PDA

View Full Version : Beginnersvraagjes - kwartaal na aanschaf gitaar



jjaass
8 april 2009, 15:48
Hallo allemaal,

Ik heb in eind januari een gitaar gekocht (link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118905), link (http://www.feedback.nl/?b=V50JPBK&a=50)) en heb nu een aantal beginnersvraagjes en tsja... daar is een forum toch wel handig voor!

1.
Ik heb gisteren door een stomme fout een van de snaren gebroken. Ik weet dat dit niks bijzonders is maar nu mist er natuurlijk een snaar :sssh: Kan ik dit zelf zonder hulp vervangen of gaat dat niet goed gaan zonder ervaring? Waar moet ik op letten bij het kopen van nieuwe snaren? Moet ik ze allemaal vervangen of alleen die ene?

2.
Voor mijn gevoel liggen de snaren vrij hoog. Het lijkt alsof ik de snaren erg ver in moet drukken en als je wat verder naar achter in een vakje duw zeg maar, dan klinkt hij soms al niet meer goed (bijvoorbeeld bij een A-akkoord). Is dit normaal en een kwestie van oefenen (kan goed hoor ;)) of kan hier iets aan gedaan worden?

3.
Ik speel nu altijd met een plectrum. Laatst eens met mijn vingers geprobeerd maar hoe moet dat in godsnaam ooit lukken?

Alvast heel hartelijk bedankt,

jjaass

Farether
8 april 2009, 16:02
Hallo allemaal,

Ik heb in eind januari een gitaar gekocht (link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118905), link (http://www.feedback.nl/?b=V50JPBK&a=50)) en heb nu een aantal beginnersvraagjes en tsja... daar is een forum toch wel handig voor!

1.
Ik heb gisteren door een stomme fout een van de snaren gebroken. Ik weet dat dit niks bijzonders is maar nu mist er natuurlijk een snaar :sssh: Kan ik dit zelf zonder hulp vervangen of gaat dat niet goed gaan zonder ervaring? Waar moet ik op letten bij het kopen van nieuwe snaren? Moet ik ze allemaal vervangen of alleen die ene?

2.
Voor mijn gevoel liggen de snaren vrij hoog. Het lijkt alsof ik de snaren erg ver in moet drukken en als je wat verder naar achter in een vakje duw zeg maar, dan klinkt hij soms al niet meer goed (bijvoorbeeld bij een A-akkoord). Is dit normaal en een kwestie van oefenen (kan goed hoor ;)) of kan hier iets aan gedaan worden?

3.
Ik speel nu altijd met een plectrum. Laatst eens met mijn vingers geprobeerd maar hoe moet dat in godsnaam ooit lukken?

Alvast heel hartelijk bedankt,

jjaass

1. Je kan zelf gemakkelijk je snaren vervangen, als je geen flauw idee hebt hoe dit moet kan je even op internet rondzoeken, daar staan wss genoeg 'handleidingen' voor het vervangen van je snaren
Aangezien je je gitaar nu al een aantal maanden hebt raad ik aan om alle snaren te vervangen. Het maakt niet zoveel uit welke snaren je koopt, zelf gebruik ik altijd D'addario snaren, zijn relatief goedkoop en ik vind ze erg fijn(fijner dan vele duurdere snaren) Dan moet je nog weten welke dikte je moet hebben, aangezien je nog niet zo lang speelt raad ik aan gauge 0.009 of 0.010 te halen(dit staat gewoon op het pakje vermeld). Dit hangt ook af van de gitaar waarop je speelt.

2.Dit heet de 'actie' van de gitaar, hoe lager de snaren liggen hoe verder je ze dus ook hoeft in te drukken, je moet wel oppassen dat ze niet te laag liggen want dat krijg je fret buzz. Dit kan je voor ongeveer 30 a 40 euro bij vrijwel elke gitaarwinkel laten instellen, dan stellen ze gelijk heel de gitaar af en hier kunnen ze eventueel ook gelijk een nieuw setje snaren erop zetten.

3. Gewoon een kwestie van oefenen, je hoeft ook niet met je vingers te spelen. Dat is ook gewoon een kwestie van smaak, wat vind je fijn en wat vind je mooi klinken.


edit:

Ik zie net dat je een akoestische gitaar hebt gekocht.
Waarschijnlijk zitten hier 0.010 gauge snaren op. Hiervoor raad ik het merk 'Martin' aan.
De actie aanpassen op een akoestische gitaar is ook een stuk lastiger dan op een elektrische gitaar,
maar ik denk dat het, tot op zekere hoogte, wel mogelijk is.

espike
8 april 2009, 19:19
puntje 2: let er op, dat je de snaren niet in het hout van de hals hoeft te drukken. Als ze de fret raken, is t voldoende. de extra diepte kan je gebruiken om een lichte 'golving'in t geluid te krijgen. en idd. als je te hard indrukt, met hoge frets, ontstemt het accoord.

De actie van een gitaar, is de afstand van de snaren, tot aan de frets. Bij electrische gitaren is dit vaak zo laag mogelijk, bij accoustische gitaren is deze afstand wat hoger.
een mooie afstand is ongeveer een pakje vloeites tot aan een aansteker max. op de bovenste frets als je je vingers er onderdoor kan halen zonder de snaren te raken is t echt te hoog
Wat ook aan te raden is, is een online stem dingetje te gebruiken om je snaren op te stemmen. als je dit uit je hoofd doet, ga je m steeds hoger stemmen, en dan staan de snaren strakker, en trekken deze harder aan de hals, wat een hogere actie veroorzaakt

3. Je kan les nemen, dan wordt dit vrij snel duidelijk, zeker in t begin kan ik je dit aanraden, omdat je je anders een slechte houding aanleert, en iets afleren is best moeilijk.
Ook kan je op youtube eens naar gitaar lessen zoeken. er staan er gruwelijk veel

LaurentB
9 april 2009, 09:09
(..)
edit:

Ik zie net dat je een akoestische gitaar hebt gekocht.
Waarschijnlijk zitten hier 0.010 gauge snaren op. Hiervoor raad ik het merk 'Martin' aan.
De actie aanpassen op een akoestische gitaar is ook een stuk lastiger dan op een elektrische gitaar,
maar ik denk dat het, tot op zekere hoogte, wel mogelijk is.

010?? Dat zit normaal gesproken niet op een akoestische gitaar hoor (typfoutje misschien?). Normaal is 012. 011 is een tikje lichter, kan ook nog. Met 010 krijg je meestal net veel geluid meer uit een akoestische gitaar.

iWishmaster
9 april 2009, 09:40
Standaard zit er op de meeste akoustische gitaren 0.11: martin vind ik ook fijna snaren. Merk / type maakt niet zo gek veel uit voor een beginner. En snaren vervangen kun je maar beter zelf doen: je zult het toch een keer moeten leren (het hoort er gewoon bij als gitarist).

Met je vingers spelen vind ik juist makkelijker op akoustische gitaar maar dat is persoonlijk. Waarschijnlijk gebruik je niet de juiste techniek. Overigens: wanneer je alleen akkoorden speelt kun je net zo goed een plectrum gebruiken. 'Fingerpicking' is een aparte techniek die je meer (andere) klankmogelijkheden geeft. Veel nummers van artiesten als Harry Sacksioni en Tommy Emmanuel zijn onmogelijk met plectrum te spelen bijvoorbeeld. Kijk is naar wat online lesjes op youtube.

Jezelf gitaar leren spelen kan prima: les nemen helpt echter wel, vooral als je ook noten wilt leren spelen bijvoorbeeld. Zorg wel dat je les neemt bij een leraar die begrijpt wat voor een stijl van muziek jij wilt spelen. Toen ik mijn leraar uit moest leggen wie Guns 'n Roses waren wist ik dat ik daar niet zoveel meer te leren had (qua fingerpicking en muziektheorie was t een geweldige leraar waar ik heel veel van heb geleerd overigens, maar dat is maar een 'hoekje' van mijn muzikale interesse).

Farether
9 april 2009, 10:15
010?? Dat zit normaal gesproken niet op een akoestische gitaar hoor (typfoutje misschien?). Normaal is 012. 011 is een tikje lichter, kan ook nog. Met 010 krijg je meestal net veel geluid meer uit een akoestische gitaar.
Ik ben uit gegaan van de akoestische gitaar die ik ooit voor mijn broer heb gekocht, daar zat 010 op.
Was ook van ibanez en ook in die prijs klasse, vandaar.
Verder heb ik niet zo heel veel ervaring met akoestische gitaren.
mijn fout:soinnocent:

oorzaak
9 april 2009, 17:19
@ jjaass

Ik kan me voorstellen tegen welke vragen je allemaal aanloopt. Een forum als dit is dan fijn, maar ik kan je aanraden om ook iemand bij jou in de buurt te zoeken die wat meer ervaring heeft. Heb ik in het begin ook veel aan gehad en intussen (zo'n 30 jaar later...) heb ik op mijn beurt al de nodige mensen op weg kunnen helpen. Gewoon omdat het leuk is. En het is natuurlijk helemaal leuk als je ook een beetje dezelfde muzikale smaak hebt, kun je eens wat samen spelen of uitzoeken hoe een bepaald liedje in elkaar zit.

Succes en veel plezier,

Frits

jjaass
11 april 2009, 13:53
Dank voor al jullie antwoorden :B