PDA

View Full Version : Freesmachine



!!!!dennis!!!!
8 april 2009, 10:24
Hoi allemaal!

sinds een week of twee heeft mīn frees doeg doeg gezegd.
t motortje begon rare geluiden te maken en binnen 2 min. begon
de machine flink te roken.. en is de motor als t ware uitgebrand..

echt zonde want dat ding heb k nog van mīn pa gekregen en is al ruim
20 jaar oud...

nou zoek ik met een klein budget een mooie frees machine.
heb al verschillende bouwmarkten aangedaan en ook op i/net gezocht.
maar kan helaas maar niks vinden.

Iemand van jullie een tip? of heeft iemand er misschien 1 liggen die weg mag
voor een zacht prijsje?

greetz dennis

Yoshida
8 april 2009, 10:38
Hoi allemaal!

sinds een week of twee heeft mīn frees doeg doeg gezegd.
t motortje begon rare geluiden te maken en binnen 2 min. begon
de machine flink te roken.. en is de motor als t ware uitgebrand..

echt zonde want dat ding heb k nog van mīn pa gekregen en is al ruim
20 jaar oud...

nou zoek ik met een klein budget een mooie frees machine.
heb al verschillende bouwmarkten aangedaan en ook op i/net gezocht.
maar kan helaas maar niks vinden.

Iemand van jullie een tip? of heeft iemand er misschien 1 liggen die weg mag
voor een zacht prijsje?

greetz dennis

Ik heb er een van 900 watt bij Primaa.nl, €60 inc verzenden. Nog geen ervaringen mee. Verder een net koffertje, goed uitgerust.
http://94.100.114.53/537150001-537200000/537169301-537169400/537169390_6_-kI3.jpeg

no 1 hops
8 april 2009, 13:40
Ik heb er een van 900 watt bij Primaa.nl, €60 inc verzenden. Nog geen ervaringen mee. Verder een net koffertje, goed uitgerust.
http://94.100.114.53/537150001-537200000/537169301-537169400/537169390_6_-kI3.jpeg
lijkt wel wat op de ferm die ik heb, prima machientje alleen moet je wel om de vergrendel knop denken die duidelijk op de foto te zien is, teveel kracht en je breekt het plastic

!!!!dennis!!!!
8 april 2009, 13:44
bedankt voor de tip!

Yoshida
8 april 2009, 14:04
lijkt wel wat op de ferm die ik heb, prima machientje alleen moet je wel om de vergrendel knop denken die duidelijk op de foto te zien is, teveel kracht en je breekt het plastic

hm goeie... eens kijken wat het klempunt is. Errug handig dat ie blijft zitten als ik een bindingsponning frees of een rond randje.

Hedge
8 april 2009, 14:26
Wat mij betreft is het wel afhankelijk hoeveel je de machine gebruikt. Ik heb in 7 jaar 2 van die Ferm dingen versleten. Heb nu een Metabo (demo'tje voor 45 euro met heel veel mazzel), het verschil tussen de machines is echt enorm groot.

Yoshida
8 april 2009, 14:37
Wat mij betreft is het wel afhankelijk hoeveel je de machine gebruikt. Ik heb in 7 jaar 2 van die Ferm dingen versleten. Heb nu een Metabo (demo'tje voor 45 euro met heel veel mazzel), het verschil tussen de machines is echt enorm groot.

Hoe vaak gebruik je die machine, en waarin zit het verschil?

Cocobolo
8 april 2009, 14:56
Ik heb mij Festo (nu Festool) nu zo'n 15 jaar en hij spint nog als een zonnetje. Ze zijn duur, maar de service is fantastisch. Ook krijg je er keurig zo'n "exploded view" tekening bij met alle onderdelen INCLUSIEF bestelnummers. Toen ik de machine vorig jaar liet stuiteren van grote hoogte brak er een stuk van de langsgeleiding af. Even de tekening erbij, bestelnummer opgezocht, telefoontje, volgende dag in huis. Kosten : 2 euro.

Hedge
8 april 2009, 15:14
Hoe vaak gebruik je die machine, en waarin zit het verschil?

Ik ben geen "heavy" user. Meestal staat hij 1 keer per week wel een keer aan, en dan is het gewoon om een paar randjes te frezen. Niets bijzonders.

De kwaliteit zit in de bouw van de machine. Bijvoorbeeld de diepte instellen en niet meer hoeven twijfelen of hij "eruit" loopt.
Ook wat Cocobolo post is erg prettig. Mijn machine was totaal gestript. Dus een paar onderdelen moest ik nieuw bestellen. Onderdelenlijstje erbij en een week later was alles compleet.

Ik zeg niet dat de Ferm slecht is (hij hangt bij mij nu in een tafeltje als onderfrees) en dat gaat super. Maar nu ik een echt goede machine heb, merk ik wel de verschillen.

snaarplukker
8 april 2009, 15:24
Hoi allemaal!

sinds een week of twee heeft mīn frees doeg doeg gezegd.
t motortje begon rare geluiden te maken en binnen 2 min. begon
de machine flink te roken.. en is de motor als t ware uitgebrand..

echt zonde want dat ding heb k nog van mīn pa gekregen en is al ruim
20 jaar oud...
Ja, dit lijkt me een geval van versleten koolborstels, die zo lang gebruikt zijn dat het tot op de veertjes versleten is. Een setje nieuwe koolborstels erin zou een redelijk goedkope oplossing zijn. Bij een professionele frees (ELU of soortgelijke modellen) zijn ze makkelijk te vervangen zonder de machine helemaal open te maken. Toegangkelijk via de zwarte schroefdoppen aan de zijkanten.

niekb
8 april 2009, 15:58
Mijn Ferm was met een jaar stuk. Op zich heb ik m wel redelijk veel gebruikt.

Festool is leuk maar way over budget voor topicstarter aangezien hij op zoek is naar een betaalbaar exemplaar.

Wat wil je ervoor betalen? Zelf heb ik een Bosch en die kostte iets van 109 euro dacht ik. Dat is een fijne machine. Achteraf had ik liever meteen die 80 euro extra uitgegeven.

oigun
8 april 2009, 17:01
Kijk als je een freesmachine koopt ook naar het bedieningsgemak en of je goed kan zien wat je doet. Op mijn werk hebben wij een bosch en het nadeel bij deze machine is dat je niet goed op je werk kunt kijken en dat je een handeltje opzij moet halen om de frees op en neer te bewegen. Dit gaat zwaar en het handeltje is niet goed bereikbaar zodat je heel erg je best moet doen om er niet mee uit te schieten... Zelf heb ik een oude ELU is echt een perfecte machine.

jan jansen
8 april 2009, 18:16
[QUOTE=!!!!dennis!!!!;2002323]Hoi allemaal!

op het werk altijd metabo geruikt en dat zijn fijne machines,zowel quo bouw als instemogelijkheden.
Vorig jaar thuis voor erbij een einhell gekocht voor 35 euro.....draait nog steeds als een zonnetje al is het vastzetten op hoogte wat lastig af en toe maar ja voor dat geld...,

JJ

Mattia
9 april 2009, 07:18
Ik zeg: koop meteen kwaliteit. Heb jij (en wellicht je kind) er ook weer 20 jaar plezier van. Zo'n Ferm zal waarschijnlijk vrij vlot de pijp uit gaan.

Goede merken: Metabo, Bosch (blauwe profi machines zijn veel beter), DeWalt, Hitachi, Festool (wel enorm duur). Je kan altijd ook marktplaats afstruinen.

no 1 hops
9 april 2009, 07:51
Ik zeg: koop meteen kwaliteit. Heb jij (en wellicht je kind) er ook weer 20 jaar plezier van. Zo'n Ferm zal waarschijnlijk vrij vlot de pijp uit gaan.

Goede merken: Metabo, Bosch (blauwe profi machines zijn veel beter), DeWalt, Hitachi, Festool (wel enorm duur). Je kan altijd ook marktplaats afstruinen.en de genoemde elu is nu dewalt en komt uit de black en decker groep

!!!!dennis!!!!
9 april 2009, 09:03
Hallo allemaal! bedankt voor de reakties!

ik geef jullie gelijk als er gezegd wordt: koop glijk een echte merk-frees
die gaan veel langer mee..

maar ik ben maar beginnend gitaarbouwer en ik wil eerst alle facetten
goed onder de knie krijgen..daarom ga ik er niet veel geld aan uitgeven..
ook gezien het feit dat ik geen professionele gitaarbouw wil worden
(die iedere dag staan te frezen bij wijze van) vind ik het niet nodig om zoīn duur ding te kopen... nog niet athans

Yoshida
9 april 2009, 09:51
Hallo allemaal! bedankt voor de reakties!

ik geef jullie gelijk als er gezegd wordt: koop glijk een echte merk-frees
die gaan veel langer mee..

maar ik ben maar beginnend gitaarbouwer en ik wil eerst alle facetten
goed onder de knie krijgen..daarom ga ik er niet veel geld aan uitgeven..
ook gezien het feit dat ik geen professionele gitaarbouw wil worden
(die iedere dag staan te frezen bij wijze van) vind ik het niet nodig om zoīn duur ding te kopen... nog niet athans

Gelijk voor goede kwaliteit gaan is op termijn goedkoper, maar dan kom ik weer terug op mn vraag: 'wat is goed'. En naar mijn gevoel zijn hier een paar erg goede suggesties gedaan. Aan de andere kant: het moet wel hobby blijven. ;)
Lastige keus, ik wens je veel wijsheid toe.