PDA

View Full Version : floyd rose: normale stemming/D-tuned



scabiosa
8 april 2009, 11:06
vrienden,

Als ramgitaar speel ik op een ibanez. Nu irriteert het mij al jaren dat als ik de lage E-snaar in D stem de spanning op de andere snaren ook vermindert waardoor ik dus het hele boeltje opnieuw moet stemmen, en het is dan ook nog eens moeilijk om hem in D-tuned echt proper te stemmen.

Is er hier -behalve de floyd rose vastzetten- een oplossing voor?

groeten, e

interessander
8 april 2009, 11:30
Er zijn tools om een floyd tijdelijk vast te zetten, zoals deze: http://www.tremol-no.com/

Bram+
8 april 2009, 13:02
Dat is ook meteen de enige manier. Zelfs handige foefjes als de EVH D-Tuna werken alleen met een (half) geblokkeerde tremolo. Een floyd rose is er gewoon niet voor gemaakt om vaak van tuning te wisselen.

Op zich is zo'n Tremol-No wel een mooie oplossing, omdat je 'm dus ook 'half' kan blokkeren ('dive only' dus geen pull ups), Je kan dan wel van tuning kan veranderen en je behoudt de helft van de functionaliteit van je tremolo :D

wiegersma
8 april 2009, 18:44
Dat tremol-No idee kun je ook gewoon uitvoeren door een blokje hout achter de veren tussen tremolo en body te plaatsen. Kost niets.

Bram+
8 april 2009, 18:49
Dan moet je 'm wel vastschroeven/lijmen, anders kun je je trem alsnog niet (in één richting) gebruiken. En het is niet zo makkelijk en (snel) los te maken als je 'm daadwerkelijk vastzet.

wiegersma
8 april 2009, 18:51
Bij mij zit het blokje los en dat werkt prima. Door de veren valt hij er niet onder vandaan bij een duikvlucht. Maar misschien zien niet alle (namaak-) Floyds er hetzelfde uit en werkt dat bij andere systemen dus niet.

jerome
8 april 2009, 21:25
Ik heb ook een blokje op die plek maar dan vastgelijmd en de veren staan iets strakker.
Drop D stemmen is geen probleem.
Als ik een snaar breek blijft de gitaar nog prima gestemd
Ook net flink benden blijft de brug stabiel.
En ook nog eens meer tone en meer sustain
Enige nadeel is dat je de trem niet meer naar achter kan kantelen en dus alleen nog diven maar dat mis ik totaal niet...

Gothra
8 april 2009, 22:21
Of je stemt hem gewoon in E, en draait je fine tuner open totdat die in D staat:D Als je drop D bedoelt dan.

Liquid_Metal
8 april 2009, 23:00
Mijn Floyd-gitaar ligt momenteel ter reparatie omdat de trem al na minder dan een jaar deels versleten was. Als ik 'm terug krijg zal ik ook overwegen om er een blokje achter te lijmen, want trems omhoog doe ik bijna nooit (dan bend ik meestal).
Voor andere stemmingen pak ik vaak een andere gitaar, maar alleen een drop D is wel makkelijk om op 1 gitaar te kunnen doen. Daarom overweeg ik ook een nieuwe gitaar (PRS SE Custom) waarbij dat gezeik niet speelt.

HaroldA
8 april 2009, 23:58
Daarom overweeg ik ook een nieuwe gitaar (PRS SE Custom) waarbij dat gezeik niet speelt.

Ik wist het eigenlijk al wel, maar na aanschaf van mijn eerste Les Paul wist ik het 100% zeker: nooit meer gezeikk met een Floyd voor mij!!! :stop:

Nieuw setje snaren er op was zelfs al hel, laat staan als het van een ander merk was of net een andere dikte... :mad:

Alles stemmen en dan kun je weer vooraan beginnen... (en dat X keer herhalen)

j3r03n
9 april 2009, 00:39
Nu irriteert het mij al jaren

Ik snap het hele probleem niet. Het irriteert je al jaren. Iedereen komt met symptoombestrijding (blokjes hout of marktingtechinsche prullaria). Neem een andere brug, of een geheel andere gitaar en je kunt zo vaak van stemming wisselen als een manisch-depressieve.

Het is een beetje als "Mijn auto heeft ABS maar ik wil driften. Is er hier -behalve de ABS uitzetten- een oplossing voor?"

jerome
9 april 2009, 01:03
Ik snap het hele probleem niet. Het irriteert je al jaren. Iedereen komt met symptoombestrijding (blokjes hout of marktingtechinsche prullaria). Neem een andere brug, of een geheel andere gitaar en je kunt zo vaak van stemming wisselen als een manisch-depressieve.

Het is een beetje als "Mijn auto heeft ABS maar ik wil driften. Is er hier -behalve de ABS uitzetten- een oplossing voor?"


Ik denk dat je het idd niet helemaal snapt...
Een goed afgestelde Floyd is een geweldige trem waar je de gekste dingen mee uit kan halen zonder dat je gitaar onstemd.
De meeste Floyds worden standaard zwevend afgesteld en dat heeft voordelen maar ook weer een paar belemmeringen en nadelen zoals TS al aangeeft.
Zo'n blokje hout is (voor mij iig) een geweldige oplossing
Nu heb ik een superstabiele Floyd waar ik heerlijk extreem mee kan diven maar ook extreem mee kan benden zonder dat m'n gitaar onstemt
Dat kan je met coventionele trems allemaal wel vergeten.
Drop D is ook zonder gezeik te doen dus het zou een goede oplossing voor TS kunnen zijn...
BTW, vele andere gitaristen zoals bijv EvH speelden of spelen met een niet zwevende Floyd dus zo bijzonder is het niet...

Braindead
9 april 2009, 01:53
Gewoon doen zoals EVH. Hij heeft altijd gitaren met floyd roses waarbij er behalve waar het blok in gaat niet gefreest is onder de finetuners. Vervolgens gooi je er een D-tuna op en heb je niet alleen dat je makkelijk van e naar d kunt veranderen, maar ook een veel betere sustain. Zonder onder de tremolo hout weg te halen maakt de tremolo veel beter contact met de body wat echt erg veel scheelt in sustain maar ook qua feel. .

Liquid_Metal
9 april 2009, 10:01
Ik wist het eigenlijk al wel, maar na aanschaf van mijn eerste Les Paul wist ik het 100% zeker: nooit meer gezeikk met een Floyd voor mij!!! :stop:

Nieuw setje snaren er op was zelfs al hel, laat staan als het van een ander merk was of net een andere dikte... :mad:

Alles stemmen en dan kun je weer vooraan beginnen... (en dat X keer herhalen)

Aan de andere kant: als het eenmaal goed staat hoef je het wéken niet meer te stemmen. Of slechts een héél klein beetje. Voor mensen die in 1 tuning spelen en niet wekelijks nieuwe snaren op hun gitaar zetten is het wel een uitkomst. Ik speel de laatste tijd alleen steeds vaker in andere stemmingen (met name drop D)

Madcow
9 april 2009, 10:16
als je de gitaar gewoon in 1 tuning laat. dan is floyd geweldig. zeer weinig ontstemming bla bla.

Koop gewoon een nieuwe gitaar. of knap je beginnersgitaar goed op