)destructieve jongemannen die ze eerst waren, maar muzikaal gezien is het gewoon een hele goeie plaat. Chinese Democracy heeft 14 jaar geduurt, na een tijdje geloofde niemand er meer in, en nee, het was geen Guns 'n Roses, het was inderdaad Axl en Co. Maar hoe dan ook, het is een hele goeie plaat. De laatste plaat van slipknot zitten wat commerciele pokkenummers tussen, maar nummers als Gematria zijn gewoon foking vet! En de laatste plaat van Lamb of god is ook echt niks mis mee.....

Tho
9 april 2009, 21:59
De eerste plaat van GRAVE was fantastisch. De vele albums daarna vielen allemaal tegen...

artnaz
9 april 2009, 22:13
De eerste plaat van GRAVE was fantastisch. De vele albums daarna vielen allemaal tegen...Idem dito voor Kingdom Come!

Megadeth22
9 april 2009, 22:27
Ben het hier absoluuuuut niet mee eens. Stuk voor stuk goeie platen. Kijk, dat Death Magnetic niet Master of Puppets 2 is, is logisch, ze zijn nou eenmaal niet meer de (zelf)destructieve jongemannen die ze eerst waren, maar muzikaal gezien is het gewoon een hele goeie plaat. Chinese Democracy heeft 14 jaar geduurt, na een tijdje geloofde niemand er meer in, en nee, het was geen Guns 'n Roses, het was inderdaad Axl en Co. Maar hoe dan ook, het is een hele goeie plaat. De laatste plaat van slipknot zitten wat commerciele pokkenummers tussen, maar nummers als Gematria zijn gewoon foking vet! En de laatste plaat van Lamb of god is ook echt niks mis mee.....
Death Magnetic was zo'n "wannabe And justice for all" plaat. Hee leuk we maken bijna alleen maar liedjes van 7 minuten lang! Bijna allemaal kutnummers, en veel te repetetief.

en de laaste lamb of god was geen album, meer een zwak samenhangsel van een paar nummers. Er zitten wel goeie nummers tussen maar overal best triest.

En ik vind zo'n argument als "Ja het was geen Guns 'n Roses, maar het was wel goeie muziek" niet zo'n tof argument. Je luistert naar die band. Die band heet Guns 'n Roses. En voor Guns 'n Roses is het slecht.

Squier02
10 april 2009, 08:30
Ik vond Death magnetic juist boven verwachting goed!

Inderdaad, eindelijk eens wat van de oude metallica dat we te horen krijgen :rockon:

happynjitram
10 april 2009, 10:10
Death Magnetic was zo'n "wannabe And justice for all" plaat. Hee leuk we maken bijna alleen maar liedjes van 7 minuten lang! Bijna allemaal kutnummers, en veel te repetetief.

en de laaste lamb of god was geen album, meer een zwak samenhangsel van een paar nummers. Er zitten wel goeie nummers tussen maar overal best triest.

En ik vind zo'n argument als "Ja het was geen Guns 'n Roses, maar het was wel goeie muziek" niet zo'n tof argument. Je luistert naar die band. Die band heet Guns 'n Roses. En voor Guns 'n Roses is het slecht.

Iedereen zijn eigen mening, maar Death magnetic was naar mijn mening alles behalve repetief. Echt een aaneenschakeling van sterke riffs en tempowisselingen. Misschien dat je naar het verkeerde album hebt geluisterd...Hij was in ieder geval eens tuk beter dan de laatste van Megadeth(niet dat ik die slecht vond).

Die van GnR vond ik ook slecht, maar je moet het niet gaan vergelijken met de oude GnR. Vergelijk het gewoon met de hedendaagse muziek.

De nieuwe van Lam of God vind ik heel aardig. Alle behalve teleurstellend.

Ritchiefan
10 april 2009, 17:34
Ik vind Death Magnetic ook helemaal niks. Een grote aaneenschakeling van riffs, maar dat zijn nog geen SONGS!
:) Enrico

Tho
10 april 2009, 20:19
Ik vind Death Magnetic ook helemaal niks. Een grote aaneenschakeling van riffs, maar dat zijn nog geen SONGS!
:) Enrico

Het helpt doorgaans wel om verstand te hebben van muziek voor je er naar luistert :)

Blacksteen
10 april 2009, 21:25
De laatste plaat van Yngwie: Angels of love

http://www.retromusica.com/wp-content/uploads/2009/03/yngwiemalmsteen-300x300.jpg

Niet zozeer omdat ie slecht was (ik vond hem juist geweldig!)
Alleen ik dacht dat er nog een lading nieuwe nummers aankwam,
bleken het achteraf (bijna allemaal) alleen maar covers van
z'n vorige nummers te zijn, alleen dan Akoestisch.....

Ritchiefan
11 april 2009, 10:25
Voordat ik naar Death Magnetic luisterde had ik er al heel veel verstand van, en daarna nog meer.
:) Enrico

Stratman70
11 april 2009, 10:50
Death "does anyone know a fuckin' riff" Magnetics is gewoon een hele slechte plaat: Metallica die wanhopig zichzelf probeert te kopiëren en dat op een hele slechte manier doet met hele 'gaye' melodielijntjes in mineur gespeeld. (dat is op zich dan weer knap).
het album klinkt dun geproduceerd en ongeïnspireerd.

Guns 'n Roses:
Misschien een aardige plaat, maar heeft zeker de verwachtingen nagemaakt.

Verder tegenvallend:
- alle Dio albums na Holy Divert
- destijds veel verwachtingen van Psycho Circus van Kiss, maar helaas maakte dat album het niet waar.
- alles van AC/DC tussen "For Those About To Rock en Black Ice in, waarmee ze met Black Ice alles weer hebben goedgemaakt.

Ik kijk uit naar de albums van Heaven & Hell en van de superformatie Chickenfoot.

Wiellem
11 april 2009, 10:53
De nieuwe van Lam of God vind ik heel aardig. Alle behalve teleurstellend.

Ik ook vette plaat!

Stratman70
11 april 2009, 10:53
The Battle Rages On van Deep Purple vond ik een zeer slecht album, met wel 2 of 3 meesterwerkjes erop, dat dan weer wel.

toon-
11 april 2009, 12:00
Die laatste cd van Megadeth (United Abominations) heb ik onlangs gekocht en ik vind hem zeer flauw. Ben wel blij dat die Grover nu weg is..

YoJorisss
11 april 2009, 13:43
1e album van The Kooks: In één woord geniaal
2e album van The Kooks, die ik toen ook maar meteen kocht omdat ik dacht dat het wel goed zou zijn: mwaaah...:dontgeti:

Meh, zowel Inside en Konk zijn fantastische albums, vindt ik. Deze 2 albums horen niet in dit topic te staan naar mijn mening ;)

Tim..
11 april 2009, 16:16
Meh, zowel Inside en Konk zijn fantastische albums, vindt ik. Deze 2 albums horen niet in dit topic te staan naar mijn mening ;)

Eigenlijk heeft ook alleen het 2e album betrekking op dit topic;)

En daarnaast, het is niet dat ik Konk slecht vind, maar mijn verwachtingen waren gewoon hoger:)

Wicked Willy
11 april 2009, 18:58
Alle platen van Soulwax na Much Against Everyone's Advice.....dat niveau hebben ze wat mij betreft nooit meer gehaald.

dannyk161
12 april 2009, 19:43
Verder tegenvallend: ...

... - alles van AC/DC tussen "For Those About To Rock en Black Ice in, waarmee ze met Black Ice alles weer hebben goedgemaakt.


ben ik het niet helemaal mee eens. vind juist 'For those about to rock' (op het titelnummer na) slechter als bijv. Flick of the switch, the Razor's Edge en Ballbreaker;). die albums klinken op een enkele song na gewoon als pure AC/DC:blast:. En ja Black Ice is gewoon super:crazyhappy:

zo, m'n eerste reactie maar gelijk over AC/DC he:D

Squier02
12 april 2009, 23:25
De laatste plaat van G & R viel me zo ontzettend tegen, dat ik hem na 3 nummers meteen weg gegooid heb. Ik heb nog nooit zoiets zinloos gedownload. Aan de naam G & R denk je aan stevige rock, met lekkere snelle lange solo's, niet aan deze goedkope meuk.

Prima dat Axel dit uitbrengt, maar doe het dan onder een andere naam, de naam is compleet door de slijk gehaald. Het kon ook niet hetzelfde zijn, als zo goed als de hele band opstapt. Stel je voor als de gebroeders Young AC/DC zouden verlaten...

Over AC/DC gesproken, Black Ice is geweldig! Hoop dat ik 23 juni daar nog iets van mag horen.

Megadeth22
12 april 2009, 23:54
Laatste CD van Megadeth slecht?! :dontgeti:
Hij evenaart nooit een Killing is my business of Peace sells maar sommige nummers zijn echt lekker. :cheerup:

JiJeWoW
13 april 2009, 11:11
De laatste plaat van G & R viel me zo ontzettend tegen, dat ik hem na 3 nummers meteen weg gegooid heb. Ik heb nog nooit zoiets zinloos gedownload. Aan de naam G & R denk je aan stevige rock, met lekkere snelle lange solo's, niet aan deze goedkope meuk.

Prima dat Axel dit uitbrengt, maar doe het dan onder een andere naam, de naam is compleet door de slijk gehaald. Het kon ook niet hetzelfde zijn, als zo goed als de hele band opstapt. Stel je voor als de gebroeders Young AC/DC zouden verlaten...

Over AC/DC gesproken, Black Ice is geweldig! Hoop dat ik 23 juni daar nog iets van mag horen.

Axl had Chinese democracy beter onder een andere naam uit kunnen brengen, het is idd gewoon geen Guns N Roses muziek meer. Maar ik vind het wel een hele mooie cd! Je moet het gewoon niet vergelijken met appetite...
Ik vond het pas een goede cd worden toen ik elk nummer 3 keer had geluisterd :seriousf:

Madcow
13 april 2009, 11:24
De laatste 2 platen van Metallica..

maak er maar laatste 6 van...

toon-
13 april 2009, 11:33
Laatste CD van Megadeth slecht?! :dontgeti:
Hij evenaart nooit een Killing is my business of Peace sells maar sommige nummers zijn echt lekker. :cheerup:

Ik had ook niet verwacht dat het één van de vier eerste CD's zou evenaren, maar ik vind het over het algemeen gewoon een tegenvaller.

Megadeth22
13 april 2009, 11:43
Ik had ook niet verwacht dat het één van de vier eerste CD's zou evenaren, maar ik vind het over het algemeen gewoon een tegenvaller.
Ik vind het juist, hem vergelijkend tegenover de meeste moderne releases (de sound en het gevoel incluis) een best tof album. Zeg maar dat ZO een modern metal album moet klinken.

Squier02
14 april 2009, 00:02
Axl had Chinese democracy beter onder een andere naam uit kunnen brengen, het is idd gewoon geen Guns N Roses muziek meer. Maar ik vind het wel een hele mooie cd! Je moet het gewoon niet vergelijken met appetite...
Ik vond het pas een goede cd worden toen ik elk nummer 3 keer had geluisterd :seriousf:

Heb je helemaal gelijk in, in 20 jaar kan veel veranderen. Maarja, vind het best jammer, dat album valt helemaal buiten mijn smaak. Dood zonde.

Stratman70
20 april 2009, 20:03
Anomaly van Ace Frehley.
Het moet nog uitkomen. Ik heb er ook nog maar 2 halve nummers van gehoord, maar het oude niveau haalt hij als gitarist nooit meer. De snelheid is eraf.
Dus ik ga er al vanuit dat hij niet zal waarmaken wat ik ervan verwacht.

kan het alleen maar meevallen. :D

Jimwoud
22 april 2009, 13:07
Laatste 2 platen van The Killers, zonde van zo'n band, die met hun debut een vette mix van po/rock/electro te pakken hadden.

Ritchiefan
23 april 2009, 11:14
1. Alles van Weezer na de 1e plaat.
2. Alles van Kingdom Come na de 1e plaat.
3. Alles van Metallica na Ride the Lightning.
4. Alles van Dio na the Last in Line.
5. Alles van REM na Life's Rich Pageant.
(6. Alles van Soulwax na Much against everyone advice / reeds eerder genoemd)
7. Alles van Eels na Daisies of the Galaxy.
8. Alles van Depeche Mode na Some Great Reward.
9. Alles van Public Enemy na It takes a Nation of Millions to hold us Back!

Gr. Enrico :supercool: