PDA

View Full Version : kosten lampenversterker



tompie
8 april 2009, 09:16
ik ben op zoek naar een buizenversterker omdat vrijwel iedereen me vertelt dat dit een beter geluid geeft dan een transistor. nu vraag ik me wel af wat de kosten zijn aan het onderhoud van zo'n buizenbakkie. wat kosten zo'n buizen en hoe vaak moet je die vervangen?

Bl44t44p
8 april 2009, 13:56
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php

Niet om het een of ander maar hier is gewoon al heel erg veel over geschreven ;)

kenx
8 april 2009, 15:08
Ik zal u dan maar verderhelpen, want bovenstaande blijkt te lui te zijn om te typen...


Een buizenvesterker onderhouden valt beter mee dan u denkt. De buizen moeten om de 3 a 4 jaar vervangen worden, maar dat kan verschillen, van hoe dikwijls je je versterker aan en uit zet, altijd op hoge volumes speelt, enz... Maar meestal blijft dit bij bovenstaande termijn in de buurt.

De prijs is iets anders. De buizen varieren tussen de 20 en 50 euro, en zelfs duurder... Ook zijn er verschillende merken in, en goede en slechte... Onthoud daar dan ook nog eens bij dat je er 5 a 6 hebt... Maar ja op 4 of 5 jaar, gaat zo'n sommetje geld het dus niet maken.

Daarbuiten kunnen ook transistors goed klinken, soms zelfs beter, maar dat is eigen smaak ;)

Testen zou ik dus zeggen ;)

Mvg,

Kenny

Renin
8 april 2009, 15:48
Eindbuizen (de grote) zoals gezegd om de 3-4 jaar. Meestal heb je bij een 50 watter of minder 2 eindbuizen, en bij een 100 watter 4.

Kosten: afhankelijk van het type en merk buis, en de kosten die een muziekzaak rekent voor het afstellen (biassen) van je versterker op de nieuwe buizen (dit is noodzakelijk en kun je ws. niet zelf). Denk aan max. 100 euro voor 2 eindbuizen en biassen. Dit is ook afhankelijk van je type versterker. Informeer gewoon eens bij een muziekzaak.

Voorversterbuizen: hoef je niet te vervangen. Tegen die tijd heb ws. al weer een andere amp gekocht. Je kan ze wel zelf vervangen, reken op ongeveer 10-20 euro per buisje, wederom afhankelijk van merk en type. Meestal heb je er een stuk of 5 in je amp.

Een buis kun je zen als een gloeilamp. Ze worden warm als je ze aanzet. Na een x aantal branduren wordt de kwaliteit minder (slijtage). Hoe meer stroom je er door jaagt (harder laat branden door het volume hoger te zetten), hoe ruwer je er mee omgaat (transport), hoe vaker je hem aan- of uitzet hebben allemaal invloed op de levensduur.

Ik kan me voorstellen dat als je er geen ervaring mee hebt, je iets terughoudend bent in de eerste aanschaf, maar zodra je er 1 hebt wil je meestal niet anders meer. Het geluid van buizen is gewoonweg veel beter en mooier. Ondanks dat dit een smaakkwestie is, zullen de meesten het hier wel mee eens zijn vermoed ik.

Bl44t44p
8 april 2009, 16:49
Ik zal u dan maar verderhelpen, want bovenstaande blijkt te lui te zijn om te typen...


Ja hallo nog effe zeg, kom nou. Dit onderwerp is al zo uitvoerig behandeld dat de topicstarter waarschijnlijk 100x meer heeft aan het even zoeken mbv de search dan jouw verhaal te gaan lezen.

Mark1990
8 april 2009, 17:21
Eindbuizen (de grote) zoals gezegd om de 3-4 jaar. Meestal heb je bij een 50 watter of minder 2 eindbuizen, en bij een 100 watter 4.

Kosten: afhankelijk van het type en merk buis, en de kosten die een muziekzaak rekent voor het afstellen (biassen) van je versterker op de nieuwe buizen (dit is noodzakelijk en kun je ws. niet zelf). Denk aan max. 100 euro voor 2 eindbuizen en biassen. Dit is ook afhankelijk van je type versterker. Informeer gewoon eens bij een muziekzaak.

Voorversterbuizen: hoef je niet te vervangen. Tegen die tijd heb ws. al weer een andere amp gekocht. Je kan ze wel zelf vervangen, reken op ongeveer 10-20 euro per buisje, wederom afhankelijk van merk en type. Meestal heb je er een stuk of 5 in je amp.

Een buis kun je zen als een gloeilamp. Ze worden warm als je ze aanzet. Na een x aantal branduren wordt de kwaliteit minder (slijtage). Hoe meer stroom je er door jaagt (harder laat branden door het volume hoger te zetten), hoe ruwer je er mee omgaat (transport), hoe vaker je hem aan- of uitzet hebben allemaal invloed op de levensduur.

Ik kan me voorstellen dat als je er geen ervaring mee hebt, je iets terughoudend bent in de eerste aanschaf, maar zodra je er 1 hebt wil je meestal niet anders meer. Het geluid van buizen is gewoonweg veel beter en mooier. Ondanks dat dit een smaakkwestie is, zullen de meesten het hier wel mee eens zijn vermoed ik.

Trouwens, als je de buizen vervangt met een nieuw paar van hetzelfde type is biassen niet eens nodig, alleen als je op andere buizen overstapt.

tompie
8 april 2009, 17:35
heel erg bedankt voor de reacties! ben er heel wat mee! als ik nu nog reactie krijg op mijn andere topic over enkele versterkers tegenover mekaar ben ik heel erg blij :) :p

nico verduin
8 april 2009, 18:51
Trouwens, als je de buizen vervangt met een nieuw paar van hetzelfde type is biassen niet eens nodig, alleen als je op andere buizen overstapt.Dit is wel verwarrend op deze manier. Een paar 6L6 van bijv. JJ hoeft (is vrijwel zeker niet) hetzelfde te zijn als een ander paar van JJ. Sommige leveranciers hebben de buizen overgelabled (o.a. groove tuebs, Mesa) en hebben daar een eigen codering (nummer, kleur etc) toegekend. Alleen in die gevallen (dus zelfde kleur/cijfer kode EN zelfde type buis) gaat het op dat je ze zonder biassen mag omwisselen. In alle andere gevallen Biassen!. Al is het alleen maar meten of de de instellingen nog goed zijn.

Uitzondering (kunnen) zijn de kathode bias versterkers. Alhoewel het daar ook geen kwaad kan om even te meten omdat het ook niet altijd goed gaat.

Nico (eenoog:seriousf:.. vandaag geopereerd...)

Renin
8 april 2009, 20:29
Let ook even op dat de ts een noob is met lampenbakken. Dus aan alle uitzonderingen heeft hij niet zoveel. Hij wil de algemene info (do's en don'ts) . Dat merk x een kathode bias heeft die aan de voet 6 mega-ampère moet meten om lineair gericht te zijn aan de tungsol cap-resistor zegt hem waarschijnlijk niets.










Mij trouwens ook niet ;)

Chris Winsemius
8 april 2009, 20:54
Ik zal het even proberen zo "on-techneutisch" mogelijk uit te leggen.

Ip. heb je 'n bepaalde levensduur van buizen, uitgedrukt in "brand-uren". Voor het gemak; eindbuizen: 1000-2000 uur, pre-ampbuizen: behoorlijk wat meer.

Hoe vaak je buizen "moet" (laten) vervangen hangt dus erg af v/d tijd die zo'n amp gebruikt wordt. Als je bijvoorbeeld 2 x week in de oefenruimte bezig bent, 3-4 gigs per week hebt en nog wat studio-werk moet doen is dat dus korter dan wanneer je af en toe speelt.

De levensduur van buizen kan nog wat korter zijn door:
- trillingen
- vervoer wanneer de amp nog niet afgekoeld is (indien mogelijk: minimaal 10 minuten laten staan NA gebruik en VOOR verplaatsen/vervoer

Als buizen ouder worden (en dat gaat zeer geleidelijk, het valt vaak niet echt duidelijk op) dan neemt de hoeveelheid laag en hoog in de klank af en ook het volume.

Biasen:
is niet altijd nodig, soms kan het ook door 'n niet-technicus gedaan worden (gebruiker zelf) maar onjuiste biasing/etc. kan tot defecten leiden.

Microfonie:
het komt weleens voor dat versterkers gaan piepen (vooral bij hogere gain-instellingen) en je trillingen v/d speakerkast/omgeving door je amp hoort komen. Kans is groot dat er dan 1 of meerdere microfonische buizen inzitten. Hoe te testen?.....;

- amp aan
- volume-regelaars niet te laag zetten
- met (bijvoorbeeld) 'n potlood voorzichting tegen de buisjes tikken. Als je 'n vrij harde tik kunt horen of gerammel dan is dat buisje microfonisch. Preamp-buizen kun je meestal zelf vervangen, ze hoeven niet gebiast te worden. Bij eindbuizen die microfonisch zijn is het gerammel/etc. veel luider hoorbaar, vervangen van die buizen: houd rekeningn met biasen/etc., meestal even 'n reden om bij je tech langs te gaan.

Nog 1 tip:
staar je niet al te blind op mega goedkope buizen prijzen bij bijvoorbeeld webshops, manier van testen is soms nihil of erger. 'n Beetje tech weet ook vaak welke buizen jouw sound kunnen geven of het beste in jouw specifieke amp werken en kan je amp gewoon biasen.

Ik hoop dat dit 'n beetje de vragen beantwoordt...

kenx
8 april 2009, 21:19
Ik zal het even proberen zo "on-techneutisch" mogelijk uit te leggen.

Ip. heb je 'n bepaalde levensduur van buizen, uitgedrukt in "brand-uren". Voor het gemak; eindbuizen: 1000-2000 uur, pre-ampbuizen: behoorlijk wat meer.

Hoe vaak je buizen "moet" (laten) vervangen hangt dus erg af v/d tijd die zo'n amp gebruikt wordt. Als je bijvoorbeeld 2 x week in de oefenruimte bezig bent, 3-4 gigs per week hebt en nog wat studio-werk moet doen is dat dus korter dan wanneer je af en toe speelt.

De levensduur van buizen kan nog wat korter zijn door:
- trillingen
- vervoer wanneer de amp nog niet afgekoeld is (indien mogelijk: minimaal 10 minuten laten staan NA gebruik en VOOR verplaatsen/vervoer

Als buizen ouder worden (en dat gaat zeer geleidelijk, het valt vaak niet echt duidelijk op) dan neemt de hoeveelheid laag en hoog in de klank af en ook het volume.

Biasen:
is niet altijd nodig, soms kan het ook door 'n niet-technicus gedaan worden (gebruiker zelf) maar onjuiste biasing/etc. kan tot defecten leiden.

Microfonie:
het komt weleens voor dat versterkers gaan piepen (vooral bij hogere gain-instellingen) en je trillingen v/d speakerkast/omgeving door je amp hoort komen. Kans is groot dat er dan 1 of meerdere microfonische buizen inzitten. Hoe te testen?.....;

- amp aan
- volume-regelaars niet te laag zetten
- met (bijvoorbeeld) 'n potlood voorzichting tegen de buisjes tikken. Als je 'n vrij harde tik kunt horen of gerammel dan is dat buisje microfonisch. Preamp-buizen kun je meestal zelf vervangen, ze hoeven niet gebiast te worden. Bij eindbuizen die microfonisch zijn is het gerammel/etc. veel luider hoorbaar, vervangen van die buizen: houd rekeningn met biasen/etc., meestal even 'n reden om bij je tech langs te gaan.

Nog 1 tip:
staar je niet al te blind op mega goedkope buizen prijzen bij bijvoorbeeld webshops, manier van testen is soms nihil of erger. 'n Beetje tech weet ook vaak welke buizen jouw sound kunnen geven of het beste in jouw specifieke amp werken en kan je amp gewoon biasen.

Ik hoop dat dit 'n beetje de vragen beantwoordt...

Dit noem ik nou nog eens een reactie ;)

Zo zou het moeten, ipv zoals vele anderen direct te schreeuwen naar "de zoekfunctie"

grtz

kenx
8 april 2009, 21:20
Ja hallo nog effe zeg, kom nou. Dit onderwerp is al zo uitvoerig behandeld dat de topicstarter waarschijnlijk 100x meer heeft aan het even zoeken mbv de search dan jouw verhaal te gaan lezen.

Als iedereen naar de zoekfunctie zou verwijzen, dan is het nut van een forum ook meteen verdwenen...

Rude Perception
8 april 2009, 21:51
Als iedereen naar de zoekfunctie zou verwijzen, dan is het nut van een forum ook meteen verdwenen...

één heel groot nut van het forum is dat het een gigantische database aan gitaarinfo is. Eigenlijk is dat het grootste nut.

kenx
8 april 2009, 23:16
Onderandere, maar ik denk ook dat een forum ervoor is, als iemand een vraag stelt, dat de andere gebruikers daar dan deftig op antwoorden, en die persoon helpen, en niet zomaar verwijzen naar de zoekfunctie.

En nu terug on-topic, sorry jongens...

sjaak1990
8 april 2009, 23:29
Altijd over zoekfunctie. Kan ook wel te snel geroepen worden soms ;)

Moet je dus de kosten die je hebt afwegen tegen het extra plezier. Voor mij is het heel makkelijk dan. Een buizenamp geeft gewoon een compleet ander gevoel dan een een transistorbak. De dynamiek en gewoon alles.

De eerste keer toen ik een buizenversterker kocht zat ik in over de kosten maar toen bleek het dat die wel heel erg meevallen en nu kan het me niks meer schelen ook al zou het 10x zo duur zijn :seriousf:

Ik raad iedere gitarist die echt om tone geeft in ieder geval buizen aan ;) Voor mij nooit meer iets anders iig.

j3r03n
9 april 2009, 00:58
Even terug naar de basis. En naar de openingspost:


ik ben op zoek naar een buizenversterker omdat vrijwel iedereen me vertelt dat dit een beter geluid geeft dan een transistor.

Voordat je je afvraagt 'wat de kosten zijn aan het onderhoud van zo'n buizenbakkie, wat buizen kosten en hoe vaak je die moet je die vervangen' kun je je ook afvragen of een buizenversterker wel is wat jij zoekt. Heb je al een geluisterd (bijvoorbeeld in een muziek-/gitaarwinkel of bevriende/bekende gitaristen)? Er wordt veel gezegd en beweerd op internet. Misschien geldt dit wel niet voor jou? Als het geluid van een (goede) transistorversterker je al bevalt, 'scheelt dat immers ook een pak duite'. (om je eigen essentie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121537) te onderstrepen)

Om dan toch nog on-topic mijn mening toe te voegen:
Ik ben sinds januari overgestapt op een buizenversterker (na Marshall Valvestate, dus ook al 1 buisje) nadat ik een jaar lang elke week repeteerde met een buizenbak, en toch wel ondervond dat het geluid op zichzelf mooier / beter is (zowel clean als overdrive, maar afhankelijk van type versterker uiteraard) en dat die toch echt wel duidelijk reageert op de speldynamiek en bijvoorbeeld de volumeknop van je gitaar.

Deze voordelen t.o.v. transistor wegen voor mij duidelijk op tegen het onderhoud. Het onderhoud houdt dus voornamelijk in dat je af en toe buizen moet (laten) vervangen, en dat je gewoon wat voorzichtiger met je spul moet omgaan. Denk hierbij aan verplaatsen, of het gebruik van de stand-bystand.