PDA

View Full Version : Gitaar meenemen in het vliegtuig vanuit London ( Ryanair )



Jay75
8 april 2009, 10:15
Iemand daar ervaring mee?
Ik heb even gezocht op hun site, maar ik kan niks vinden dat die mee in de cabine mag.
Het gaat er dus om dat als ik een gitaar koop IN Londen en deze mee terug neem naar Eindhoven.

Of zouden jullie m laten verzenden door de winkel. Als ie meemag in de cabine, prima, maar als "koffer" durf ik het niet aan.

Cheers, let me know!

Daan_B
8 april 2009, 10:51
Gewoon als handbagage meenemen, ging prima toen ik uit Portugal kwam;).

DaveItUp
8 april 2009, 10:58
In het handbaggevakje van ryanair past hij lxb wel, maar h niet. Hoewel je over het algemeen wel redelijk kan smokkelen. Ik zou gewoon eff bellen, vast wel een aparte optie voor een instrument. Kost wel uiteraard

Clox
8 april 2009, 12:19
Heb meerdere ervaring hiermee, niet met Ryanair overigens maar zal denk ik niet zo heel veel verschillen per maatschappij.

Kort gezegd: Het ligt heel erg aan de mensen die op dat moment daar werken.

In principe moet je altijd betalen, iets van 15 euro, waarbij je volgens mij minstens 24 uur voor vertrek hebt aangegeven dat je een gitaar meeneemt. De gitaar gaat dan mee in het bagageruim, niet chill dus, vooral als je ziet hoe ze daarna op het vliegveld met je spullen omgaan...heb het ooit eens mogen aanschouwen toen we stonden te wachten voor het uitstappen...is niet leuk.

Je wil dus je gitaar mee in de cabine. Ik had zelf alleen een gitaar met tas mee (geen dikke met heel veel schuim oid. Gewoon een goedkoop ding) en daar paste ie steeds net in zo'n overhead ding. De dikte van de gitaar was hier het grootste probleem.

Echter, dat is denk ik niet het grootste probleem. Als je nl. eenmaal binnen bent en hij blijkt niet te passen kunnen ze hem vaak ook wel ergens achter leggen. Ze gaan je dan echt niet meer weigeren met die gitaar. Kost alleen maar tijd, en stewardessen zijn vaak vriendelijker dan incheckmensen die nogal regelgebonden zijn. Waar het bij mij iig de eerste keer bijna fout ging was dus bij het inchecken. Ik ging daar met m'n leuke gezicht met een gitaar voor die man staan. Hij had het wel door maar zag het door de vingers, alleen dat takkewijf naast hem begon moeilijk te doen. Naja, uiteindelijk na heel veel gezeur toch door kunnen lopen. Tweede keer ging een stuk beter (gelukkig, anders was ik m'n gitaar kwijt...was met de trein naar schiphol). Vrienden die al ingecheckt waren gevraagd gitaar alvast mee te nemen. Bij het boarden midden in de drukke rij gaan staan, en gitaar zo gedekt mogelijk meegenomen. Daarna gewoon zo onopvallend mogelijk doen. je weet nooit of er een steward(ess) bij zit met een kutdag.

Wat een verhaal om niks:P maar blijft leuk dit soort dingen. Ik kneep hem wel even die paar keer.

EDIT: lees net je post pas goed eigenlijk...is het een electrische? dan past ie nl. wel denk ik. Ik had iig een akoestische bij me in beide gevallen.

Van Dattum
8 april 2009, 12:26
Ik heb zelf 2 maal vanuit Glasgow een gitaar meegenomen met KLM. Was geen probleem. Bij het inchecken even aangeven dat je de koffer als cabin luggage wilt meenemen. Dan gewoon naar de gate en even een stewardess bij de ingang van het vliegtuig aanspreken. Mijn koffer werd beide keren netjes in een kastje met buggies en dat soort handel gezet.

Leuk verhaal: Ik kwam de 2e keer bij de security, koffer door het rontgenapparaat, zegt die meneer daar: Sir, please open that case....
OK, problem?? No, I just wanted to see your guitar..... Nice one!

Kingfisher
8 april 2009, 14:12
Ik neem regelmatig mijn gitaar mee op het vliegtuig (1 maal per maand, 4 vluchten). Een elektrische in een flight case is makkelijker te stouwen dan een accoustische gitaar. Een platte flightcase kan in de overhead compartiment.

Probeer in geen geval te 'smokkelen'. Als je denkt dat ze een ganse gitaar niet zien, dan ben je wel echt dom. Dus altijd netjes vragen. Zorg dat je op tijd bent, als het nog kalm is aan de check-in, dan zijn ze nog vriendelijk.

In principe mogen ze aan de check-in een gitaar weigeren als handbagage, daar het buitenmaats is. Als ze dat doen, spreek gewoon de magische woorden "Gate check-in, please" uit. "Gate check-in" is waarbij je de gitaar zelf naar het vliegtuig draagt, en de crew laat beslissen. Ofwel laten ze je aan boord (zorg dat je niet als laatste aan de deur van het vliegtuig staat), ofwel geven ze ze aan een bagage handler die de gitaar in het bagageruim zelf legt, samen met de kinderwagentjes en de rolstoelen. Als je uit het vliegtuig stapt, geven ze je ook daar je gitaar terug. Ze wordt dus niet uit het vliegtuig op een bagagetreintje geworpen, en dan op de transport band gegooid.

Is er geen plaats in de overhead compartiment, dan is er, net als je het vliegtuig binnenstapt ( dus voor zetel 1A) een kleerkast voor de crew. Soms (hééééél erg soms) en als je lief lacht (hééééééél lief) mag je een beetje van hun persoonlijke ruimte gebruiken om daar uw kist in te schuiven. Maar ze hebben al zo weinig privacy om weg te geraken van de SLC (self loading Cargo, jij en ik dus) dat je daar eigenlijk niet mag op rekenen.

Plak je kist vol stickers "breekbaar", anders, als het mis loopt, heb je geen recht op verzekering.

Bij mij vragen ze regelmatig om de gitaar uit de koffer te halen, waarna ze telkens de koffer terug door de scanner jagen. Probeer ook mee te kijken op het scherm (let op: mag niet, eigenlijk), zo zie je een x-ray van de gitaar. Kijk goed naar de truss rod. Altijd grappig.

Zorg dat de headstock en nek goed vast liggen, ik doe er een paar t-shirts rond. De gitaar mag zeken niet kunnen bewegen, dus mij ligt er een keukenhanddoek op en onder de body. De snaren zijn lichtjes los gedraaid, maar mijn idee is dat een gitaar meer structurele stevigheid heeft als er compressie op de nek zit (ie snaren op spanning).

Dit is allemaal met een reguliere maatschappij. Ik vrees dat het bij Ryanair dokken wordt:

De FAQ van de ryanair site
KAN IK EEN EXTRA STOEL AANSCHAFFEN VOOR MUZIEKINSTRUMENTEN?

Passagiers kunnen een extra stoel aanschaffen voor kleine muziekinstrumenten zoals een gitaar, viool of altviool, waarvan de grootte de afmetingen voor handbagage overschrijdt. Als u dit wilt doen, moet u online 2 stoelen boeken en vervolgens voor de extra stoel de naam van de passagier invoeren als 'EXTRA' (voornaam) 'SEAT' (achternaam). U kunt ook contact opnemen met de afdeling Reserveringen om dit te doen.

Als u een extra stoel aanschaft, mag u geen extra bagage meenemen. U kunt online inchecken als u een extra stoel heeft geboekt. Bij online inchecken moeten de gegevens van de begeleidende passagier bij de gegevens voor de extra stoel worden ingevoerd.

Passagiers die een extra stoel hebben geboekt moeten minstens 30 minuten vóór de geplande vertrektijd van de vlucht bij de boardinggate aanwezig zijn. Als u geen twee stoelen in het vliegtuig naast elkaar kunt vinden, kunt u contact opnemen met de bemanning dat ervoor kan zorgen dat u twee stoelen naast elkaar krijgt.

artnaz
8 april 2009, 14:20
Afgelopen zomervakantie had ik mijn gitaar ook als handbagage, helemaal zonder problemen. Op de terugweg ging er iets fout met het overstappen van vliegtuig, dus gingen we een ander kleiner vliegtuig in. Daar paste de koffer niet in de kastjes bovenin, maar de leuke stewardess had mijn gitaar ergens anders voor mij neergezet in de cabine.

Was geen RyanAir, maar wat ik wil zeggen is dat ze volgens mij daar niet moeilijk over doen.

mikeyaxeman
8 april 2009, 14:46
Ik heb in 2003 een SG gekocht in New York op de terugreis gevraagd waar ik hem neer kon planten waarop de stewardess heel vriendelijk mij de garderobekast van het personeel aanwees.
We hadden ook de hele vlucht aandacht van de stewardessen (ha ha ga vaker met een gitaar op vakantie :satisfie:)
Verder op Heathrow vroeg een bewaker mij wat het voor een Gibbie was en bij het invoeren op Schiphol kwam ook wat douane personeel erbij staan om te kijken wat voor mooi ding het was :D
Je krijgt wel aandacht als je met zo'n ding rondloopt op de luchthaven zeg :)

future2future
8 april 2009, 14:59
Heb maar 1 keer een probleem gehad, hier in NL op rotterdam naar Italie, daar deden ze onwijs moeilijk, moest dus in ruim. Verder heb ik hem altijd mee kunnen nemen, akoestisch en elektrisch, soms doen ze wel moeilijk bij de in check balie, maar als je dan bij de scan enzo aankomt is het over het algemeen geen probleem meer. Gewoon door de scanner heen en klaar! Heb em zelf maar 1 keer open hoeven maken.

Ow ja de gitaar paste bij mij in elke overhead bin, zelf mijn akoestische met koffer!

bloeddrinker
8 april 2009, 14:59
Ik heb 1x gevlogen (Ryanair) en toen ging m'n elektrische gitaar gewoon als ruimbagage mee, kostte wel zo'n 2x 30 euro extra.
Op de terugweg reisden we samen met een andere band en die wilde de basgitaar (tas ipv koffer) als handbagage mee, maar bij de gate kregen ze daar aardig wat problemen mee.

Maroon
8 april 2009, 16:19
Bij een elektrische gitaar kun je in principe toch ook even de nek eraf halen? Dan kun je je gitaar zo in een handbagage tas doen. Moet het geen neck-trhu zijn natuurlijk, dan wordt het een lastig verhaal. :dontgeti:

Guitar GoD
8 april 2009, 16:24
bij de geschroefde halzen kan dat inderdaad.

future2future
8 april 2009, 16:27
Ik heb 1x gevlogen (Ryanair) en toen ging m'n elektrische gitaar gewoon als ruimbagage mee, kostte wel zo'n 2x 30 euro extra.
Op de terugweg reisden we samen met een andere band en die wilde de basgitaar (tas ipv koffer) als handbagage mee, maar bij de gate kregen ze daar aardig wat problemen mee.

Ik heb trouwens ook nooit extra hoeven te betalen

bloeddrinker
8 april 2009, 17:01
Ik heb trouwens ook nooit extra hoeven te betalen

hm. tegenwoordig staat er:
"Kleinere muziekinstrumenten, zoals een gitaar, viool of altviool die de afmetingen van handbagage overschrijden, mogen in de cabine worden vervoerd als u hiervoor een stoel hebt gereserveerd en het bedrag hebt voldaan. Als u een extra stoel aanschaft, mag u geen extra ingecheckte bagage meenemen. "

Ik kan me herinneren dat we vorig jaar ze nog moesten laten inchecken tegen betaling van 30 euro per vlucht (zie ook het tabel met tarieven)

ccc
8 april 2009, 17:39
Ryanair doet heel erg moeilijk over extra bagage. Het is zowat hun enige mogelijkheid om wat extra Euro's uit je zakken te jagen. Je dacht toch niet dat hun prijzen de kosten dekken als je voor 19,95 naar Ierland kunt vliegen.

Sinner1980
8 april 2009, 17:44
Nog nooit met Ryanair gevlogen maar uit ervaring weet ik dat er meestal niet moeilijk gedaan wordt. Bij KLM nog nooit problemen gehad, ook niet op lange vluchten (Mexico City, Shanghai, New York etc) zorg in ieder geval wel dat je vroeg incheckt, neem geen nooduitgangplaats en ga lekker zitten en leg de koffer (koop die in ieder geval wel dus geen losse plank voor het geval dat) bij je voeten en doe net of je gek bent, werkt prima...de stewardess heeft vast wel een mooi plekje voor de gitaar als hij niet in de vakken past...

Tjebbe_Z
8 april 2009, 20:11
Ik heb ook een keer van iemand gehoord dat je van te voren maar beter je snaren los kunt draaien, anders dan heb je straks 12 korte snaartjes..

bloeddrinker
9 april 2009, 12:43
Is trouwens een extra stoel boeken vaak niet duurder dan een gitaar als ruimbagage inchecken?

TimmU
9 april 2009, 12:54
Ik reis bijna altijd met een gitaar bij me, nooit een probleem geweest. even letten op de lengte, maar als je gewoon vriendelijk doet dan kan het altijd. Gitaren (elektrische) passen standaard in de bagagekasten boven de seats, niks aan de hand.

Clox
9 april 2009, 13:07
Het probleem zit hem hier dus bij het feit Ryanair. KLM zal inderdaad veel minder snel moeilijk doen over extra bagage. Zij hebben een reputatie hoog te houden, en de prijs is er gewoon meer naar (Maakt mij niet uit, ik vlieg ook liever met KLM dan met Ryanair).

Bij Europese vluchten met Ryanair is het zo dat je al 20E bovenop de ticketprijs moet betalen om uberhaupt ruimbagage mee te mogen nemen. Wat je dus ziet is dat iedereen met van die handbagagekoffertjes rondloopt die precies 10 kilo wegen = gratis. Zorgt voor een overvolle cabine en dus minder ruimte voor je gitaar. Verder wordt het personeel volgens mij ook niet vrolijk van die taxivluchtjes...

Als je je gitaar wil meenemen raad ik aan gewoon ruim om of zo onopvallend mogelijk de gok te wagen, of ruim van te voren je gitaar aankondigen, heel goed inpakken, 30E betalen en hopen dat het grondpersoneel er vriendelijk mee omgaat.

richwoodplayer
9 april 2009, 13:29
Ik heb ook een keer van iemand gehoord dat je van te voren maar beter je snaren los kunt draaien, anders dan heb je straks 12 korte snaartjes..

mijn gitaar heeft maar 6 snaren hoor :P

bloeddrinker
9 april 2009, 13:34
Ik reis bijna altijd met een gitaar bij me, nooit een probleem geweest. even letten op de lengte, maar als je gewoon vriendelijk doet dan kan het altijd. Gitaren (elektrische) passen standaard in de bagagekasten boven de seats, niks aan de hand.


V's, Explorers etc ook?

Of alleen strat modelletjes?

mikeyaxeman
9 april 2009, 13:41
Ik reis bijna altijd met een gitaar bij me, nooit een probleem geweest. even letten op de lengte, maar als je gewoon vriendelijk doet dan kan het altijd. Gitaren (elektrische) passen standaard in de bagagekasten boven de seats, niks aan de hand.

Nou bij de Boeing 777 waar ik mee vloog was dat niet het geval.

Meneer I.
9 april 2009, 13:46
Hmm, interessant topic. Even een abo-tje.

Ik moet binnenkort voor mijn werk naar de UK (Cambridge) en heb al weken last van enorm GAS, zeker met de huidige koersen. Ben dus wel benieuwd of het een beetje makkelijk mee te krijgen is in het vliegtuig.

Mijn GAS richt zich overigens voornamelijk op een mex. Strat (Classic Players/Road Worns) en een jap. '62 Tele custom.

Hollemans
9 april 2009, 13:50
Ook toevallig ja, ik ga naar Portugal in de zomer en koop een gitaar over van iemand. Deze wil ik ook meenemen in het vliegtuig. Ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen!

TimmU
9 april 2009, 14:15
Nou bij de Boeing 777 waar ik mee vloog was dat niet het geval.

Ik heb mijn strat in een 777 en een 747 gekregen(dat was een stratachtige, maar whatevaa). Past best hoor, beetje vouwen en het geluk hebben dat je in het midden van het vliegtuig zit.

Tjebbe_Z
10 april 2009, 10:08
mijn gitaar heeft maar 6 snaren hoor :P

niet als ze doormidden breken:seriousf:

richwoodplayer
10 april 2009, 10:18
ooh zo :P:seriousf:

Hollemans
12 mei 2009, 17:17
Ook toevallig ja, ik ga naar Portugal in de zomer en koop een gitaar over van iemand. Deze wil ik ook meenemen in het vliegtuig. Ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen!

Mezelf even quoten :seriousf:

Ik heb gebeld met de travel agency die mijn vluchten boekt en er staan nu op mijn ticket van KLM:

Special Services Requested Status Passengers
Fragile Baggage
IN CABIN GUITAR 130X45X10CM 8KG Confirmed (HK)

:supercool: Portugal, here I come!! :supercool:

Velter
12 mei 2009, 18:07
Leuk!
Ik zit in de toekomst wss enkele maanden in Engeland, dus dat maakt de optie om daar een gitaar te kopen en mee te nemen natuurlijk een pak aantrekkelijker! Nu hopen dat ik geld genoeg kan sparen :p

Diederik89
22 mei 2009, 11:21
KLM doet inderdaad bijna nooit moeilijk, behalve als je met een klein vliegtuig vliegt. Ik woon zelf in de UK momenteel, en als ik met een gitaar naar NL vlieg met KLM kijk ik eerst wat voor vliegtuig ze gepland hebben staan, want als het een klein fokkertje vliegt is er een kans dat ze moeilijk gaan doen omdat er zo weinig handbagageruimte hebben. In dat geval bel ik altijd even en dan maken ze een aantekening, dus dan is t opgelost. Als ik met een 737 vlieg ga ik gewoon naar de gate met mn gitaar en heb nooit problemen. meestal gaat ie dan gewoon in de bagagevakken en af en toe willen ze m in de BC-kast zetten.

Ryanair is gewoon vervelend, die laten je inderdaad voor alles extra betalen en dan doen ze nog moeilijk, dus ik vlieg alleen met ryanair als ik geen gitaar meeneem :)

denblommme
22 mei 2009, 12:19
Hoi!
ik zou vanuit schiphol naar Japan vliegen met
Japan airlines. Ik neem men Ukulele mee,
moet ik hiervoor iets van papieren hebben?

mvg
Lander

Tupelo
22 mei 2009, 12:38
Pas eentje meegenomen uit Barcelona met Transavia, in een gruwelijk lompe koffer en dat was geen probleem.
Dame bij het inchecken deed niet moeilijk, moest me alleen even melden bij stewards.
Had hem zelfs liever niet in het bagagerek, dus met de steward afgesproken dat ik hem op een lege plek mocht zetten of anders afgeven, dan hadden zij er wel een plekje voor.
Vervolgens begon de stewardess moeilijk te doen toen ik hem eenmaal op een lege plek naast me had staan.
Gezagvoerder erbij op een gegeven ogenblik, die probeerde het ding in te riemen (terwijl die stevig vast stond onder een hoek met de stoel ervoor); op dat ogenblik begon ik mezelf zorgen te maken, lijkt me een wiskundige wet die een gezagvoerder van een vliegtuig dient te kennen.

Enfin; hem er voorzichtig op gewezen dat mijn optie de meest veilige was en dat ik de heisa niet snapte (helft van het toestel was leeg en ik zat nu dus met drie verschillende belangen, homo steward van wie ik hem gewoon mocht neerzetten waar ik wou, de stewardess die hem liever zelf in ontvangst nam en de gezagvoerder die hem in wou riemen).

Uiteindelijk kosteloos en veilig in NL gekomen.
Is geen enkele reden om je te weigeren, maar het hangt inderdaad af van het personeel hoe je dat mag en gaat doen.